Har länge haft viljan att göra en videoguide som visar hur man kopplar extraljus på sin bil. Anledningen till varför det inte dykt upp någon sådan guide är för att det är så grymt svårt att visa på video var och hur alla kablar, reläer samt säkringar ska kopplas ihop.
Den här gången ska det bli en video på detta har jag bestämt . Alla filmscener och steg blev klara igår och extraljusen fungerar kalas fint. Guiderna som finns på Youtube kanalen ska fungera även för någon som inte har några som helst erfarenheter på att skruva och koppla bil el.
Jag vill också försöka att inte visa saker som jag redan tagit upp i andra videoguider. Dessa 5 extraljus vi ska koppla in har vi fått på begagnat marknaden. Dem är inte dem snyggaste och inte dem mest kraftfulla heller. Varje lampa är laddat med en 55w lampa. Kablarna till dessa lampor fick vi med i paketet. Så bara för att förklara för er som tittar på denna guide sen så kan denna guide bara användas som tips för att koppla extraljus. Beroende på styrka på vad era extraljus har så kan det behövas ändras hur man ansluter dessa.
Den här guiden går att använda till i stort sett på vilket bilmärke eller bilmodell.
Men om du ska följa denna extraljus guide på ett annat bilmärke som exempelvis Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroën, Ford, Hyundai, Jeep, KIA, Mercedes-Benz, Opel, Saab, Skoda, Volkswagen och även nyare modeller av Volvo kontrollera noga att det inte sitter nått CAN bus system i denna bil. Detta system kan vara anslutna till bilar som är tillverkade från år 2000 och framåt. Vissa BMW modeller har detta även från år 1998. Om det nu hade varit ett CAN bus system på denna vi ska ansluta detta extraljus så skulle vi kunnat få en felkod i instrumentpanelen att en lampa är trasig eller att spänningen inte stämmer. Vill man veta mer om CAN Bus Controller Area Network finns det på denna länk https://sv.wikipedia.org/wiki/Control...ea_Network.
Vill du att dina kontakter och kablar ska hålla länge och tåla väder och vind samt påfrestningar så finns det alternativ man kan fundera på. Kablar och kontakter samt reläer, säkringar finns i olika prisklasser. Man kan säga att ju mer tid du lägger ner i dina kabeldragningar och skyddar dessa med kabelstrumpor, krympslangar m.m och använder exempelvis buntband till att hålla alla kablar på plats desto mindre problem kommer du få i framtiden. Det går även att skydda kontakter mot oxidering genom att spraya en skyddsfilm innan du ansluter kontakten. I den här guiden går vi bara igenom själva kopplingarna och anslutningen. Vi hoppas på att i framtida guider visa några riktigt snygga och ordentliga kopplingar och anslutningar.
Det är dessa 5 extraljus som vi ska göra en guide på. Det vi vet är att dem är absolut inga kraftfulla ljus eller värstingar så det kommer inte krävas några tyngre grejer att ansluta dessa. Det vi kommer använda är 2 reläer som klarar upp till 40A. Samt 2 säkringshållare laddat med 15 A var. 3 extraljus kommer anslutas till 1 relä och dem andra 2 extraljusen till relä nr 2.
Om ni ska ansluta och koppla extraljus med denna guide så kan man behöva olika reläer och säkringar beroende på hur kraftfulla extraljus man har. I den här guiden som exempel har vi valt att ansluta 3 extraljus på 1 relä på 40A och säkring 15A. Hur man räknar ut vilket relä och vilken säkring man ska använda ser ni här.
55W x 3 / 12V ~= 14A Relä nr 1 klarar 40A. En säkring på 15A ska gå fint. 55W x 2 / 12V ~= 10A Relä nr 2 klarar 40A. Och så kör vi även en 15A säkring här. (Vi skulle kunna använda en 10A men i detta paket ingick 15A )
Kom även ihåg att du heller inte får använda kablar som är alltför tunna. Använd denna länk för att räkna ut vilken kabelarea som behövs för dina extraljus. https://www.legoelektronik.se/kabelarea/kabelarea
Vi startar denna guide här nedan
Hur man kopplar och ansluter extraljus eller fjärrljus
Vi startar guiden genom att förklara och visa hur du ansluter och kopplar strömbrytaren eller knappen av/på till extraljusen. I denna guide använder vi en vanlig knapp som finns på Volvo 7/900 serien.
Så här se extraljusen ut när själva rampen är fastmonterad. Nu är det roliga kvar att koppla och ansluta detta så det fungerar utan att smälta kablar och bränner säkringar m.m.
