Hur man byter spolarvätskebehållare Volvo V70 samt felsökning
Denna guide på spolar funktionen på Volvo V70 gäller från årsmodell 2000 till 2007. Vi har plötsligt ingen spolare till framrutan på denna Volvo V70 från 2004. Vi ska i denna guide ta reda på vad som är felet till varför inte spolarna fungerar på framrutan och samtidigt byta ut den läckande spolarvätskebehållaren. Så häng med på denna guide och skriv gärna en kommentar eller komplettering längst ner på sidan. Nu kör vi.
1. Spolarna fungerar inte alls till framrutan eller till bakrutan på denna Volvo V70 årsmodell 2004. Det första att kontrollera är att säkringen till spolarna på framrutan är hel.
2. Under motorhuven hittar du säkringsboxen till framrutespolarna. På plats 16 i säkringsboxen ska en 15 ampere säkring sitta. Kontrollera att denna ser hel ut, annars byt ut. Kontrollera även att säkringen till bakrutetorkaren i bagageutrymmet ser hel ut (den är placerad på plats 12 i säkringsboxen i bagageutrymmet och ska vara en 15 ampere).
3. Ibland kan även spolarnas munstycken vara igensatta med smuts eller att det blivit stopp pga. isbildning. Använd en tunn nål för att rengöra spolarmunstyckena.
4. När vi kontrollerat att både säkringar och munstycken är okey så ska vi undersöka spolarvätskebehållaren och spolarmotorerna. För att komma åt dessa så behöver vi montera bort fronten. Börja med att lossa på frontens låsclips som du hittar strax innanför, under motorhuven. Använd en spetsig mejsel för att trycka ner mitten pinnen på clipsen. Det är 6 clips som du behöver ta loss. Dessa låsclips går sönder lätt och är bra att ha några i reserv. I skrivande stund hittar du dessa låsclips på WISH.
5. Nu ska vi ta loss listerna på fronten. Det gömmer sig 2 bultar under dessa lister som håller fronten på plats. Vi börjar med att ta loss den högra dekorationslisten. Dessa lister lossar du lätt genom att dra listen rakt ut.
6. Här nedan ser du hur listerna ser ut på baksidan. Det är 4 till 5 clips som knäpps loss relativt enkelt.
7. Dessa front lister är uppdelade i 3 delar. Nu ska vi ta bort listen som sitter i mitten, strax ovanför registreringsplåten.
8. Nu har vi tagit bort den högra listen samt den som sitter i mitten. Listen som sitter till vänster behöver vi också lossa på men denna tar vi inte bort helt eftersom oftast motorvärmarkontakten sitter monterad på denna list.
9. Nu ska vi skruva bort dem 2 bultar som håller fronten på plats. På bilden nedan ser du den första bulten och var den är lokaliserad. Det är en 13 mm och det kan även behövas en förlängare för att nå in till bulten.
10. Så lossar vi på bulten till vänster.
11. I detta steg så kan det även finnas en mutter på vardera sida om framskärmarna som håller fronten på plats. I mitt fall har jag inte några muttrar eller skruvar i framskärmarna som håller fronten på plats. Nu behöver vi bara ta tag i fronten och dra den ur sitt spår på sidorna.
12. Nu ser vi spolarvätskebehållaren i bild till vänster här nedan.
13. Här på bilden nedan ser vi hur spolarvätskebehållaren är monterad på Volvo V70.
14. Koppla ur kontakten från spolarmotorn eller spolarpumpen. Nu ska vi mäta så kontakten till spolarpumpen ger 12 volt när man använder spolararmen inne i bilen. Vrid på tändningsnyckeln till läge 2. Nu ska du med hjälp av en multimeter mäta den kontakt som är kopplat till spolarmotorn, det är en plus anslutning och en jord anslutning. Med hjälp av en kompis som sitter i bilen och aktiverar spolararmen ska nu multimetern visa 12 volt när din kompis aktiverar spolar armen inne i bilen.
15. Kontakten till spolarpumpen ska nu visa 12 volt, då vet du att spolarpumpen behöver bytas ut. En chansning för att få igång pumpen eller spolarmotorn igen är att du kan prova slå på pumpen lite lätt med en hammare och testa sedan att koppla in kontakten igen och prova och se om den vill fungera.
16. Om du har ett läckage på din spolarvätskebehållare så gör du så här för att byta ut den. Lossa först på påfyllningsröret. Det sitter med en torx skruv som är synlig under motorhuven.
17. Spolartanken eller spolarbehållaren på Volvo V70 sitter med 3 x 12 mm bultar. På bilden nedan ser du en av dessa tre bultar.
18. Här på bilden nedan har vi fått ut den läckande spolartanken. Det kan även vara värt att undersöka slangarna och slang kopplingarna så dessa är hela.
19. Dessa 3 bultar håller spolarbehållaren på plats. Det kan vara värt att ha en förlängare för att nå dessa då dem sitter högt upp på spolarbehållarens undersida.
20. Här har vi tagit in och ska öppna spolarpumpen för att se om vi kan göra nått för att få igång den igen.
21. Man kan prova spraya rostlösningsmedel inuti och testa att slå lite på den med hammare men dessa spolarpumpar är inte så dyra men kan ändå vara kul att ha en i reserv om man får igång den.
22. Här har vi nu bytt spolarpumpen eller som den också kallas spolarmotorn. Vi har även bytt den läckande spolarvätskebehållaren mot en ny. Prova spolarna och kontrollera så du inte har några läckage nånstans. Vi kan nu montera tillbaka allt i ordning nerifrån och upp på denna guide.
Kompletterande information och tips till denna guide spolare och spolarbehållare guide på Volvo V70 årsmodell 2000 till 2007.
1. Det finns lite olika sorter av spolartankar / spolarbehållare / spolarvätskebehållare. Denna på bilden nedan är för 2 spolarpumpar. Pilen visar dem 4 kablarna som ska kopplar på dem 2 varsina kontakter på spolarpumparna.
2. Här ser du tydligt hur och var spolarvätskebehållarens 3 bultar sitter.
3. Denna spolarbehållare har även filter där spolarpumpen ska monteras.
4. På undersidan av spolarvätskebehållaren så sitter en nivågivare. Du får ett meddelande inne i instrumentpanelen när spolarvätskan behöver fyllas på. Denna nivågivare är ansluten med 2 smala och sköra kablar. På bilden nedan ser du ganska tydligt denna anslutning. På nästa bild ser du hur en trasig nivågivare ser ut. Oftast har det blivit brott på dessa kablar som gör att nivågivaren inte fungerar.
5. Spolarvätskenivå givaren när den inte fungerar och inte ger något meddelande i instrument displayen när spolarvätska måste fyllas på. Ena kabeln har oftast lossnat från givaren.
Ge gärna en kommentar eller komplettera med mer tips om denna guide nedan i kommentarfältet. Lycka till.
Det finns även en guide med bilder och text att ladda ner här http://www.volvosweden.se/downloads.p...oad_id=383. Guiden är på Engelska men visar och förklarar klart och tydligt hur du går till väga.
den april 20 2023 08:38:24