Februari 18 2019 09:25:51
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Vilken besiktningsstation åker du till

Svensk bilprovning
Svensk bilprovning
25% [11 Röster]

Opus bilprovning
Opus bilprovning
25% [11 Röster]

Carspect
Carspect
11% [5 Röster]

Besikta Bilprovning
Besikta Bilprovning
30% [13 Röster]

ClearCar
ClearCar
0% [0 Röster]

Annan
Annan
9% [4 Röster]

Röster: 44
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 02.08.18

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Laga rosthål i tröskel 4
· Kamremsbyte Volvo 740 3
· Koppla och ansluta e... 3
· Lackera stötfångare 2
· Bosch K-Jetronic ser... 2
· Fula och matta stötf... 2
Nyheter
· Trådar, poster, Volv... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo 7... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 10690
· Luftmassemätare 5204
· Komplett felsöknings... 4210
· Rengöring av spjällhus 4007
· Felsökning av generator 3924
· Byte av mittenbälte ... 3734
· Volvo 740 armatur sa... 3367
· Byta vattenpump Volv... 3259
· koppling och elschem... 3200
· Volvo v70 instruktio... 2944
Nyheter
· Trådar, poster, Volv... 35683
· Alla åtdragningsmome... 4698
· NY GUIDE Omklädsel o... 4284
· Byta kamrem på volvo... 4220
· Hur man byter varvrä... 3093
· Guide på hur man gör... 3055
· Besök Volvoswedens g... 2795
· Vill du starta en pr... 2658
· Spola rent kylsystem... 2598
· Vinyltaks utseende p... 2472
Felkoder volvo 240
JournalHär hittar du en guide på hur du tar fram felkoderVolvo 240 och vad koderna betyder. Felkoder och kontrollfunktioner för Volvo 240 med LH Jetronics 2.4 och 3.1 och EZ 116K tändsystem. Dosan för felkoder och kontrollfunktioner sitter på vänster fjäderbenstorn. Ta av locket så ser du sex stycken hål samt en plastkabel vars plugg sitter I en hållare på locket. Dra ur pluggen och sätt den I angivet hål.
Användning av diagnosdosan. Vid all användning skall tändningen vara påslagen, dock skall inte tändningen slås på förrän man satt pluggen I hålet. När pluggen skall
flyttas till ett annat hål skall tändningen vara avslagen.
Tryck en gång på knappen en till max tre sekunder varvid dioden lyser. Efter att du släppt
knappen kommer en serie blinkningar från lysdioden. Du bör ha skrivdon till hands för att
skriva ner koderna. Koderna visas enligt följande mönsterexempel: ¤¤---¤¤¤---¤ vilket då
ger 2-3-1. ¤---¤---¤ betyder att inga felkoder finns lagrade. Tryck en gång till på knappen
för nästa eventuella felkod. När den första felkoden dyker upp igen så finns inga fler koder
lagrade. Radering av minnet göres genom att hålla ner knappen minst fem sekunder.
Släpp knappen och vänta tills dioden tänds. Tryck in knappen igen I fem sekunder och
kontrollera sen att felkoderna är raderade. Du kan även göra så att du tar av minuspolen
på batteriet någon minut för radering av felkoder.
Diagnosfunktion 1 för LHJ 2.4 OCH 3.1 bränslesystem, pluggen sätts I uttag 2
Kod Troliga orsaker Tänder “Lambdalampa ”
1-1-1 Inga felkoder finns lagrade Nej
1-1-2 Fel i styrenhet Ja
1-1-3 Fel I bränsleinsprutare Ja
1-2-1 Felaktig signal från LuftMasseMätare (LMM) Ja
1-2-3 Felaktig signal från kylvätsketempsensor Ja
1-3-1 Varvtalssignal saknas Nej
1-3-2 Batterispänning för hög eller för låg Nej
1-3-3 (LHJ 2.4) Spjällägeskontakt för tomgång feljusterad eller kortsluten Nej
2-1-2 Felaktig signal från sysesensor (Lambdasonden) Ja
2-1-3 (LHJ 2.4) Spjällägeskontakt för fullast feljusterad eller kortsluten Nej
2-2-1 Systemet kompenserar för extremt fet eller mager blandning vid färd Ja
2-2-3 Felaktig signal från tomgångsluftventilen (Tomgångsmotorn) Nej
2-3-1 Systemet kompenserar för rik eller mager blandning vid färd Nej
2-3-2 Systemet kompenserar för rik eller mager blandning vid tomgång Nej
2-3-3 Tomgångsmotorn stängd som kompensation för misstänkt luftläckage Nej
3-1-1 Hastighetssignal saknas Nej
3-1-2 Ingen signal från detonationssensorn (Knacksensorn) Nej
3-2-2 (LHJ 2.4) Renbränning av LMMs tråd fungerar ej Nej
4-1-1 (LHJ 3.1) Spjällägesgivaren ger ingen eller felaktig signal Nej

