| Volvo 740-88 "Bettan" - SÃ¥ld | 
| Sladdaren | Publicerat 16-07-2013 18:15 | 
|  
 Super Admin
 
  
 
 Inlägg: 4531
 Registrerad: 15.05.13
 
 
 | Kommer att posta lite bilder på kompisens projektet. Denna ska ställas ut nu i september på "Träffpunkt 80" i Sörmland. Detta är Bettan. En volvo 740 - 88. En väl underhållen och skött Volvo. Mer info och bilder dyker upp allt eftersom. Denna Bettan ägs av medlemmen Dollar som han kallar sig på forumet.
 
 Dollar är väl känd i tidningar som Wheels, classic, Bilsport, gasoline m.m. Hans kändaste bygge är ett motorcykel bygge, chopper som han kallade Purple Haze.
 Han kallas ofta också förgasar doktorn eftersom han i åratal har renoverat och lagat Su-förgasare till både veteranbilar och motorcyklar. I denna tråd följer vi hans vardagsåk, en Volvo 740. År 2018 blir denna Bettan skattebefriad och det kommer bli en hel del pyssel för att lyckas behålla denna bil i vardags skick. Så häng med i tråden för här kommer det dyka upp grejer
  . 
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
   Redigerat av Sladdaren den 16-06-2021 14:25
 
 | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 | 
|  | 
| Sladdaren | Publicerat 16-07-2013 18:34 | 
|  
 Super Admin
 
  
 
 Inlägg: 4531
 Registrerad: 15.05.13
 
 
 | Hela helgen gick åt till att fixa till "Bettan"! Lackade stötfångare var ett lyxtillval 1988.
 Tycker det gör bilen snyggare! Så i helgen
 blev det fixat. Tog hand om en skada vid bakrutan
 med på samma gång.Ett himla tejpande!
 
 KLICKA PÅ BILDERNA FÖR STÖRRE UPPLÖSNING
 
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
   Redigerat av Sladdaren den 21-03-2017 15:13
 
 | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 | 
|  | 
| Sladdaren | Publicerat 29-10-2013 22:23 | 
|  
 Super Admin
 
  
 
 Inlägg: 4531
 Registrerad: 15.05.13
 
 
 | Då blev denna krockad..bilder finns här 
 http://volvosweden.se/forum/viewthrea...34#post_34
 
 | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 | 
|  | 
| Sladdaren | Publicerat 21-11-2013 16:11 | 
|  
 Super Admin
 
  
 
 Inlägg: 4531
 Registrerad: 15.05.13
 
 
 | Postar bilder på detta även i projekt tråden
  Skulle egentligen haft 2 framskärmar. Men ett besök till skroten hittade vi iaf 1 skärm som var helt ok. Den andra sidan skulle kompisen försöka att banka ut dem bucklor som blev i krocken.Vi hittade även en rätt snygg kofångare. 1 framskärm och 1 kfångare 150 :-. Behövdes nya framblinkers oxå, helst vita. För ett par beg blev priset 150:-. Helt ok pris när 1 ny framblinkers kostar 350:-
 Bilder kommer här.
 
 
  
 
  
 
  
 Då var reperationen igång.
 
 Av med dem buckliga framskärmarna. Vi fick tag i 1 silver skärm på skroten så det blev lackering av denna. Här är dem båda skärmarna lackade och den andra buckliga skärmen uthammrad
 
 
  
 Av med den gamla stötfångaren
 
 
  
 Dax att sätta på stötfängaren och försöka hammra ut lite bucklor på denna sida
 
  
 Den här bilden syns att det fortfarande är lite bucklor kvar, Men att det ändå är så att det fungerar till en annan skärm dyker upp. Samt att det inte är så skojigt att skruva i slutet av november.
 
 
  
 Ser ut att lysa allting oxå. Så nu går det att köra i mörkret igen
  
 
  
 Resultatet då. Klicka på bilden så går det att göra större. Man ser lite ojämnheter i skärmen, men fungerar.
 
