Min V70 II (285), årsmodell 2002 läcker bensin.
Inte bara läcker utan det rinner ner ovanifrån på höger sida.
Om jag ska sammanfatta ett 2 mån långt problem så har läckaget visat sig när jag har kört en bit, mellan 1-10km, då rinner det på ett obegripligt vis.
Väl hemma och då jag efter någon dag låter bilen gå på tomgång, i 20 min, så visar sej inget av läcka trots att jag försöker provocera genom att varva upp till 4,5-5K.
Tomgångskörningen testar jag vid flera tillfällen. Snustorrt.
Har haft ner tanken för okulär besiktning av slangar och anslutningar utan att se några anmärkningar.
Har även haft uppsyn över bensinpumpen vid läckage (tog bort skyddsplåten) utan att se något uppenbart fel.
Är det någon som har en tanke på varför det börjar rinna bensin när jag har kört en bit men vid test på tomgångskörning är det torrt?
Vad kan påverka att läckage uppstår efter en bits körning? En defekt slang borde visa läckage direkt...eller?
1. Kan tillägga att varken drift eller gaspådrag visar några avvikande tendenser när läckaget är aktivt.
2. När läckaget är aktivt så läcker det även när jag står på tomgång i samband med drift men försvinner när bilen har stått några timmar.
Redigerat av Sladdaren den 10-11-2023 18:58
Intressant fel du har råkat få. Det vanligaste med bensin läckage på dessa modeller är där bränslepumpen är under bagageutrymmet. När du säger på högra sidan ? är det då på höger sida av motorutrymmet under huven du menar ? Spridarnas o-ringar brukar spricka när dem blivit gamla och då brukar det läcka !
Redigerat av Sladdaren den 10-11-2023 19:09
Ursäkta dröjsmålet men det kom lite emellan.
Nej, det är inte ifrån motorrummet det läcker utan ifrån ovansidan själva bränsletanken, höger sida (bränslefiltersidan).
Har plockat ner tanken sen sist och kontrollerat slangar, kopplingar mm utan att se någon misstänkt orsak.
Viktigt att återigen påtala är att jag har ersatt plåten som täcker bensinpumpen under baksätet med ett plexiglaslock just för att kunna upptäcka ev läckage vid pumpen utan synbar framgång.
Någonstans uppstår det "de facto" läckage men just oregelbundheten och svårigheten att sätta fingret på NÄR får mina funderingar att sakna hållbara orsaker.
Hur är det med returen, som är i samma "slinga" som tilloppet till motorn via ett T-rör, är den normalt trycksatt eller är det så att insprutningen kräver och får den bensinmängd som behövs för felfri gång?
Efter återmontage av tank så har jag provkört ca 2,5 mil sammanlagt och låtit den stå ytterligare några gånger på uppfarten på tomgång utan läckage men när man inte vet om/när det återkommer så blir man ju orolig det ska återkomma när man minst anar det.
Läckage kan bli ett tråkigt tidsfördriv att lokalisera. Det som man kan göra är att rengöra området som man tror läckaget är och hoppas på att man ser detta läckage. Det vanligaste för bränsleläckage på V70 är just som du säger ovanpå eller kring slangar vid bensinpumpen. Det är lite trångt där för gummislangar. Även vid bensinfiltret i inkommande eller utgående anslutningar. Dem låshakarna man kopplar in i bensinfiltret kan kärva och låsa dåligt.
Ett annat vanligt ställe på V70 vad gäller bränsleläckage är påfyllningsröret, men det brukar synas lätt lätt när man tankar.
Är helt med på dina tankegångar ang troliga läckageställen och dessa har jag kontrollerat utan synbar framgång. Gummit på påfyllningen är bytt och eftersynat.
Tanken är som sagt nedmonterad, rengjord, kontrollerad och återmonterad.
När jag bytte bensinfiltret så snäppte inte den ena snabbkopplingen men det löste jag genom att med ett anpassat borr försiktigt avlägsna den hårda inre plasten för att kunna trä på slangen på filtertappen och dra fast denna med dubbla slangklämmor. Denna koppling har jag haft extra under lupp och där finns inte ett spår efter läckage och den gick igenom efterbesiktningen utan anmärkning.
Läckaget uppstod som sagt efter efterbesiktningen.
Jag får väl helt enkelt hoppas att jag upptäcker nästa läckage om och när den uppstår.
Får väl fortsätta mina korta turer o se vad som händer, OM något händer, men det hela är ett mysterium.
Jag har testkört ett flertal gånger under vintern utan anmärkning. Bestämde mej för att montera ihop baksäte, handbroms mm. Sammanlagt så har jag köra ca 60 mil utan läckage, bl a så körde 18 mil t o r en dag.
Dagen efter "18-milaturen" kom jag bara 3km så började det läcka. Bestämde mej ändå för att fortsätta ytterligare 3 km till slutmålet eftersom det slutar läcka när man stänger av och det är ingen "garanti" att läckaget återuppstår efter vila och nystart. Den går klockrent även under läckage men.......
När jag kom fram och skulle parkera så svarade inte motorn på gaspådrag, den vart helt orkeslös och gick inte att köra eller hålla igång. Klart symtom på att bensinen inte når motorn. Detta har inte hänt tidigare.
Jag fick bogsera hem bilen och dagen efter rev jag bort baksätet igen, satta tillbaks mitt inspektionsglas för nu borde man ju upptäcka var det läcker eftersom det finns bensin i tanken som uppenbarligen inte når motorn men.....
Om slangen varit tom så hade det i bästa fall tagit några sekunder innan motor hostat igång. Räknade egentligen med att bara få dra startmotorn för att se vad som händer men så fort jag drar runt nyckels så startar bilen direkt, utan läckage och uppträder helt normalt då och efter det.
En fråga; Om bensinpumpen av någon anledning skulle skapa ett för högt övertryck så ska väl överskottet gå tillbaka i returledningen, det finns väl inga andra vägar?
Kul och intressant med en uppdatering hur det går för dig. Måste säga att detta fel är riktigt underligt . Visst är det så att att bränsle ska gå tillbaka via retur slangen. Önskade jag kunde tipsa dig om fler grejer att testa eller kolla men är helt tom på tips att ge sig i denna tråd. Vore väldigt intressant att få veta vad sjutton läckaget är nånstans.
Tattig v50 införskaffad. Ska man göra den mattsvart med flakes eller låta den vara lökig??? Givetvis också röktona bakljus, gula lyktor och dechrome