Maj 15 2025 01:14:06
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Var handlar du bildelar?

Biltema
Biltema
0% [0 Röster]

Mekonomen
Mekonomen
0% [0 Röster]

AD Bildelar
AD Bildelar
0% [0 Röster]

Skruvat
Skruvat
0% [0 Röster]

Autodoc
Autodoc
0% [0 Röster]

Mekster
Mekster
0% [0 Röster]

Annat / blandat
Annat / blandat
100% [4 Röster]

Röster: 4
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 21.04.25

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Koppla och ansluta e... 9
· Kopplingsscheman och... 6
· Byte av hallgivare i... 5
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Laga rosthÃ¥l i trö... 4
· Kamremsbyte Volvo 740 3
· Felkoder Volvo 740 3
· Kopplingsscheman och... 3
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide BlÃ¥ inst... 1
· Lösning pÃ¥ lysande... 1
· Besök Volvoswedens ... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 13460
· Felkoder Volvo 740 13329
· Luftmassemätare 7874
· Komplett felsökning... 7562
· Rengöring av spjäl... 7242
· Volvo 740 armatur sa... 6704
· Felsökning av gener... 6550
· Byte av mittenbälte... 6057
· Volvo v70 instruktio... 5782
· Byta vattenpump Volv... 5777
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 51809
· Alla Ã¥tdragningsmom... 23766
· Nollställa service ... 21430
· NY GUIDE Omklädsel ... 19853
· SÃ¥ här byter du va... 16795
· Byta kamrem pÃ¥ volv... 15979
· Besök Volvoswedens ... 15346
· Lösning pÃ¥ Felkod ... 15060
· Volvo 740 och 940 by... 13528
· Besök Bettan Volvo ... 13371
Guider/Manualer rangordning
Guider/Manualer huvudsida » Övrigt » Felsökning av generator
Felsökning av generator
Generatorer för nybörjare
Bil- och båtelektriska är inte alltid det enklaste så här tänkte vi klargöra några begrepp som vi hoppas kunna hjälpa dig förstå ditt elektriska problem.

En generators syfte är att förse fordonet med elektricitet samt att ladda batteriet. Vanligaste generatorn till bil och båt är 12V och till större fordon 24V. Det finns även 6V och 32V men dessa är betydligt mindre vanliga.

En 12V generator ger 14-14,9V.

Generator
För att uppnå målet fulladdade batterier i fordon krävs (förutom en hel generator) att alla kablar som har med generatorn att göra är rätt inkopplade, väl dimensionerade, ej är oxiderade/brända/lösa eller övrigt defekta.

Remjustering är bra när man inte kan tvinga runt remskivan (med tumme på fläktbladet) utan att motorns övriga hjul följer med, exempelvis: vattenpump, vevaxel mm. För generator med invändig fläkt kan man känna med fingrarna på remskivan (avstängd motor) efter 2-3 minuter på ca 1500-2000 RPM (belasta batteriet med lyse, fläkt mm), blir remskivan het så slirar remmen! (detta gäller speciellt Ford eur, mazda mm).

Kontrollera laddningsspänningen på batteriet, ett bra värde är 14,4 V/20 grader C (15,1V/0 grader C). Värderna uppmätta strax över tomgångsvarv på motorn. För låg laddningsspänning, trots att kablar och generator är OK, beror ofta på att batteriet är kraftigt urladdat eller sulfaterat. Ladda batteriet (och kontrollera det). Blir det låg spänning (under 14V) och batteriet blir varmt, ska det bytas ut..

Bra att veta är också att vissa eftermarknads laddningsregulatorer har ett högre startvarvtal (turn on speed) än originalutrustningen (motorn måste varvas upp för att få laddningslampan att slockna).OBS alla generatorer som vi säljer har samma turn on speed som original.

Används bachovärmare krävs i regel ett kraftigare batteri (fler Ah). Många extraljus mm kräver kraftigare generatorer (ex. från 55A till 70A eller mer). Om generator med högre ampertal monteras krävs ibland kraftigare kablar!

