Mars 28 2024 19:05:51
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Har du fått felaktig parkeringsbot någon gång ?

Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
17% [3 Röster]

Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
28% [5 Röster]

Nej har aldrig fått parkeringsböter.
Nej har aldrig fått parkeringsböter.
28% [5 Röster]

Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
17% [3 Röster]

Annat alternativ än dem ovanstående
Annat alternativ än dem ovanstående
11% [2 Röster]

Röster: 18
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 01.03.23

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Kopplingsscheman och... 6
· Koppla och ansluta e... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Laga rosthål i trö... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
Nyheter
· Trådar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide Blå inst... 1
· Lösning på lysande... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 12925
· koppling och elschem... 12182
· Luftmassemätare 7494
· Komplett felsökning... 6929
· Rengöring av spjäl... 6713
· Volvo 740 armatur sa... 6157
· Felsökning av gener... 6146
· Byte av mittenbälte... 5656
· Byta vattenpump Volv... 5377
· Volvo v70 instruktio... 5325
Nyheter
· Trådar, poster, Vol... 42844
· Alla åtdragningsmom... 18682
· NY GUIDE Omklädsel ... 15768
· Så här byter du va... 12563
· Byta kamrem på volv... 12505
· Besök Volvoswedens ... 9911
· Guide på hur man po... 9806
· Vill du starta en pr... 9396
· Spola rent kylsystem... 9354
· Nollställa service ... 8901
Tråd skapare: znobben
Tråd ID: 1278
Tråd Info
Det är 10 svar i den här tråden, och den har visats 15442 gånger.  Det finns även bifogade filer.
Visa ämne
Volvosweden Volvoforum » Felsökningar, Medlemmarnas reparations guider » Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m
Inloggad just nu: 1 gäst(er)
 Skriv ut ämne
Problem med ABL, LED XC90
znobben
Hej. Ny på detta forum och har lagt ner några timmar både på web och forum för att försöka hitta mer information.

Har en 2017 Volvo XC90 som har problem med vänster kurvljus, ABL. LED strålkastare.

När jag startar bilen och kör så fungerar kurvljuset oftast för att sedan inte fungera.

Stannar jag och startar om bilen så brukar kurvljuset fungera igen ca 30 sek innan det slutar fungera. Då slutar ABL att fungera på båda ljusen.

Inga felkoder i display kommer upp då nivåreglering fungerar som den skall.

Vad jag förstår så kan man bara köpa hela insatsen ny och kostar hutlöst mycket, och en hel del från skrot med.

Har kört diagnostik och får bara Vänster ljus elfel som felkod, inget mer detaljerat.

Vad jag fått för information är att det är någon komponent som blir för varm och då slutar ABL att fungerar och lyktan ställer sig i ett felsäkert läge. Att prata med Volvo hjälper inte, de skickar samtalet till en service verkstad som säger att bilen måste på diagnos, vilket jag ändå gjort, men ingen tekniker kan ge mer information. När jag frågat runt lite så verkar detta vara något som x antal bilar råkat ut för. Då bilen är över 3 år så har jag svårt å kunna tro att man får någon hjälp med detta som en garanti åtgärd?

Känns både trist ekonomiskt och dumt att byta hela insatsen bara för att det är någon komponent som kanske strular.

Har någon hört eller haft liknande problem eller kan veta någon lösning?

Alla förslag mottages tacksamt =)
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Välkommen till forumet Greetings

Detta med Abl verkar som många upplevt att nått kretskort till detta kan komma fukt i. Men som du säger är det svårt att hitta nått mer tips om detta. Får hoppas nån XC90 ägare med samma problem ser din tråd här.
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
znobben
Lägger till diagnostik.

Värme problem sägs det. Att sätta in en liten fläkt är nog inte bra ide, men undrar om det är någonstans där kylpasta kan hjälpa.
znobben bifogade följande bild:bild:
diag.jpg

Redigerat av znobben den 16-11-2020 14:43
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Får inte fram någonting på den CEM felkod du visar på bilden unsure. https://www.dtcdecode.com/Volvo.com/Volvo Däremot så visas det lite mer om man kollar CEM-8A01. Jag tycker inte riktigt det stämmer jämfört med ditt fel heller. Halvljuset ska enligt information börja flickra efter 1 minuts körning då dem som fått denna felkod. Jag postar detta i tråden för stunden, så hoppas jag mer info kommer fram. thinking

CEM-8A01

Definition: Ogiltig omkopplarposition för ljusbrytaren. Felaktig position

Beskrivning:
Den centrala elektroniska modulen (CEM) kommunicerar med ljusbrytarmodulen (LSM). Diagnostisk felkod (DTC) lagras om den centrala elektroniska modulen (CEM) tar emot information från ljusbrytarmodulen (LSM) att ljusströmbrytaren inte är i ett godkänt läge. Det är till exempel mellanpositionen för parkeringslampor och halvljus. Spänningen i den centrala elektroniska modulen (CEM) måste överstiga 10 V i minst 1 sekund för att diagnosfelkoden (DTC) ska kunna detekteras. Diagnostisk felkod (DTC) kan diagnostiseras vid tändningsläge II.

