Maj 09 2025 19:45:35
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Var handlar du bildelar?

Biltema
Biltema
0% [0 Röster]

Mekonomen
Mekonomen
0% [0 Röster]

AD Bildelar
AD Bildelar
0% [0 Röster]

Skruvat
Skruvat
0% [0 Röster]

Autodoc
Autodoc
0% [0 Röster]

Mekster
Mekster
0% [0 Röster]

Annat / blandat
Annat / blandat
100% [4 Röster]

Röster: 4
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 21.04.25

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Koppla och ansluta e... 9
· Kopplingsscheman och... 6
· Byte av hallgivare i... 5
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Laga rosthÃ¥l i trö... 4
· Kamremsbyte Volvo 740 3
· Felkoder Volvo 740 3
· Kopplingsscheman och... 3
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide BlÃ¥ inst... 1
· Lösning pÃ¥ lysande... 1
· Besök Volvoswedens ... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 13406
· Felkoder Volvo 740 13281
· Luftmassemätare 7839
· Komplett felsökning... 7515
· Rengöring av spjäl... 7210
· Volvo 740 armatur sa... 6662
· Felsökning av gener... 6523
· Byte av mittenbälte... 6030
· Volvo v70 instruktio... 5744
· Byta vattenpump Volv... 5733
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 51623
· Alla Ã¥tdragningsmom... 23631
· Nollställa service ... 21221
· NY GUIDE Omklädsel ... 19762
· SÃ¥ här byter du va... 16702
· Byta kamrem pÃ¥ volv... 15889
· Besök Volvoswedens ... 15217
· Lösning pÃ¥ Felkod ... 14932
· Volvo 740 och 940 by... 13406
· Besök Bettan Volvo ... 13246
Guider/Manualer rangordning
Guider/Manualer huvudsida » Allmänt » Däckskola
Däckskola



Dagens däck ger en behaglig avfjädring jämfört med gårdagens järnhjul. Det som gör att färden blir
behaglig är inte bara däckets gummi utan den luft det innesluter. Denna luftvolym under tryck är också
orsak till att däcken kan bära sin last.

Däckets Uppbyggnad
Dagens (personbils)däck är uppbyggda av en textilcord som ligger radiellt mot rullriktningen, därav
namnet Radialdäck. Dessa s.k. stomtrådar, som ligger i ett eller två lager, hålls samman av flera
gummiskikt. Radialdäcket ger avsevärt mycket bättre komfort än gårdagens Diagonaldäck vilka helt
försvunnit från marknaden på personbilssidan.
Den mjuka stommen styvas upp av ett flertal bälten som ligger diagonalt och tvärs stomtrådarna och
skapar stabilitet i däckkonstruktionen. Dessa bälten kan vara av stål (stålradialdäck) och/eller
textilmaterial t ex polyester, rayon, nylon, kevlar m m. Slitbanegummit består av en kombination av
syntet- och naturgummi, beroende på vilka egenskaper man önskar. Gummit skall tillsammans med
däckets mönster ge ett säkert grepp i alla situationer. Mönstret utformas för att ge god vattendränering
och riktningsstabilitet (längsgående spår) och samtidigt ha bra driv- och bromsförmåga (tvärgående
spår). Många av dagens däck har även ett mycket lägre rullmotstånd än gårdagens genom speciella
kiselbaserade (silica) gummiblandningar och andra bälteskonstruktioner.



Däcktryck

De däck vi använder idag är uteslutande slanglösa. Det inre gummiskiktet består av ett lufttätt material
som tillsammans med fälgen håller luften innestängd. Däckets lufttryck är det som gör att däcket håller
rätt form och hjälper till att bära upp lasten och det är mycket noga att det inte blir för lågt. Betrakta
fordonsfabrikantens uppgift om rekommenderat tryck som ett absolut minimum (jfr lägsta strecket på oljestickan). Kontrollerar du trycket sällan eller om du ibland kör med last kan du gärna fylla 0.2-0.3
bar extra, det har en positiv inverkan på livslängden.

