April 25 2025 11:30:10
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Var handlar du bildelar?

Biltema
Biltema
0% [0 Röster]

Mekonomen
Mekonomen
0% [0 Röster]

AD Bildelar
AD Bildelar
0% [0 Röster]

Skruvat
Skruvat
0% [0 Röster]

Autodoc
Autodoc
0% [0 Röster]

Mekster
Mekster
0% [0 Röster]

Annat / blandat
Annat / blandat
100% [2 Röster]

Röster: 2
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 21.04.25

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Koppla och ansluta e... 9
· Kopplingsscheman och... 6
· Byte av hallgivare i... 5
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Laga rosthÃ¥l i trö... 4
· Kamremsbyte Volvo 740 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide BlÃ¥ inst... 1
· Lösning pÃ¥ lysande... 1
· Besök Volvoswedens ... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 13391
· Felkoder Volvo 740 13269
· Luftmassemätare 7831
· Komplett felsökning... 7497
· Rengöring av spjäl... 7200
· Volvo 740 armatur sa... 6652
· Felsökning av gener... 6512
· Byte av mittenbälte... 6020
· Volvo v70 instruktio... 5728
· Byta vattenpump Volv... 5725
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 51165
· Alla Ã¥tdragningsmom... 23317
· Nollställa service ... 20716
· NY GUIDE Omklädsel ... 19540
· SÃ¥ här byter du va... 16465
· Byta kamrem pÃ¥ volv... 15688
· Besök Volvoswedens ... 14899
· Lösning pÃ¥ Felkod ... 14673
· Volvo 740 och 940 by... 13106
· Besök Bettan Volvo ... 12957
Tråd skapare: InstabilTurbo
Tråd ID: 1121
Tråd Info
Det är 7 svar i den här tråden, och den har visats 18108 gånger.
Visa ämne
Volvosweden Volvoforum » Felsökningar, Medlemmarnas reparations guider » Felsökning Volvo 240, 740 och Volvo 940
Inloggad just nu: 1 gäst(er)
 Skriv ut ämne
Volvo 945 LTT - 97 växlande tomgång
InstabilTurbo
Hejsan medlemmar!

Var och hämtade mig en Volvo 945 turbo häromdagen.

När jag hämtade den var det inte direkt några värre bekymmer mer än svajande tomgång.
Men när den sedan blev varm och jag frikopplade så dog bilen men gick att starta direkt efter.

Började utesluta lite fel och har kommit fram till att det inte är bromsservon iallafall.

Folk har ju såklart varit och pillat på allt så känner ju inte igen mig längre.

Har nu kollat igenom lite under huven på bilen och eftersom folk har varit där och skruvat och gjort lite va de vill så är jag lite vilsen så hoppas att någon av er kan räta ut lite frågetecken till mig.

Bifogar en imgur länk med alla bilder i ordning som jag skriver dem.
Kanske hittar ni något so ser misstänkt ut som påverkar att bilen har risig tomgång och dör när man frikopplar.

https://imgur.com/a/ed8ZsqA

Bild 1. Inte en jävla aning.

Bild 2 Är de wastegate eller dump?

Bild 3. en stålomspunnen slang som inte sitter så jävla bra.

Bild 4. Andra änden av den stålomspunna slangen som flåsar ut avgaser rätt in motorutrymmet och dödar mig långsamt som kör.

Bör tilläggas att jag inte är så haj på dessa bensin motorer så behöver all hjälp jag kan få.
Och Ja det är oljigt o eländigt men inget läckage nu.
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Välkommen till forumet

Tror att InTheWhite här på forumet är mer expert på dessa grejer än jag. Men jag kan ändå länka till denna sida kanske du kan få svar på vissa grejer just nu http://www.asfaltseliten.com/turbokon...tering.htm.

Tror bild 1 är original dump på en 940 turbo. Jo Bränsleregulator har du fått in rätt. Wastegate bild 2.
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
https://volvosweden.se/forum/viewthre...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/@VolvoswedenSe Volvoswedens Youtube kanal - Volvoguider, service och underhåll
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
InTheWhite
Hej!