 
   Redigerat av Sladdaren den 21-04-2018 00:36
 
 | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 | 
|  | 
| Sladdaren | Publicerat 15-12-2013 03:46 | 
|  
 Super Admin
 
  
 
 Inlägg: 4531
 Registrerad: 15.05.13
 
 
 | Fått på sidolister. Klicka för att se STORA BILDER 
  
 
  
 
   Redigerat av Sladdaren den 21-03-2017 15:18
 
 | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 | 
|  | 
| Sladdaren | Publicerat 08-01-2014 15:38 | 
|  
 Super Admin
 
  
 
 Inlägg: 4531
 Registrerad: 15.05.13
 
 
 | Bettan fick nyligen en ny vattenpump installerat då den gamla gav ifrån sig oljud. Gjorde en hel guide på hur bettan fick en ny vattenpump monterad. Länken finns här http://www.volvosweden.se/articles.ph...icle_id=61. Denna guide kan vara bra ifall du själv behöver byta vattenpump på din bil.   
 | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 | 
|  | 
| Sladdaren | Publicerat 08-01-2014 15:55 | 
|  
 Super Admin
 
  
 
 Inlägg: 4531
 Registrerad: 15.05.13
 
 
 | Idag fick Bettan en sen julklapp. Led-dagsljus från biltema  . Kallas Led daytime running light på Biltema. 
 
  
 Innehållet i kartongen
 
 
  
 
  
 
  
 Lite instruktioner och regler på dagsljus leds
 
 
  
 
  
 Dagsljusbelysning med LED-teknik. E-märkta och godkända att användas i dagsljus istället för halvljus. För montering i spoiler, stötfångare eller grill. Ger ett vitt starkt xenon liknande ljus tack vare dem starka lysdioderna. Setet innehåller 2 x 5 lysdioder.
 
 
  
 Bilder på hur det ser ut på Bettan kommer
   Redigerat av Sladdaren den 21-03-2017 15:19
 
 | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 | 
|  | 
| Sladdaren | Publicerat 13-01-2014 21:28 | 
|  
 Super Admin
 
  
 
 Inlägg: 4531
 Registrerad: 15.05.13
 
 
 | Då var Bettan igenom besiktningen i år oxå. Dock behövdes det kollas lite bromsar innan 
 Bendix 1
 
 
  
 Bendix 2
 
 
  
 Bendix 3
 
 
   Redigerat av Sladdaren den 21-03-2017 15:19
 
 | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 | 
|  | 
| Dollar | Publicerat 21-01-2014 02:04 | 
|  
 Medlem
 
  
     
 Inlägg: 68
 Registrerad: 08.01.14
 
 
 | Jag tänkte montera Biltemas LED ljus under strålkastarna på vår Volvo 740 GL 1988B SE. Har tidigare demonterat de icke fungerande strålkastartorkarna. Sitter de kvar blir det en 2,a i besiktningen, men tar man bort dem är det OK! Plastlisten under lyktorna har jag tidigare klätt med aluminiumtape, och en 22mm bred kromlist. Jag tar nu bort fästena på baksidan med en avbitartång.
 Fästet i satsen måste bockas om som på bilden. OBS de ynkliga 2mm plåtskruvarna som håller fästet vid armaturen
 vill gärna snurra, eller gå av! Borrade FÖRSIKTIGT upp hålet till 3,2 mm och gängade det M4. Sedan monterade jag korta (12mm) pinnbultar som låstes med Loctite.
 Därefter monterades fästet med bricka och mutter. Kabeln drogs upp mellan blinkers o strålkastaren. Den vänstra
 kabeln drog jag framför kylaren i ovankant. Den består ju av 3 kablar i hölje. Den passar exakt uner kylarfästena.
 Med armaturen på plats finns ett ledigt skruv fäste för den yttre skruven. på strålkastarnas undersida, (se bild)
 För den inre använde jag en M6 mutter som distans, och drog fast fästet i strålkastarhusets ytterhölje (tjock plast) Därefter måttades listen för ursågning. OBS  Jag vände listen uppochned, så jag kan limma den mot
 lyktglasets underkant med kontaktlim.
 Sitter jättebra. ( var noga med att göra RENT delarna först) Eftersom denna bil har Dimljus i spoilern som standard, och dessa är relästyrda. så anslöt jag den svarta kabeln ( + ) till dessas matning. Den bruna kabeln sattes på jordplinten innanför höger framskärm. Den grå kabeln behövdes ej. Dimljusen släcks ju på halvljus ändå.  Allt kan manövreras med dimljusknappen på instrumentbrädan
 Vid provkörningen såg jag att alla bilister SÅG mig! Bra va?
 L.S.
 
