Juli 13 2024 09:41:59
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Har du fått felaktig parkeringsbot någon gång ?

Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
13% [3 Röster]

Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
26% [6 Röster]

Nej har aldrig fått parkeringsböter.
Nej har aldrig fått parkeringsböter.
30% [7 Röster]

Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
22% [5 Röster]

Annat alternativ än dem ovanstående
Annat alternativ än dem ovanstående
9% [2 Röster]

Röster: 23
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 01.03.23

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Koppla och ansluta e... 7
· Kopplingsscheman och... 6
· Byte av hallgivare i... 5
· Laga rosthål i trö... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
Nyheter
· Trådar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide Blå inst... 1
· Lösning på lysande... 1
· Besök Volvoswedens ... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 13113
· koppling och elschem... 12672
· Luftmassemätare 7679
· Komplett felsökning... 7219
· Rengöring av spjäl... 6953
· Volvo 740 armatur sa... 6413
· Felsökning av gener... 6345
· Byte av mittenbälte... 5861
· Byta vattenpump Volv... 5583
· Volvo v70 instruktio... 5540
Nyheter
· Trådar, poster, Vol... 43238
· Alla åtdragningsmom... 19406
· NY GUIDE Omklädsel ... 16287
· Så här byter du va... 13100
· Byta kamrem på volv... 12981
· Lösning på Felkod ... 10676
· Besök Volvoswedens ... 10497
· Nollställa service ... 10408
· Guide på hur man po... 10176
· Vill du starta en pr... 9774
Guider/Manualer rangordning
Guider/Manualer huvudsida » Övrigt » Felsökning av generator
Felsökning av generator
Generatorer för nybörjare
Bil- och båtelektriska är inte alltid det enklaste så här tänkte vi klargöra några begrepp som vi hoppas kunna hjälpa dig förstå ditt elektriska problem.

En generators syfte är att förse fordonet med elektricitet samt att ladda batteriet. Vanligaste generatorn till bil och båt är 12V och till större fordon 24V. Det finns även 6V och 32V men dessa är betydligt mindre vanliga.

En 12V generator ger 14-14,9V.

Generator
För att uppnå målet fulladdade batterier i fordon krävs (förutom en hel generator) att alla kablar som har med generatorn att göra är rätt inkopplade, väl dimensionerade, ej är oxiderade/brända/lösa eller övrigt defekta.

Remjustering är bra när man inte kan tvinga runt remskivan (med tumme på fläktbladet) utan att motorns övriga hjul följer med, exempelvis: vattenpump, vevaxel mm. För generator med invändig fläkt kan man känna med fingrarna på remskivan (avstängd motor) efter 2-3 minuter på ca 1500-2000 RPM (belasta batteriet med lyse, fläkt mm), blir remskivan het så slirar remmen! (detta gäller speciellt Ford eur, mazda mm).

Kontrollera laddningsspänningen på batteriet, ett bra värde är 14,4 V/20 grader C (15,1V/0 grader C). Värderna uppmätta strax över tomgångsvarv på motorn. För låg laddningsspänning, trots att kablar och generator är OK, beror ofta på att batteriet är kraftigt urladdat eller sulfaterat. Ladda batteriet (och kontrollera det). Blir det låg spänning (under 14V) och batteriet blir varmt, ska det bytas ut..

Bra att veta är också att vissa eftermarknads laddningsregulatorer har ett högre startvarvtal (turn on speed) än originalutrustningen (motorn måste varvas upp för att få laddningslampan att slockna).OBS alla generatorer som vi säljer har samma turn on speed som original.

Används bachovärmare krävs i regel ett kraftigare batteri (fler Ah). Många extraljus mm kräver kraftigare generatorer (ex. från 55A till 70A eller mer). Om generator med högre ampertal monteras krävs ibland kraftigare kablar!

För hög laddningsspänning på batteriet (>14,6V/20grader C) förstör batteriet och överhettar generatorn. Detta är inte heller bra.

Glappande lösa batteripoler förstör generator efter generator tills du åtgärdar felet/felen

Vi felsökning av generatorn ska motorn vara avstängd och växellådan vara i neutralläge.

Felsökning av generator


Asiatiska bilar

Eftersom bilar från Asien är byggda med flera anslutningspunkter och smältlänkar (huvudsäkringar) uppstår spänningsfall mellan generator och batteri. När generator byts dra alltid en extra +kabel mellan generatorns B+ till batteriets pluspol. Detta är viktigt! Om du inte gör det kommer den nya generatorn att haverera.

Även äldre japanska bilar har detta problem! (Laddsystem med separat laddningsregulator). Dålig kontakt mellan generatorns N-uttag (stators mittuttag) ökat till 30-40 Volt och bränner sönder laddningsregulatorn (+ eventuell säkring "charge"). Resultatet är att generatorn och laddningsregulator i regel går sönder och kostanderna ökar (för dig!). Att plocka bort hastighetsmätaren för att byta laddningslampa (4W) är inte roligt!

Laddningslampa
Generellt gäller: UTAN DEN - INGEN LADDNING! Lyser inte bilens laddningslampa efter generatorinstallation uteblir oftast laddningen. Tips!

Om laddningslampan inte lyser med påslagen tändning, låt tändningen vara på, jorda med en kabel generatorns D+ uttag (L uttag på Japanska och USA).Lyser laddningslampan då, kontrollera följande felorsaker.

1. Har generatorn chassijord?
2. Fel i generator (avbrott i laddningsregulator, kolen slut, diodtrio avbrott, rotor avbrott).
3. japan bilar: kontrollera säkringar (charge, engine) med testmejsel, tändningen skall vara påslagen.


Överladdning på äldre japan bilar och Fiat vid separat laddningsregulator. Beror oftast på spänningsfall från tändningslåset till laddningsregulatorn. (anslutning B, S = direkt plus batteri). (anslutning R, IGN = tändningsplus).

Ford eur har ibland problem med dålig motorjordning, inverkar både på laddning och startmotor.

Källa: http://www.startmotor.se




Dela den här artikeln
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


Kommentarer
Det finns inga kommentarer.
Skriv en kommentar
Du måste logga in för att skriva en kommentar.
Omröstning
Röstning är tillgänglig endast för användare.

Var god logga in eller registrera dig för att rösta.

Inga röster.

Translate panel
Profilbilder
248 Användare (3.71%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

21-06-2024 22:51
Trevlig Midsommar på er alla

20-06-2024 22:10
Tack alla ni som mailat in lösningarna på felsöknings trådarna. Forumet tackar varmast Holy

15-06-2024 12:34
Lite ny uppdatering om Kicki (min Amstaff tik ). Lite OT men ni som är nyfikna finner ni detta i Bilder på våra husdjur tråden.

15-06-2024 12:04
Äntligen har man fått igång nätet här hemma igen. Kommer upp lite uppdateringar snart Smile

06-06-2024 09:54
Ha en trevlig nationaldag alla och kör försiktigt Cool.

31-05-2024 09:07
Över 90 besökare inne samtidigt här på forumet denna morgon Cool. Jättekul självklart. thumpsup

17-05-2024 08:50
Felkoden P0420 är tillbaka efter katalysator bytet sad2. Ny video uppe nu https://youtu.be/F
-cgOBWbj4A?si=yOK3
L...yqKUDQrCV_

Inloggade användare
· Besökare: 8

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 6,702
· Senast registrerade användare: Victor1
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo V70N -04 Röd 209 hk
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning på automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
69,966,002 unika besök