Hello!
Even though this is a Swedish forum, I thought, that I could do a little guide on how to change the valve cover gasket on a D24TIC or D24T engine, it is even simpler for the D24 engine, because it may help someone out when they are planning to do this job. I apologize if some of the technical terms aren't correct, English isn't my first language.
There aren't many tools required all you need is: a ratchet, 10mm socket, 13mm socket/wrench, a 6mm Allen wrench and probably some RTV gasket maker.
As you can see, my gasket was leaking from the back side and one of the valve cover boltholes was stripped by a previous owner. I had to re-thread the hole and replace the old bolt with a bigger one. I hope you don't have the same problem.
3) Remove the two bolts holding the EGR to the intake system, the head is a 6mm Allen and on the other end there is a 13mm nut. You will also have to loosen the clamp holding the EGR to the EGR tube.
5) Remove all of the 10mm valve cover bolts and the two rails that is under them, you should not change the sides of the rails, when reinstalling put them back on the same side.
6) In theory, you should be able to remove the valve cover now, but I found that you should remove the EGR tube going to the exhaust manifold also. It is held in by two 13mm bolts. Spray the bolts with penetrating fluid and try to get a six point socket on them, as the usually are pretty rusty and tight and will round off easily. In my case one came out great but the other one rounded off and I had to hammer a 12mm wrench on it.
7) Remove the valve cover and the old gasket and clean the gasket surface, but don't use a metal, it may scratch the surface, my glorious Swedish tank engine looked like this
8) Install the new gasket, It is recommended to put some sort of Silicone gasket sealant to the ends of the gasket, where it goes over the curve.
9) Put the valve cover on, then the rails and then the bolts(don't forget that under one bolt was the alternator wire). NOTE: Do not over tighten the bolts as the threads are pretty fragile. I used a 1/4 inch ratchet to do it. You can always tighten the bolts if you need to, but once you strip it
10) Reassemble everything, I put some black high temperature RTV gasket maker on the intake system, so it wouldn't leak. Connect the EGR tube, the EGR, the intake system, the small vacuum hose and the crankcase ventilation hose and you should be ready.
Thank you for reading the guide, hope it was helpful.
Redigerat av Torbik den 27-10-2017 16:58
I Google translated the whole text, it maybe helps someone who doesn't speak English, I hope the translation isn't too bad.
Hallå!
Även om det här är ett svenskt forum trodde jag att jag kunde göra en liten guide om hur man byter ventilkåpan på en D24TIC eller D24T-motor, det är ännu enklare för D24-motorn, eftersom det kan hjälpa någon ut när de planerar att göra detta jobb. Jag ber om ursäkt om några av de tekniska termerna inte är korrekta, engelska är inte mitt första språk.
Det finns inte många verktyg som behövs. Allt du behöver är: en ratchet, 10 mm uttag, 13 mm uttag / skiftnyckel, en 6 mm insexnyckel och förmodligen någon RTV-packningstillverkare.
Som du kan se läckte min packning från baksidan och en av ventilkåpan boltholes avlägsnades av en tidigare ägare. Jag var tvungen att omdirigera hålet och ersätta den gamla bulten med en större. Jag hoppas att du inte har samma problem.
1) Ta bort vevhusventilationsslangen från toppen av ventilkåpan.
2) Ta sedan bort de tre 6mm-bultarna, som håller inloppssystemet. Det borde finnas en liten vakuumslang till intagssystemet, ta bort det.
3) Ta bort de två bultarna som håller EGR på insugsystemet, huvudet är en 6 mm Allen och i den andra änden finns en 13 mm mutter. Du måste också lossa klämman som håller EGR på EGR-röret.
4) Nu kan du trycka på EGR och inloppssystemet borta.
5) Ta bort alla 10mm ventilkåpa bultar och de två skenorna som ligger under dem, bör du inte ändra sidorna på skenorna, när du installerar dem på samma sida igen.
6) I teorin borde du kunna avlägsna ventilkåpan nu, men jag fann att du borde ta bort EGR-röret också till avgasröret. Den hålls i med två 13mm bultar. Sprida bultarna med penetrerande vätska och försök att få en sexpunktsuttag på dem, eftersom de vanligtvis är ganska rostiga och täta och kommer lätt att runda av. I mitt fall kom en bra ut, men den andra avrundade och jag fick hammar en 12mm nyckel på den.
7) Ta bort ventilkåpan och den gamla packningen och rengör packningsytan, men använd inte en metall, den kan repa på ytan, min glorious Swedish tank engine looked like this
8) Montera den nya packningen. Det rekommenderas att sätta någon form av silikonpackningstätning i änden av packningen, där den går över kurvan.
9) Sätt på ventilkåpan, sedan skenorna och sedan bultarna (glöm inte att det under en bult var generatortråden). OBSERVERA: Dra inte fast bultarna eftersom trådarna är ganska bräckliga. Jag använde en 1/4 tums ratchet för att göra det. Du kan alltid dra åt bultarna om du behöver, men en gång du bandar den: Q
10) Sätt ihop allt, jag lägger lite svart RTV-tätningsmaskin med hög temperatur på inloppssystemet, så det skulle inte läcka. Anslut EGR-röret, EGR, inloppssystemet, den lilla vakuumslangen och vevhusventilationsslangen och du ska vara redo.
Tack för att du läste guiden, hoppas det var till hjälp.
Seems like the pictures works fine. Is it ok with you that i post this guide in our library as well ?. Just copy all the text with the picture code and paste it here http://volvosweden.se/submit.php?stype=ahp?stype=a. I can fix it if its ok with you.
Hope we get some more guides from you, this one was really good
Tattig v50 införskaffad. Ska man göra den mattsvart med flakes eller låta den vara lökig??? Givetvis också röktona bakljus, gula lyktor och dechrome