Maj 09 2025 20:18:36
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Var handlar du bildelar?

Biltema
Biltema
0% [0 Röster]

Mekonomen
Mekonomen
0% [0 Röster]

AD Bildelar
AD Bildelar
0% [0 Röster]

Skruvat
Skruvat
0% [0 Röster]

Autodoc
Autodoc
0% [0 Röster]

Mekster
Mekster
0% [0 Röster]

Annat / blandat
Annat / blandat
100% [4 Röster]

Röster: 4
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 21.04.25

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Koppla och ansluta e... 9
· Kopplingsscheman och... 6
· Byte av hallgivare i... 5
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Laga rosthÃ¥l i trö... 4
· Kamremsbyte Volvo 740 3
· Felkoder Volvo 740 3
· Kopplingsscheman och... 3
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide BlÃ¥ inst... 1
· Lösning pÃ¥ lysande... 1
· Besök Volvoswedens ... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 13406
· Felkoder Volvo 740 13281
· Luftmassemätare 7839
· Komplett felsökning... 7515
· Rengöring av spjäl... 7210
· Volvo 740 armatur sa... 6662
· Felsökning av gener... 6523
· Byte av mittenbälte... 6030
· Volvo v70 instruktio... 5744
· Byta vattenpump Volv... 5733
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 51628
· Alla Ã¥tdragningsmom... 23633
· Nollställa service ... 21225
· NY GUIDE Omklädsel ... 19764
· SÃ¥ här byter du va... 16704
· Byta kamrem pÃ¥ volv... 15891
· Besök Volvoswedens ... 15220
· Lösning pÃ¥ Felkod ... 14934
· Volvo 740 och 940 by... 13409
· Besök Bettan Volvo ... 13249
Guider/Manualer rangordning
Guider/Manualer huvudsida » Allmänt » Gds arbeten i tändsystemet
Gds arbeten i tändsystemet



INNEHÃ…LL
* Verktyg du behöver
* Så fungerar tändsystemet
* Byta tändstift
* Kontrollera/byta tändledningar
* Kontrollera/byta fördelarlock och rotor
* Kontrollera batteriet
* Råd vid användning av startkablar

VERKTYG DU BEHÖVER
– Tändkabeltång
– Tunn underredsmassa
– Bladmått
– Polygrip
– Arbetshandskar
– Skruvmejsel
– Lednyckel 10/11 mm
– Kniv
– Skyddskläder
– Elektronikspray

<u>SÅ FUNGERAR TÄNDSYSTEMET

Tändsystemets uppgift är att antända bränsle/luftblandningen i varje cylinder vid exakt rätt ögonblick. Detta sker vid fem gånger per sekund vid tomgång.

En grundregel för bra funktion hos tändsystemet är att alltid hålla de olika komponenterna rena från olja, smuts och fukt, vilket annars kan orsaka krypströmmar. Efter rengöring och ev. montering av nya komponenter rekommenderas att spraya tändledningar och fördelarlock med fuktutdrivande olja utan silikon. Rotorns fördelaraxel bör smörjas var 10.000–15.000:e km med 1–2 droppar olja på filten i axelns mitt.

Obs! Generell arbetsbeskrivning som kan avvika mellan olika bilmodeller och olika mått eller åtdragningsmoment.

Tändsystemet är uppdelat i två kretsar


1. Högspänningskretsen, som levererar den antändande gnistan. Denna krets består av tändspole (A), tändledningar (B), fördelarlock (C), rotor (D) och tändstift (E).
2. Lågspänningskretsen, som styr och utlöser den högspända strömmen. Denna krets går från batteriet (F) via tändningslåset (G) och tändspolen (A) till fördelarens kondensator (H) och brytar-kontakter /spetsar (I), samt därefter till jord.

BYTA TÄNDSTIFT

Tändstiften bör bytas regelbundet för att undvika driftstörningar. Vid byte var 1.000:e mil har du god marginal och slipper ofrivilliga stopp pga dåliga eller smutsiga tändstift. Gör så här:

1. Kontrollera de nya stiften så att elektrodavståndet är rätt (ca 0.7 mm) och metallpackningen sitter på plats. Om det är smutsigt runt stiften i motorn, gör rent runt dem innan du lossar dem, helst med tryckluft.
2. Lossa en tändledning (använd gärna tändkabeltång) och demontera/montera ett stift i taget, så slipper du märka upp ledningarna.
3. Bestryk gängan på de nya stiften med lite kopparfett och skruva i det för hand. Var noga med att du verkligen känner att stiftet tar gänga och inte hamnar snett, vilket kan orsaka stora skador.
4. När du skruvat i stiftet en bit för hand fortsätter du med tändstiftsnyckel och drar åt det ordentligt. Inte för hårt, då kan du skada gängorna i topplocket. Rätt åtdragningsmoment är ca 2–2.5 kpm.

