Bränslemätare rör sig lite
|
Mr Humble |
Publicerat 08-03-2017 08:22
|
Medlem
Inlägg: 53
Registrerad: 12.02.17
|
Hej
Min bränslemätare funkar inte som tydligen var ett vanligt fel på 740. Saken är den att varje gång jag vrider på tändningen till andra läget så rör den sig pytte lite. Är det mätaren det är fel på eller är det armaturen? Mätaren visade även fullt en sekund innan den bottnade igen, detta har bara hänt en gång
mars 08 2017 09:23:34:
https://youtu.be/CJh5p3BRt-Q
Redigerat av Sladdaren den 08-03-2017 11:40
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 08-03-2017 11:52
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Vilken årsmodell av Volvo har du ? Jag har haft en hel massa 740 och ingen av dessa hade fungerande tankmätare. Vissa säger att har man en nyare modell 90-92 så är det troligtvis mätaren och lödningen bakom denna som är problemet. Tidigare modeller så kärvar armaturen / givaren ihop i tanken.
Jag har försökt få ordning på mina 740 tankmätare men aldrig lyckats . Det har alltid varit givaren i tanken som varit problemet.
Om du tar ur armaturen från bensintanken så kan man Ohm mäta denna och se om denna är felet på. Finns en del guider på forumet hur du ska göra.
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Mr Humble |
Publicerat 08-03-2017 13:13
|
Medlem
Inlägg: 53
Registrerad: 12.02.17
|
Jag har en 89a. Kan du länka till de guiderna? |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 08-03-2017 13:38
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Den här manualen är rätt bra vad gäller det mesta elektronik i Volvo 740. Tar upp både hur man löder om bränslemätaren och hur man ohm mäter tankarmaturen.
http://volvosweden.se/articles.php?ar...icle_id=19
Sen finns det en samling guider av olika arbeten i bränsletanken
http://volvosweden.se/articles.php?ar...cle_id=166
Denna är bra guide för att få lite närbilder på vad som väntas när du lossar på armaturen..
http://volvosweden.se/articles.php?ar...cle_id=121
Denna löste tankmätare problemet med att löda om en kabel på armaturen.
http://volvosweden.se/articles.php?ar...cle_id=115
Jah det finns lite guider om detta på forumet. När du lossar tankarmaturen så tänk på att rören på armaturen kan vara lite rostiga och lätt gå av..
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Mr Humble |
Publicerat 11-03-2017 21:13
|
Medlem
Inlägg: 53
Registrerad: 12.02.17
|
Jag öppnade locket till armaturen idag och upptäckte att det var mycket rost på locket samt att sladden med kablar hade släppt från locket. Jag såg inte något sätt att få på sladden igen så jag gissar att det blir att hitta en annan armatur. Sen på kabeln så är änden kass, så även om jag byter armaturen så måste jag även byta änden för att kunna koppla på den. Hur gör man det på bästa sätt?
mars 11 2017 21:16:33:
Eftersom att jag fortfarande inte förstår hur man lägger in bilder så mailade jag dig bilden istället
Redigerat av Sladdaren den 17-08-2019 14:37
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 11-03-2017 23:47
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Ja det där ser inte roligt ut. Rostigt som vanligt. Blir inte lätt att lossa på slangklämmor och försöka få av slangarna utan att nått går av . Om du testar och lossa på detta kan det vara bra att blåsa av all smuts och skit som ligger där så inget hamnar i bensin tanken.
Vad gäller kontakterna så tror jag du får en ny kabel iallafall från armaturen. Tycker jag ser det på en bild från bildelsbasen
Bara att löda ihop och använda krympslang eller använda skarvkontakt eller nått liknande detta http://volvosweden.se/articles.php?ar...cle_id=106 men att använda skarvkontakt istället..
