Hur man lagar rosthål och rostskador på sin bil utan svets
Det här är en guide som visar hur du lagar rosthål och rostskador på din bil utan svets. Alla rostskador som inte är bärande på din bil kan du med hjälpa av denna guide åtgärda på din älskade bil.
Vi tar och använder denna Volvo V70 årsmodell 2006 som exempel i denna guide. Bilen är snart 20 år gammal och har två rejäla rosthål på bakre skärmkanterna.
Volvon har rosthål på exakt samma placering på bägge sidor på bakskärmen. Dessa skador ligger precis nere vid plasttröskeln. För att få bäst utrymme att fixa dessa skador så väljer vi att ta bort både innerskärmen och plasttröskeln.
Inneskärmen på denna Volvo V70 sitter med 10 mm plastmuttrar. Innerskärmen sitter också med nitar som vi måste ta bort. Popnitarna kan vara bra att använda en borr för att få bort. Du måste skaffa nya nitar när det är är klart och när det är monteringsdax.
När du ska ta bort nitarna kan det vara bra att vara lite hårdhänt och bända med ett exempelvis ett clipsverktyg.
Om du har svårt att ta bort inneskärmen så kanske du missat en nit eller två!
För att få bästa möjliga utrymme så monterar du delar som du anar kommer bli i vägen för ditt arbete. I detta fall på denna Volvo V70 så väljer vi att ta bort plasttröskeln. Denna sitter med ett par clips nertill och clips ovanifrån. Vi är noga med att rädda så många clips som möjligt då dessa inte är så billiga att köpa.
Tröskeln gick ganska så bra att montera bort. Endast ett par få clips gick sönder så vi känner oss nöjda.
Nu när vi har arbetsområdet rensat från saker och störningsmoment så ska vi kapa bort rostskadorna på bakskärmen. Vi tar fram kompressorn och kapmaskinen.
Vi kapar bort rostskadan med en fin liten kapskiva. Spara områden som går att slipa metallrent.
Här har vi kapat bort all rost.
Vi ska nu laga och bygga upp detta rosthål. Vi ska använda oss av aluminiumnät och glasfiberspackel. Biltema har detta glasfiber spackel som vi använder oss av med artikelnummer 36-0189.
Aluminiumnätet har artikelnummer 36-0599
Då har vi lagt på det första lagret med spackel. Vi låter detta torka så det blir en hård yta. Tanken är att aluminumnätet ska bli det bärande i denna lagning.
Det ser kanske inte så snyggt ut just nu. Men detta kommer bli stenhårt och när vi väl slipar ner detta så kommer det få en jämnt och fin yta att behandla med lack.
En lite närmare bild på spacklingen.
Nu har vi slipat ner detta spackel. Det kan krävas att du spacklar över kratrar och ojämnheter med annat spackel som exempelvis zinkspackel.
När du är nöjd med hur lagningen ser ut och du är redo att lägga på lack så slipar du en extra gång med ett vattenslippapper. Grovlek på sandpapper mellan P600 eller P800 kan du använda. Slipa rikligt med att doppa papperet i vatten.
När du slipar med vattenslippapper så låter du bara papperet göra jobbet. Lägg inte någon tyngd när du slipar. Tanken är att du ska få bort alla kant ojämnheter.4
Nu lägger vi på en rostskyddsprimer. Just denna rostskyddsprimer har utgått ur sortimentet på Biltema men det finns andra att välja på. Här ser vi också en liten kant efter aluminiumnätet. Kom ihåg att "desto mer tid du lägger ner på förarbetet innan lack så får du ett bättre resultat".
Nu kan vi lacka lagningen med den färgkod som du har på din bil. I detta fall så har vi färgkod 455. Efter att lacken torkat så kan du också använda klarlack som ett extra skydd och glans.
Ja den här Volvon lyckades vi ta bort dem flesta clips. Dem som tyvärr inte klarade sig använder vi oss av popnit för att fästa.
Då var vi färdiga med att laga denna skada. Blev supernöjd men hade gott och väl kunnat spendera 20 timmar till på förarbetet. Vi är nöjda och låter lackningen ligga i solen och härda.