Bild 1. Detta är dumpventilen och den måste vara ansluten till insuget via en vacuumslang. T-korset är så kallad "pystrimning" och är inte jättebra.


Bild 2. Det är Wastegateklockan som via Wastegateventilen styr laddtrycket. Jag hade börjat med att plocka bort T-korset som sitter mellan den och Turbon och ersatt med en hel slang!


Bild 3. Denna slangen har tydligen ersatt vevhusventilationen. Originalslangen ska anslutas på en nippel som sitter på slangen mellan luftfilter och turbo.


Bild 4. Den här slangen ska som sagt anslutas enligt kommentaren för bild 3.


Bild 5. Ja detta är en bränsletrycksregulator som är ditsatt efteråt.
Dela den här posten:
Facebook
 
InstabilTurbo
InTheWhite skrev:

Hej!

Bild 1. Detta är dumpventilen och den måste vara ansluten till insuget via en vacuumslang. T-korset är så kallad "pystrimning" och är inte jättebra.


Bild 2. Det är Wastegateklockan som via Wastegateventilen styr laddtrycket. Jag hade börjat med att plocka bort T-korset som sitter mellan den och Turbon och ersatt med en hel slang!


Bild 3. Denna slangen har tydligen ersatt vevhusventilationen. Originalslangen ska anslutas på en nippel som sitter på slangen mellan luftfilter och turbo.


Bild 4. Den här slangen ska som sagt anslutas enligt kommentaren för bild 3.


Bild 5. Ja detta är en bränsletrycksregulator som är ditsatt efteråt.



Tack för svaren och även välkomnandet!

Kan något av detta förklara den svajande tomgången te.x t-korset?

Är slangen från vevhusventilationen viktig eller kan jag ersätta den med en ny slang och dra den under bilen istället?

Satte dit vakumslangen där den tillhörde på Bild 1. på den "pipen" som är utan slang och nu verkar den inte dö vid frikoppling.
Skönt känner jag men tomgången är fortfarande lite svajig.

Mvh
Dela den här posten:
Facebook
 
InTheWhite
Man kan köra öppen vevhusvent (som det är nu), men jag anser att sluten (original) är bäst så länge effektuttaget inte kräver mer. Kan även vara det som ställer till det med tomgången.

Något du också kan testa är att rengöra tomgångsmotorn (som sitter under insuget på en slang från tryckröret), den brukar kunna vara ganska igensatt med oljeklet.

Nej T-korset är med största sannolikhet INTE boven till tomgången. Dock är det ett dåligt sätt att "fultrimma" bilen på. Ska du öka laddtrycket gör du bäst i att skaffa en seriös graderad laddtrycksmätare först, annars kan det gå väldigt tokigt med motorn.
Dela den här posten:
Facebook
 
InstabilTurbo
InTheWhite skrev:

Man kan köra öppen vevhusvent (som det är nu), men jag anser att sluten (original) är bäst så länge effektuttaget inte kräver mer. Kan även vara det som ställer till det med tomgången.

Något du också kan testa är att rengöra tomgångsmotorn (som sitter under insuget på en slang från tryckröret), den brukar kunna vara ganska igensatt med oljeklet.

Nej T-korset är med största sannolikhet INTE boven till tomgången. Dock är det ett dåligt sätt att "fultrimma" bilen på. Ska du öka laddtrycket gör du bäst i att skaffa en seriös graderad laddtrycksmätare först, annars kan det gå väldigt tokigt med motorn.


Okej då förstår jag, kommer in så jävla mycket avgaser i kupén tycker jag bara, antar att de är för den ligger o sprutar ur sig avgaser? Finns det nåt man kan göra eller är det att dra den under bilen som är bäst?

Skall absolut testa att göra rent tomgångsmotorn.

[UPDATE] Nu när jag var ute och varmkörde bilen så låg tomgången nästan perfekt, den svajade pytte lite kanske 30-50rpm.
Men ibland när jag startar bilen så går den bara på 3-4 cylindrar. Stiften eller tändkablar? Fördelarlocket verkar nyligen vara bytt då jag hittade ett gammalt i bil.

