Volvo 745GL - 90 Röda Faran *såld*
|
InTheWhite |
Publicerat 12-02-2017 15:46
|
Volvoswedens VolvoGuru
Registrerad: 01.03.14
|
Dom små detaljerna gör mycket. |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 21-02-2017 11:13
|
Super Admin
Registrerad: 15.05.13
|
Har helt fastnat för denna Zombie serie på tv. The walking dead är nog den bästa och mest sanslösa som gått på tv på mycket länge. Vissa scener i den här serien är helt obegripliga hur dem lyckats gjort . Ni som missat denna serie så kan jag berätta att jag länge var mycket skeptiskt till att titta på en fjollig serie med tråkiga zombisar...Men redan efter 10 minuter in på första avsnittet och säsongen så blev man fast . Dem vandrade döda är mycket välgjorda och helt klart det bästa som gjorts i denna kategori .
Frugan är helt frälst i denna serie hon också så det var från henne som jag hittade på dessa grejer. Jag har inte bestämt om dessa ska pryda Röda faran eller om dem kommer att samlas på en hylla. Men kunde inte låta bli att tänka på dessa dekaler på bakrutan
samt ett par blodiga handavtryck
Jag kanske ångrar mig när dem väl kommer. Men helt klart häftiga dekaler till en walking dead fanatiker
Redigerat av Sladdaren den 19-04-2018 01:29
|
|
|
|
|
InTheWhite |
Publicerat 21-02-2017 18:12
|
Volvoswedens VolvoGuru
|
Kan helt klart vara coolt! |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 28-02-2017 22:13
|
Super Admin
|
Denna ram till instrumentpanelen kommer passa som handen i handsken på Röda faran
Färdiglackad
Vi förbereder inför monteringen imorgon. Nu ska Röda farans instrumentpanel plockas loss. . Så bort med minus kabeln från batteriet. Lika så bra när vi ändå ska koppla ur kontakter från panelen.
Rattbulten satt hårt som berg men lyckades lossa den till sist.
Ratten borta..
Egentligen behövs det nog inte märkas upp alla kablar men gjorde detta ändå.
Blev 6 klisterlappar och instrumentpanelen är ur .
Blev tomt här nu .
Fortsättning följer imorgon..Kommentera gärna
Redigerat av Sladdaren den 19-04-2018 01:29
|
|
|
|
|
Braweheart |
Publicerat 01-03-2017 06:50
|
Super Admin
Registrerad: 08.01.14
|
Ja vet inte vad jag tycker om allt du lackar inne i bilen.. Men Jag gillar du kör ditt race och att du gör de du vill..
|
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 01-03-2017 18:17
|
Super Admin
|
Tack för kommentar Braweis
För att lacka ramen behöver man först knäppa loss glaset.
När lacken torkat ska detta glas limmas fast igen. Där plast glaset ska limmas behövs det gnuggas bort lack på dem punkter där det ska fästas. Detta för att plast glaset ska sitta ordentligt.
Dax att limma. Ett lim som fäster bra på plast.
Färdiglimmat.
Bara att sätta in Röda farans mätarhus.
Då sitter den ( nya ) färgade instrumentpanelen på plats
Före
Efter
Ska försöka att kasta upp en video guide på detta också. För den som vill göra detta på sin Volvo ..
Kommmmentarer uppskattas !!!!
Här finns video guiden på detta : https://www.youtube.com/watch?v=uWi6c...Wi6c20iK5c
Köpte detta fjärrstyrda centrallås kit på www.24.se
Redigerat av Sladdaren den 19-04-2018 01:30
|
|
|
|
|
InTheWhite |
Publicerat 01-03-2017 19:40
|
Volvoswedens VolvoGuru
|
Det blev ju riktigt tjusigt. |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 01-03-2017 21:37
|
Super Admin
|
tack för kommentaren
|
|
|
|
|
Fantomvolvo |
Publicerat 02-03-2017 15:39
|
Senior Medlem
Registrerad: 12.05.15
|
Tjena, Fantomvolvo här. Nu börjar det rycka i stylingtarmen hos mig också. Caretan har stått avställd en månad nu och vi väntar på lite sol och värme så jag kan plocka med den, medan jag sparar till skatten. Har ju samma planer på att lacka lite och justera instrumentpanel o dyl. Kollade in din video kanoninformativ som vanligt, allt är förbaskat välgjort och snyggt resultat, men lutar åt Brawis åsikt om lite för mycket, dömer inte ännu dock, utan när jag själv sätter igång, blir kanske jag också entusiastisk.