 List under strålkastaren
 
 
  
 List lossad
 
 
  
 uttag sågat
 
 
  
 på plats
 
 
  
 sett underifrån
 
 
  
 fastskruvad
 
 
  
 ser bra ut
 
 
  
 llist ursågad
 
 
  
 list på plats
 
 
  
 V sida klar
 
 
  
 Fästet
 
 
  
 fäste ska bockas
 
 
  
 LEDfäste bockat
 
 
  
 fästet klart
 
 
  
 så blev det
 
 
  
 fästet igen
 
 
  
 fästet på lampan
 
 
  
 dax att montera
 
 
  
 såga list igen
 
 
  
 klackar bortsågade
 
 
  
 klackar ivägen
 
 
  
 LED lampor
 
 
  
 rengör glaset undertill
 
 
  
 H sida klarr
 
 
  
 klart
 
 
  
 lyser bra
 
 
  
 släckta
 
 
  
 LED lampor tända
 
 
   Redigerat av Sladdaren den 21-03-2017 15:20
 | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 
 | 
|  | 
| Dollar | Publicerat 22-01-2014 16:59 | 
|  
 Medlem
 
  
     
 Inlägg: 68
 Registrerad: 08.01.14
 
 
 | Tog lite tid att få rent kolvarna som kärvade v. fram. Körde ut dem till max mot en 30mm tjock aluminium- kloss. Spolade rent med rostlösare och krypolja. Tryckte in kolvarna med verktyget från Biltema. Bromsade ut  dem igen, gjorde rent, mer oxidlösning  och krypolja. Upprepade detta 6 ggr. Smorde med Molybdendisulfidolja sist. Tvättade rent skivan. Återmonterade klossarna (med kopparpasta på ändarna. Klart
 Nu ligger bromsen inte på längre.
 
 Bendix Damasker skadade
 
 
  
 Kolvar inne
 
 
  
 Bendix Kolvar ute 30mm
 
 
  
 Bendix Kolvar ute max
 
 
  
 rent o fint
 
 
   Redigerat av Sladdaren den 21-03-2017 15:21
 | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 
 | 
|  | 
| Sunkz | Publicerat 22-01-2014 17:13 | 
|  
 Junior Medlem
 
  
 
 Inlägg: 26
 Registrerad: 02.01.14
 
 
 | Vart sjukt snyggt med LED lysena! Grym montering, ser riktigt mäktigt ut, påminner liten del av USA-fronten!
   
 Ställ cykeln i stället istället | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 
 | 
|  | 
| Dollar | Publicerat 27-06-2014 09:34 | 
|  
 Medlem
 
  
     
 Inlägg: 68
 Registrerad: 08.01.14
 
 
 | Detta ställe är ett klassiskt rostställe på Volvo 740. Blir det för stort kan staget till framvagnen lossna! FARLIGT!  Börja med att  ta loss vänster framhjul, hissa upp bilen, ställ den på pallbockar. Rngör runt roststället ordentligt så grundfärgen kommer fram! Puts med slipmaskin så det blir blank plåt. Ger god kontakt för svetsen då. Klipp till en bit kaross plåt som gott och väl täcker hålet. Svetsa dit den. Rostskydda med tre lager Zinkprimer. Låt primern torka några timmar. Spraya sedan på ett tunnflytande rostskydd (rikligt) så att det tränger in i alla skarvar. Efter 24 timmar , lägg på den tjocka underedsmassan. KLART ! 
 Svets rosthål  vänster hjulhus
 
 
  
 All massa borta, rent o fint
 
 
  
 En bit av en framskärm
 
 
  
 Börje slipar till plåten
 
 
  
 Börje svetsar
 
 
  
 Svetsat och klart.
 
 
  
 3 lager zinkprimer på.
 
 
  
 Tunnflytande rostskydd på.
 
 
  
 Tjock massa på om 24 timmar
 
 
   Redigerat av Sladdaren den 21-03-2017 15:22
 
 Förgasar guruBilelektriker
 | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 
 | 
|  | 
| Dollar | Publicerat 08-07-2014 00:28 | 
|  
 Medlem
 
  
     
 Inlägg: 68
 Registrerad: 08.01.14
 
 
 | På Bettan har det alltid bara gått att tanka 25 liter bensin. Detta blir mer stopp vid bensinmacker än vanligt. När vanligtvis det ska gå i 60 liter bensin i tanken. Även det vanliga felet med att tankmätaren inte fungerat. Alltid efter att trippmätaren stått på 25 mil så har det varit bäst att åka in och fyllt på tanken annars skulle det bli bensinstopp Idag skulle detta åtgärdas. En guide finns även på denna länk ni som vill se mer av lösningen av detta. http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=115
 
 Lösningen: Den inre bensinpumpen fungerade inte så för att lösa detta tillfälligt tills en ny pump införskaffas så förlängde jag röret som går till den yttre bensinpumpen.
 Även tankmätaren fungerar igen efter lite spray med oxidclean i röret med flottören.
 
