Hej på er, håller tummarna för lite hjälp här i forumet.
Har en Volvo 944 2,3 SE (1995) B230FD motor. Har bytt givare för instrumentpanelens visare om kylarvattnets temp. Köpte en ny givare från v-parts, dem garanterade att de va rätt givare, den sitter i framkanten av motorn av dem två givare som finns för kylarvattnet. Panelen visar dock att bilen är varm så fort jag vrider om nyckeln, ser att jag får ut 8.5 volt på kontakten, och givaren visar olika ohm värden på kall och varm motor när jag mäter med multimeter. Var mer kan jag felsöka?
(Ena bilden visar kall motor i ohm)
20240820_135737.jpg
Redigerat av Sladdaren den 21-08-2024 14:54
Bara 8.5 volt på kontakten kanske är jordkabeln som inte har bra kontakt eller har nått brott nånstans. Är denna symptom precis samma som när du bytte givaren? Nedan har jag ett dokument som gäller på 700 modellen och det kanske kan vara till lite hjälp även här. Ska titta om jag hittar några direkta OHM värden på en 940- 95 årsmodell. Annars kan det också vara fel på själva mätaren i instrumenthuset.
Har också en guide på Volvo 940 årsmodell 91 till 96 som visar vilka ohm värden man ska få på sensorn vid olika grader.
Vid 20 till 23 grader ska du få ett ohm värde på 30 och 40 ohm. Ju högre temperatur desto lägre ska (ohm) motståndet vara.
Får du någon felkod ? som exempelvis 1-2-3 ? då har du lite tips även
Får du någon felkod? som exempelvis 1-2-3? då har du lite tips även i detta dokument nedan.
Jag har ingen felkod, har för mig att jag bytte givare för inte så länge sen heller, då de blev samma fel. När jag drar på tändningen i bilen flyger mätaren upp till mitten, och ned till noll när jag stänger av tändningen. Drar jag ur kontakten till givaren, så händer precis samma sak endå. Men intressant ang jordningen. Får kika närmare på de i helgen. Tack för dokumenten, men de är fel givare på bild, de är givaren som sitter i främre delen på motorn. Mvh
Redigerat av roxentic den 21-08-2024 18:50
Jag har ingen felkod, har för mig att jag bytte givare för inte så länge sen heller, då de blev samma fel. När jag drar på tändningen i bilen flyger mätaren upp till mitten, och ned till noll när jag stänger av tändningen. Drar jag ur kontakten till givaren, så händer precis samma sak endå. Men intressant ang jordningen. Får kika närmare på de i helgen. Tack för dokumenten, men de är fel givare på bild, de är givaren som sitter i främre delen på motorn. Mvh
Aha det är den inre givaren, som jag fick tag i motstånds värderna jag skrivit. På den yttre givaren hittade jag inga motstånd svärden alls. Kollade även i Haynes boken men där stod endast den inre som sagt .
Jag har grejat mycket på 700 modellen men på dessa så var det rätt vanligt att man fick byta ut tempgivarenheten i instrumentpanelen. Om det kan vara lödningar eller nån krets på själva instrumenthuset. Men kolla jord anslutningen så det är okey först . Får man ett värde på 8 volt så borde nått vara galet där. Det ska nog visa närmare 12 volt .
Tack för tiden du lagt ned. Ja, får kolla de. Annars har jag läst om vissa som får ut 4.5 volt till givaren på andra modeller, där de ska ligga mellan 4-6 volt. Som sagt, slänger ett öga på bilen under helgen.
Har nu slipat till jordanslutningarna, följt kablarna från givaren hela vägen till instrumentpanelen. Plockat isär panelen och mätt i själva mätaren på resistorn som jag fann i den, och den va de inte heller fel på, men de finns även en transistor och ett typ av chip som jag ej vet hur man mäter på. Så efter ha mätt hela sträckan från panelen ut till givaren, så finner jag inga fel, och själva volten håller fortfarande samma 8.5 volt. Alla stift är slipade och kört med elektronik spray. Så, kan bara vara själva mätaren i panelen enligt mina observationer. Återkommer till forumet när de är bytt, om jag kan komma över någon till ett acceptabelt pris.
Tattig v50 införskaffad. Ska man göra den mattsvart med flakes eller låta den vara lökig??? Givetvis också röktona bakljus, gula lyktor och dechrome