För hög laddningsspänning på batteriet (>14,6V/20grader C) förstör batteriet och överhettar generatorn. Detta är inte heller bra.

Glappande lösa batteripoler förstör generator efter generator tills du åtgärdar felet/felen

Vi felsökning av generatorn ska motorn vara avstängd och växellådan vara i neutralläge.

Felsökning av generator


Asiatiska bilar

Eftersom bilar från Asien är byggda med flera anslutningspunkter och smältlänkar (huvudsäkringar) uppstår spänningsfall mellan generator och batteri. När generator byts dra alltid en extra +kabel mellan generatorns B+ till batteriets pluspol. Detta är viktigt! Om du inte gör det kommer den nya generatorn att haverera.

Även äldre japanska bilar har detta problem! (Laddsystem med separat laddningsregulator). Dålig kontakt mellan generatorns N-uttag (stators mittuttag) ökat till 30-40 Volt och bränner sönder laddningsregulatorn (+ eventuell säkring "charge"). Resultatet är att generatorn och laddningsregulator i regel går sönder och kostanderna ökar (för dig!). Att plocka bort hastighetsmätaren för att byta laddningslampa (4W) är inte roligt!

Laddningslampa
Generellt gäller: UTAN DEN - INGEN LADDNING! Lyser inte bilens laddningslampa efter generatorinstallation uteblir oftast laddningen. Tips!

Om laddningslampan inte lyser med påslagen tändning, låt tändningen vara på, jorda med en kabel generatorns D+ uttag (L uttag på Japanska och USA).Lyser laddningslampan då, kontrollera följande felorsaker.

1. Har generatorn chassijord?
2. Fel i generator (avbrott i laddningsregulator, kolen slut, diodtrio avbrott, rotor avbrott).
3. japan bilar: kontrollera säkringar (charge, engine) med testmejsel, tändningen skall vara påslagen.


Överladdning på äldre japan bilar och Fiat vid separat laddningsregulator. Beror oftast på spänningsfall från tändningslåset till laddningsregulatorn. (anslutning B, S = direkt plus batteri). (anslutning R, IGN = tändningsplus).

Ford eur har ibland problem med dålig motorjordning, inverkar både på laddning och startmotor.

Källa: http://www.startmotor.se




Dela den här artikeln
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


Kommentarer
Det finns inga kommentarer.
Skriv en kommentar
Du måste logga in för att skriva en kommentar.
Omröstning
Röstning är tillgänglig endast för användare.

Var god logga in eller registrera dig för att rösta.

Inga röster.

Translate panel
Profilbilder
258 Användare (3.55%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

21-04-2025 12:58
Nu ska youtube videos fungera igen på forumet. Både som BB koder och under VolvoswedenTube Ubernice

14-04-2025 21:36
Kommer bli mycket updates i projekt tråden och Youtube kanalen thumpsup

13-03-2025 12:15
Den 30 mars kommer många självplocks skrotar att lägga ner. Åter igen en nedgång för bilhobbyn sad2

28-01-2025 22:21
En ny video är på gång. Så in på Youtube och prenumerera !! Den här filmen får ni inte missa thumpsup. https://youtu.be/h
oqXNWzgtRc

22-01-2025 12:46
Jag har varit ute och skruvat på min V70. Bilder dyker upp rätt snart på vad som fixats click

03-01-2025 12:03
Forumet Volvosweden.se fyller snart 30 år. Om vi finns kvar i 5 år till så Holy. Gott nytt år på er alla.

23-12-2024 12:05
God Jul på er alla här inne. KÖR FÖRSIKTIGT Santa

Inloggade användare
· Besökare: 13

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 7,295
· Senast registrerade användare: sonjaajnos
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo 740
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning pÃ¥ automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
Senaste Video Kommentar
· Nu ska dem nog fungera ige...
· Bilderna funkar inte här..
· Det är ju inte instrument...
· :thumpup
· Bra visat, MEN kom ihÃ¥g a...
79,868,610 unika besök