Hej kära forum!
Det hela började med att motorn inte hoppade igång.
För att göra en lång story kort så visade det sig att oljan runt kamaxeln efter 26 år hade torkat ihop och satt sig som fastlimmade sandkorn runt kamaxelns ändar så den gick inte runt helt enkelt så kamremmen tuggades då sönder vid vevaxeln.
Ett tillägg, jag har väldigt våt förarmatta, tänkte att det kunde vara läckage runt vindrutan då det nyligen regnat mycket, men det kanske är värmekranen som läcker och
i värsta fall värmepaketet som läcker (jag har ingen AC).
Men oavsett, det borde inte orsaka den ibland bluddriga, men alltid varma gången utan är väl snarare ett separat fel - vill få bilen att gå utan att bli så himla varm nu i första hand.
Mina TEORIER och notat ang vad det kan vara för fel:
Kan vattenpumpen vara trasig? Hur kollar man den?
Sen undrar man om topplockspackningen annars kan läcka / vara på väg att ge upp? Ser dock ingen vit rök.
(Skit under ventillocken? Sitter nån dämpare uppe på ventilskaften som kanske blivit dålig med åren och smetats ut?)
Alla dessa delar har jag bytt i samband med detta - några av de helt i onödan:
En mycket intressant tråd du skapat. Denna vore mycket trevligt att veta lösningen på. Jo vattenpumpen kan mycket väl vara boven här om den är trasig och utsliten, det är värt att riva och kolla upp detta först. En annan grej är att kylkanalerna i topplocket kan vara igensatta. Om någon ägare innan dig kört med kylarcement eller liknande så fastnar detta som en plugg i kylkanalerna.
Visst har du elfläkt på denna ?. Det har du säkert gjort redan, kontrollera så kylfläktarna eller kylfläkten snurrar. Du kan prova också att spola rent kylsystemet. Finns en guide på hur du gör detta http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=232.
Ok, men hur testar man om vattenpumpen är trasig? Den kostar nästan 2000 kr så vore kul att veta skicket på min gamla innan man lägger de pengarna.
Måste man riva ner ända till toppen för att göra rent kylkanalerna?
Jag har en remdriven fläkt och den går runt som den ska - tack o lov.
Och spola rent kylsystemet var det jag gjorde när jag skrev "Gick då igenom vattenkylsystemet och såg till att spola ur det ordentligt med vatten...", jag var nog lite otydlig. Samma sak med påfyllnad av glykol/kylarvätska, jag kör som sagt 2 mil och sen får jag fylla på med c:a 1 liter när den svalnat.
Efter noga övervägande och eftersom jag inte lyckades hitta nåt om hur man gör rent kylkanalerna på min 940 eller var de ens sitter så
köpte jag hem en helt ny vattenpump och bytte den till att börja med vilket tyvärr visade sig vara bortkastade pengar så vi kan lägga det
till listan av kollade delar. Men för att se det positivt kanske man börjar närma sig den felande länken, hur mycket finns det kvar att kolla
i kylsystemet liksom?
Oljan under oljelocket ser helt ok ut, inget vatten i den.
Men jag har förstått att det där med trasig / sliten / gammal topplockspackning kan vara lite lurigt att fastställa, finns så mycket att titta efter.
Lite iakttagelser och funderingar:
När jag körde hem från jobbet hackade den lite som den brukar, men efter ett par minuter kändes det liksom som att luften (? jag har luftat den)
pressades ut och motorn gick som den skulle igen.
Tycker dock den väser lite, speciellt under den senare delen av mina 2 mil, det är väl vattnet som blir varmt och trycks runt i kylsystemet.
Men man blir så oerhört känslig för varenda ljud i bilen när sånt här händer så det är svårt att se skogen för träden om man så säger...
Med tanke på att olja hade torkat fast så pass illa att kamaxeln inte gick att rubba, finns det fler ställen där delar kan fastna/nåt blivit
igensatt som ger den hoppiga/bluddriga gången - alltid vid kall motor i alla fall?
Det finns en massa andra delar som jag inte har koll på, t ex vevhusventilationen / oljefällan...
Den har ju alltid läckt lite vatten, men det blev ju bara sämre med åren och det visade sig vara den stora packningen bakom vattenpumpen
som var boven där, men under dessa år har inte bilen gått så här dåligt, jag tycker inte den borde gå så här dåligt om det läcker glykol
pga en spricka i värmepaketet, jag menar nu är det ju tätt mot vattenpumpen, det enda som borde hända är att det blir ännu våtare på
förarmattan pga högre tryck där, men som jag skrev tidigare har den typ alltid läckt på förarmattan men jag trodde det var vatten som läckte
in via vindrutan eller ett rosthål bakom pedalerna, jag har aldrig tagit mig tid att kolla upp det... har inte heller varit sugen på att smaka på det
utifall att det innehåller glykol.
