Mars 29 2024 09:33:15
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Har du fått felaktig parkeringsbot någon gång ?

Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
17% [3 Röster]

Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
28% [5 Röster]

Nej har aldrig fått parkeringsböter.
Nej har aldrig fått parkeringsböter.
28% [5 Röster]

Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
17% [3 Röster]

Annat alternativ än dem ovanstående
Annat alternativ än dem ovanstående
11% [2 Röster]

Röster: 18
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 01.03.23

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Kopplingsscheman och... 6
· Koppla och ansluta e... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Laga rosthÃ¥l i trö... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide BlÃ¥ inst... 1
· Lösning pÃ¥ lysande... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 12925
· koppling och elschem... 12182
· Luftmassemätare 7494
· Komplett felsökning... 6929
· Rengöring av spjäl... 6713
· Volvo 740 armatur sa... 6157
· Felsökning av gener... 6146
· Byte av mittenbälte... 5656
· Byta vattenpump Volv... 5377
· Volvo v70 instruktio... 5325
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 42846
· Alla Ã¥tdragningsmom... 18682
· NY GUIDE Omklädsel ... 15770
· SÃ¥ här byter du va... 12567
· Byta kamrem pÃ¥ volv... 12507
· Besök Volvoswedens ... 9914
· Guide pÃ¥ hur man po... 9808
· Vill du starta en pr... 9398
· Spola rent kylsystem... 9355
· Nollställa service ... 8903
Tråd skapare: VolvoJAVISST
Tråd ID: 1470
Tråd Info
Det är 2 svar i den här tråden, och den har visats 2438 gånger.
Visa ämne
Volvosweden Volvoforum » Felsökningar, Medlemmarnas reparations guider » Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m
Inloggad just nu: 1 gäst(er)
 Skriv ut ämne
Volvo V70 -06 2.4 170Hp går fett. Ingen motorlampa lyser.
VolvoJAVISST
Hejsan.
Har nyligen stött på ett mycket konstigt fenomen på Volvo nr två i familjen, 24tkm fullservad (har nämligen typ identiska V70 -06or) samma färg, motor och ja nästan samma regnummer Smile.
Men i alla fall så började problemet för ca 3 veckor sedan.
Händelseförloppet är följande...

Tankande fullt ca 62liter E10/95 på obemannad Preem station(Kvitto finns) och åkte hem ca 1.0mil detta var på lördag eftermiddag.
Bilen stod sedan hela lördagen samt söndag.(Städade ur bilen söndag, kollade olja m.m.

Måndag började konstigheterna.

Startar och tycker att bilen inte går helt rent, typ inte på alla cylindrar, hackar till några sekunder, men försvinner lika fort.
Tänker inte mer på detta så jag åker min "långa resa" till tågstationen ca 1.5mil.
Vid första korsningen nära hemmet (Ca 500m)så får jag stanna(Stopp tecken) tycker att när jag ska åka iväg att bilen hostar rycker till igen.
Men efter halva sträckan till stationen börjar bilen gå riktigt illa (80 stäcka). Hackar och hostar. Och kopplar jag ur(under färd) så dör bilen. Lyfter koppling i ca 80km/h och lyckas få igång bilen on the fly liksom och gasar på.

Jag lyckas hålla Ca 3000varv så kan jag i alla fall köra bilen till en industri lokal nära centrum.
Men bilen går riktigt illa! och svartryker.
Försöker starta bilen men den går kanske några sekunder, bluddrar, hostar, rycker för att sedan stanna. Enda som hjälper är att ge mycket gaspådrag ca 3000varv men bilen går riktigt illa.
Och som grädden på moset... Ingen MOTORLAMPA lyser! Sjukt..
Kvällen efter jobbet så är det felsöknings dax. Här ska hittas fel..

Men efter 3 felsöknings instrument inte en felkod från motorn. Har Biltemas Diagnosverktyg för Volvo
Artnr. 15-1376, Samt 1 OBD2 blåtand, OBD2 USB dongel.
Kollar allt som jag bemästrar i live dataflöde från motor men kan inte urskilja några fel.
Mäter bränsletrycket (Ca3.2bar)
Flyttar även över Ventilen för avgaskamaxel(sitter till höger om kamremmen) från en S60 170hp men utan resultat.
Kollar alla stift(byttes för ca 100mil sedan). Alla 5 är av samma kulör, svarta, blöta, sotiga tyder på att motorn går fett..
Ryker en spridare i taget och får motor fel. Perfekt det funkar i alla fall ;-).

Batteriet indikerar att det är uttjänt med hjälp av ett batteritestinstrument, så jag byter det. Det gamla var original från -06.
Jag kastar in handduken och lämmar in bilen på verkstad.

Verkstaden har bilen ca 1v och kollar, felsöker utan resultat! De åker även och lånar ett annat mätinstrument från en "konkurrent" men inga felkoder.
Även kamremmen kontrolleras så att den inte har kuggat ett/eller fler hack. Även katalysatorn kollas, Bränslefilter byts samt motorolja/filter.


