Har provat idag med riktigt gasvärmare. Men bultarna sitter ordentligt fast . Har varit 3 vänner och testat att få loss detta däribland Dollar men inte heller han lyckas. Ser ut som det får bli att hitta ett annat fjäderben där spindelleden inte sitter så här fast.
Går att testa borra ur bultarna men har inte bestämt mig ännu
Ge bultarna ett par riktiga pärlor axiellt och se om dom inte lossnar sedan.
Värsta bultarna jag varit med om. Har värmt hela området runt och på bulten till den riktigt glöder och tagit slägga i storlek gigantisk. Använt slagdon och vinklat denna på bultskallen men den rör sig inte en milimeter trots ett 50 tal riktiga fullträffar
Nu tog jag vinkelharry och tog bort dem helt misshandlade bultskallarna. Det är nog ett alternativ att borra nu men tror ändå att det lutar åt ett annat fjäderben...Puust
Syns att det varit varmt här
Men bultarna sitter fortfarande fast. Inte rört sig någonting. Kan försöka borra nu men njääeee
Då har jag fått tag i ett nytt fjäderben. Tyvärr så fanns det endast fjäderben med ABS givare och kransen men det spelar ingen roll egentligen. Röda faran har ingen ABS. Tog och skruvade ur givaren bara och lät kransen sitta kvar. Nu får jag hoppas denna spindelled går att få ur
ABS kransen får sitta kvar. Detta gör ingenting på bilprovningen heller. Det är otroligt stökigt just nu i garaget eftersom Vita Paddan också skruvas med inför skoklosterträffen.
Jo dessa bultar till spindelledet lossnade bra mycket lättare än det förra
Gamla spindelleden på detta nya(beg) fjäderben.
Nya spindelleden är på...äntligen
Nu sitter fjäderbenet på plats. Spindelled, styrled, krängningshämmarstag m.m sitter nu på igen. Ska bara på med bromsskivan och bromsoket så iväg till bilprovning. Nu är jag 1 vecka sen med efterkontroll så blir väll en helt ny besiktning . Håller tummarna att detta går igenom nu
Trots en hel del strul med ett rostigt spindelled så gick den nu igenom bilprovningen . Vilket jobb det blev med ett sketet spindelled. Ja så kan det vara om det är rostigt och sitter fast.
Nu när det blev godkänt på bilprovningen så fick man lust att fixa lite. Nu ska Voltmätaren monteras och kopplas in.
Fick tag i en sån här Voltmätare till min Volvo 740. Tyvärr tror jag inte mätaren var helt komplett med ram men detta ska vi lösa ändå.
Voltmätaren till Volvo 740
Montera först ur hela instrumentpanelen. Behöver du en guide som visar hur du monterar ur instrumentpanelen så finns det på denna länk. http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=164. En glasslåda eller liknande är perfekt att lägga instrumentpanelen på. Nu ska vi skruva ur alla skruvarna på kanterna på baksidan.
Den voltmätare vi fick tag i får vi montera direkt på ramen. Vi fick använda superlim att fästa mätaren direkt på plats.
Nu när voltmätaren sitter på plats är vi tvungna att förlänga dem 2 kablarna lite. Vi tar hjälp av lödpennan till detta och skarvar på en bit kabel.
Nu sitter voltmätaren på plats. Nu ska vi gå ut och ansluta denna. Det är endast 2 kablar. 1 Röd som ska kopplas till batteriets + sida. 1 svart kabel som är jord anslutningen.
Nu behöver vi inte dra dessa 2 kablar till batteriet!. Istället väljer vi att koppla dessa 2 kablar till bakrutevärmarens knapps belysning. Den vita kabeln är Röd + anslutning. Den blåa är jord - anslutning.
Nu när man sätter på läge 2 på tändningsnyckeln så går mätaren upp till 12v. Startar du bilen så ska voltmätaren visa lite över 13-14 volt. Då vet man att generatorn laddar som den ska. .
Snyggt med voltmätaren! Är alltid skoj med lite extramätare.
Årets besiktning var eländigt. Trodde faktiskt inte att ett spindelled kunde jeklas så mycket som det gjorde
Jo men det blir lite maffigt i instrumentpanelen nu när den är full
Inte mycket till uppdatering förutom att vinterdäcken sitter på nu. Såg att till nästa år lär jag nog skaffa nya vinterdäck. Dessa gamla har ok mönster men dubbarna saknas lite här och där.
Inte mycket till uppdatering förutom att vinterdäcken sitter på nu. Såg att till nästa år lär jag nog skaffa nya vinterdäck. Dessa gamla har ok mönster men dubbarna saknas lite här och där.
Brukar tyvärr vara så att dubben försvinner långt innan däcken är slut.
Nu är det verkligen dags att byta kamrem. Skulle egentligen gjorts i höstas men tiden till detta bara försvann . Så nu är remmen beställd och så fort det blir lite varmare väder nu så byter vi denna. Jag vet faktiskt inte när senast detta blev gjort. Men har för mig att ägaren berättade att han nyligen hade bytt denna. Jag byter ändå trots att det är lite tidigt om detta stämmer. Lika bra att få ett nytt datum och miltal på en ny kamrem.
En par nya bromsskivor bak tog vi hem på samma gång. Fick en liten "bra att veta på dessa" på senaste bilprovningen.
Ja inte är den stor inte. Men kom i ett paket som hamnade på posten . Ska säga att magneten är mycket kraftfull och detta kommer garanterat att lyckas fiska upp metallspån i motorn
Nu har det kommit 2 paket . Innehållande sprillans nya bromsskivor bak, kamremssats och torkarblad. Blir att fixa på dessa när graderna blir lite åt plus hållet igen
Gjorde olja och filter byte idag på Röda Faran. Samt gjorde rent luftfiltret och luftburken. Nu sitter den nya magnet pluggen på plats och ska samla upp metallspån som alltid blir i motorn.
Om ni som läser detta och tänker skaffa en sån här oljeplugg kan jag inflika en varning att kontrollera hållbarheten på magnet pinnen . På InTheWhites magnet plugg så lossnade magnetpinnen men han fick självklart en ny av företaget han handlade denna på.
Pinnen på magnetpluggen lossnade
Jag kör som vanligt med Biltemas full syntet olja 5w-40w. Det går precis i denna 4 liters dunk . Här ser ni även magnet pluggen
Inge smuts alls på luftfiltret och heller inte i luftburken, men gjorde rent detta ändå självklart .
Ett besök till tvätthallen idag.
Ser att det blir en hel del att greja med i sommar. Den går in nu i sista året innan den blir skattefri. Allt fungerar (utom tankmätaren). Det som behövs fixas är lackskador och rostfläckar lite här och där. Har gjort det förut och fått det att hålla fram till nu. Men nytvättad idag och förhoppningsvis har en hel del salt försvunnit i högtrycken
Tattig v50 införskaffad. Ska man göra den mattsvart med flakes eller låta den vara lökig??? Givetvis också röktona bakljus, gula lyktor och dechrome