Alla lackerare har sina tekniker och det är lite beroende på olika sorters lacker.
Men jag skall försöka beskriva hur jag gör när jag lackar en bil eller objekt.
Efter man slipat och grundat om det nu behövs, så tvättar jag av bilen med ett medel som tar bort fett och siliconrester.
Detta för att lacken skall fästa ordentligt.
Sedan tar jag en klibbduk, jag riktar sprutan lite snett mott klibbduken och blåser bara luft, sammtidigt som jag går över bilen med klibbduken.
Detta bara för att ytterliggare få bort dammrester.
Sedan kommer man till själva lackering.
Detta kan variera lite beroende på olika sorters lack, men jag skall nedan beskriva lite kort hur ....med dom vanligaste lackerna.
Vattenbaserad:
Denna lack blandas enbart med ett speciellt vatten, dvs INTE kranvatten.
Jag använder ca 2-3 Bar, och håller ett avstånd på ca 15-20 cm ( Hands avstånd) mellan Bilen / Objektet.
Jag lägger först 1 tunt lager och väntar ett par minuter.
Sedan lägger jag 1 rätt så bra lager till.
OBS: är det metallic lack så går jag över med ett så kallat Dimmvarv, dvs att jag håller ett större avstånd mellan bilen och sprutan, sedan går jag lite snabbt över bilen med sprutan.
Detta för att metallic kornen skall lägga sig rätt i lacken så man slipper få "skuggor" i lacken.
Efter jag lagt andra varvet eller dimmvarvet, väntar jag ett par minuter till det har torkat.
Sedan lägger jag klarlacken, på nästan samma sätt som med färgen.
OBS: alla vattenbaserade lacker måste ha klarlack.
Längst ner finns en bild på en bil som är lackad med vattenbaserad och klarlack
Solid "topplack" (uno)
Denna kallas också för "topplack" (uno) eftersom klarlacken finns i själva färgen. (Finns ofta på gamla bilar)
Denna lack måste man blanda i härdare och förtunning. ( fråga om råd, hur mycket när du köper färgen).
Med denna lacken så får man en blank yta direkt.
Jag använder ett lite högre bar på denna lacken mellan 2,5-3,5 Bar.
Denna lacken läggs först i 1 lager. sedan väntar jag nån minut.
Sedan lägger jag det andra lagert "blött".
Med blöt menas att man måste spruta på rikligt med färg utan att det börjar rinna.
Detta för att få den glansiga ytan.
Annars kan man få såkallat "torrsprut" och då blir ytan som ett " apelsinskal".
Och skulle man få rinningar så kan man slipa med 1500 papper, sedan använda polering, så får man upp den glansiga ytan igen.
Längst ner finns en bild på en MC tank som är lackad i Solid "topplack" (uno)
Bra guide och den uppskattas väl! Helhetsintrycket liksom dispositionen känns genomtänkt och du beskriver alternativa lacker och hur användningen för dem ska gå till.
I egenskap av student med slutmålet svensklärare och i just nu i skrivande stund befinner mig i en delkurs kallad elevtextanalys, har jag några saker jag gärna av ren vänlighet skulle vilja påpeka med syftet att vara konstruktiv och utvecklande kritik. Jag vill alltså inte framstå som en viktigpetter, utan den enda huvudsakliga meningen är att bistå med något jag själv är duktig på.
Vad jag ser för förbättringspotential i din guide eftersom den behandlar ett så pass svårt område inom bilvärlden är framför allt:
- Betydligt mer detaljrikt och långt fler exempel på saker information av och om verktyg, tillvägagångssätt, agerande vid potentiella misstag, precisare angivelser, före- och efterarbete, skötselråd efter en nylackerad yta eller hel bil med mera. Helt enkelt göra en betydande utökning i fråga om innehåll och beskrivningar.
- Förbättra eller omarbeta styckesindelningen i mer områdes- eller processtillhörande områden för att sålunda på ett mer lätthanterligt vis för potentiella läsare göra guiden enklare att följa.
- Inte stressa framåt i vare sig din text eller dina meningar, i och med att en synnerligen välskriven text kännetecknas av precis samma fenomen vilka du beskriver om konsten att lackera: Låt det ta tid att skriva, ur vilket följden ofrånkomligen blir att helheten hos texten faktiskt blir avsevärt bättre.
Hoppas på intet vis att du upplever att min målsättning är att såga hela din guide, för det är ingalunda syftet. Jag lärde mig mycket från den, samtidigt som potentialen att förbättra den onekligen finns! Säg bara till om du vill ha hjälp med något språkligt, så hjälper jag gladeligen till! Jag har bland annat läst — på akademisk nivå — retorik, svensk grammatik, textanalys samt betygssättning och bedömning av skriftliga framställanden liksom muntliga anföranden, varför jag av naturliga skäl besitter en tämligen god kunskap i just språkrelaterade frågor.
Tusen tack för din guide!
(OBS! Min text är telefonkomponerad och därav inte korrekturläst!)
Skriv en kommentar
Du måste logga in för att skriva en kommentar.
Omröstning
Röstning är tillgänglig endast för användare.
Var god logga in eller registrera dig för att rösta.
den oktober 01 2018 16:28:52