Skumt . Såg ikväll att mina backlampor inte fungerade. Ingen varning heller i instrumentpanelen att nån lampa är trasig. Jaha blir att kolla upp detta när ledig tid finns
Helt plötsligt dog Röda Farans backlampor . Då tar vi och tittar på detta . Genast får man för sig att det är backkontakten som sitter på växellådan det är fel på . Men man ska nog titta först om kablarna till backlamporna får nån ström.
Om jag testar att banka eller slå lite grann på glaset .
Jo da, genast börja den lysa.....Men slocknade igen..glapp nånstans eller...
Lika bra att göra detta ordentligt. Vi skruvar ur baklyktan så vi kommer åt alla kontakter och kablar bättre. 3 x 10mm muttrar håller baklyktan på plats. Dessa är dem 2 längst ner.
Här har jag 10:ans nyckel på en av dem.
Och så finns det denna mutter i mitten.
Om man är riktigt osäker här kan man märka upp alla kablar och kontakter. Men så här kommer man åt dem bättre än inifrån kombiutrymmet.
Hade en slurk av Biltemas Oxidclean kvar, så detta ska vi använda här
Lika bra att göra rent alla kontakter när vi ändå är igång. Även dem kontakter som ser rena ut får en rengöring . Har funderat om jag ska byta ut dessa kontakter mot lite bättre och mer skyddande eftersom jag planerat att behålla Röda faran ett tag.
Dem här svåra kontakterna som man inte kommer åt och rengöra inne så använder jag förutom oxidclean så kör jag tryckluft.
Kom ihåg att spraya en dusch med Contact protect på varje kontaktyta efter rengöring. Detta så att det motverkar att oxider får fäste igen.
Dessa kontakter till lamphållaren rengjordes också. Det går att få ut hela kontakten från spåret om man vill det. Liten stålborste fungerar kanon att skrapa bort smuts och oxidering med.
Det går att få ut lamphållarens kontakt som sagt. Spraya oxidclean och låt verka en stund. Spraya en dusch med oxidclean igen och borsta av med stålborste. Torka av med trasa. När den är riktigt ren och glänser fint så spraya en dusch med Contact protect
Vi rengör även kontaktytorna på lamphållaren på samma sätt.
Kontrollera även lamphållarens kontaktyta i mitten.
Kontrollera alla metallytor och rengör om det behövs.
Om nu lampan inte är trasig så kontrollera mitten polen och rengör. Denna kan vara helt oxiderad.
Nu har vi rengjort alla kontakter och kontaktytor m.m till baklyktorna. Då ska vi montera fast lyktglaset igen. Bra tips här är att kasta på fett på pinnbultarna eller muttrarna. Har alltför ofta varit med om att dessa muttrar rostar fast och har sönder lyktor när man ska lossa detta.
Nu ska vi prova backlamporna igen.
Jajemen bägge lamporna lyser så fint nu. Allt rengjort och skyddat från oxidering.
Ända sedan bytet av kamremmen i början av sommaren så har jag försökt rengjort kylsystemet ordentligt. Har tömt vätskan 1 ggr / veckan för att få detta så rent som möjligt. Sanslöst vad geggigt och äckligt kylsystemet har varit . Har även kört med nån flaska kylarrengöring för att få det helt rent.
Nu börjar jag tycka att det ser bättre ut och vattnet är inte lika smutsigt längre. Hade varit kul att bjuda Röda Faran på lite nya kylar delar nu när det är skattefri.
Har sån lust att skaffa dessa kylarslangar, samtidigt som jag får köpa ett nytt expansionskärl. Det gamla expansionskärlet är omöjligt att komma in i och göra rent.
Dessa slangar är inte billiga men hade varit en grym sak att ge till Röda faran
Ja snart bilprovnings dax . Naturligtvis ska det dyka upp grejer man inte riktigt har tid med nu.
Fyllde på spolarvätskan idag. Och efter nån timme då man satte sig och skulle köra iväg så lyser lampan för att spolarvätskan är slut . Fyllde på vatten i behållaren och såg att behållaren läcker ordentligt
Hur sjutton kan spolarvätskebehållaren få ett hål i sig mitt i sommaren ???..
Tror inte getingarna kan ta hål i burken ..Måste iväg och skaffa ny behållare för spolningen måste funka till bilprovningen..
Ja snart bilprovnings dax . Naturligtvis ska det dyka upp grejer man inte riktigt har tid med nu.
Fyllde på spolarvätskan idag. Och efter nån timme då man satte sig och skulle köra iväg så lyser lampan för att spolarvätskan är slut . Fyllde på vatten i behållaren och såg att behållaren läcker ordentligt
Hur sjutton kan spolarvätskebehållaren få ett hål i sig mitt i sommaren ???..
Tror inte getingarna kan ta hål i burken ..Måste iväg och skaffa ny behållare för spolningen måste funka till bilprovningen..
Jäkla otur!
Hade också en behållare som läckte i botten, men den limmade jag och det höll!
Så här ser det ut när man ska fylla på spolarvätska i Röda faran !! .
Så börjar det droppa underifrån
Som tur var så åkte grabben förbi skroten och kollade om det fanns nån finare behållare . Och det gjorde det....80:- fick jag betala för en .
Gammal vs Gammal/ny
Spolarvätskans behållare ligger under luftburken.
Här har vi bytt till den som är hel..Så nu lyser varken lampan inne i instrumentpanelen att man bör fylla på spolarvätska, samt att inget läcker längre . Lätt grej att fixa.
Men grabbar......Vilken kul dag det blir när man får BLANKT PAPPER på bilprovningen ..Nu är Röda faran både skattesmitare och samtidigt är det 2 år till nästa bilprovning.
Nu skrapar det metall mot metall på frambromsarna . Ja har haft det jäktigt ett tag och älskarinnan har inte fått nån uppmärksamhet . Nu blir det att byta bromsbeläggen fram innan skivan tar stryk..
Svårt att sova på nätterna nu då jag fuskat ordentligt .
Jag bytte endast belägg på den sida som var dålig. Tänkte att jag tar den andra sidan i helgen då jag ser ut att ha mycket tid. Men nu ser det ut som jag får skjuta på det till mitten av nästa vecka...Uggghhh känns inge bra att slarva så här