Mvh
Redigerat av InTheWhite den 03-12-2018 13:27
Dela den här posten:
Facebook
 
InTheWhite
InstabilTurbo skrev:

InTheWhite skrev:

Man kan köra öppen vevhusvent (som det är nu), men jag anser att sluten (original) är bäst så länge effektuttaget inte kräver mer. Kan även vara det som ställer till det med tomgången.

Något du också kan testa är att rengöra tomgångsmotorn (som sitter under insuget på en slang från tryckröret), den brukar kunna vara ganska igensatt med oljeklet.

Nej T-korset är med största sannolikhet INTE boven till tomgången. Dock är det ett dåligt sätt att "fultrimma" bilen på. Ska du öka laddtrycket gör du bäst i att skaffa en seriös graderad laddtrycksmätare först, annars kan det gå väldigt tokigt med motorn.


Okej då förstår jag, kommer in så jävla mycket avgaser i kupén tycker jag bara, antar att de är för den ligger o sprutar ur sig avgaser? Finns det nåt man kan göra eller är det att dra den under bilen som är bäst?

Skall absolut testa att göra rent tomgångsmotorn.

[UPDATE] Nu när jag var ute och varmkörde bilen så låg tomgången nästan perfekt, den svajade pytte lite kanske 30-50rpm.
Men ibland när jag startar bilen så går den bara på 3-4 cylindrar. Stiften eller tändkablar? Fördelarlocket verkar nyligen vara bytt då jag hittade ett gammalt i bil.

Mvh

Du kan ju dra ner den under bilen som du säger, men den går aldrig genom besiktningen så.

Kan vara både tändnings och bränslerelaterat, men jag tippar på tändning.

Kolla så stift och tändkablar ser fina ut.
Dela den här posten:
Facebook
 

Dela den här tråden
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


GÃ¥ direkt till forum:

Liknande trådar
Ämne Forum Svar Senaste inlägg
hur byter man termostat på en volvo c30 f 2009 Allmänt / Off topic 2 22-04-2025 10:00
"Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Installad för vintern) Projekt 1678 21-04-2025 12:23
Volvo V70n - 2006 "Alien grey" lagar rost Projekt 56 17-04-2025 16:49
Leaking sunroof on Volvo XC60 Volvosweden in English 1 26-03-2025 16:16
Extraljus Volvo V70 Billjud Belysning Multimedia Elektronik 2 17-03-2025 07:47
Translate panel
Profilbilder
257 Användare (3.55%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

21-04-2025 12:58
Nu ska youtube videos fungera igen på forumet. Både som BB koder och under VolvoswedenTube Ubernice

14-04-2025 21:36
Kommer bli mycket updates i projekt tråden och Youtube kanalen thumpsup

13-03-2025 12:15
Den 30 mars kommer många självplocks skrotar att lägga ner. Åter igen en nedgång för bilhobbyn sad2

28-01-2025 22:21
En ny video är på gång. Så in på Youtube och prenumerera !! Den här filmen får ni inte missa thumpsup. https://youtu.be/h
oqXNWzgtRc

22-01-2025 12:46
Jag har varit ute och skruvat på min V70. Bilder dyker upp rätt snart på vad som fixats click

03-01-2025 12:03
Forumet Volvosweden.se fyller snart 30 år. Om vi finns kvar i 5 år till så Holy. Gott nytt år på er alla.

23-12-2024 12:05
God Jul på er alla här inne. KÖR FÖRSIKTIGT Santa

Inloggade användare
· Besökare: 20

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 7,277
· Senast registrerade användare: Legoman
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo 740
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning pÃ¥ automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
Senaste Video Kommentar
· Nu ska dem nog fungera ige...
· Bilderna funkar inte här..
· Det är ju inte instrument...
· :thumpup
· Bra visat, MEN kom ihÃ¥g a...
79,077,747 unika besök