Volvo S80 - 01 "Lyxkryssaren" Laga rosthål
|
Sladdaren |
Publicerat 04-08-2021 11:02
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
InTheWhite skrev:
Helt ärligt tror jag inte att verkstaden momentdrar stiften, har aldrig sett det i alla fall. Möjligt att "yngre"
generationen mekare gör, men på den "gamla" sitter momentet i nävarna!
Ja kanske inte är så dumt att använda en momentnyckel till stiften. Har varit med om på flera "nya" bilar att tändstiften dragits åt med all kraft. . På ett antal Volvo 740 jag köpt och har bytt tändstift, verkar som förra ägarna dragit åt dem med kung och fosterland.
På Lyxkryssaren nu så satt dem precis lagom . Verkar som den som bytt tändstift förra gången gjort detta exakt som det ska göras
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 04-08-2021 13:27
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Då är det på tiden att byta ut det dåliga bromsoket som sitter vänster fram. Blev en liten bild serie av detta och en guide självklart
Vi börjar självklart att lossa och ta bort hjulet på den aktuella sida vi ska byta. Idag startar vi med att byta bromsok och bromsbelägg på vänster fram. Vi har tidigare försökt att massera broms kolvarna, för att få rörlighet på bromsarna igen. Du kan se hur du gör på denna länk https://youtu.be/eK4aGqZloMc. Men ganska snabbt så låste sig kolvarna igen. Så därför byter vi hela bromsoket idag.
Bromsoket sitter med 2 bultar. Dessa är skyddade med varsin gummi hatt.
På bilden nedan visar en av bultarna och var den är lokaliserad. Insex nyckel behövs för att lossa dessa bultar.
Vi ska nu lossa på dessa 2 bultar som håller bromsoket. Du behöver en insex nyckel för detta. Dessa 2 bultar är samtidigt glidpinnar på bromsoket, men detta kommer vi till lite senare.
Bultarna till bromsoket kan sitta som berget. Om det sitter så hårt att du inte kan lossa dem så är ett bra knep att använda hävstångs effekten. Vi visar hur vi använder ett ihåligt rör som vi trär över den insex nyckel som sitter på bulten. Det kan även vara fördel att gå ut dagen före och spraya på WD40 eller liknande på bultarna.
Här nedan på bilden har vi fått bort en av bromsoket bultar. Det finns två som håller oket. Dessa är också kallade glidbultar.
Nu måste vi ta bort detta lås clip som håller bromsoket och bromsokhållaren tillsammans. Använd en platt mejsel och bara vik ut clipset.
Nu kan du ta bort bromsoket. Men låt det inte hänga i bromsslangen. Häng upp bromsoket med hjälp av ett snöre eller ståltråd istället. För att vara riktigt nogranna nu så ska vi även ta bort bromsoks hållaren.
Detta steg kan du hoppa över och istället välja att göra rent glidytorna på bromsoks hållaren med hjälp av stålborste.
Om du väljer att hoppa över föregående steg att ta bort bromsoks hållaren. Så kan du försöka rengöra glidytorna med stålborste så gott det går. Bilden nedan visar vi var dessa ytor är viktiga för renhållning.
Denna bromsoks hållare kan sitta som berget. Spraya rostlösning och var beredd på att använda mycket kraft. Denna sitter också med 2 bultar (15mm, komplettera om jag har fel ).
Här kan du också vara tvungen att använda hävstångs effekten. Vi tar fram det ihåliga röret igen.
Nu har vi monterat bort hållaren till bromsoket. Vi tar in och rengör detta noggrant med stålborste hjulet. Har du en vanlig stålborste så fungerar detta utmärkt.
När du väl har rengjort hållaren så ska den på plats igen. Enligt boken ska bultarna bytas ut varje gång du lossar denna hållare. Den ska även moment dras med 100 Nm.
Vi har nu kommit fram till att skifta bromsoket. Vi behöver lossa bromsslangen från det gamla bromsoket. Lägg gärna nått underlag under som samlar upp spill från bromsvätska.
Gör rent noggrant runt bromsslangens infästning. Detta för att du inte vill att smuts följer med när du monterar bromsslangen på det nya bromsoket.