 
   
 
  
 
  
 
   Redigerat av Sladdaren den 21-03-2017 15:24
 
 Förgasar guruBilelektriker
 | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 
 | 
|  | 
| Dollar | Publicerat 05-09-2014 15:37 | 
|  
 Medlem
 
  
     
 Inlägg: 68
 Registrerad: 08.01.14
 
 
 | En ny bensinpump från Biltema har införskaffats och skulle monteras. Så bort med den gamla som troligtvis är orsaken till att det bara går att köra 25 mil innan man måste besöka en bensinmack och tanka. 
 Ny vs gammal bensipump. Den till höger är den nya från biltema artikelnr 52-110
 
 
   
 Skruva av + och - polen från den gamla bensinpumpen. Man får fästa andra kabelskor för att det ska passa på den nya pumpen.
 
 
  
 PÃ¥ med den nya bensinpumpen.
 
 
  
 Lite moddning av förfiltret måste göras. Men en gummiplugg och en kort gummislang fick det bli så passade det fint.
 
 
  
 Och montering igen. Kan berätta att Bettan känns mycket piggare efter denna operation
  . Och troligtvis kan man åka upp hela tanken på 60 liter innan man får tanka på nytt  
 
  
 Bensinpumpen från Biltema och artikelnumret 52-110.
 
 
   Redigerat av Sladdaren den 21-03-2017 15:26
 
 Förgasar guruBilelektriker
 | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 
 | 
|  | 
| Dollar | Publicerat 14-11-2014 03:21 | 
|  
 Medlem
 
  
     
 Inlägg: 68
 Registrerad: 08.01.14
 
 
 | Nu strular handbromsen. Låter illa och skrapar när man ska backa ut Bettan. Så spraya på friskt med krypolja på muttrar och bultar och vänta in någon dag innan man försöker lossa på grejerna. Blir även nya bromssköldar fram och till detta behövs nya hjullager bultar. 
 Mer bilder om detta kommer i helgen
 
Dollar bifogade följande bild:fil:
You are not allowed to see attachments in this thread. 
 Förgasar guruBilelektriker
 | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 
 | 
|  | 
| Dollar | Publicerat 14-11-2014 19:03 | 
|  
 Medlem
 
  
     
 Inlägg: 68
 Registrerad: 08.01.14
 
 
 | Nya tag idag då krypoljan hade dragit ett tag. 
 Upp med Bettan igen..
 
  
 Den övre bulten på oket sitter så dumt till och broms slangen är ivägen. Så får prova dra loss den nedre bulten då
  
  
 Den nedre bulten..SITTER SOM BERGET
  
  
 Får försöka att ta hjälp av kofot eller nått och bända lite, får se om det vill lossna. Först av med bromsklossarna då, och knacka ut låspinnarna.
 
  
 
  
 Så bromsklossarna borta, bara testa nu att bända och banka lite överallt
  
  
 Nu börjar bulten att snurra och bli rund
  . Så får testa svetstången. 
  
 Nehe vill inte lossa nått
   . Så får väll prova svetsa fast en nyckel på bulten då. 
  
 Nehe, för trångt att komma åt med svetsen
  . Blir att försöka komma åt med svetspinne då. Och om det inte lyckas ta fram gasol pistolen. 
 3-0 till Bettan i första halvlek. Fortsättning följer
 
   Redigerat av Sladdaren den 21-03-2017 15:26
 
 Förgasar guruBilelektriker
 | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 
 | 
|  | 
| Dollar | Publicerat 21-11-2014 09:37 | 
|  
 Medlem
 
  
     
 Inlägg: 68
 Registrerad: 08.01.14
 
 
 | Då tar vi och byter broms sköldarna först på Bettan innan vi återgår till handbroms reperationen  Lite bilder. 
 Främre OK lossat + mutter hjulnav
 
  
 Bromsok upphängt
 
  
 LÃ¥smutter hjullager nr 36
 
  
 Jätte dragskaft 3/4 fattning
 
  
 Bromsskiva+ABS+lager avmonterat
 
  
 Skydd över lagret, minsta lilla smuts i lagret kan förstöra det på väldigt kort tid.
 
  
 Hjulspindel med bromsskölds rest.
 
  
 Rostiga insexskruvar.
 
  
 Vad som är kvar av skölden.
 
  
 Rostiga rester.
 
  
 Gängorna rensas med bottentapp m8.
 
  
 
  
 Klart att montera nytt. Ny bromssköld på plats.
 
  
 
  
 Ok fästet monterat.
 
 
  
 Oket på plats igen.
 
  
 
  
 Hjullager mutter till 88Ã¥rs modell.
 