Dimensioner
Storleken på däcken anges i mm, % och kod (tidigare tum)! Exempel: 195/65R15. Det kan tyckas
ologiskt i dagens enhetsmedvetna samhälle men har historisk bakgrund. Däckets bredd på bredaste
stället anges i millimeter, höjden anges som procent av bredden och fälgens diameter mäts i kod som
tidigare överensstämde med tum. R:et står för Radialdäck.
När man byter däck- och fälgdimension skall man ta hänsyn till hjulets rullomkrets (RC) och inte minst
viktigt den ursprungliga belastningskoden (LI).
Man får byta däck- och fälgdimension om hjulet inte sticker utanför den ursprungliga stänkskärmen
efter bytet eller det inte tar i någon chassidel vid full fjädring eller fullt rattutslag. Man får dock inte göra
sådana förändringar att bilens köregenskaper väsentligt förändras för då blir bytet olagligt. Håller man
sig till däck- och fälgdimensioner som är originalmonterade på fordonet eller ligger mycket nära dessa
bör bytet inte innebära några problem.



Belastning och hastighet
Däckets belastningskapacitet anges med siffror i direkt anslutning till dimensionsbeteckningen.

Exempel: 195/65R15 91H

91 står för den vikt däcket maximalt kan belastas med vid referenstrycket 250 kPa (290 kPa för Extra
Load) och kan användas direkt för släpfordon, medan det för bilar gäller att den belastning som bilens
originaldäck har gäller som ett minimum.
Bokstaven H i detta fall anger den maximala hastighet däcket klarar under lång tid (H = 210km/h). Det
ger även en uppfattning om däckets övriga egenskaper som t ex grepp, riktningsstabilitet,
rullmotstånd, våtgrepp, vattenplaningsegenskaper m m. Se nedanstående tabell.



Fälgar

Fälgarna, eller hjulen som det egentligen heter, finns i många olika modeller. Storleken på fälgen
anges i index (förut i tum). Exempel: 6Jx15 (bredd, typ av fälghorn och diameter).
Det finns två huvudtyper av fälgar: stålfälg och lättmetallfälg. Stålfälgen är den vanligaste och
monteras som standard på de flesta fordon. Lättmetallfälgen har blivit mycket vanlig och monteras
numera även den som original på många fordon. Den används ofta för att nå speciella egenskaper
eftersom den är något lättare, hållbarare och rund. Den vanligaste orsaken är dock rent estetiskt.
Man kan utan problem byta sin stålfälg mot en i lättmetall om man tar hänsyn till fälgens inpressningsdjup
(offset). Offset är avståndet mellan anläggningsytan mot navet och fälgens mittpunkt och finns
oftast angiven på fälgen.
Exempel: 6Jx15 ET45 6Jx15 ET45
Det betyder att anläggningsytan ligger 45 mm utanför fälgens mittpunkt och om man byter till en fälg
med lägre offsettal kommer fälgen att bredda motsvarande utåt. En förändring av offset kan medföra
att bilens vägegenskaper förändras drastiskt, oftast till det sämre. Förändrar man bredden måste man
än en gång se upp med att hjulet får plats.
När man monterar fälgen på fordonet är det mycket viktigt att anliggningsytorna på hjulnav och fälg är
absolut rena. Smörj endast anliggningen vid navet och använd någon typ av värmebeständigt fett (inte
kopparpasta). Skruvar eller muttrar skall inte smörjas men skall vara väl rengjorda. Skruvarna skall
alltid dras åt med moment. Man får absolut inte använda mutterdragare utan momentstav. Fler fälgar
lossnar p.g.a. för hård åtdragning än för lös.

