Hjälp! Följande hände efter två veckors oanvänd. Vid motorstart stannar motorn efter ca 1 sekund (ca 10 varv). Om jag sprutar startgas i insuget vid ”förgasaren” går motorn så länge jag sprutar ”lagom”. Alltså tändningen är OK. Jag har bytt högtryckspump, filterburk, bränsledator, kollat att tryckslangen har god passage, Pumpen ger bra tryck (ej mätt). Jag har strypt regulator-slangen för att hindra returbränsle. Bränsle-reläets båda kontakter är byglade. Vad kan orsaka att spridarna inte fortsätter att öppna?? Snälla Hjälp!!
Redigerat av Sladdaren den 20-08-2022 23:04
Ok forskade lite mer på detta relä jag menade . Det relä på expansionskärlet på 740 är till spridarna. Du har inte detta på 240. Istället ska det finnas en tempgivare på 240 till insprutningen som ska vara lokaliserad runt toppen alldeles under insuget.
En del som inte fått spridarna att öppnas eller fått spänning till dessa har bytt denna givare och fått det att fungera. Kolla först om du har nån felkod i systemet . Är det en givare så finns chansen att du har en felkod på denna.
Ingen felkod. Mätte givaren i ECU:s kontakt mellan pin 13 o 5, 200 Ohm, vilket också en fungerande 240 har. ICU använder inte den givaren (pin 2 o 11).
Har själv varit med om att fuelrailen eller om det heter spridarbrygga på svenska har bytts ut så har Volvon fått bränsle igen . Kan också vara spridarna som behöver bytas eller rengöras. Finns ett antal guider som visar hur du rengör spridarna.