   Redigerat av Sladdaren den 21-03-2017 15:28
 
 Förgasar guruBilelektriker
 | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 
 | 
|  | 
| Dollar | Publicerat 21-11-2014 09:59 | 
|  
 Medlem
 
  
     
 Inlägg: 68
 Registrerad: 08.01.14
 
 
 | Åter till handbroms reparationen. Gjorde en guide till detta och förklaring till vad felet kan bero på när handbromsen gnisslar och låser sig när man ska backa ut bilen.   
 Handbromsen skrek när man backade bilen, låste sig då och då.på Bettan , Volvo 740 1988.
 Började med att hissa upp bilen ordentligt, sedan två pallbockar under bakaxeln. Tog bort bakhjulet (vänster)
 Släppte på handbromswirejusteringen som sitter bakom askkoppen i mittkonsolen bak, Två fasta nycklar 19 mm går bra.Lossade sedan de två skruvarna som håller bromsoket. Dessa var ju runddragna, men genom att hugga runt skallen med en liten huggmejsel och stor hammare, så lossnade undre bulten till slut.Hade på rostolja redan dagen innan!
 Tog ur bromsbeläggen genom att knacka ur de två pinnarna som håller dem med ett smalt dorn.
 Sedan vek jag oket uppåt max, sedan ner igen  , då släppte övre bulten. Dessa bultar är M10 med 13 mm skalle från början. Lossade sedan pinnskruven som håller skivan/trumman. Fick vicka, dra och slita för att få av den.
 Det visade sig att en fjäder (plåt) som håller backen på plats rostat av. Demonterade backarna  och mellandelen. Gjorde rent, och slipade ur mellandelens spår så avståndet mellamn backarna blev 500 istället för 55 mm.
 Sedan var det bara att montera allt igen.Använde nya skruvar till oket. Sist så spände jag hanbromswiren igen på nylonskruven innanför baksätets askkopp.
 
 Bromsskiva med trumma bak
 
 
  
 Nya bromsbackar och fjädrar
 
 
  
 
  
 Hel och trasig fjäder
 
 
  
 
  
 Rund dragna skruvar bromsok bak (m10)
 
   Redigerat av Sladdaren den 21-03-2017 15:29
 
 Förgasar guruBilelektriker
 | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 
 | 
|  | 
| Dollar | Publicerat 29-11-2014 07:41 | 
|  
 Medlem
 
  
     
 Inlägg: 68
 Registrerad: 08.01.14
 
 
 | Märker att däcken slits lite ojämnt. Slits mer på insidan av däckens yta. Då en hjulinställning kostar runt 1500:- så blir det att fixa detta själv. Börjar med att kontrollera så att inte fälgarna kastar nått. Sätt en nyckel precis i utkanten av fälgen och snurra på hjulet, det får inte skrapa in nånstans på nyckeln. se bild nedan.
 
 
  
 Just jah. Först och främst lyft upp framvagnen och använd pallbockar
  
 
  
 
  
 
  
 Det är dessa styrleder du ska lossa på för att ändra Toe-in och Toe-ut. Kom ihåg att minsta lilla ändring på detta ändrar ganska mycket.
 
 
  
 Då jag inte hade alla nycklar på plats. Mätte jag upp vilka nycklar jag behövde.
 
 
  
 
  
 Du mäter mellan ytterkanten på fälgen till den andra sidans fälgens ytterkant, mät i mitten på fälgen. Tror siffran här var 116,7 cm. Mät igen sedan fälgens kant fast på andra sidan styrleden. Ska försöka visa på bilder nedan.
 
 Mät först, från mitten av fälgen till andra sidan mitten av fälgen.
 
  
 Mät sedan från mitten av fälgen till andra sidan mitten av fälgen.
 
  
 Det skiljde 7 mm. Och när allt står som det SKA..Ska det vara ca 2mm. Så blev lite att ändra här.
 Lossa på detta som visar på bilden nedan och skruva in eller skruva ut muttern. I mitt fall blev det att skruva in den 1 varv på bägge sidor av hjulen.
 
 
  Tror siffrorna mellan hjulen blev 116.2 och 116,4. Om någon har frågor om detta, så har jag gjort en guide här
 Redigerat av Sladdaren den 21-03-2017 15:34
 
 Förgasar guruBilelektriker
 | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 
 | 
|  | 
| InTheWhite | Publicerat 13-12-2014 10:14 | 
|  
 Volvoswedens VolvoGuru
 
  
     
 Inlägg: 2498
 Registrerad: 01.03.14
 
 
 | Jäkligt trevlig tråd med alla bilder!  | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 
 |