Innan vi går vidare med att lossa på bromsslangen så kan vi göra oss redo med det nya bromsoket.
Då ska vi lossa bromsslangen. När du lossar slangen så använd gärna denna typ av nyckel. Även här kan du spraya på rostlösning på infästningen på bromsslangen.
Du ska endast BARA lossa på slangen. Nästa steg är att skruva AV bromsoket från slangen och inte tvärtom (att skruva av slangen från oket ).
Nu får vi SKRUVA av bromsoket av från bromsslangen.
Det kommer att droppa bromsvätska så använd gärna nått underlag under samt kontrollera innan att du har bra nivå i bromsvätske behållaren.
Nu ska vi skruva på det nya bromsoket på bromsslangen.
När du har skruvat på bromsoket på slangen så kontrollera att inte bromsslangen är vriden. Skruva sedan åt bromsslangen med nyckeln.
Torka av och rengör platsen från bromsvätska som spillts, gärna med bromsrengöring. Kontrollera också bromsvätske behållaren och fyll på om det behövs.
Glidspåren på bromsokshållaren ska vi smörja in med kopparpasta. Lägg lite kopparpasta på dem 4 glidytorna på bromsokshållaren.
Vi lägger på kopparpasta för att hålla borta rostbeläggning. Bromsbeläggen ska kunna glida utan motstånd på denna yta.
Då har vi kommit fram till att montera nya bromsbelägg.
Jag brukar vilja smörja på bromsbeläggets kanter med kopparpasta. Var noga med att inte få nån kopparpasta på beläggets bromsyta.
Här nedan ser ni var jag lagt kopparpasta på kanterna. Montera sedan det innersta belägget först. Det ska bara tryckas in inuti bromskolven.
Den andra bromsbelägget monterar vi på glidytorna direkt på bromsoks hållaren. Här ser ni även att det blev lite mycket kopparpasta. Men smeta ut överbliven kopparpastan på baksidan av bromsbelägget. Det gör inget så länge du aktar dig att få pasta på bromsytan av belägget.
Då ska vi montera det nya bromsoket på plats. Rengör och smörj glidpinnarna eller glidbultarna med silikonfett.
Skruva dit bromsoket på plats igen. Insex nyckeln behövs åter igen.
Så där, då har vi det nya bromsoket på plats. Nytt vs gammalt.
Då måste vi lufta bromsarna. Det visar jag inte i denna guide. Men i slutet på detta video klipp så ser du hur du gör. https://youtu.be/zShH4d2dKCo
Pricken över i:et är att göra rent bromsslangarna. Torka av dem och smörj på silikonfett. Ser ut som sprillans nya slangar efteråt och dessutom motverkar du torrsprickor som annars är en 2:a på bilprovningen.
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Braweheart |
Publicerat 04-08-2021 21:02
|
Super Admin
Inlägg: 1404
Registrerad: 08.01.14
|
Snyggt jobbat.. Men varför såååå MYCKET kopparpasta ?? De blir ju bara grisigt och damm o grus fastnar..
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
InTheWhite |
Publicerat 05-08-2021 11:22
|
Volvoswedens VolvoGuru
Inlägg: 2429
Registrerad: 01.03.14
|
Sladdaren skrev:
InTheWhite skrev:
Helt ärligt tror jag inte att verkstaden momentdrar stiften, har aldrig sett det i alla fall. Möjligt att "yngre"
generationen mekare gör, men på den "gamla" sitter momentet i nävarna!
Ja kanske inte är så dumt att använda en momentnyckel till stiften. Har varit med om på flera "nya" bilar att tändstiften dragits åt med all kraft. . På ett antal Volvo 740 jag köpt och har bytt tändstift, verkar som förra ägarna dragit åt dem med kung och fosterland.
På Lyxkryssaren nu så satt dem precis lagom . Verkar som den som bytt tändstift förra gången gjort detta exakt som det ska göras
Absolut inte fel att momentdra! Som du säger så drar många för kung och fosterland!
Jag sätter alltid en liten klick hjullagerfett på gängan och drar till 20Nm.