Diagnosfunktion 2 . Vrid gasreglaget till fullastläge och tryck sen två gånger på knappen
varvid dioden skall börja blinka snabbt. Släpp gasreglaget. Om du nu får koden 3-3-3 så
fungerar spjällkontakten korrekt vid fullast.
Vrid gasreglaget en liten bit. Slocknar nu dioden och sedan visar 3-3-2 så fungerar
spjällkontakten korrekt vid tomgång.
Starta motorn, om dioden slocknar och sedan visar 3-3-1 så är varvtalssignalen från
tändsystemet korrekt.






Diagnosfunktion 3. Slå på tändningen, lyssna efter om bränslepumparna går. Tryck in
knappen tre gånger varvid komponenterna listade nedan skall arbeta medan dioden
blinkar. Du kan antingen lyssna eller känna på komponenten.
Insprutningsventiler
Tomgångsventil (tomgångsmotor)
Kallstartsventil
Diagnosfunktion 1 för EZ 116K tändsystem, pluggen sätts I uttag 6
Kod Troliga orsaker
1-1-1 Inga felkoder finns lagrade
1-4-2 Fel i styrenheten
1-4-3 Signal från knacksensorn saknas, tändningen har fördröjts 10 grader
1-4-4 Belastningssignal från styrenhet saknas, datorn förutsätter full belastning
2-1-4 Hastighetssignal saknas eller är felaktig
2-2-4 Signal från kylvätsketempsensorn felaktig
2-3-4 Ingen signal från spjällkontakten. Ojämn tomgång, tändning fördröjd 10 grader
Diagnosfunktion 2
. Tryck på knappen två gånger, dioden skall nu blinka snabbt. Vrid lite
grann på gasreglaget. Om dioden slocknar och sen ger koden 3-3-4 anger detta att
spjällkontakten fungerar korrekt I tomgångsläge.
Kör startmotorn eller starta motorn. Om dioden slocknar och sedan ger koden 1-4-1
betyder det att signalen från impulsgivaren är korrekt.

Dela den här nyheten
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


Kommentarer
Det finns inga kommentarer.
Skriv en kommentar
Du måste logga in för att skriva en kommentar.

Translate panel
Profilbilder
149 Användare (4.29%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

07-02-2019 12:51
Då har vi tagit bort Google + från forumet..Volvoswed
en på google+ finns fortfarande kvar till april

28-01-2019 05:21
Är det vanligt att topp/block spricker på Volvo femmorna?

18-01-2019 12:48
Det står lite längre ner på klotterplanket att länkarna till dem scheman som finns fungerar inte för tillfället. Hoppas dem kommer fungera igen unsure

17-01-2019 17:10
hejsan ny här på sidan, är det bara jag eller har fler problem med att se el och kopplingsschemat till volvo v70 99? hade behövt ha det nämligen Shock

15-01-2019 12:24
Volvo V40 1998, byte packbox v-låda höger drivaxel. Går ej att få loss från diffen, hur mkt våld kan man använda? Tipsa gärna!

03-01-2019 12:19
Dem scheman som ligger på dem länkar har fungerat för inte så länge sen. Vet inte varför det står Page ok nu unsure

02-01-2019 15:37
varför står det bara PAGE OK när jag vill titta på elscheman?

Inloggade användare
· Besökare: 10

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 3,478
· Senast registrerade användare: frollo
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo S90 D3 Business Advanced 2018
Senaste downloads
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr samt tidning om...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 V8 å...
Senaste videoklipp
18,122,602 unika besök