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Yazdak |
Publicerat 12-03-2017 03:07
|
Medlem
Inlägg: 58
Registrerad: 02.09.15
|
Ett tips är att dra ur kontakten i skuffen som går till brensle pumpen och bränsle givaren när du dragit ur den så pröva vrida nyckeln till läge 2 och kolla om mätaren visar full tank gör den det så är det armaturen som är paj, Annars är det tankmätaren |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Mr Humble |
Publicerat 12-03-2017 11:48
|
Medlem
Inlägg: 53
Registrerad: 12.02.17
|
phenak skrev:
Ett tips är att dra ur kontakten i skuffen som går till brensle pumpen och bränsle givaren när du dragit ur den så pröva vrida nyckeln till läge 2 och kolla om mätaren visar full tank gör den det så är det armaturen som är paj, Annars är det tankmätaren
Vart sitter kontakten? Jag har en kombi
mars 12 2017 16:45:47:
Nu helt plötsligt så varje gång jag vrider till tvåan så åker mätaren upp till full i en sekund och sedan ner igen. Detta händer nu varje gång
Redigerat av Mr Humble den 12-03-2017 16:45
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 12-03-2017 17:54
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Mr Humble skrev:
phenak skrev:
Ett tips är att dra ur kontakten i skuffen som går till brensle pumpen och bränsle givaren när du dragit ur den så pröva vrida nyckeln till läge 2 och kolla om mätaren visar full tank gör den det så är det armaturen som är paj, Annars är det tankmätaren
Vart sitter kontakten? Jag har en kombi
mars 12 2017 16:45:47:
Nu helt plötsligt så varje gång jag vrider till tvåan så åker mätaren upp till full i en sekund och sedan ner igen. Detta händer nu varje gång
Du får nog följa kabeln från armaturen. Tror den sitter under reservhjuls luckan till vänster. Men bara följ kabeln så kommer du till en kontakt.
Min mätare ser ut att fungera ibland den också, men vad den visar litar jag inte alls på . Rätt som så kan den visa halvtank och full tank..hoppar lite fram och tillbaka.
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Mr Humble |
Publicerat 12-03-2017 18:18
|
Medlem
Inlägg: 53
Registrerad: 12.02.17
|
Hittade kontakten och drog ur den. Vred på 2an och inget visades. Jag stoppade ihop kontakten igen och nu är det som det var innan, den rör sig pytte lite. Jag kunde inte hitta en armatur som var till 89 på den sidan som du hittade en på. Vet du om det kan finnas någon annan stans? |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 12-03-2017 18:31
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Jag tror inte du ska köpa en armatur från en skrot . Chansen är väldigt stor att du får en bränslegivare som inte fungerar. Det alternativet jag skulle göra om jag ville fixa detta problem är att köpa en sprillans ny armatur. Har hört att dem ligger på mellan 2-3000:-.
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Mr Humble |
Publicerat 12-03-2017 19:05
|
Medlem
Inlägg: 53
Registrerad: 12.02.17
|
Om givaren inte fungerar kan man inte laga den på något sätt?
mars 12 2017 19:36:01:
Och eftersom att kablarna inte sitter på så funkar väl inte pumpen i tanken?
mars 30 2017 10:53:30:
jag ska plocka ur tankarmaturen och löda om kablarna så att förpumpen kanske funkar. sen får vi ju se om tankmätaren hoppar igång
Redigerat av Mr Humble den 30-03-2017 10:53
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 30-03-2017 12:43
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Som sagt. Var riktigt försiktig när du ska försöka lossa gummislangar från rören på armaturen. Är det rostigt så behövs inte mycket innan du får en reva på nått rör. Eller som här bara går av på mitten
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...#post_1108
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Mr Humble |
Publicerat 18-04-2017 12:24
|
Medlem
Inlägg: 53
Registrerad: 12.02.17
|
En fråga bara, vilken uppgift har förpumpen? Bilen går ju utan den så förstår inte meningen med den |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 18-04-2017 19:56
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Mr Humble skrev:
En fråga bara, vilken uppgift har förpumpen? Bilen går ju utan den så förstår inte meningen med den
Jo kompisens förpump fungerar inte alls. Men den har inga startsvårigheter alls. Den enda tråkiga när förpumpen inte fungerar på hans 740 är att han endast kan köra 15 mil åt gången innan han måste tanka. Resterande 45 liter soppa han har i tanken ligger på förpumpens ansvar att leverera men det gör den inte. Så blir många besök på tank stationer
Jag själv har varit med om att bilen inte kan starta alls om förpumpen är trasig, allmänt dåligt bränsle tryck. Startsvårigheter eller startar inte alls är vanligt. Kan vara så också att när förpumpen inte fungerar så får huvudpumpen arbeta hårdare och på det viset kanske inte håller lika länge ifall båda vore igång. Den sista är endast min egen teori..
|
Dela den här posten: |
|
|
|