Mars 19 2024 08:23:13
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Har du fått felaktig parkeringsbot någon gång ?

Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
17% [3 Röster]

Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
28% [5 Röster]

Nej har aldrig fått parkeringsböter.
Nej har aldrig fått parkeringsböter.
28% [5 Röster]

Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
17% [3 Röster]

Annat alternativ än dem ovanstående
Annat alternativ än dem ovanstående
11% [2 Röster]

Röster: 18
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 01.03.23

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Kopplingsscheman och... 6
· Koppla och ansluta e... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Laga rosthÃ¥l i trö... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide BlÃ¥ inst... 1
· Lösning pÃ¥ lysande... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 12925
· koppling och elschem... 12181
· Luftmassemätare 7494
· Komplett felsökning... 6928
· Rengöring av spjäl... 6711
· Volvo 740 armatur sa... 6157
· Felsökning av gener... 6146
· Byte av mittenbälte... 5656
· Byta vattenpump Volv... 5375
· Volvo v70 instruktio... 5325
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 42802
· Alla Ã¥tdragningsmom... 18620
· NY GUIDE Omklädsel ... 15710
· SÃ¥ här byter du va... 12515
· Byta kamrem pÃ¥ volv... 12462
· Besök Volvoswedens ... 9868
· Guide pÃ¥ hur man po... 9776
· Vill du starta en pr... 9358
· Spola rent kylsystem... 9321
· Nollställa service ... 8768
Vs Blogg´s
Vs blogg lista »» Vs blogg´s av Sladdaren »» Byte av vevaxelgivare SAAB 9-5
Sladdaren har 46 Vs Blogg´s
Byte av vevaxelgivare SAAB 9-5
Kompisen har problem med denna SAAB 9-5 och har haft ett tag. Istället för att lämna in denna till en som kan SAAB så tog han chansen att visa mig problemet Grin. Jag förklarade först att det största problemet är att det är en SAAB Evilgrin.
Men ok vad är felet då?
Jo bilen eller denna SAAB 9.5 startar och går hur fint som helst men när den gått upp i värme och man stänger av den så vill den inte starta.
Låter man den stå och kyla ner sig lite så startar den fint igen efter en stund.

Jaha vad är då bytt på denna den senaste tiden?frågade jag.
Dessa saker ska ganska nyligen vara bytta. Tändstift, tändkassett och startmotor. Olja och filter och vanlig service är gjorde på denna rätt nyligen. Måste erkänna att denna SAAB 9-5 ser väldigt omvårdad ut och det syns att det är kompisens älskarinna Evilgrin

volvosweden.se/infusions/cBlog/images/blogs/saab_95_sid2.jpg

Ett litet sök på Google på detta problem visar sig att det är rätt vanligt på dessa modeller att vevaxelgivaren måste bytas. Själva proceduren när man läser hur man ska byta detta tyckte jag lät som nån hade upplevt sin värsta mardröm Confused.

Men ok jag hjälper dig att byta denna men att det kan ta lite tid att göra detta förklarade jag. Så han beställde en icke original vevaxelgivare för 400.-. En original sån här givare kostade runt 1200:-
Som tur är har denna kompis ett garage med värme och ganska hyvsade verktyg och utrustning på sin arbetsplats så detta såg ut att börja rätt bra.

Min tanke på att byta vevaxelgivare på denna SAAB var lite skräckfylld och tittar man under motorhuven på dessa modeller så ser det rätt tight och trångt ut. Många hade lyckats rätt bra att byta vevaxelgivare uppifrån och det var det som jag också planerade för japp..Enligt guider så kan man behöva plocka ut värmesköldar och grenrör och vara beredd på att borra ur torxen ( en T30 ) skruven som håller givaren.

Placeringen av vevaxelgivaren ser man ganska omgående vid fronten när man öppnar motorhuven. Under värmeskölden och lite till höger långt ner sitter denna. Själva givaren är skyddad med sitt egna lilla värmeskydd och skruven eller den torx T30 håller både givare och skyddet tillsammans.

Första bilden man ser är detta. Endast en värmesköld.
i.postimg.cc/fLjct8CQ/vevaxelgivare-saab-95-bild1.jpg

Men tittar man lite längre ner så syns värmeskyddet på givaren. På men rostlösningsspray både på värmeskölden och givarens torx skruv.

i.postimg.cc/26FtkFBV/vevaxelgivare-saab-95-bild2.jpg

Men instruktionerna på att man bäst kommer åt givaren uppifrån kan du bara kasta på en gång. Ganska omgående så hissade vi upp bilen och kom åt givarens T30 torx underifrån. Arbetet tog nog inte mer än 30 min men samtidigt hade jag tur att skruven som håller givaren var orörd och såg nästan sprillans ny ut.

Här är värmeskyddet borta och givaren lite skruvar man fram och tillbaka så lossnar den lätt från sin placering. I den nya givaren följer det även med en sprillans ny o-ring. Kontrollera så att det gamla o-ringen inte sitter kvar inne i hålet thumpsup.

i.postimg.cc/LX3mcP9V/vevaxelgivare-saab-95-bild3.jpg

Sladden eller kabeln till givaren sitter inslingrad bland övriga slangar och kontakter, kablar rör m.m. Bara att följa kabeln till denna kontakt. Och SAAB verkar ha denna lösning på sina kontakter att dem är låsta med nått slags plastbleck över. Bara att ta en platt mejsel och bänd ut låsblecket så kommer kontakten ut fint japp

i.postimg.cc/FRVJT1wM/vevaxelgivare-saab-95-bild4.jpg

Jah att byta vevaxelgivare var inget svårare och krångligare än att byta tändstift egentligen. Men en varning är att om den Torx storlek T30 ser sliten ut eller blir sliten och skadad. Då kan nog timmarna ticka iväg och möjligtvis dagar. Men ca 20-30 minuter tar det nog vanligtvis om det inte är en alltför sönderskruvad SAAB Wink

Efter bytet tog vi en åktur på 1 timme och stängde av bilen. Redan på första testet gick det att starta den igen och igen och igen..Så detta fel berodde på en dålig och sliten vevaxelgivare. japp
Kommentarer
Det finns inga kommentarer.
Skriv en kommentar
Du måste logga in för att skriva en kommentar.

Translate panel
Profilbilder
248 Användare (3.8%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

18-03-2024 18:08
dekal trimningen blev inte alls bra Thumpsdown. Kolla projekt tråden Alien grey

10-03-2024 16:42
Ny video på gång igen Smile. En lite enklare guide nu innan vi går på felkod P0420 videon

06-03-2024 22:05
Ska göra en koll på bromsarna på min förra V70 som grabben har nu, fick en 2a på BP Smile

06-03-2024 13:16
Öppnade upp strömställaren och hittade felet och orsaken till att den slutat fungera http://www.volvosw
eden.se/readarticl
e...cle_id=614

28-02-2024 12:24
thumpsup tack för tips. Vet inte om användaren har nån lysande service lampa i samband med denna kod, men vi får se om han läser detta.

27-02-2024 22:45
Code 44, är nog "dax för service" om jag fattade det rätt.

20-02-2024 12:22
Felkod 44 på en Volvo S80 årsmodell -00. Intressant vad detta kan betyda. Verkar inte finnas nån info globalt heller om detta. thinking

Inloggade användare
· Besökare: 15

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 6,549
· Senast registrerade användare: Pedskr2
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo V70N -04 Röd 209 hk
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning pÃ¥ automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
65,739,563 unika besök