Orsak:
Fel i kommunikationen med ljusbrytarmodulen (LSM).
Skadad ljusbrytarmodul (LSM).
Redigerat av Sladdaren den 17-11-2020 22:56
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
znobben
Tack.

Ne precis som du säger, den felkoden passar inte helt in, och har inte något flimmer och ljusväljare verkar fungera som det skall. Lite skumt att inte felkoden finns med, diagnostik gjord hos Volvo fast i Tallinn där jag är på jobb nu.
Dela den här posten:
Facebook
 
RallyRolle
Nu har jag fått ett liknande fel. XC90 2018. Började för några veckor sen att höger LED lyste lite som den ville, inte följde rattens styrning. Nu verkar den gå i fail safe läge i princip direkt.

Höger slutar fungera efter en stund. Start man om bilen så hoppar det igång igen en kort stund.

Vad blev lösningen för er? Nån som vet nån annan tråd med mer info?
Dela den här posten:
Facebook
 
znobben
Hej.


Nej tyvärr. Problemet kvarstår och är inte löst.

Detta fenomen kommer bara när det är varmt ute, dvs över 5C samt så kommer felet när jag haft helljus på.

Volvo säger att man lär byta hela enheten, ca 23000kr.

Lokala mekaniker säger att det måste vara någon tempratur givare, i enheten som säger att det blir förvarmt och LED armaturen går in i "säkert läge"

Är tacksam för mer input. Att lägga över 20.000kr nu på detta fel är inte aktuellt. Framför allt när det bara verkar vara något liten komponent som felar.
Dela den här posten:
Facebook
 
znobben
Har även frågat i andra forum i utlandet och ingen lösning än, men fler med samma problem.

Man kan ju tycka att Volvo skulle ta dessa grejjer på goodwill då man har köpt en bil ur deras ”flaggskepp” att behöva byta hela LED enheten efter något år är orimligt.

Om man fick tag i någon ritning för kompnenter så skulle man säkert lösa detta problem snabbt.
Dela den här posten:
Facebook
 
RallyRolle
Någon som försökt öppna lamphuset?
Ser att det går ta bort styrmodulerna.

Är resten helgjutet som en del? Inte hittat nån guide för LED typen.

Nån med VIDA-access som kan bidra med lite info?
Dela den här posten:
Facebook
 
RallyRolle
Problem är nu löst.

Monterade bort lampan, koppla ur alla modeller (4st). Blåste rent kontakterna. Såg till att trycka dit och ta loss kopplingen några ggr samt själva huvudkontakten.

Min gissning är att det måste blivit oxiderat på någon av stiften.

Nu funkar hela lampan bättre än när jag köpte bilen. Har haft lite strul med ABL men också Adaptiv High Beem AHB att den inte bländar av i sektioner för mötande. AHB kom också igång utan strul.

Helt klart värt ett försök.
RallyRolle bifogade följande bild:bild:
screenshot_20210914-222501_gallery.jpg
Dela den här posten:
Facebook
 

Dela den här tråden
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


Gå direkt till forum:

Liknande trådar
Ämne Forum Svar Senaste inlägg
Volvo XC90 2,5t AWD 7-sits.. -04 Projekt 35 27-03-2024 19:37
Hur man byter kupefilter Volvo S80 S60 V70 S70 C70 XC90 Medlemmarnas Reparationer Och Underhålls Manualer 3 21-02-2024 12:23
Felkoder & "konstiga" ABS problem V70 2.4 -05 Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 6 20-02-2024 14:26
Volvo v70 2,4 problem Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 5 15-12-2023 22:44
Fix av tankluckans lås Volvo V70 S60 S80 XC70 XC90 Medlemmarnas Reparationer Och Underhålls Manualer 2 27-11-2023 08:21
Translate panel
Profilbilder
248 Användare (3.79%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

18-03-2024 18:08
dekal trimningen blev inte alls bra Thumpsdown. Kolla projekt tråden Alien grey

10-03-2024 16:42
Ny video på gång igen Smile. En lite enklare guide nu innan vi går på felkod P0420 videon

06-03-2024 22:05
Ska göra en koll på bromsarna på min förra V70 som grabben har nu, fick en 2a på BP Smile

06-03-2024 13:16
Öppnade upp strömställaren och hittade felet och orsaken till att den slutat fungera http://www.volvosw
eden.se/readarticl
e...cle_id=614

28-02-2024 12:24
thumpsup tack för tips. Vet inte om användaren har nån lysande service lampa i samband med denna kod, men vi får se om han läser detta.

27-02-2024 22:45
Code 44, är nog "dax för service" om jag fattade det rätt.

20-02-2024 12:22
Felkod 44 på en Volvo S80 årsmodell -00. Intressant vad detta kan betyda. Verkar inte finnas nån info globalt heller om detta. thinking

Inloggade användare
· Besökare: 11

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 6,570
· Senast registrerade användare: Sweetlarsson
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo V70N -04 Röd 209 hk
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning på automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
66,102,138 unika besök