Verkstadens nästa ide är att det eventuellt har blivit fel bränsle i tanken.. Så de vill tömma tanken.

Men macken som jag tankade har endast E10/95 och diesel och jag har även kvitto på E10/95.
Så jag säger stopp och drar hem bilen till garaget, för att tömma tanken själv..

Väl vid garaget så jämför jag motordata från våran andra v70, men kan inte direkt se några konstiga värden som skiljer sig mellan bilarna.
Såsom Lamda, diverse temperaruter, tryck ärvärde från gasspjäll, LMM, m.m
Detta sker när jag har bilarna i tändningsläge 2 samt startad.

Så det är bara att bita i det sura och riva baksätet för att komma åt pumpen.

Efter lite fix o trix så har jag monterar en slang från trycksidan på pumpen och matar pumpen med konstant 12v. stift 4,5 tror jag.
Det flödar på fint ca 5s för att sedan komma ett o rytmiskt flöde. Hmmm.. jag tar bort matningen och provar på nytt. Samma sak bra flöde typ 5s för att sedan flödar halvdåligt(Klunkar fram).
Men jag struntar i det och börjar fylla dunkar. Efter ca 45-50 liter så tar jag kväller, och ska fortsätta under denna helg.

Så frågan(or) lyder.

Har någon varit med om att bilen inte larmar för eventuella motorfel?
Blir jag lurad av att soppa pumpen går dåligt pga att jag inte tömmer soppan genom common railen?(Kanske behöver ett "mottryck för att fungera?). Har svårt att tömma där igenom när bilen inte går rent.
Eller ska jag köra pumpen för att tömma tanken från returen istället?(Flödar igenom common railen och tillbaka).
Är jag helt ute och cyklar när jag försöker tömma tanken med tron att det är fel på bensinen.?
Eller finns det några andra tips o trix som någon kan dela med sig av.
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Hej

Ett mycket spännande fel för forumet detta och bra beskrivet av felet. Jag tänkte på hur länge sedan var det som detta fel uppstod ? Hade själv ett liknande fel på min Volvo S80. Mitt fel berodde på en defekt tändspole, men det konstiga var att jag inte fick nån felkod för detta för efter några eller nån vecka. Nu behöver det inte alls bero på trasig tändspole, men det är nästan samma symptom som kraftlös och att man får hålla ett högra varvtal för att inte bilen ska dö. Ryckigt och svårt att få bilen att ens orka driva. Jag lägger ner en länk till strulet jag hade själv http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=502.

Jag har svårt att tro att det kan vara fel på bränslet, men det är kanske så att någon har klantat sig när macken fyllde på i sina bensintankar. Sen kan man inte tanka fel själv, diesel pumpen passar inte i tanklocket på en bensinare och tvärtom. Eftersom du får bensin ända ut till spridarna så skulle jag ändå sikta in mig på tänd sidan. Det man kan ta i åtanke är att det kan ta ett tag innan motorlampan börjar lysa och man fått en registrerad felkod i systemet.
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se

Dela den här tråden
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


GÃ¥ direkt till forum:

Liknande trådar
Ämne Forum Svar Senaste inlägg
Volvo XC90 2,5t AWD 7-sits.. -04 Projekt 35 27-03-2024 19:37
Felkod P0420 eller DTC4201 Volvo V70-2006 Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 6 25-03-2024 23:43
Volvo V70n - 2006 "Alien grey" Dekalerna förstörda Projekt 16 20-03-2024 11:18
Vilka har Volvosweden på sin Volvo? Foton och Filmer 21 17-03-2024 10:16
Volvo S70 felkod Felkod P1671 Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 13 15-03-2024 10:20
Translate panel
Profilbilder
248 Användare (3.79%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

18-03-2024 18:08
dekal trimningen blev inte alls bra Thumpsdown. Kolla projekt tråden Alien grey

10-03-2024 16:42
Ny video på gång igen Smile. En lite enklare guide nu innan vi går på felkod P0420 videon

06-03-2024 22:05
Ska göra en koll på bromsarna på min förra V70 som grabben har nu, fick en 2a på BP Smile

06-03-2024 13:16
Öppnade upp strömställaren och hittade felet och orsaken till att den slutat fungera http://www.volvosw
eden.se/readarticl
e...cle_id=614

28-02-2024 12:24
thumpsup tack för tips. Vet inte om användaren har nån lysande service lampa i samband med denna kod, men vi får se om han läser detta.

27-02-2024 22:45
Code 44, är nog "dax för service" om jag fattade det rätt.

20-02-2024 12:22
Felkod 44 på en Volvo S80 årsmodell -00. Intressant vad detta kan betyda. Verkar inte finnas nån info globalt heller om detta. thinking

Inloggade användare
· Besökare: 11

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 6,570
· Senast registrerade användare: Sweetlarsson
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo V70N -04 Röd 209 hk
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning pÃ¥ automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
66,122,072 unika besök