Kylsystemet i Volvos motorer är slutet, vilket betyder att det i anslutning till kylaren finns en expansionstank. När kylvätsketemperaturen stiger pressas vätskan från kylaren ut till expansions-tanken. När vätskan svalnar rinner den tillbaka till kylaren. Ett slutet system förhindrar att luft cirkulerar i systemet. Detta minskar risken för korrosion och förlänger intervallen mellan bytena av kylvätska.
Kylvätskesystemet består av en yttre och en inre krets. Till den yttre räknas kylaren med expansions-tanken. Övriga delar inklusive värmesystemet räknas till den inre kretsen. Vid kall motor är den yttre kretsen inte inkopplad. Kylvätskan cirkulerar då bara i motorn och värmesystemet. Detta ger snabb uppvärmning och minskat slitage. När temperaturen på vätskan i motorn uppnår ett bestämt gradtal öppnar termostaten så att kylvätskan kan strömma genom kylaren och kylas ned.
Obs! Generell arbetsbeskrivning som kan avvika mellan olika bilmodeller och olika mått eller åtdragningsmoment.
BYTA TERMOSTAT
Det vanligaste tecknet på att termostaten kan behöva bytas är att det tar ovanligt lång tid att uppnå motorns arbetstemperatur, eller att denna ständigt ligger lågt.
1. Ställ värmereglaget på full värme.
2. Tag försiktigt av locket på expansionstanken. Om vätskan är varm finns annars risk att den genom övertryck sprutar ut och ger brännskador. (A)
3. Ställ ett uppsamlingskärl under motor och kylare för att samla upp vätskan som ska tappas av.
Vätskan får inte tömmas direkt i avloppet eftersom den innehåller miljöskadliga ämnen.
4. Demontera avtappningspluggen på motorblockets högra sida. (I)
5. Töm motorn på ca 4 liter kylvätska. Då sjunker kylvätskenivån under termostathusets nivå. Lämna den avtappade vätskan för destruktion på samma ställen som du lämnar motorolja efter oljebyte.
6. Demontera termostathuslocket med 10 mm skruvnyckel. (C)
7. Demontera termostat och packning. (D)
8. Rengör packningsytorna.
9. Montera den nya termostaten med ny packning.
Obs! Se till att urluftningsnippeln kommer uppåt som bilden visar. (E) Det kan annars uppstå en luftficka i termostathuset med driftstörningar som följd.
10. Montera termostathuslocket med 10 mm skruvnyckel.
11. Fyll på kylvätska i expansionstanken något över maxmärket. Sätt tillbaka locket på tanken.
Tänk på att röd kylarvätska till äldre bilar däremot inte går att blanda med den nya kylarvätskan från Volvo. En sådan blandning innebär att man tar bort de egenskaper som skyddar motorns detaljer och tar bort alla de egenskaper som är i de nya kylarvätskorna.
12. Varmkör motorn och kontrollera att systemet är tätt. Efterfyll vätska till maxmärket på expansionstanken.
Obs! För bilar utan luftkonditionering: Ställ värmereglaget på full värme. För bilar med ACC: Sätt funktionsväljaren på Off. Starta motorn och kör med förhöjd tomgång i fem minuter. Sätt dit slangen till kallstartsanordningen. Efterfyll expansionstanken ända upp (över max) och sätt dit locket.
BYTA KYLARE
Demontering
Följ instruktionerna 1–4 i avsnittet ”Byta termostat”
Därefter:
5. Lossa nedre kylarslangen vid kylaren för att tappa ur all kylvätska. Vrid loss slangen från anslutningen. Använd skruvmejsel eller kniv som hjälp. (F)
6. Lossa skyddskåpans två skruvar i ovankant. Lyft kåpan och låt den vila över fläktvingen. (G)
7. Lossa även den övre kylarslangen (H) samt de två slangarna till expansionstanken. (B)
8. Lossa de två konsollerna med gummikuddarna som håller kylaren. Var noga med att få med distanshylsorna som sitter i gummikuddarna. Använd 10/11 mm lednyckel. (J)
9. Lyft av kylaren och gör därefter rent runt kylarens placering i frontstycket.
Montering
1. Smörj alla skruvar och muttrar med universalolja.
2. Placera kylaren på plats i motorrummet.
3. Montera de två konsollerna med gummikuddar. Glöm inte distanshylsorna.
4. Montera den övre och nedre kylarslangen samt de två slangarna till expansionstanken.
Var noga med att kylaren inte skadas vid montering. Justera med konsollerna.
5. Montera skyddskåpan med 2 skruvar i ovankant.
6. Fyll på kylvätska i systemet enligt punkt 11–12 under ”Byta termostat”.
KONTROLLERA LÄCKAGE/SPRICKBILDNING
I samband med byte av kylaren är det lämpligt att inspektera kylarslangar och infästningar. Byt vid behov alltid även slangarna. Volvo Original kylarslangar levereras i satser där rätt typ av slangklämmor som inte skadar slangen ingår.