Diverse fel Volvo 940 - LÖST
|
Pyrolys |
Publicerat 08-01-2017 13:15
|
Junior Medlem
Inlägg: 11
Registrerad: 08.01.17
|
Hej hej hallå!
Ny på sidan och tackar för insläppet!
Jag har en 945 från -91 som rullat 31 lax snart..
Jag försöker hålla besten vid liv..
Jag har ett par frågor till er Volvo doktorer där ute.
1. Bilen övervarvar. Alltså jag gasar och varvet går upp men det händer mycket lite med accerlationen.
(Jag har ingen kat. För tillfället, rör med lambda fastsvetsad i, har det med det att göra ?)
2. Jag behöver byta kamremen snart. Behöver man specialverktyg för att får loss remskivan som sitter på vevaxeln ?
Hoppas ni har några kluriga lösningar
Jag är absolut inte en utbildad mekaniker men har mekat bil under många år och har en viss vana.
Redigerat av Sladdaren den 18-10-2020 22:26
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
InTheWhite |
Publicerat 08-01-2017 13:32
|
Volvoswedens VolvoGuru
Inlägg: 2438
Registrerad: 01.03.14
|
Är det manuell eller automat?
1. Är det manuell måste den slira på kopplingen om motorvarvet ökar och inte farten så mycket.
2. Behövs inga specialverktyg alls. Lägg växeln i back och be en kompis trampa hårt på bromsen när du lossar så du får mothåll. |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 08-01-2017 19:58
|
Super Admin
Inlägg: 4419
Registrerad: 15.05.13
|
Välkommen till forumet
Det finns specialverktyg till remskivan som visas på denna länk http://volvosweden.se/articl...cle_id=140.
Men det går att göra som InTheWhite tipsar om . Jag själv använde hjulmutter dragaren sist jag gjorde detta, gick hur fint som helst utan specialverktyg
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Pyrolys |
Publicerat 09-01-2017 02:13
|
Junior Medlem
Inlägg: 11
Registrerad: 08.01.17
|
Hej
Det är en manuel... slirar på kopplingen alltså.... lite vad jag misstänkte. Vad kan man göra åt det? Kopplingsbyte ?
Ska testa kamremsbyte enligt tips. |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 09-01-2017 20:59
|
Super Admin
Inlägg: 4419
Registrerad: 15.05.13
|
Kopplingen kan man testa genom att dra i handbromsen, starta bilen med kopplingen nertryckt, lägg i 2ans växel och se hur långt upp du behöver lyfta kopplings pedalen innan bilen stannar.
Är kopplingen riktigt dålig kanske inte ens bilen stannar på 2ans växel .
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Pyrolys |
Publicerat 10-01-2017 01:58
|
Junior Medlem
Inlägg: 11
Registrerad: 08.01.17
|
Hej igen
Tack för tipset skall omgående testa detta!
I fall kopplingen är kaput, är det väldigt bökigt att byta den? Jag har tillgång till verkstad och grop med lyft så jag kan palla upp lådan etc |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 10-01-2017 13:07
|
Super Admin
Inlägg: 4419
Registrerad: 15.05.13
|
Pyrolys skrev:
Hej igen
Tack för tipset skall omgående testa detta!
I fall kopplingen är kaput, är det väldigt bökigt att byta den? Jag har tillgång till verkstad och grop med lyft så jag kan palla upp lådan etc
Har tyvärr inte gjort nån egen guide ännu på hur man byter koppling. Det är en hel del som måste lossas på och har man tillgång till verkstad och lyft så sparar man nog in en hel del svordomar .
Det finns denna video guide som visar hur man byter koppling på Volvo 740. Den är ingen jätte beskrivlig guide men du kanske får lite mer info vad du kommer att behöva göra
http://volvosweden.se/infusions/fusio...deo_id=832
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Pyrolys |
Publicerat 11-01-2017 03:43
|
Junior Medlem
Inlägg: 11
Registrerad: 08.01.17
|
Hej igen !
Har meckat halva natten med 945
Utförde ditt test med tvåans växel och givetsvis stannar inte motorn av detta... så bara beställa ny koppling och byta. Videon var lite skakig med jag fattar huvuddragen. Tack!
Passade på nu när jag meckade att kika in på kamremen bakom den övre plastkåpan....voj voj voj säger jag bara... inte bra. Olja överallt. Hela kamremen fullständigt badar i olja... jag misstänker packningen vid kamaxeln, men vet inte säkert, det var olja överallt. Tyvärr hade jag ingen kamrem eller packningar men det blir ett byte inom kort.