Batteriet har laddat ur på Caretan, så först måste jag lösa detta. En liten djungel med vilket batteri det är och vilken laddare som ska användas. Ligger en i min källare som jag köpte till fjällan för tio år sedan får kolla om den duger och om det är en laddare eller en starter. Tur man har gått om fritid.
Ser fram emot hur man ska lacka plasten i bilen för bästa resultat.
Håll Hårt om Dina Drömmar
|
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 02-03-2017 21:08
|
Super Admin
|
Fantomvolvo skrev:
Tjena, Fantomvolvo här. Nu börjar det rycka i stylingtarmen hos mig också. Caretan har stått avställd en månad nu och vi väntar på lite sol och värme så jag kan plocka med den, medan jag sparar till skatten. Har ju samma planer på att lacka lite och justera instrumentpanel o dyl. Kollade in din video kanoninformativ som vanligt, allt är förbaskat välgjort och snyggt resultat, men lutar åt Brawis åsikt om lite för mycket, dömer inte ännu dock, utan när jag själv sätter igång, blir kanske jag också entusiastisk.
Batteriet har laddat ur på Caretan, så först måste jag lösa detta. En liten djungel med vilket batteri det är och vilken laddare som ska användas. Ligger en i min källare som jag köpte till fjällan för tio år sedan får kolla om den duger och om det är en laddare eller en starter. Tur man har gått om fritid.
Ser fram emot hur man ska lacka plasten i bilen för bästa resultat.
Tack för denna kommentar . Jag är nog rätt klar med lackade inrednings prylar nu. Ramen på instrumentpanelen blev nog pricken över i:et nu.
Jo snart blir det väder och varmt att skruva och greja på riktigt . Ser fram mot bilder på dina idéer Fantom . För er andra som missat detta så slänger jag in en länk här till din projekttråd http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ead_id=777. Den grejen du gjorde med vinyltaket har en klar plats på min topp 5 lista .
Jajemen Fantom nu är det dax att damma av Caretan, gnugga händerna och inspektera både verktygshyllan och plåsterhyllan
|
|
|
|
|
Fantomvolvo |
Publicerat 02-03-2017 23:54
|
Senior Medlem
|
Hej, hej nu är jag igång och Googlar på billiga lackeringsmöjligheter, försöker hitta alternativ till Primer, Färg, Klarlack, varenda krona som jag sparar är värd en krona och samtidigt är det en utmaning att få till ett godkänt resultat, naturligtvis.
Vinyltaket blev ju en femetta så det blir svårslaget. Tänk 300 spänn och ser ut som 10 000, det verkar ha klarat de extrema temperaturskillnaderna i vinter också. Såg ju när jag skrapade bilen i minusgrader att vinylplasten blir lite skör i kyla, men sedan mjuknar den i sommarvärmen och flyter ut över de ev. skarvar som vintern fört med sig. Kommer att bild och textmässigt redovisa min lackeringsexperiment
|
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 09-03-2017 15:30
|
Super Admin
|
Har nyss beställt detta lilla kit. Nu ska det vanliga centrallåset bli ett fjärrstyrt centrallås till denna gamla Volvo 740
Jag tippar på att kablarna i detta kit ska kopplas ihop med reläet till centrallåset. Men tänkte att det kanske är möjligt att koppla direkt till huvudlåset . Ja det visar sig, men det blir en kul guide detta för er som vill ha fjärrkontroll att låsa, låsa upp bilen med
Redigerat av Sladdaren den 17-08-2019 14:51
|
|
|
|
|
InTheWhite |
Publicerat 09-03-2017 18:34
|
Volvoswedens VolvoGuru
|
Kommer bli najs! Kan tyvärr inte komma med råd för elen då jag är väldigt dålig på det. |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 17-03-2017 21:46
|
Super Admin
|
Håller på att uppdatera min tråd med mina bilder igen...
|
|
|
|
|
InTheWhite |
Publicerat 18-03-2017 12:40
|
Volvoswedens VolvoGuru
|
Gott det! Har en tråd om min vite på 7/900 klubbens forum. Där hade jag laddat upp via Forumbilder, nu är hundratals bilder försvunna i tråden. |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 20-03-2017 17:10
|
Super Admin
|
InTheWhite skrev:
Gott det! Har en tråd om min vite på 7/900 klubbens forum. Där hade jag laddat upp via Forumbilder, nu är hundratals bilder försvunna i tråden.