Fin guide med bromsbytet! |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 05-08-2021 12:46
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Braweheart skrev:
Snyggt jobbat.. Men varför såååå MYCKET kopparpasta ?? De blir ju bara grisigt och damm o grus fastnar..
Jo jag tyckte det också, det blev lite mycket kopparpasta på ett av bromsbelägget. .
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 11-08-2021 16:16
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
När jag köpte lyxkryssaren sa förra ägaren att han tagit bort säkringen till bakluckans lås. Ingen mening eftersom 10 Ampere säkringen hela tiden går. När jag kom hem så satte jag i säkringen till bakluckans motor. Det har fungerat bra hela vintern att öppna bakluckan med fjärrkontrollen men när sommaren kom så gick säkringen hela tiden igen . Det konstiga är att säkringen går helt random utan att man ens använder bakluckans elektriska öppnings funktion. Det som är lite jobbigt är att om inte den elektriska öppnings funktionen fungerar så kan man endast öppna bakluckan med nyckeln. . Även alltså om bilen är upplåst kan man inte med handtaget öppna bakluckan. Så vill få ordning på detta . Har läst flera annonser på Volvo S80 som andra vill sälja, ett flertalet av dessa så skriver dem att bakluckan inte går att öppna med handtaget eller fjärrkontrollen. Så tror detta fel är ganska vanligt på dessa modeller.
Jag lägger upp en felsökningstråd också. Det kan vara bra att ha om fler kanske vill ha en lösning på detta problem.
Så var iväg till skroten och hittade denna motor till bakluckan. Vi ska byta denna motor och se om säkringen kan sluta gå hela tiden.
Det är inte så svårt att byta denna. Men ni får hänga på och se . I bakluckan så måste vi ta bort tyget.
Klicka loss alla clips runtom. Lättast är nog med en platt mejsel.
Som sagt ta bort alla clips runtom detta tyg. Har märkt ut på bilden nedan alla placeringar.
Clipsen ser ut så här. Man måste försöka att trycka in vingarna på clipset bägge sidor så får man ut clipset utan att ha sönder det.
Här har vi fått bort tyget. Då ser vi låset och dem 3 bultarna vi behöver lossa på.
För att få bort bakluckans motor tillsammans med låskistan så lossar vi på dessa 3 x 10 mm bultar.
Ta ur hela motorn tillsammans med låskistan från placeringen. Här ser ni att jag lyckats få ut hela alltihopa.
Nu kan vi komma åt att ta ur den stora kontakten till motorn.
Det är lite klurigt att lossa på kontakten. Men ta en platt mejsel till hjälp och tryck här samtidigt som du tar ur kontakten.
För att kunna koppla ur vajern till bakluckans motor så är det lättaste sättet att skruva loss hela låset till bakluckan. Dessa sitter med 2 x 10 mm muttrar.
Nu när vi fått loss hela låset är det lättare att haka ur vajern från hållaren och koppla ur sprinten genom att bara för den uppåt. Har försökt att göra det lite lättare att förstå kanske på bilden nedan.
Denna bild ser du att jag fått ur den ur spåret. Nu behöver jag bara koppla ur sprinten och byta låsmotorn. Hoppas inte säkringen går hela tiden nu. Det visar sig ganska snart.
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Braweheart |
Publicerat 22-08-2021 21:30
|
Super Admin
Inlägg: 1404
Registrerad: 08.01.14
|
Ja de kan ju vara bra med en fungerande bagagelucka
Tydlig och enkel guide.. Gött jobbat..
Vilket artikelnummer hade lacksprayen du köpte på biltema till bilen ??
Och vilken färgkod har du ??
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 23-08-2021 10:19
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Braweheart skrev:
Ja de kan ju vara bra med en fungerande bagagelucka
Tydlig och enkel guide.. Gött jobbat..
Vilket artikelnummer hade lacksprayen du köpte på biltema till bilen ??
Och vilken färgkod har du ??
Har färgkod 417-26. Men tycker inte att Biltemas färg blir mitt i prick . Artikelnr på bättringsfärgen är 36-7367. Har beställt lack nu från lackfirma som lägger detta i en spray burk. Får se om det kan bli bättre nyans efter detta.