Har ni några tips var man kan köpa dessa packningar och ifall det är en vanlig misstänkt i sammanhanget med oljaläcka vi kamremen ? Eller finns det andra bovar ?
Tack för många bra och hjälpsamma tips ! |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Dollar |
Publicerat 11-01-2017 15:20
|
Medlem
Inlägg: 68
Registrerad: 08.01.14
|
Pyrolys skrev:
Hej igen !
Har meckat halva natten med 945
Utförde ditt test med tvåans växel och givetsvis stannar inte motorn av detta... så bara beställa ny koppling och byta. Videon var lite skakig med jag fattar huvuddragen. Tack!
Passade på nu när jag meckade att kika in på kamremen bakom den övre plastkåpan....voj voj voj säger jag bara... inte bra. Olja överallt. Hela kamremen fullständigt badar i olja... jag misstänker packningen vid kamaxeln, men vet inte säkert, det var olja överallt. Tyvärr hade jag ingen kamrem eller packningar men det blir ett byte inom kort.
Har ni några tips var man kan köpa dessa packningar och ifall det är en vanlig misstänkt i sammanhanget med oljaläcka vi kamremen ? Eller finns det andra bovar ?
Tack för många bra och hjälpsamma tips !
Gissar på att kamaxeltätningen pajat , Lätt att byta MEN kan vara lite pyssel med att lyfta på kammen (men du skulle byta remmen ändå. Andra alternativ är vevaxeltätningen, dra av remskivan och kolla. Mindre vanligt är tätningen på hjälpaxeln.. Delar finns att köpa på tex Mekonomen, AD bildelar mfl. Inte så dyrt heller.
Redigerat av Sladdaren den 11-01-2017 15:49
Förgasar guru
Bilelektriker
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Pyrolys |
Publicerat 12-01-2017 03:08
|
Junior Medlem
Inlägg: 11
Registrerad: 08.01.17
|
Hej
Det är tydligen en packbox som tätar från kamaxeln ut mot kamremen. Bara pilla ut och peta in en ny?
januari 16 2017 05:56:50:
Lite uppdatering på tråden. Nu är kamremen bytt samt packboxarna vi talade om. Allt gick smidigt och samtliga drev lossade jag med mutterknackare så inget specialverktyg behövdes. Vid åtdragning så avvände jag gamla remmen och en kompis höll mothåll vilket räckte då kamaxeldrevet samt mellan axeln bara skall dras med 50 nm och vexaxelnsremskiva draognjag med Max på mutterknacken.
Nu återstår Kopplingsbytet.... är det någon som har erfarenheter av detta och tips?
Redigerat av Pyrolys den 16-01-2017 05:56
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 16-01-2017 17:32
|
Super Admin
Inlägg: 4419
Registrerad: 15.05.13
|
Fint att det ordnade sig med kamrem och tätningar . Vi tackar för informationen
Vad gäller koppling så är det ganska rakt på. Skaffar du en kopplingssats så får du både lamell och tryckplatta m.m. Tror du även får en centreringspinne med i satsen.
Det är med väldig fördel om du har en lyft och även nått att bara hålla i växellådan medans du jobbar och byter koppling.
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Pyrolys |
Publicerat 16-01-2017 18:23
|
Junior Medlem
Inlägg: 11
Registrerad: 08.01.17
|
Stålande ! Jag har oljegrip med lyft som rullar i gropen. Får klura på något som håller lådan bara när jag släppt på den. Lyften har bara en vanlig domkrafts "fyrkant".
Jag är svetsare så man får helt enkelt bli lite kreativ
Jag funderar på att dokumentera bytet med lite bilder. Kanske något för guider och manualer ? Vad är kraven för att man skall får lägga upp där ? |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 25-01-2017 10:12
|
Super Admin
Inlägg: 4419
Registrerad: 15.05.13
|
Pyrolys skrev:
Stålande ! Jag har oljegrip med lyft som rullar i gropen. Får klura på något som håller lådan bara när jag släppt på den. Lyften har bara en vanlig domkrafts "fyrkant".
Jag är svetsare så man får helt enkelt bli lite kreativ
Jag funderar på att dokumentera bytet med lite bilder. Kanske något för guider och manualer ? Vad är kraven för att man skall får lägga upp där ?
Det vore kanon trevligt med lite bilder på detta. Uppskattas mycket
|
Dela den här posten: |
|
|
|