Augusti 19 2018 09:57:54
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Vilken besiktningsstation åker du till

Svensk bilprovning
Svensk bilprovning
60% [3 Röster]

Opus bilprovning
Opus bilprovning
0% [0 Röster]

Carspect
Carspect
0% [0 Röster]

Besikta Bilprovning
Besikta Bilprovning
20% [1 Rösta]

ClearCar
ClearCar
0% [0 Röster]

Annan
Annan
20% [1 Rösta]

Röster: 5
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 02.08.18

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Kamremsbyte Volvo 740 3
· Lackera stötfångare 2
· Bosch K-Jetronic ser... 2
· Fula och matta stötf... 2
· Laga rosthål i tröskel 2
· Spänna handbromsen V... 2
Nyheter
· Trådar, poster, Volv... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo 7... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 10482
· Luftmassemätare 4920
· Komplett felsöknings... 3956
· Felsökning av generator 3724
· Rengöring av spjällhus 3661
· Byte av mittenbälte ... 3564
· Volvo 740 armatur sa... 3057
· Byta vattenpump Volv... 3023
· Volvo v70 instruktio... 2672
· koppling och elschem... 2644
Nyheter
· Byta kamrem på volvo... 3355
· Alla åtdragningsmome... 3313
· NY GUIDE Omklädsel o... 3001
· Guide på hur man gör... 2554
· Hur man byter varvrä... 2420
· Besök Volvoswedens g... 2301
· Vill du starta en pr... 2264
· Spola rent kylsystem... 2003
· Vinyltaks utseende p... 1995
· Trådar, poster, Volv... 1913
Autonoma bilar från Volvo får vänta till 2021
Autonoma bilar från Volvo får vänta till 2021Pionjärprojektet skjuts upp av Transportstyrelsen

Volvo presenterade 2013 sitt pilotprojekt Drive Me, ett projekt vars huvudmål är att ta fram så kallade självkörande bilar för privatpersoner. Projektets initiala ambition var att man år 2017 skulle låta 100 familjer i Göteborgsområdet köra delvis autonoma bilar, och under testfasen samla in data om användarupplevelse, körstil, trafikflöden m.m. Bilarna var tänkta att kunna köra på den fjärde autonomitetsnivån av sex möjliga, men ingenjörerna på Volvo erkände så sent som i december 2017 att de behöver mer tid på sig för att utveckla systemet.
Autonomitetsnivå fyra innebär att en bil kör helt av sig själv på vissa körsträckor, och även om tekniken finns tillgänglig, så satte Transportstyrelsen stopp för den del av projektet som innebar att 100 utvalda familjer skulle få provköra bilarna till vardags. Anledningen bakom detta, menar Transportstyrelsen, är att det rent juridiskt inte går att bedöma vem som är ansvarig om en olycka skulle ske. De anser att familjerna inte kan ansvara för eventuella tekniska problem som skulle kunna ligga bakom en olycka och utifall en olycka uppstår skulle det öppna dörrarna för juridiska tvister.



Projektambitionerna modifieras
Förseningarna i projektet har dock inte sinkat Volvos ambitioner. I nuläget har två familjer i Göteborgsområdet fått varsin Volvo XC90. Dessa bilar finns redan tillgängliga för allmänheten, men skillnaden är att just dessa två bilar innehåller mätinstrument som delar flera terabit data med Volvo kring hur bilisterna använder bilarnas körassisterande instrument. Funktionerna som inkluderas i Volvo XC90 är Pilot Assist 2, adaptiv farthållning och körfältsassistans. Sådana funktioner hamnar på nivå 2 på SEA:s autonomitetsskala. Bilindustrin genomgår monumentala förändringar, både kring bränsleanvändning och autonomiteten.
Volvo har modifierat sin vision och siktar i nuläget på att 100 familjer ska ha ingått i testprojektet fram tills 2021. Målet är även att man ska ha en självkörande bil som uppnår nivå 4 ute på marknaden år 2021, och man säger även att man siktar på att varannan såld bil ska vara eldriven vid samma år. Ambitionen är långt ifrån orimlig och faller väl i linje med den utveckling bilindustrin går emot generellt – liksom samhället i stort. I rasande takt blir mer och mer automatiserat, och fokusering på gröna lösningar efterfrågas från alla marknadsdelar. Om man lyckas hålla sina mål den här gången återstår att se, men en positiv faktor är att Transportstyrelsen knappast kommer ställa sig i vägen för fler elbilar.