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Braweheart |
Publicerat 23-08-2021 10:47
|
Super Admin
Inlägg: 1404
Registrerad: 08.01.14
|
Sladdaren skrev:
Braweheart skrev:
Ja de kan ju vara bra med en fungerande bagagelucka
Tydlig och enkel guide.. Gött jobbat..
Vilket artikelnummer hade lacksprayen du köpte på biltema till bilen ??
Och vilken färgkod har du ??
Har färgkod 417-26. Men tycker inte att Biltemas färg blir mitt i prick . Artikelnr på bättringsfärgen är 36-7367. Har beställt lack nu från lackfirma som lägger detta i en spray burk. Får se om det kan bli bättre nyans efter detta.
Ja då har vi samma kod på våra.. Då blir de mattsvart tillsvidare ist..
Har lite jobb nu vill jag lova..
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 25-08-2021 12:53
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Idag fick vi hem lite lack, grundfärg, klarlack, maskeringstejp, sandpapper och grejer från spraycan.se. Tanken med detta att försöka få ordning på den fina framskärmen jag hittade på skroten. Skärmen var superfin men hade fel färg. Så gjorde en liten chansning att köpa Biltemas lack för att få till rätt färg. Men Biltemas färgkod 417 stämmer inte alls överens. Som sagt så kom det riktiga grejer idag från spraycan.se får se om vi kan göra denna skärm riktigt fin
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
InTheWhite |
Publicerat 26-08-2021 12:35
|
Volvoswedens VolvoGuru
Inlägg: 2429
Registrerad: 01.03.14
|
Håller tummarna för dig med lacken! |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Braweheart |
Publicerat 26-08-2021 13:48
|
Super Admin
Inlägg: 1404
Registrerad: 08.01.14
|
Hoppas de blir bättre nu då..
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 08-09-2021 14:32
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Då har man dekal pimpat lyxkryssaren inför kommande säsongs start i Hockey allsvenskan . Vik hockey som lovat alla supportrar att inom 3 år ska dem upp till högsta ligan SHL. Redan i år verkar laget satsat på detta. Experterna tippar VIK Västerås i topp 3 i hockeyallsvenskan i år.
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
InTheWhite |
Publicerat 08-09-2021 16:24
|
Volvoswedens VolvoGuru
Inlägg: 2429
Registrerad: 01.03.14
|
Trevligt! |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 09-09-2021 23:07
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Då har vi lackerat om den gamla begagnade framskärmen som jag hittade på skroten. Lagat och fixat lite ytrost. Nu har framskärmen legat och fått torka i 2 veckor sedan lackeringen och idag var det dax för det roliga att montera den på plats . Nedan följer en lite guide och bilder på detta riktigt roliga arbete.
Den här guiden kommer visa hur du lackerar om större ytor på din bil med lack i sprayburkar. Det kommer också att innehålla lite tips hur du åtgärdar rost skador och ytrost på den del du ska lackera om. Det finns hur många olika sätt att göra när du ska lackera. I den här guiden kommer vi att försöka att lägga så lite tid som möjligt och ändå försöka med att resultatet ska bli bra. En annars bra regel är att ju mer tid du lägger på förarbetet desto bättre blir resultatet
Lackfärger, grundfärg, spackel, slippapper och det mesta av vad vi kommer använda i denna guide har vi fått tag i på www.spraycan.se. Kan rekommendera att ta kontakt med spraycan.se då dem är riktigt duktiga på detta med alla tillbehör du ska skaffa innan du sätter igång. Dessutom är det grymt trevliga och hjälper gärna till att ta fram rätt färgkod till din bil.
Detta med rätt färgkod till din bil kan vara lite klurigt att ta reda på. På den här länken kan du få lite hjälp med att lokalisera vart på bilen du kan hitta färgkoden. http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=190. I den här artikeln ska vi lackera om en framskärm på en Volvo S80 som har blivit krockskadad. Färgkoden till dessa modeller som Volvo S60 S80 V70 hittar du under motorhuven vid vänstra framskärmen. På denna S80 så har vi färgkoden 417-26.