Vi väljer att dela upp dessa extraljus där 2 av ljusen ansluts med 1 eget relä som klarar upp till 40A samt en säkring på 15A. Dem 3 extraljusen som är kvar ansluter vi på samma sätt med ett eget relä som klarar 40A samt en säkring på 15A.
Börja med att montera och koppla strömbrytaren eller Av/På knappen till extraljusen. Den här knappen är en vanlig syn i Volvo 7/900 serien. Knappen har 3 stift som är märkta med dessa symboler. += Denna ska anslutas med + kabeln som går till bilens original helljus. Nästa bild visar vi var denna kabel är placerad i denna Volvo 940. 31= Jord S = Här ska vi koppla ihop knappen med dem två reläer.
Baksidan av knappen och dess stift ser ut så här.
Nu måste vi hitta + anslutningen till bilens original helljus. Det enklaste är att mäta sig fram med en multimeter. Här på bilden hittar vi en vit kabel som ger utslag när bilens original helljus sätts igång. Denna vita kabel ska vi tjuva spänning / ström till vår knapps + symbol.
Här är då knappen färdigkopplad. Den svarta kabeln är jord och den bruna kabeln går till bilens original helljus som var den vita kabeln vi visade på förra bilden. Vi har då bara stiftet med S symbolen kvar. Det kvarvarande stiftet med symbolen S behöver vi för att koppla ihop knappen med dem bägge reläer vi har.
Så här långt har vi kommit nu. Ni ser att knappens S symbol fortfarande är tom. Nedan får du fortsättning av guiden då vi visar hur du kopplar och ansluter dem bägge reläer ihop med knappen.
Koppla och ansluta relä till strömbrytaren
Nu ska vi koppla ihop knappen eller om vi kallar den strömbrytaren till reläerna.
Vi använder 2 st av denna sort och typ av relä. Produktnummer är 899629. Dessa reläer används vanligt i Volvos bilar och 12 volts system och högsta belastning är 40 ampere. På undersidan är reläets stift markerade med dessa siffror. 30 = Ska kopplas till batteriets + pol 85 = Jordanslutning 86 = Manöverström - till knappen symbol S 87 = Ska kopplas till extraljusens + anslutning
Här har vi då kopplat ihop strömbrytaren ( Av/På knappen ) symbol S till reläernas siffra 86.
Jorda bägge reläer siffra 85. Ett bra ställe att jorda reläerna är den jordplint som finns i hörnen intill den inre skärmkanten. Stift 85 på reläerna ska jordas antigen genom jordplinten, negativa polen på batteriet eller en ren metallplats på karossen.
Så här långt har vi nu kommit. Siffra 85 på reläerna är nu jordade.
Koppla och ansluta reläerna till fjärrljusen eller extraljusen
Reläernas stift nummer 87 ska nu kopplas ihop med extraljusens + anslutning
Vi använder nu dem 3 extraljus och deras positiva anslutning (+ anslutning) och sammankopplar dessa med relä 1 och stift, siffra 87. Dem andra 2 extraljusen gör vi likadant med men sammankopplar dessa med Relä 2, siffra 87. Här på bilden ser vi att knappen och extraljusen är sammankopplade nu med reläerna.
(Vill även upplysa att på bilden är det tillfälligt dragna kablar och kontakter. Kabelfärger och kontakter ska bytas ut samt att krympslang bör användas för att skydda mot fukt och smuts. )
Koppla och ansluta reläets strömförsörjning samt säkring
Stift med siffra 30 på reläet är strömförsörjningen. Mellan reläet och batteriets + pol ska du nu använda säkringshållare och i detta fall säkring på 15A.
.
Vi drar nu 2 separata kablar från vardera relä och stiften med siffran 30. Innan du kopplar ihop siffran 30 till batteriets + pol så använder du en säkring och i detta fall 15A på bägge kablarna. En säkringshållare med lock är perfekt skyddat mot väder och vind.
Då ser vi på schemat nedan att vi är klara förutom en sista detalj innan vi provar. Extraljusens eller fjärrljusens negativa anslutningar måste jordas. Nu är vi klara..Dax att prova
Då ska vi prova om detta fungerar. FÖRE BILD
Efter Bild
Lite andra nyttiga guider som gäller extraljus, dimljus, fjärrljus och led ljus
Tattig v50 införskaffad. Ska man göra den mattsvart med flakes eller låta den vara lökig??? Givetvis också röktona bakljus, gula lyktor och dechrome