Ja det är inte alls roligt. Jag trodde Dropbox var så pass seriösa att dem kunde låst alla bilder till samma länk/adress innan dem gjorde om. Men istället har ALLA bilder på deras server fått ny adress.. Jo jag och många andra har inte alls varit glad i deras forum under dessa dagar. Inte för att det hjälper att skriva arga ord i deras forum men det känns åtminstone lite bättre.
Jag kan nog se detta lite positivt också med att samtidigt som jag ändrar alla bilderna på Volvosweden så ser jag trådar, poster och guider som samtidigt får sig en lite komplettering. Dyker upp en och annan guide och tråd som har fått alldeles för stora bilder så dessa förminskas självklart så forumet kommer gå snabbare efter detta...
Men kul...nej inte alls. Skulle velat gå ut till Röda faran och skruvat av vattenpumpen..Men kan inte släppa att forumet är så grymt stökigt just nu.
|
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 22-03-2017 23:10
|
Super Admin
|
Hela garage golvet är fullt av vatten från Röda farans vattenpump . Så på vägen hem häromdagen så började nått gnissla och låta illa. Trodde helt säkert att det var generatorn som var på väg att ge upp. Dagen efter kommer jag in i garaget och då ligger en pöl med vatten på golvet och detta syns på vattenpumpen att det läckt eller mera sprutat vatten därifrån.
Så en ny vattenpump har införskaffats.
Vet att Dollar köpte sin vattenpump på Biltema och denna har fungerat bra. Så köpte en därifrån jag oxå .
Har postat 2 frågor om vattenpumpen på denna tråd http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ead_id=898
Nya sprillans vattenpumpen
Redigerat av Sladdaren den 19-04-2018 01:30
|
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 31-03-2017 01:41
|
Super Admin
|
Jaha ska vi byta denna vattenpump då. Filmade detta men tyvärr så blev det alltför mörkt och trångt. Det bråkades lite med muttrar och var allmänt en dåligt dag för att filma guider idag .
Ska remhjulet monteras bort. Och det blev en mutter som vart rund dragen när kylfläkten skulle bort.
Måste lossa lite på servopumpens rem för att kunna plocka bort remhjulet.
Remhjulet
Då kan vi plocka bort vattenpumpen.
Tog en bild på Servopumpens spännare. Fick ta bort hela muttern och den långa skruven (spännaren ).
Lite av dagens skörd..
Fick hem den troligtvis nya märket som ska sitta på grillen...Vi får se
Nya vattenpumpen på plats. Men vad bökigt det är när pumpen ska tryckas upp i sista läget. . Pusst. Vore bra med nått sällskap som kan supporta i det läget.
Är beroende av silikonfett när man pysslar med kylsystem och framförallt kylarslangar.
Har haft en reva på hasplåten. Tänkte plasta denna men blev så här istället.
Borrade lite hål på kanterna om revan.
Buntband brukar funka till det mesta.
Så där. Nu kanske sprickan inte blir nått större iaf.
Redigerat av Sladdaren den 19-04-2018 01:31
|
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 03-04-2017 23:56
|
Super Admin
|
Tog bort grillen. Behövde även klippa kablarna till extraljusen. Dem förra ägarna hade dragit extraljus kablarna genom grillen vilket blir lite bökigt om man ska göra nått bakom denna.
Så grillen borta. Får fixa ihop kablarna till extraljusen en annan dag.
Hade en gammal skylthållaren som jag får klippa ut en form som Autobot eller transformers loggan ska fästa i.
Så klart. Borras ett par hål i denna hållare och fästa logga på detta.
Slipa rent lite på kanterna bara.
Så där nu sitter loggan. .
Har även ett Blogg inlägg jag gjort om dessa Transformers . För den som är lite intresserad av detta.
http://volvosweden.se/infusions/cBlog...;section=1
Redigerat av Sladdaren den 19-04-2018 01:31
|
|
|
|
|
Fantomvolvo |
Publicerat 10-04-2017 01:21
|
Senior Medlem
|
Snyyyyyygggggt! Jag älskar dylika detaljer på bilen. Nu gäller det för mig att hitta t.ex. Fantomen i metall eller kanske en metallare som kan skära till något egetdesignat.
Stylas det med stil blir det stiligt - ett nytt valspråk
|
|
|
|