Maj 28 2023 18:26:48
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Har du fått felaktig parkeringsbot någon gång ?

Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
25% [2 Röster]

Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
25% [2 Röster]

Nej har aldrig fått parkeringsböter.
Nej har aldrig fått parkeringsböter.
38% [3 Röster]

Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
13% [1 Rösta]

Annat alternativ än dem ovanstående
Annat alternativ än dem ovanstående
0% [0 Röster]

Röster: 8
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 01.03.23

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Kopplingsscheman och... 6
· Koppla och ansluta e... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Byta vattenpump Volv... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Laga rosthål i tröskel 4
· Kamremsbyte Volvo 740 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
Nyheter
· Trådar, poster, Volv... 3
· Videoguide Blå instr... 1
· Besök Bettan Volvo 7... 1
· Lösning på lysande A... 1
· Stort tack till 1000... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 12442
· koppling och elschem... 8233
· Luftmassemätare 7178
· Komplett felsöknings... 6512
· Rengöring av spjällhus 6251
· Felsökning av generator 5719
· Volvo 740 armatur sa... 5716
· Byte av mittenbälte ... 5389
· Byta vattenpump Volv... 5102
· Volvo v70 instruktio... 5010
Nyheter
· Trådar, poster, Volv... 41621
· Alla åtdragningsmome... 16405
· NY GUIDE Omklädsel o... 13982
· Byta kamrem på volvo... 11084
· Hur man byter varvrä... 10804
· Guide på hur man gör... 8676
· Besök Volvoswedens g... 8523
· Vill du starta en pr... 8303
· Spola rent kylsystem... 8168
· Vinyltaks utseende p... 7262
Felkoder volvo 240
JournalHär hittar du en guide på hur du tar fram felkoderVolvo 240 och vad koderna betyder. Felkoder och kontrollfunktioner för Volvo 240 med LH Jetronics 2.4 och 3.1 och EZ 116K tändsystem. Dosan för felkoder och kontrollfunktioner sitter på vänster fjäderbenstorn. Ta av locket så ser du sex stycken hål samt en plastkabel vars plugg sitter I en hållare på locket. Dra ur pluggen och sätt den I angivet hål.
Användning av diagnosdosan. Vid all användning skall tändningen vara påslagen, dock skall inte tändningen slås på förrän man satt pluggen I hålet. När pluggen skall
flyttas till ett annat hål skall tändningen vara avslagen.
Tryck en gång på knappen en till max tre sekunder varvid dioden lyser. Efter att du släppt
knappen kommer en serie blinkningar från lysdioden. Du bör ha skrivdon till hands för att
skriva ner koderna. Koderna visas enligt följande mönsterexempel: ¤¤---¤¤¤---¤ vilket då
ger 2-3-1. ¤---¤---¤ betyder att inga felkoder finns lagrade. Tryck en gång till på knappen
för nästa eventuella felkod. När den första felkoden dyker upp igen så finns inga fler koder
lagrade. Radering av minnet göres genom att hålla ner knappen minst fem sekunder.
Släpp knappen och vänta tills dioden tänds. Tryck in knappen igen I fem sekunder och
kontrollera sen att felkoderna är raderade. Du kan även göra så att du tar av minuspolen
på batteriet någon minut för radering av felkoder.
Diagnosfunktion 1 för LHJ 2.4 OCH 3.1 bränslesystem, pluggen sätts I uttag 2
Kod Troliga orsaker Tänder “Lambdalampa ”
1-1-1 Inga felkoder finns lagrade Nej
1-1-2 Fel i styrenhet Ja
1-1-3 Fel I bränsleinsprutare Ja
1-2-1 Felaktig signal från LuftMasseMätare (LMM) Ja
1-2-3 Felaktig signal från kylvätsketempsensor Ja
1-3-1 Varvtalssignal saknas Nej
1-3-2 Batterispänning för hög eller för låg Nej
1-3-3 (LHJ 2.4) Spjällägeskontakt för tomgång feljusterad eller kortsluten Nej
2-1-2 Felaktig signal från sysesensor (Lambdasonden) Ja
2-1-3 (LHJ 2.4) Spjällägeskontakt för fullast feljusterad eller kortsluten Nej
2-2-1 Systemet kompenserar för extremt fet eller mager blandning vid färd Ja
2-2-3 Felaktig signal från tomgångsluftventilen (Tomgångsmotorn) Nej
2-3-1 Systemet kompenserar för rik eller mager blandning vid färd Nej
2-3-2 Systemet kompenserar för rik eller mager blandning vid tomgång Nej
2-3-3 Tomgångsmotorn stängd som kompensation för misstänkt luftläckage Nej
3-1-1 Hastighetssignal saknas Nej
3-1-2 Ingen signal från detonationssensorn (Knacksensorn) Nej
3-2-2 (LHJ 2.4) Renbränning av LMMs tråd fungerar ej Nej
4-1-1 (LHJ 3.1) Spjällägesgivaren ger ingen eller felaktig signal Nej