Den krockskadade skärmen går inte att göra något åt. Hur denna skada kom till kan du läsa mer om i ett blogg inlägg som du hittar på denna länk. http://www.volvosweden.se/infusions/c...;section=1. Förutom framskärmen så behöver stötfångaren samt förar dörren bytas ut. Men för tillfället så ska vi försöka få en snyggare framskärm till Volvon.
Ja framskärmen på denna Volvo behöver bytas ut. Vi har hittat en annan finare begagnad framskärm på skroten. Jag provade först att lackera om denna begagnade skärm med lack från Biltema. Enligt deras bibliotek med färgkoder skulle denna stämma med min Volvo S80. Resultatet med denna lack från Biltema kan ni se på bilden nedan. Det stämmer inte riktigt bra med den övriga kulören på bilen.
Vi får göra om lackeringen. Men först och främst så tog vi kontakt med www.spraycan.se och fick allt vi behöver för att få ordning på denna framskärm ordentligt och snygg. Grundfärg, silikonbortagning, klarlack, finspackel och 2 sprayburkar med rätt färgkod. I den här guidens gång så kommer jag förklara steg för steg hur du ska göra för att få din lackering så bra som möjligt.
Nu kör vi igång med guiden. Ett par arbetsbockar är bra hjälpmedel när vi ska jobba med skärmen.
Det vi ska göra nu är att slipa ner den felaktiga lack som ligger på. Här kommer det börja damma ganska mycket och kan vara bra att använda nån slags munskydd.
Här använder vi en vanlig slipmus eller som dem också kallas multislip. Grovleken på papper kör vi P120. Vi slipar bort så mycket lack som vi orkar här.
Detta var en begagnad framskärm på skroten så det finns lite ytrost och lite småskador på skärmen. Vanligt ställe på skärmar är vid kanterna då man oftast får stenskott och skador på lacken som ska skydda mot fukt och smuts.
Den här ytrosten ska vi slipa ner så det blir metallblankt så gott det går. Trots att vi slipar ganska mycket så finns en liten yta med rost kvar. Man vill helst få bort all ytrost för att undvika att det börjar rosta igen.
Istället för att slipa mer på den lilla ytan med rost som finns kvar, så ska vi prova lägga på lite rostätare på området.
På denna rostätare från Biltema så penslar vi på ett millimeter tjock lager på rosten. Detta ska nu ligga på 10-15 minuter innan vi torkar bort detta med en fuktig trasa.
Rostätaren tog bort lite mer av ytrosten. Men vi testar att pensla på ännu en till gång.
Efter att rostätaren fått ligga på 10-15 minuter så torkar vi av och rengör med Aceton eller T-röd på området.
Nu har vi fått bort ytrosten och har en metallblank yta. Nu kan vi behöva lägga på lite spackel på området vi har slipat ner. Spackel använder vi av två anledningar. Det första är att skydda ytan från att börja rosta igen. Det andra är att vi vill få en sån jämn och fin yta som möjligt för att dölja att det varit en skada här. Vi vill att den här skadan ska smälta ihop så bra som möjligt med det övriga området.
Spraycan.se skickade en burk med fin spackel. Denna ska skydda mot rost uppkomst och vara lätt slipat. Spackel levereras vanligast tillsammans med härdare.
Ett annat alternativ är Zink spackel. Att zink har en förmåga att verka som korrosionsskydd för järn och stål har varit väl känt i flera århundraden. Detta spackel blir super hårt när det torkar. Det är absolut ingen lätt match efteråt att slipa ner detta. Men det fungerar fint som rostskydd.
Vi lägger på ett lager spackel där vi lagat och slipat bort ytrost. Ett tips här är att skära ut mindre spackel spadar från glasslock. Glasslock är också perfekt att blanda spackel på. Använder du fin spackel så behöver du inte vara så rädd att du lägger på för tjockt lager. Använder du dock det andra spacklet jag visat "Zink spacklet" så vill du absolut inte lägga på för tjockt lager. Risken är att du får slipa ner ytan hela natten innan du är klar.
När spacklet har stelnat så kan du slipa ner detta så du får en sån jämn ytan som möjligt. Känn med fingrarna efter ojämnheter. Minsta lilla ojämnhet kommer att synas när du lackerar senare.