Inser att man kanske behöver riva ner allt under mittpanelen för att försöka lokalisera läckan, men det känns liksom inte som att det är
där felet ligger så jag tvekar lite... ungefär som att man inte ska chansa på att topplockspackningen pajat - har ju bytt så himla mycket
grejer i onödan redan - även om det säkert var dags för en del så kvarstår ju grundfelet så att säga.
För er info, Volvo har slutat sälja topplockspackningar till Volvo 940, trist då jag litar mer på deras delar när det gäller en så viktig del.
Nån som bor i Stockholmsområdet (jag bor i Kungsängen) och är sugen på att tjäna en slant i sommar och ta sig an min pärla :-)?
Det känns på nåt sätt som att det är ett väldigt lätt fel om man tar ett steg tillbaka och ser helheten eller meckat mycket med 940s,
men jag känner mig som en datorovan pensionär på det här området, lite handfallen så att säga...
Funderar annars på att åka förbi Mekonomen och visa upp den och se vad de kan ta för att fixa den, Volvo misskötte sig så enormt
förra gången (jag var tvungen att låta de byta min koppling då jag inte hade rätt förutsättningar i min garagelänga) så de har jag tyvärr
inget förtroende för längre, de mekaniker som kunde sin 940 har tyvärr gått i pension vid det här laget.
Om jag inte får bukt med problemet nästa torsdag så blir det till att boka hyrbil istället, kan inte köra 100 mil i 2-milsintervaller :-D
För att inspektera kylarkanalerna så behöver du lossa på topplocket. Det är ett jobb som tar flera timmar. Tyvärr att lämna in ett sånt jobb till verkstad är inget att ens lägga en tanke på.
Det skulle kosta för mycket och dra iväg över bilens värde. Jag tycker eftersom du har kontrollerat så många kylarkomponenter och bytt en hel del delar så börjar man misstänka mer och mer dessa kylarkanaler.
Jag lånar en bild av google för att visa ett topplock där kylarkanalerna sitter igensatta. Detta är resultatet efter flera års cirkulerande av kylarcement i kylsystemet. Det bruna du ser vi varje hål är igensatt kylarkanal.
Ett topplock är inget man river "bara". Montering och renovering är ett noggrant arbete och är det så att kylarkanalerna ÄR igensatt så behöver du få tag i ett annat topplock.
Jag hoppas du löser detta problem. Tycker du har provat så mycket och bytt en hel del delar. Vore en intressant tråd att få lösningen på
Hade hoppats att Mekonomen skulle kunna ta en titt på bilen och guida mig i rätt riktning, men det är kanske att hoppas på för mycket, avvaktar lite...
Jag har förstått att det är komplicerat att göra som du föreslår, det ska göras med rätt moment och man måste vara så försiktig när man jobbar på toppen.
På Bildelsbasen finns en hel del topplock att välja på, men det är inget jag får hem till helgen... är orolig att även de ska ha igensatta kylarkanaler, men
det står OK på flera så då får man väl pengarna tillbaka även om det är surt att riva ner allt...
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/VOLVO-940/1991_1998/Motor/Topplock-Bensin/Alla/
Topplockspackningen kostar bara 165 kr på Skruvat så den är ju en no brainer, mera jobbet som man inte är så sugen på:
https://www.skruvat.se/Packning-topplock-P10447.aspx
Att riva ner och komma åt värmepaketet känns plötsligt mer lockande än att börja med toppen, MEN frågan kvarstår: kan ett läckande värmepaket ge
de symptom som jag har? Vore intressant att få lite mer info här, men många verkar ha semester från forumet vilket är förståeligt :-)
Det kan tyvärr bli ett projekt som fortsätter in i höst det här - om inte nån kommer med en Liljeholmens, dvs sitter på en lösning direkt.
Hej alla!
Här kommer en liten update med vad många säkert kommer tycka är ett väntat utfall trots de konstiga händelseförloppen jag haft.
Vi skulle som sagt bila till Norge och vara borta en vecka, strax under 100 mil med ett fåtal stopp enkel resa.
Självklart fick bilen stå hemma då jag inte fått ordning på den.
Jag kopplade ut kablarna till batteriet så att det skulle ha laddning kvar tills vi kom tillbaka.
10 dagar senare kopplade jag in det, körde till jobbet och tyckte den uppförde sig ryckigare än vanligt, men jag körde på de dryga 2 milen.
Öppnade huven som vanligt och lättade försiktigt på trycket i kylarbehållaren och såg sen detta - se första bilden.
Misstänkte då att topplockspackningen efter vår något ryckiga körning under hela juli nu till slut kastat in handduken på riktigt.
