Provkörde dotterns A-traktor. Det lät som fläkten hängt sig, surrade. Körde några km sedan självdog bilen. Vid startförsök går startmotorn trögt. Tänder inte.
Med starthjälp jumpstart/kablar går startmotorn runt hjälpligt, ryker kring startmotor/generator området. Samt att kablarna blir glödheta.
Någon hjälpsam med ide vad som orsakar detta? (Hoppas A-traktorer platsar)
Provade att starta efter att stått över natten. Nu gick startmotorn runt `enklare`, men tänder inte. Fick stå tillkvällen. Provade kablar igen, blev bara väldigt varma igen.
Rullade igång bilen, startade då ganska enkelt. Körde några km, parkerade. Stängde av, provade att starta igen direkt, gick igång.
Provade starta efter att stått 5-15 min. Nu startar den inte, startmotorn går runt. Motorn kallnat, eller vad nu det hela beror på. Knepigt. Mvh
Kan det ha blivit för varmt nånstans att kablarna smällt? . Kolla upp kablarna så dem ser ok ut. Kolla sedan alla säkringar.
Det går även att göra ett litet test som går runt tändningen från tändningslåset.
Vrid tändningsnyckeln till läge 2
Ta en hyggligt tjock kabel från + polen på batteriet till startmotorns + anslutning ( akta fingrar ). Startmotorn lär gå runt och möjligtvis med lite mer kraft.
Eftersom det blir så varmt så tror jag nog nått ligger kortslutet. Så gäller att inspektera alla anslutningar och säkringar. Titta på en gång om du har några felkoder.
Kan det ha blivit för varmt nånstans att kablarna smällt? . Kolla upp kablarna så dem ser ok ut. Kolla sedan alla säkringar.
Det går även att göra ett litet test som går runt tändningen från tändningslåset.
Vrid tändningsnyckeln till läge 2
Ta en hyggligt tjock kabel från + polen på batteriet till startmotorns + anslutning ( akta fingrar ). Startmotorn lär gå runt och möjligtvis med lite mer kraft.
Eftersom det blir så varmt så tror jag nog nått ligger kortslutet. Så gäller att inspektera alla anslutningar och säkringar. Titta på en gång om du har några felkoder.
Tack för respons! Innan jag hann gå in på ovan generösa tips, så genomfördes följande;
Uppladdning av batteri, ny start test, gick igång. Provkördes ställdes och provstarta, startmotorngick inte runt.
Laddade batteri över natten, provade start, händer inget, surrar lite i startmotorn.
Beslutar byta startmotor, sagt och gjort. Startar fint nu. Förhoppningsvis behöver vi inte byta batteri. Bara underhålls ladda då och då, då det är ett 77Ah Tudor 680 CCn. Så bra grejer. Håller tummar att det dröjer tills nästa 'mek. Mvh
Redigerat av Jontrim den 10-07-2022 12:30
Kan det ha blivit för varmt nånstans att kablarna smällt? . Kolla upp kablarna så dem ser ok ut. Kolla sedan alla säkringar.
Det går även att göra ett litet test som går runt tändningen från tändningslåset.
Vrid tändningsnyckeln till läge 2
Ta en hyggligt tjock kabel från + polen på batteriet till startmotorns + anslutning ( akta fingrar ). Startmotorn lär gå runt och möjligtvis med lite mer kraft.
Eftersom det blir så varmt så tror jag nog nått ligger kortslutet. Så gäller att inspektera alla anslutningar och säkringar. Titta på en gång om du har några felkoder.
Tack för respons! Innan jag hann gå in på ovan generösa tips, så genomfördes följande;
Uppladdning av batteri, ny start test, gick igång. Provkördes ställdes och provstarta, startmotorngick inte runt.
Laddade batteri över natten, provade start, händer inget, surrar lite i startmotorn.
Beslutar byta startmotor, sagt och gjort. Startar fint nu. Förhoppningsvis behöver vi inte byta batteri. Bara underhålls ladda då och då, då det är ett 77Ah Tudor 680 CCn. Så bra grejer. Håller tummar att det dröjer tills nästa 'mek. Mvh
Ja det hoppas vi på att det var startmotorn som behövdes bytas ut. Har tråden öppen ett par dagar innan vi låser denRedigerat av Sladdaren den 14-07-2022 10:49
Tattig v50 införskaffad. Ska man göra den mattsvart med flakes eller låta den vara lökig??? Givetvis också röktona bakljus, gula lyktor och dechrome