Nu har vi lagat skador och tagit bort ytrost på våran skärm. Vi har även spacklat dem ytor vi varit på för att "dölja" och åter skydda området. Vi kommer allt närmare det roliga att lackera. Nu är nästa steg att få alla ytor på framskärmen att smälta ihop på bästa sätt. Det är dax för vattenslipning.
Vattenslipning är ett sätt att få bort mindre ojämnheter. Använd en sprayflaska med vatten och spraya både ytan och slippapperet samtidigt som du för hand slipar ytan.
Vatten slipa ytan kan du göra i hur många steg som helst egentligen. beroende på tid och hur bra resultat du vill ha. Vi kommer i denna guide använda 3 steg på vattenslipning. Först använder vi vattenslippapper P400. Vi går igenom framskärmen en gång med detta. spraya mycket vatten hela tiden du slipar.
Nästa steg att använda en ännu finare papper. Vi kör en till vända på framskärmen med P600. Spraya mycket vatten hela tiden du slipar.
Det sista steget vi vattenslipar i denna guide är med P800. Men du kan även fortsätta med P1000 eller P2000 om du vill.
Efter vi är klar med all slipning nu. Så rengör ytan du ska lackera noggrant.
Låt det torka
När skärmen torkat ordentligt så använder vi detta rengörings spray från spraycan.se. Silikonbortagning är för dem riktigt proffsen innan lackering. Du kan också använda exempelvis T-Röd, thinner eller Aceton för att rengöra ytan ordentligt.
Nu när vi fått bort all smuts och fett från våran framskärm så ska vi börja med det roliga att lackera. Vi ska börja med att lägga på grundfärgen eller primern. Det gör så att den riktiga lacken kommer att fästa och hålla bättre. Men innan du börjar så kom ihåg att maskera detaljer du INTE vill ha färg på. Vi använder ColorMatic grundfärg primer.
Dessa sprayburkar måste du aktivera genom att vrida ringen på burkens botten 360 grader. Skaka om burken i cirka 2 minuter innan du börjar spraya ytan.
Här har vi lagt på ett lager av grundfärgen. Denna torkar på 60 minuter. Vill du lägga mer förarbete så tipsar många att man kan vattenslipa ner grundfärgen. Vi gör inte det i denna guide. Vi nöjer oss med här med 1 lager av grundfärgen, primern. Notera att vi även har maskerat sidodetaljen där blinkersen ska monteras.
Nu äntligen är vi framme vid den riktiga lacken. Nu ska framskärmen få sin rätta färgkod. Mörkblå med kod 417. Vi ska spraya skärmen i 3 lager. Varje lager får torka 10 till 15 minuter innan nästa lager. Att tänka på när du lackerar med spray burk är att röra handleden hela tiden över ytan. Råkar du stanna upp så börjar lacken att rinna. Men denna lack från spraycan.se var absolut dem bästa lacker jag provat. Kom ihåg också att lokalens temperatur ska vara +20 grader.
Så här ser det ut med 3 lager av lackfärgen. Nu ska vi låta detta torka minst 60 minuter + innan vi klarlackar.
Då ska vi köra Klarlacken. Denna klarlack från Colormatic ska också aktiveras på samma sätt som grundfärgen, primern. Klarlacken ska vi också köra 3 steg.
Det första steget lägger vi på mycket försiktigt och endast en tunn yta klarlack på området. Låt det torka 10-15 minuter. Den andra sprayningen kan vi vara lite tuffare och lägga på lite tjockare, men inte för mycket nu. Låt andra sprayningen torka 10 till 15 minuter. Den 3:e sprayningen kan vi gå på väldigt tufft. Spraya sakta och rör dig sakta över ytan du lackar. Här ska du få känslan av att klarlacken är på gränsen att rinna.
Direkt efter klarlacken så glänser det rejält.
Nu ska skärmen får ligga och torka 1 vecka + för att härda innan vi går ut och monterar denna på Volvon. Bilden nedan är efter 2 dagars torktid.
