Har problem med min Volvo v70 från 2000.
Bensin
Motorkod
B5244S2
Bilkod
VOLVO S70/V70/XC
Årsmodell
1997 - 2000
Bilen dog under körning och initialt startade den lätt igen men dog efter 2 sekunder, efter några försök gick den ca 1 km och dog igen, tillbaka på att gå ca 2 sekunder, sedan gick den i tio minuter och dog igen, startar men går några sekunder, varefter den inte tänder ens. Fick hjälp på verkstad att kolla säkringar och bränslepumpen, konstaterades av ström finns i kontakten till pumpen men den inte gick igång, inget bränsle tryck i Fuel railen heller, så pumpen byttes men ingen skillnad förutom att den tänder till ibland, misstänkt ispropp, så jag värmde motorn med kupéfläkt i några timmar och bytte även bränslefilter, liten skillnad, den tänder men startar inte. Läst på forumet om andra som haft liknande problem och fastnade på kontakten till ECM som lätt ärgar eftersom fukt från snö och blöta skor ångar upp av värmen i bilen, sätter därefter kupéfläkten riktad uppåt vid pedalerna så den värmer mot där den förmodas sitta, reläerna sitter även där, ett långskott, men det hjälpte, bilen startar igen men går ca två sekunder ibland uppåt 10 sekunder men går väldigt ojämnt som om den saknar i alla fall två cylindrar…. Har en enkel felkodsläsare som anger p0001 Fuel volume control-open circuit med hjälptexten wiring regulator control solenoid.. kliar mig i huvudet och förstår ingenting. Hjälp var börjar jag i felsökning så man kan utesluta systematiskt?
Så verkstaden bytte bränslepumpen eller lyckades dem få igång den ? Oftast får man igång bensinpumpen igen om man bankar lite på skyddslocket till pumpen som ligger i skuffen. Men om vi hoppas på att pumpen är bytt iallafall så är det nog bra om bränslefiltret också bytts. När pumpen byttes så kan man passa på att kolla hur bensintanken ser ut, smuts och alger kan lätt göra stopp i systemet och filter.
Har du bensintryck till bränslebryggan ? (fuelrailen). Det ska finnas en ventil du kan trycka med en mejsel för att se om det blir nått tryck där. Kontrollera även om du får nått bränsle till spridarna. Eftersom du får den felkoden P0001 så kan det tyda på att det är något elektriskt fel som brott eller sklada på en kabel. Du har även en bränsletrycksgivare som ska sitta på utkanten av bränslebryggan. Kanske du kan hitta nån billig sådan givare på skroten och bara prova. Kontrollera även reläet till bränslepumpen så att den är schysst.
Det är som du säger att ECM är känsliga på dessa modeller eftersom det värmer upp fukten och ärgar ihop denna. Men denna ECM ska du misstänka sist av allt i felsökningen.
De konstaterade bara, tyvärr felaktigt, att det var pumpen, ELLER så var pumpen också dålig? Jag bytte till ny pump själv, efter det så är det tryck i ventilen vid fuelrailen som du säger, hittar dock ingen tryck givare i railen, ser att nya modeller har den dock. Det enda som varit någorlunda konstant hjälp till det bättre har varit att värma upp under instrumentbrädan från pedalerna. Jag tror bränslet är löst, innan pumpen byttes var det inget tryck, nu är de det i alla fall. Något positivt, den tänder och vill starta trots -24 grader ute, men som sagt det går riktigt ojämnt den korta stund den går, omkring 400-500 varv, sen dör den helt enkelt för att den går så ojämnt, dock som längst ungefär 10 sekunder.
Jag kompletterar och nämner bara att det ska finnas en bränsletrycksregulator inom området kring bränsletanken på dessa tidiga V70 modeller. Hittade en tråd om att denna kan skapa problem som du beskriver.
Det finns något som jag trodde var någon form av regulator, men verkstaden sa det var en ”roll over brytare” alltså om bilen hamnar på taket skall den hundra bränsle att läcka ut. Det ser ut som en tryckklocka av något slag och är fäst direkt på ett gummirör från bränslepumpen, returen gissar jag för bränslefiltret sitter i det andra röret från pumpen. Lång beskrivning.. kan inte hitta var en regulator skulle sitta i närheten av tanken. Har sett det i andra trådar. Skulle önska någon sorts schema där alla delar av bränslesystemet finns utsatta ?
Tack alla för kommentarer så här långt!
Tog en rövare och satte i motorvärmaren några timmar, den startar givetvis lättare och går jämnt i två sekunder, nån enstaka gång lite längre bortåt tio sekunder, går då jämnt första två och ojämnt sista 8. Vanligtvis bara två sekunder och sedan tvärdör som om man stänger av tändningen. Precis som i början när felet uppstod. Så varm motor ger jämnare gång men kort, kall motor väldigt ojämn gång varierande länge men ej över ca 10 sekunder.