April 28 2024 15:49:30
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Har du fått felaktig parkeringsbot någon gång ?

Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
16% [3 Röster]

Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
32% [6 Röster]

Nej har aldrig fått parkeringsböter.
Nej har aldrig fått parkeringsböter.
26% [5 Röster]

Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
16% [3 Röster]

Annat alternativ än dem ovanstående
Annat alternativ än dem ovanstående
11% [2 Röster]

Röster: 19
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 01.03.23

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Koppla och ansluta e... 7
· Kopplingsscheman och... 6
· Byte av hallgivare i... 5
· Laga rosthÃ¥l i trö... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide BlÃ¥ inst... 1
· Lösning pÃ¥ lysande... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 12926
· koppling och elschem... 12201
· Luftmassemätare 7501
· Komplett felsökning... 6937
· Rengöring av spjäl... 6718
· Volvo 740 armatur sa... 6165
· Felsökning av gener... 6149
· Byte av mittenbälte... 5656
· Byta vattenpump Volv... 5378
· Volvo v70 instruktio... 5326
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 42951
· Alla Ã¥tdragningsmom... 18868
· NY GUIDE Omklädsel ... 15913
· SÃ¥ här byter du va... 12722
· Byta kamrem pÃ¥ volv... 12636
· Besök Volvoswedens ... 10087
· Lösning pÃ¥ Felkod ... 10007
· Guide pÃ¥ hur man po... 9913
· Vill du starta en pr... 9504
· Spola rent kylsystem... 9455
Tråd skapare: stenis60
Tråd ID: 1497
Tråd Info
Det är 7 svar i den här tråden, och den har visats 1820 gånger.
Visa ämne
Volvosweden Volvoforum » Felsökningar, Medlemmarnas reparations guider » Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 V50 m.m
Inloggad just nu: 1 gäst(er)
 Skriv ut ämne
Läckande tank V70 årsmodell 2002
stenis60
Min V70 II (285), årsmodell 2002 läcker bensin.
Inte bara läcker utan det rinner ner ovanifrån på höger sida.
Om jag ska sammanfatta ett 2 mån långt problem så har läckaget visat sig när jag har kört en bit, mellan 1-10km, då rinner det på ett obegripligt vis.
Väl hemma och då jag efter någon dag låter bilen gå på tomgång, i 20 min, så visar sej inget av läcka trots att jag försöker provocera genom att varva upp till 4,5-5K.
Tomgångskörningen testar jag vid flera tillfällen. Snustorrt.

Har haft ner tanken för okulär besiktning av slangar och anslutningar utan att se några anmärkningar.
Har även haft uppsyn över bensinpumpen vid läckage (tog bort skyddsplåten) utan att se något uppenbart fel.

Är det någon som har en tanke på varför det börjar rinna bensin när jag har kört en bit men vid test på tomgångskörning är det torrt?
Vad kan påverka att läckage uppstår efter en bits körning? En defekt slang borde visa läckage direkt...eller?

1. Kan tillägga att varken drift eller gaspådrag visar några avvikande tendenser när läckaget är aktivt.
2. När läckaget är aktivt så läcker det även när jag står på tomgång i samband med drift men försvinner när bilen har stått några timmar.
Redigerat av Sladdaren den 10-11-2023 18:58
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Intressant fel du har råkat få. Det vanligaste med bensin läckage på dessa modeller är där bränslepumpen är under bagageutrymmet. När du säger på högra sidan ? är det då på höger sida av motorutrymmet under huven du menar ? Spridarnas o-ringar brukar spricka när dem blivit gamla och då brukar det läcka !
Redigerat av Sladdaren den 10-11-2023 19:09
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
stenis60
Ursäkta dröjsmålet men det kom lite emellan.
Nej, det är inte ifrån motorrummet det läcker utan ifrån ovansidan själva bränsletanken, höger sida (bränslefiltersidan).

Har plockat ner tanken sen sist och kontrollerat slangar, kopplingar mm utan att se någon misstänkt orsak.
Viktigt att återigen påtala är att jag har ersatt plåten som täcker bensinpumpen under baksätet med ett plexiglaslock just för att kunna upptäcka ev läckage vid pumpen utan synbar framgång.
Någonstans uppstår det "de facto" läckage men just oregelbundheten och svårigheten att sätta fingret på NÄR får mina funderingar att sakna hållbara orsaker.

Hur är det med returen, som är i samma "slinga" som tilloppet till motorn via ett T-rör, är den normalt trycksatt eller är det så att insprutningen kräver och får den bensinmängd som behövs för felfri gång?

Efter återmontage av tank så har jag provkört ca 2,5 mil sammanlagt och låtit den stå ytterligare några gånger på uppfarten på tomgång utan läckage men när man inte vet om/när det återkommer så blir man ju orolig det ska återkomma när man minst anar det.
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Läckage kan bli ett tråkigt tidsfördriv att lokalisera. Det som man kan göra är att rengöra området som man tror läckaget är och hoppas på att man ser detta läckage. Det vanligaste för bränsleläckage på V70 är just som du säger ovanpå eller kring slangar vid bensinpumpen. Det är lite trångt där för gummislangar. Även vid bensinfiltret i inkommande eller utgående anslutningar. Dem låshakarna man kopplar in i bensinfiltret kan kärva och låsa dåligt.
Ett annat vanligt ställe på V70 vad gäller bränsleläckage är påfyllningsröret, men det brukar synas lätt lätt när man tankar.
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
stenis60
Är helt med på dina tankegångar ang troliga läckageställen och dessa har jag kontrollerat utan synbar framgång. Gummit på påfyllningen är bytt och eftersynat.
Tanken är som sagt nedmonterad, rengjord, kontrollerad och återmonterad.