Testerna rullar på som vanligt

Transportstyrelsen har hittills inte satt ytterligare stopp för testerna. De självkörande bilarna får fortfarande köras av anställda på Volvo. Fördröjningen kan alltså uppfattas som minimala. Med tanke på vad ingenjörerna på Volvo själva sade i slutet på 2017 kan frågan ställas om det är rätt i tiden att låta vem som helst provköra de avancerade bilarna.
Nivå 4 innebär att bilen själv ska kunna navigera, styra och bromsa under körning utan assistans från personen bakom ratten. På den sexsiffriga SEA-skalan är detta steget innan total automation. Nivå 5 innebär att bilen helt och hållet ska kunna köra utan förare. Teoretiskt betyder det att en sådan bil varken skulle behöva ratt eller pedaler.
Andra företag håller för närvarande på att utveckla sådana fordon. Ett av dessa är Google. Deras Waymo-projekt fick ett stort bakslag för två månader sedan då ett av deras fordon kraschade under en testkörning. Föraren, som fanns i bilen av säkerhetsskäl, fick bara lindriga skador. En månad tidigare stod självkörande bilar återigen i allmänhetens blickfång då en bil från Ubers testprojekt körde på en fotgängare så allvarligt att denne dog. Det höjer självfallet frågan om säkerhetsaspekten i totalt autonoma bilar och det bekräftar även att vi inte är där ännu. Därför kan beslutet från Transportstyrelsen ses som något positivt som kommer ge Volvo mer tid att fullända sitt system.
Det är en spännande tid som väntar för bilindustrin och att en av pionjärerna är Volvo är ingen slump. Svenska företag har alltid legat i framkanten när det gäller teknologiska innovationer. Med det sagt så återstår det att se om Volvo kan axla bördan som medföljer när man åtar sig att leda motorister in i nästa teknologiska fas.

Research links:
https://www.nyteknik.se/fordon/volvos-forsok-med-sjalvkorande-bilar-i-goteborg-stoppas-6919623
https://www.thesun.co.uk/motors/5163726/volvo-delays-drive-me-driverless-trials-until-2021-over-safety-fears/
https://www.theverge.com/2017/12/14/16776466/volvo-drive-me-self-driving-car-sweden-delay
https://www.wired.com/story/waymo-crash-self-driving-google-arizona/"

Dela den här nyheten
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:



Translate panel
Profilbilder
134 Användare (4.48%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

17-08-2018 14:14
Hei, noen som har demontert PDM i h. Framført.

30-07-2018 21:07
Besökte bilprovningen idag med Röda faran. Protokollet finns i projekttråden http://volvosweden.se/
forum/viewthrea...
#post_6454

20-07-2018 16:28
En ny blogg Smile. Ämnet denna gång är Svensk historia. En utflykt vi gjorde igår http://volvosweden.se/infu
sions/cBlog...;sec
tion=1

16-07-2018 12:12
Stressad Varmt här inne på forumet..Lägga sig under bilens skugga är en bra idée. thumpsup

09-07-2018 21:50
Avsnitt 8 är på gång nu. Ni som prenumererar på kanalen ser direkt när denna finns uppe thumpsup

06-07-2018 21:50
Ja då e tyvärr Lillablå tråden Låst för all framtid..

01-07-2018 14:00
80 bilder från modellutställninge
n i Borensberg GGG i min blogg Cool

Inloggade användare
· Besökare: 11

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 2,991
· Senast registrerade användare: Stigan
Besök oss även här






Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo S90 D3 Business Advanced 2018
Senaste manualerna
· Byta tändstift på Volvo V70
· Sänka och kapa fjädrar
· Kapa fjädrar och sänka V...
· Hur man byter startmotor...
· Hur man klär om och byte...
· Hur man fixar en trasig ...
· Volvo S80 S60 V70 Byte a...
· Hur man byter bakre tork...
· Volvo S60 S80 hur man åt...
· Hur man byter strålkasta...
Senaste videoklipp
15,140,979 unika besök