Ventiler



Vanliga gummiventiler avsedda för personbilar klarar ett maxtryck på 450 kPa vid varmt däck. Lätta
lastbilar, husbilar och husvagnar som har C-däck måste ha en skruvventil eller en speciell
högtrycksventil om däcktrycket överstiger 450 kPa när däcken är varma.
Använder man vanliga personbilsventiler är risken stor att dessa börjar läcka vid höga tryck.
En bra regel är att aldrig använda personbilsventiler till C-däck.

Lagring



Däck åldras normalt endast obetydligt innan de tagits i bruk. Det är viktigt att lagra däcken rätt för
undvika att lagringen påverkar däcken negativt. Ett däck som lagrats rätt under 3-5 år har fullgoda
egenskaper och bör betraktas som nytt. Den riktiga åldringsprocessen startar först när däcket tagits i
bruk.
Däck är känsliga för hög värme och solljus (ozon). De skall lagras svalt, mörkt och torrt. Det är alltså
direkt olämpligt att lagra hjulen i pannrummet, i stålcontainer eller utomhus. Lösa däck skall lagras
stående medan däck monterade på fälg kan lagras liggande. Undvik att använda starka
lösningsmedel eller s.k. däckfärg vid rengöring och underhåll av däcken, det är direkt skadligt för
gummit. Vill du ha en svart och ren yta kan du med fördel använda någon typ av vaxschampo.
Man ser ibland de som skyddar däcken på husvagnar genom att ställa en skiva för hjulet. Det skyddar
givetvis mot solsken och regn men man har istället skapat en ugn där däcket förvaras vilket kan vara
nästan lika skadligt. Se till att däcken får ventilation genom att göra hål i skivan.
När däcket blivit 5-6 år bör man göra en noggrann kontroll av det och byta ut det om det finns sprickor
eller skador även om mönsterdjupet är bra. Däckets ålder står angivet på den ena däcksidan längst
ner vid fälgen. Där finner du ofta betäckningen DOT följt av en massa tecken. De sista siffrorna anger
tillverkningsvecka och år.
Exempel: DOT XN MO XKNL 1711
Däcket är tillverkat vecka 17 år 2011.
Har däcket bara tre siffror är det tillverkat före år 2000. De två första siffrorna anger vecka medan den
tredje siffran anger år. Ofta (inte alltid) följs siffrorna av ett -tecken för däck tillverkade på 90-talet.




Dela den här artikeln
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


Kommentarer
Det finns inga kommentarer.
Skriv en kommentar
Du måste logga in för att skriva en kommentar.

Translate panel
Profilbilder
258 Användare (3.55%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

21-04-2025 12:58
Nu ska youtube videos fungera igen på forumet. Både som BB koder och under VolvoswedenTube Ubernice

14-04-2025 21:36
Kommer bli mycket updates i projekt tråden och Youtube kanalen thumpsup

13-03-2025 12:15
Den 30 mars kommer många självplocks skrotar att lägga ner. Åter igen en nedgång för bilhobbyn sad2

28-01-2025 22:21
En ny video är på gång. Så in på Youtube och prenumerera !! Den här filmen får ni inte missa thumpsup. https://youtu.be/h
oqXNWzgtRc

22-01-2025 12:46
Jag har varit ute och skruvat på min V70. Bilder dyker upp rätt snart på vad som fixats click

03-01-2025 12:03
Forumet Volvosweden.se fyller snart 30 år. Om vi finns kvar i 5 år till så Holy. Gott nytt år på er alla.

23-12-2024 12:05
God Jul på er alla här inne. KÖR FÖRSIKTIGT Santa

Inloggade användare
· Besökare: 20

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 7,294
· Senast registrerade användare: mmmsnowman
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo 740
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning pÃ¥ automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
Senaste Video Kommentar
· Nu ska dem nog fungera ige...
· Bilderna funkar inte här..
· Det är ju inte instrument...
· :thumpup
· Bra visat, MEN kom ihÃ¥g a...
79,661,845 unika besök