När jag bytte bensinfiltret så snäppte inte den ena snabbkopplingen men det löste jag genom att med ett anpassat borr försiktigt avlägsna den hårda inre plasten för att kunna trä på slangen på filtertappen och dra fast denna med dubbla slangklämmor. Denna koppling har jag haft extra under lupp och där finns inte ett spår efter läckage och den gick igenom efterbesiktningen utan anmärkning.
Läckaget uppstod som sagt efter efterbesiktningen.

Jag får väl helt enkelt hoppas att jag upptäcker nästa läckage om och när den uppstår.
Får väl fortsätta mina korta turer o se vad som händer, OM något händer, men det hela är ett mysterium.
Dela den här posten:
Facebook
 
stenis60
Hej

Lite uppdaterad info i ärendet.

Jag har testkört ett flertal gånger under vintern utan anmärkning. Bestämde mej för att montera ihop baksäte, handbroms mm. Sammanlagt så har jag köra ca 60 mil utan läckage, bl a så körde 18 mil t o r en dag.
Dagen efter "18-milaturen" kom jag bara 3km så började det läcka. Bestämde mej ändå för att fortsätta ytterligare 3 km till slutmålet eftersom det slutar läcka när man stänger av och det är ingen "garanti" att läckaget återuppstår efter vila och nystart. Den går klockrent även under läckage men.......

När jag kom fram och skulle parkera så svarade inte motorn på gaspådrag, den vart helt orkeslös och gick inte att köra eller hålla igång. Klart symtom på att bensinen inte når motorn. Detta har inte hänt tidigare.
Jag fick bogsera hem bilen och dagen efter rev jag bort baksätet igen, satta tillbaks mitt inspektionsglas för nu borde man ju upptäcka var det läcker eftersom det finns bensin i tanken som uppenbarligen inte når motorn men.....

Om slangen varit tom så hade det i bästa fall tagit några sekunder innan motor hostat igång. Räknade egentligen med att bara få dra startmotorn för att se vad som händer men så fort jag drar runt nyckels så startar bilen direkt, utan läckage och uppträder helt normalt då och efter det.

En fråga; Om bensinpumpen av någon anledning skulle skapa ett för högt övertryck så ska väl överskottet gå tillbaka i returledningen, det finns väl inga andra vägar?
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Kul och intressant med en uppdatering hur det går för dig. Måste säga att detta fel är riktigt underligt unsure. Visst är det så att att bränsle ska gå tillbaka via retur slangen. Önskade jag kunde tipsa dig om fler grejer att testa eller kolla men är helt tom på tips att ge sig i denna tråd. Vore väldigt intressant att få veta vad sjutton läckaget är nånstans.
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se

Dela den här tråden
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


GÃ¥ direkt till forum:

Liknande trådar
Ämne Forum Svar Senaste inlägg
Delar till Volvo 745 årsmodell 1991 sökes - Löst Efterlysning 7 23-04-2024 06:10
Volvo V70N årsmodell -04 Besiktad och såld Projekt 23 30-10-2023 11:47
Komplett felsöknings guider Volvo 740 årsmodell 87 och framåt Medlemmarnas Reparationer Och Underhålls Manualer 1 22-10-2023 13:41
Motorn överhettar på Volvo 945 Turbo årsmodell 1996 - vattenkylningen funkar inte som den ska Felsökning Volvo 240, 740 och Volvo 940 9 29-08-2022 12:15
Projekt reservdelsbil Volvo S80 årsmodell 1999 Projekt 4 28-06-2022 16:11
Translate panel
Profilbilder
248 Användare (3.75%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

12-04-2024 10:06
Del 2 i felkoden P0420 filmen kommer ut ikväll klockan 18.00 Cool.Detta var den jobbigaste videon attt göra på länge. Många tummar upp nu i videon. thumpsup https://youtu.be/2
CAqealrDJM

03-04-2024 12:15
NY YOUTUBE VIDEO IKVÄLL KL: 20.00 Felkod P0420 eller ECM-4201. Felsökning och lösning. Hoppas du tittar ! Smile https://youtu.be/N
bAOfBUMdg4?si=r0YD
M...kUncUKUGPY

18-03-2024 18:08
dekal trimningen blev inte alls bra Thumpsdown. Kolla projekt tråden Alien grey

10-03-2024 16:42
Ny video på gång igen Smile. En lite enklare guide nu innan vi går på felkod P0420 videon

06-03-2024 22:05
Ska göra en koll på bromsarna på min förra V70 som grabben har nu, fick en 2a på BP Smile

06-03-2024 13:16
Öppnade upp strömställaren och hittade felet och orsaken till att den slutat fungera http://www.volvosw
eden.se/readarticl
e...cle_id=614

28-02-2024 12:24
thumpsup tack för tips. Vet inte om användaren har nån lysande service lampa i samband med denna kod, men vi får se om han läser detta.

Inloggade användare
· Besökare: 13

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 6,636
· Senast registrerade användare: Elviscomeback68
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo V70N -04 Röd 209 hk
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning pÃ¥ automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
67,035,469 unika besök