Drog ur oljestickan och jepp, där var det olja och vatten blandat i en enda sörja långt upp på stickan - se den andra bilden.
Den stod sen still hela min arbetsdag, jag fyllde på med glykol och vatten och funderade sen om jag verkligen skulle våga köra hem den.
Efter att noga ha övervägt alternativet att ha den ståendes på jobbet över vår semester i september tog jag mig samman och körde hem den.
Jag backade in den i mitt garage i vår garagelänga och den står nu i garaget och väntar på att jag ska ha tid att ge den lite mer kärlek :-)
Jag åkte faktiskt förbi en lite mindre verkstad och förklarade mitt problem och frågade efter pris trots era invändningar - Volvo hade ju sagt mellan
10-25.000 kr och de gav inget pris, jag fick dock en hel del vettiga tips - han trodde det kunde vara topplockspackningen trots allt, det behöver
inte finnas vatten under oljelocket. Det kunde också vara en spricka i toppen. Så bäst att leta upp en entusiastverkstad som kan förbarma sig
över bilen eller som jag sa så får jag göra det själv, "bara att" hitta en helg där inget annat kommer emellan.
Jag har köpt hem packning och ett momentverktyg som klarar 0 -> 300 Nm:
https://www.skruvat.se/Momentnyckel-P1348234.aspx
Återstår att bestämma sig, ska jag köpa hem en topp som inte gått så många mil (helst från 1998 som var slutåret för 945) eller chansa och
bara montera på en "ny" beggad topp från Skruvat.se? Det vore inte så kul att behöva riva ner det igen, men inte så sugen på att dubbeljobba
om det skulle visa sig att toppen inte håller måttet och felet kvarstår. Funderar på att ta en tapetserarlinjal och "mäta" toppen för att se att den
är jämn genom att helt enkelt flytta runt den på undersidan, dock är frågan om man kommer se några sprickor med blotta ögat...
Men jag ska på semester en dryg månad så jag kommer fortsätta som tidigast i mitten av oktober skulle jag gissa, kommer kolla in på
forumet lite då och då och sen ta beslut om jag ska köpa en topp eller om jag ska börja riva och "bara" byta topplockspackningen...
Ha en fortsatt skön sommar :-D!
Redigerat av Alwe den 25-08-2022 00:55
Vill bara passa på att tacka för bilderna. Det där kanske var det slutliga beviset som behövdes för att sikta på att det verkligen är topplocket som orsakar dessa värmeproblem. Du har lite val att välja på ändå i detta läge. Det är ändå en Volvo som om några år är skattebefriad, besiktning vartannat år. Beroende på hur långt motorn har rullat så är kanske ett motorbyte är rätt val här. Har den rullat 40.000 - 60.000 mil och är fin i övrigt från rost så skulle jag välja att hitta en begagnad motor på skrotarna.. Var du än väljer så måste växellådan fungera bra och rosten på Volvon måste också tas i beaktning.
Jag själv har ägt många 7/900 modeller. Denna 740 jag hade "Vita Faran" http://www.volvosweden.se/forum/viewt...read_id=28 började med att vit tjock rök kom ut från avgassystemet. Det var vatten blandat med olja i motorn. . När vi plockade av toppen så var den ganska skev och var inte alls vacker. 3-4 kylarkanaler var dessutom helt igentäppta av kylarcement. Jag började ringa runt ett par skrotar och fick tag i ett begagnad topplock. Nu var detta ett par år sen, 2005 där nånstans. Jag fick köpa detta begagnade topplock för 2000 kr av skrotfirman. Denna topp fungerade hur fint som helst under dem kommande åren jag hade Volvon
Det 3e alternativet du har är att lämna in toppen hos nån verkstad som kan plana den. Då måste topplocket vara fint i övrigt, alltså inga kylarkanaler som är igensatta och inga sprickor nånstans. Jag gissar att verkstan som planar topplock tar nog 2-3000 kr för detta arbete.
Det finns ett 4e alternativ som du nämner att endast byta topplockspackningen . Det tycker jag du ska försöka skippa. För det jobbet du gör för att riva toppen och montera på det igen och rengöra alla kringliggande delar. Det slutar oftast att inom kort så börjar Volvon visa upp värmeproblem igen eller att du får fylla på kylarvätska mm.
Har du topplock problem så tipsar jag alla att göra reparationen ordentlig. Endast 1 ny packning är inte sättet att åtgärda detta på. . Ser fram emot att få höra vad du väljer att göra med denna Volvo.
Tattig v50 införskaffad. Ska man göra den mattsvart med flakes eller låta den vara lökig??? Givetvis också röktona bakljus, gula lyktor och dechrome