KONTROLLERA/BYTA TÄNDLEDNINGAR

Byt tändledningar när du ser tecken på sprickbildning i ledningarnas isolering, eller då du funnit att de inte levererar tillräckligt stark gnista till tändstiften. För att kontrollera tändledningarna kan du skruva ur ett stift. Ledningen skall vara ansluten till stiftet. Håll stiftet (med polygripen) mot ventilkåpan och kör runt med startmotorn. Om gnistan inte är kraftig, kan du misstänka fel på tändledningen. Upprepa med alla tändledningarna.

KONTROLLERA/BYTA FÖRDELARLOCK OCH ROTOR

Byt fördelarlocket när du upptäcker sprickor i locket. Även mycket små sprickor kan orsaka svåra drift-störningar, särskilt i fuktigt väder. Utbrända eller oxiderade kontakter i locket kan också vara ett skäl att byta. Kontrollera att kolkontakten i lockets mitt är hel och kan fjädra. Så här gör du:

1. Lossa locket med de två låsbyglarna.
2. Kontrollera locket enligt ovan.
3. Vid byte sätt dit det nya locket på fördelaren.
Observera styrklacken, så att locket kommer i rätt läge. Håll det gamla locket i samma läge och flytta över tändledningarna, en i taget så att resp. ledning kommer på rätt kontakt.

Rotor/fördelararm

Rotorn byter du lämpligen i samband med byte eller kontroll av fördelarlocket. Gör så här:

1. Lyft av fördelarlocket och drag upp rotorn.
2. Tryck fast den nya rotorn. Se till att rotorns styrklack passar in i hacket på fördelaraxeln.
3. Sätt tillbaka fördelarlocket.

KONTROLLERA BATTERIET

Batteriet kontrollerar du helst en gång per kvartal. Om det inte är underhållsfritt bör det rengöras varje höst och vår. Då håller det längre och fungerar säkrare. När du byter batteriet ska du alltid lämna in det gamla till en miljöstation. Kontrollen görs på följande sätt:

1. Lossa batterikablarna. Borsta bort beläggning på både batteri och kabelskor med en stålborste.
2. Sätt tillbaka kabelskorna och spraya polerna med ett tunt lager rostskyddsolja.
3. Lossa plastlocken över batteriets celler. Kontrollera att battericellerna är täckta. Vid behov, fyll på destillerat vatten till ca 8 mm över plattorna. Ett underhållsfritt batteri behöver normalt bara kontrolleras en gång per år om bilen körs max ca 2.000 mil.
4. Ett enkelt sätt att kolla batteriets kondition är att använda en syraprovare. Sug in lite vätska i syraprovaren och läs av volymvikten. Ett fulladdat batteri har en volymvikt på 1.28 kg/l. Ladda batteriet om volymvikten är lägre än 1.22 kg/l.

RÅD VID ANVÄNDNING AV STARTKABLAR

1. Kontrollera var batterierna sitter på de två bilarna. Placera därefter bilarna så att du har kortast möjliga avstånd mellan batterierna.
2. Börja med att koppla den röda kabeln mellan -batteriernas pluspoler. Koppla därefter den svarta kabeln mellan den strömgivande bilens minuspol och den andra bilens jordpol, eller annan metalldel i karossen på bilen som skall startas.
3. Slå på tändningen och starta motorn. När den går som den ska, avlägsna kablarna i omvänd ordning. Koppla alltid bort minus först, annars kan kortslutning uppstå.

Obs! Låt aldrig kablarna vidröra varandra när de är strömförande.
Källa: http://www.volvocars.com/se




Dela den här artikeln
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


Kommentarer
Det finns inga kommentarer.
Skriv en kommentar
Du måste logga in för att skriva en kommentar.
Omröstning
Röstning är tillgänglig endast för användare.

Var god logga in eller registrera dig för att rösta.

Inga röster.

Translate panel
Profilbilder
258 Användare (3.55%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

21-04-2025 12:58
Nu ska youtube videos fungera igen på forumet. Både som BB koder och under VolvoswedenTube Ubernice

14-04-2025 21:36
Kommer bli mycket updates i projekt tråden och Youtube kanalen thumpsup

13-03-2025 12:15
Den 30 mars kommer många självplocks skrotar att lägga ner. Åter igen en nedgång för bilhobbyn sad2

28-01-2025 22:21
En ny video är på gång. Så in på Youtube och prenumerera !! Den här filmen får ni inte missa thumpsup. https://youtu.be/h
oqXNWzgtRc

22-01-2025 12:46
Jag har varit ute och skruvat på min V70. Bilder dyker upp rätt snart på vad som fixats click

03-01-2025 12:03
Forumet Volvosweden.se fyller snart 30 år. Om vi finns kvar i 5 år till så Holy. Gott nytt år på er alla.

23-12-2024 12:05
God Jul på er alla här inne. KÖR FÖRSIKTIGT Santa

Inloggade användare
· Besökare: 21

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 7,294
· Senast registrerade användare: mmmsnowman
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo 740
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning pÃ¥ automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
Senaste Video Kommentar
· Nu ska dem nog fungera ige...
· Bilderna funkar inte här..
· Det är ju inte instrument...
· :thumpup
· Bra visat, MEN kom ihÃ¥g a...
79,662,952 unika besök