Diagnosfunktion 2 . Vrid gasreglaget till fullastläge och tryck sen två gånger på knappen
varvid dioden skall börja blinka snabbt. Släpp gasreglaget. Om du nu får koden 3-3-3 så
fungerar spjällkontakten korrekt vid fullast.
Vrid gasreglaget en liten bit. Slocknar nu dioden och sedan visar 3-3-2 så fungerar
spjällkontakten korrekt vid tomgång.
Starta motorn, om dioden slocknar och sedan visar 3-3-1 så är varvtalssignalen från
tändsystemet korrekt.






Diagnosfunktion 3. Slå på tändningen, lyssna efter om bränslepumparna går. Tryck in
knappen tre gånger varvid komponenterna listade nedan skall arbeta medan dioden
blinkar. Du kan antingen lyssna eller känna på komponenten.
Insprutningsventiler
Tomgångsventil (tomgångsmotor)
Kallstartsventil
Diagnosfunktion 1 för EZ 116K tändsystem, pluggen sätts I uttag 6
Kod Troliga orsaker
1-1-1 Inga felkoder finns lagrade
1-4-2 Fel i styrenheten
1-4-3 Signal från knacksensorn saknas, tändningen har fördröjts 10 grader
1-4-4 Belastningssignal från styrenhet saknas, datorn förutsätter full belastning
2-1-4 Hastighetssignal saknas eller är felaktig
2-2-4 Signal från kylvätsketempsensorn felaktig
2-3-4 Ingen signal från spjällkontakten. Ojämn tomgång, tändning fördröjd 10 grader
Diagnosfunktion 2
. Tryck på knappen två gånger, dioden skall nu blinka snabbt. Vrid lite
grann på gasreglaget. Om dioden slocknar och sen ger koden 3-3-4 anger detta att
spjällkontakten fungerar korrekt I tomgångsläge.
Kör startmotorn eller starta motorn. Om dioden slocknar och sedan ger koden 1-4-1
betyder det att signalen från impulsgivaren är korrekt.

Dela den här nyheten
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


Kommentarer
Det finns inga kommentarer.
Skriv en kommentar
Du måste logga in för att skriva en kommentar.

Translate panel
Profilbilder
241 Användare (3.94%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

28-05-2023 13:46
Mja, och priserna har gått upp, trist. 3 ägare innan mig men rejäl rostig historia, 15000 med uppsvetsade dörrar och hel extra karosseri brevid. Räknar med 60 timmars bromsjobb innan den kommer ut.

26-05-2023 22:11
lite klurigt är det att hitta fina 240 idag thumpsup

26-05-2023 21:22
Absade så jävligt när jag såg min f.d. 945a, att jag skaffat mig en tvåfört

23-05-2023 20:23
Lite mer GSX bilder nu igen.. Grin

11-05-2023 20:16
thumpsup

11-05-2023 00:34
240 Användare (3.92%) Har redan en avatar. Inte så många men imponerande siffra... Saknar min 945...

01-05-2023 13:23
Tummen upp

Inloggade användare
· Besökare: 14

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 6,138
· Senast registrerade användare: Foppen
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
"Lilly" Våran S70
Senaste downloads
· Byte generator och spänn...
· Byte av spolarvätskebehå...
· Byta geartronic växelspa...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusventi...
· Lösning på automatväxel ...
· Styrväxelns delar och fu...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärrsy...
Senaste videoklipp
57,521,631 unika besök