Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.
Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt
här .
Var handlar du bildelar?
Biltema
6% [1 Rösta]
Mekonomen
6% [1 Rösta]
AD Bildelar
11% [2 Röster]
Skruvat
6% [1 Rösta]
Autodoc
6% [1 Rösta]
Mekster
11% [2 Röster]
Annat / blandat
56% [10 Röster]
Röster: 18
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 21.04.25
Omröstningsarkiv
Åh nej! Var är
JavaScript ?
Din webbläsare har inte JavaScript aktiverat eller så stöder den inte JavaScript. Vänligen
aktivera JavaScript i din webbläsare för att kunna visa denna webbplats,
eller
uppdatera till en webbläsare som stödjer JavaScript;
Firefox ,
Safari ,
Opera ,
Chrome eller en version av
Internet Explorer som är nyare än version 6.
Tråd Info
Det är 6 svar i den här tråden,
och den har visats 14420 gånger.
Inloggad just nu: 1 gäst(er)
Ventiler/ Hallgivare
billobull
Publicerat 06-11-2020 10:25
Nybörjare
Inlägg: 6
Registrerad: 02.11.20
Tänkte justera ventilerna på min 244/1-6 88 28000 mil, 2anskramlar en del, är en 230 F motor är det samma förfarande att det räcker med bladmått som på alla gamla volvomotorer ? Någon som har koll på detta. Tänkte även byta hallgivaren då den inte verkar fungera så bra. Var hittar jag en till vettigt pris, den sitter på vänster sida fram på motorn.
Dela den här posten:
Sladdaren
Publicerat 06-11-2020 22:13
Super Admin
Inlägg: 4568
Registrerad: 15.05.13
Jag kollade upp vad ventilspelet ska vara på en b230F. Bladmått kan komma till hands här . Mellan 0.3 -0,4 mm när motorn är kall och 0,35 till 0,45 vid varm motor. Brickor för att justera detta ska fortfarande finnas på Volvo och köpa.
Flyttar tråd till Motor med tillhörande system
Redigerat av Sladdaren den 06-11-2020 22:25
Dela den här posten:
billobull
Publicerat 07-11-2020 14:49
Nybörjare
Inlägg: 6
Registrerad: 02.11.20
Måste man lyfta kamaxeln för att komma åt att byta brickorna/shims under axeln, det verkar vara tight ?
Dela den här posten:
Sladdaren
Publicerat 07-11-2020 19:01
Super Admin
Inlägg: 4568
Registrerad: 15.05.13
billobull skrev:
Måste man lyfta kamaxeln för att komma åt att byta brickorna/shims under axeln, det verkar vara tight ?
Törs inte säga att du inte behöver detta . Ska kunna gå att trycka ner ventilkolven med nån större mejsel och på den vägen nå att lägga på brickor.
Dela den här posten:
InTheWhite
Publicerat 08-11-2020 10:48
Volvoswedens VolvoGuru
Inlägg: 2498
Registrerad: 01.03.14
Du kan byta brickor utan att lyfta kammen, finns verktyg till det som underlättar.
Dela den här posten:
billobull
Publicerat 08-11-2020 14:44
Nybörjare
Inlägg: 6
Registrerad: 02.11.20
Tack för alla tips, någon som vet vilket verktyg som används eller är det skruvmejsel som gäller ?
Dela den här posten:
Gå direkt till forum:
Allmänt / Off topic
Funktioner, nyheter och uppdateringar
Omröstningar
Volvosweden in English
Foton och Filmer
Projekt
Youtube
Volvoträff eller motorträffar
Eftersnack och bilder
Medlemmarnas egna Guider, manualer, instruktioner
Felsökning Volvo veteran och övriga modeller
Felsökning Volvo 240, 740 och Volvo 940
Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 V50 (98-08)
Bilvård i allmänhet
Lackering och färg samt karosseri
Fälgar -Däck -Hjulsidor -Framvagn
Motor med tillhörande system
Styling
Billjud Belysning Multimedia Elektronik
Allmänt bil och motor
Tipsa
Efterlysning
Rapportera Buggar, länkar som inte fungerar m.m
Translate panel
Du måste logga in för att posta ett meddelande.
· Besökare: 26
· Inloggade användare: 0
· Registrerade användare: 7,550
· Senast registrerade användare: Skenemicke
Senast i Betygsätt Volvon