Hejsan.
Har nyligen stött på ett mycket konstigt fenomen på Volvo nr två i familjen, 24tkm fullservad (har nämligen typ identiska V70 -06or) samma färg, motor och ja nästan samma regnummer .
Men i alla fall så började problemet för ca 3 veckor sedan.
Händelseförloppet är följande...
Tankande fullt ca 62liter E10/95 på obemannad Preem station(Kvitto finns) och åkte hem ca 1.0mil detta var på lördag eftermiddag.
Bilen stod sedan hela lördagen samt söndag.(Städade ur bilen söndag, kollade olja m.m.
Måndag började konstigheterna.
Startar och tycker att bilen inte går helt rent, typ inte på alla cylindrar, hackar till några sekunder, men försvinner lika fort.
Tänker inte mer på detta så jag åker min "långa resa" till tågstationen ca 1.5mil.
Vid första korsningen nära hemmet (Ca 500m)så får jag stanna(Stopp tecken) tycker att när jag ska åka iväg att bilen hostar rycker till igen.
Men efter halva sträckan till stationen börjar bilen gå riktigt illa (80 stäcka). Hackar och hostar. Och kopplar jag ur(under färd) så dör bilen. Lyfter koppling i ca 80km/h och lyckas få igång bilen on the fly liksom och gasar på.
Jag lyckas hålla Ca 3000varv så kan jag i alla fall köra bilen till en industri lokal nära centrum.
Men bilen går riktigt illa! och svartryker.
Försöker starta bilen men den går kanske några sekunder, bluddrar, hostar, rycker för att sedan stanna. Enda som hjälper är att ge mycket gaspådrag ca 3000varv men bilen går riktigt illa.
Och som grädden på moset... Ingen MOTORLAMPA lyser! Sjukt..
Kvällen efter jobbet så är det felsöknings dax. Här ska hittas fel..
Men efter 3 felsöknings instrument inte en felkod från motorn. Har Biltemas Diagnosverktyg för Volvo
Artnr. 15-1376, Samt 1 OBD2 blåtand, OBD2 USB dongel.
Kollar allt som jag bemästrar i live dataflöde från motor men kan inte urskilja några fel.
Mäter bränsletrycket (Ca3.2bar)
Flyttar även över Ventilen för avgaskamaxel(sitter till höger om kamremmen) från en S60 170hp men utan resultat.
Kollar alla stift(byttes för ca 100mil sedan). Alla 5 är av samma kulör, svarta, blöta, sotiga tyder på att motorn går fett..
Ryker en spridare i taget och får motor fel. Perfekt det funkar i alla fall ;-).
Batteriet indikerar att det är uttjänt med hjälp av ett batteritestinstrument, så jag byter det. Det gamla var original från -06.
Jag kastar in handduken och lämmar in bilen på verkstad.
Verkstaden har bilen ca 1v och kollar, felsöker utan resultat! De åker även och lånar ett annat mätinstrument från en "konkurrent" men inga felkoder.
Även kamremmen kontrolleras så att den inte har kuggat ett/eller fler hack. Även katalysatorn kollas, Bränslefilter byts samt motorolja/filter.
Verkstadens nästa ide är att det eventuellt har blivit fel bränsle i tanken.. Så de vill tömma tanken.
Men macken som jag tankade har endast E10/95 och diesel och jag har även kvitto på E10/95.
Så jag säger stopp och drar hem bilen till garaget, för att tömma tanken själv..
Väl vid garaget så jämför jag motordata från våran andra v70, men kan inte direkt se några konstiga värden som skiljer sig mellan bilarna.
Såsom Lamda, diverse temperaruter, tryck ärvärde från gasspjäll, LMM, m.m
Detta sker när jag har bilarna i tändningsläge 2 samt startad.
Så det är bara att bita i det sura och riva baksätet för att komma åt pumpen.
Efter lite fix o trix så har jag monterar en slang från trycksidan på pumpen och matar pumpen med konstant 12v. stift 4,5 tror jag.
Det flödar på fint ca 5s för att sedan komma ett o rytmiskt flöde. Hmmm.. jag tar bort matningen och provar på nytt. Samma sak bra flöde typ 5s för att sedan flödar halvdåligt(Klunkar fram).
Men jag struntar i det och börjar fylla dunkar. Efter ca 45-50 liter så tar jag kväller, och ska fortsätta under denna helg.
Så frågan(or) lyder.
Har någon varit med om att bilen inte larmar för eventuella motorfel?
Blir jag lurad av att soppa pumpen går dåligt pga att jag inte tömmer soppan genom common railen?(Kanske behöver ett "mottryck för att fungera?). Har svårt att tömma där igenom när bilen inte går rent.
Eller ska jag köra pumpen för att tömma tanken från returen istället?(Flödar igenom common railen och tillbaka).
Är jag helt ute och cyklar när jag försöker tömma tanken med tron att det är fel på bensinen.?
Eller finns det några andra tips o trix som någon kan dela med sig av.
Ett mycket spännande fel för forumet detta och bra beskrivet av felet. Jag tänkte på hur länge sedan var det som detta fel uppstod ? Hade själv ett liknande fel på min Volvo S80. Mitt fel berodde på en defekt tändspole, men det konstiga var att jag inte fick nån felkod för detta för efter några eller nån vecka. Nu behöver det inte alls bero på trasig tändspole, men det är nästan samma symptom som kraftlös och att man får hålla ett högra varvtal för att inte bilen ska dö. Ryckigt och svårt att få bilen att ens orka driva. Jag lägger ner en länk till strulet jag hade själv http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=502.
Jag har svårt att tro att det kan vara fel på bränslet, men det är kanske så att någon har klantat sig när macken fyllde på i sina bensintankar. Sen kan man inte tanka fel själv, diesel pumpen passar inte i tanklocket på en bensinare och tvärtom. Eftersom du får bensin ända ut till spridarna så skulle jag ändå sikta in mig på tänd sidan. Det man kan ta i åtanke är att det kan ta ett tag innan motorlampan börjar lysa och man fått en registrerad felkod i systemet.
Tattig v50 införskaffad. Ska man göra den mattsvart med flakes eller låta den vara lökig??? Givetvis också röktona bakljus, gula lyktor och dechrome