Oj vilken skillnad det blev. Här är det i full fart på i monteringen. Vill du veta hur du monterar eller byter din framskärm på Volvo S60 S80 eller V70 så finns denna guide på forumet http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=491. Vi har även en videoguide på Youtube som visar dig steg för steg hur du gör för att byta framskärmen https://youtu.be/jj948sxvRmw Är supernöjd med resultatet. Nu efter lackeringen och torkningen så kan man förbättra resultatet ytterligare genom att vaxa och polera. Ibland kan man även få behöva vattenslipa ytan om det har blivit som apelsin skal.
Nu måste jag få bort dammet och polera upp huven. Den krockskadade förardörren ska bytas ut härnäst.
Absolut rätt färgkod denna gång. Detta kommer smälta in ännu bättre allt efter tiden går. Inte alltid man har ny lackade delar på en 21 år gammal bil.
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 11-09-2021 18:08
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Mittprylfacks konsol saken i dessa modeller är jämt trasiga. Jag har lyckats fått tag i en hel . Denna fungerar knapparna till att stänga prylfacket i mittkonsolen samt att knappen till armstödet fungerar och går att öppna samt stänga.
Min är trasig och förra ägaren har provat laga den med silvertejp . Men nu ska den ut. Ganska lätt att byta denna, men döljer sig några skruvar här och där. Guiden hittar ni på denna länk http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=510
Ur med den trasiga
Tyvärr stämde inte färgen riktigt på denna nya fungerande. Men det ordnade vi med lite spray färg. Nice nu håller sig luckan stängd och även armstödsfacket fungerar att trycka upp med knapparna.
Nu när jag ändå hade farten uppe och var i området så bytte jag även den skadade stötfångaren. Här river jag framskärmen.
Stötfångaren är demonterad . Guide på hur man byter stötfångare hittar ni här http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=511
Den hela framskärmen ligger i solen och värmer upp inför monteringen.
Nya stötfångaren på plats
Just det. Volvo grillen ska ju på också
Ugh detta var lite jobbigt. Att koppla och montera extraljusen igen.
Nu sitter ny skärm och stötfångare på plats igen. Extraljusen lyser på fint åter igen
Redigerat av Sladdaren den 25-08-2023 19:42
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 01-10-2021 10:05
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Handbroms och växelspaks överdraget är totalt utslitet. Så har beställt från Ebay ett paket som innehåller båda dessa. Verkar vara väldigt vanligt att dessa är slitna så om nån fler vill beställa går det att hitta på denna länk https://www.ebay.com/itm/390773992136...XQHPFRiIaK
Så här ser det nya ut
Har även fått in en 2-din stereo
Har köpt ett kopplingsschema till Volvo S80. Till årsmodell 2000 men det ska nog gå rätt bra ändå
Redigerat av Sladdaren den 01-10-2021 10:05
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Braweheart |
Publicerat 06-10-2021 21:27
|
Super Admin
Inlägg: 1404
Registrerad: 08.01.14
|
Hade inte du enkeldin i din förut ??
Ja en sån bok har jag med funderat på..
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 08-10-2021 12:07
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Braweheart skrev:
Hade inte du enkeldin i din förut ??
Ja en sån bok har jag med funderat på..
Jo hade enkeldin, men grabben hade ingen stereo i sin V70 så då fick han köpa min tillsammans med enkeldin ramen. Fick lägga till ett par hundra så fick jag ihop till en dubbeldin istället. Köpte dubbeldin ramen begagnad på marketplace .
Skaffade el schema boken från Tradera
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 11-10-2021 14:50
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Hittade ett nytt mittenarmstöd eller om vi ska kalla det för armstöd till mittenkonsolen. På dem flesta S80 så är detta armstöd utslitet och fult. Köpte detta från Wish. Bara att söka på Volvo S80 därinne så dyker detta upp . Bara 4 skruvar att lossa på för att byta detta .
Nytt vs Gammalt och slitet
Skruvhålen gömmer sig under tyget på det nya till vänster.
Dem 4 skruvhålen hittar du i hörnen
T25
Nya på plats
Nytt vs gammalt
Ska vi bara skruva dit det nya armstödet. Sitter här med 2 skruvar.
Blev hur fint som helst
|
Dela den här posten: |
|
|
|