September 25 2018 07:14:25
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Vilken besiktningsstation åker du till

Svensk bilprovning
Svensk bilprovning
44% [7 Röster]

Opus bilprovning
Opus bilprovning
6% [1 Rösta]

Carspect
Carspect
13% [2 Röster]

Besikta Bilprovning
Besikta Bilprovning
31% [5 Röster]

ClearCar
ClearCar
0% [0 Röster]

Annan
Annan
6% [1 Rösta]

Röster: 16
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 02.08.18

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Laga rosthål i tröskel 4
· Kamremsbyte Volvo 740 3
· Lackera stötfångare 2
· Bosch K-Jetronic ser... 2
· Fula och matta stötf... 2
· Spänna handbromsen V... 2
Nyheter
· Trådar, poster, Volv... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo 7... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 10543
· Luftmassemätare 4998
· Komplett felsöknings... 4018
· Rengöring av spjällhus 3829
· Felsökning av generator 3769
· Byte av mittenbälte ... 3617
· Volvo 740 armatur sa... 3149
· Byta vattenpump Volv... 3097
· koppling och elschem... 2903
· Volvo v70 instruktio... 2746
Nyheter
· Byta kamrem på volvo... 3568
· Alla åtdragningsmome... 3562
· NY GUIDE Omklädsel o... 3272
· Guide på hur man gör... 2659
· Hur man byter varvrä... 2537
· Besök Volvoswedens g... 2395
· Vill du starta en pr... 2344
· Spola rent kylsystem... 2106
· Vinyltaks utseende p... 2102
· Trådar, poster, Volv... 2030
Vs Blogg´s
Vs blogg lista »» Vs blogg´s av Sladdaren »» Byte av vevaxelgivare SAAB 9-5
Sladdaren har 35 Vs Blogg´s
Byte av vevaxelgivare SAAB 9-5
Kompisen har problem med denna SAAB 9-5 och har haft ett tag. Istället för att lämna in denna till en som kan SAAB så tog han chansen att visa mig problemet Grin. Jag förklarade först att det största problemet är att det är en SAAB Evilgrin.
Men ok vad är felet då?
Jo bilen eller denna SAAB 9.5 startar och går hur fint som helst men när den gått upp i värme och man stänger av den så vill den inte starta.
Låter man den stå och kyla ner sig lite så startar den fint igen efter en stund.

Jaha vad är då bytt på denna den senaste tiden?frågade jag.
Dessa saker ska ganska nyligen vara bytta. Tändstift, tändkassett och startmotor. Olja och filter och vanlig service är gjorde på denna rätt nyligen. Måste erkänna att denna SAAB 9-5 ser väldigt omvårdad ut och det syns att det är kompisens älskarinna Evilgrin

volvosweden.se/infusions/cBlog/images/blogs/saab_95_sid2.jpg

Ett litet sök på Google på detta problem visar sig att det är rätt vanligt på dessa modeller att vevaxelgivaren måste bytas. Själva proceduren när man läser hur man ska byta detta tyckte jag lät som nån hade upplevt sin värsta mardröm Confused.

Men ok jag hjälper dig att byta denna men att det kan ta lite tid att göra detta förklarade jag. Så han beställde en icke original vevaxelgivare för 400.-. En original sån här givare kostade runt 1200:-
Som tur är har denna kompis ett garage med värme och ganska hyvsade verktyg och utrustning på sin arbetsplats så detta såg ut att börja rätt bra.

Min tanke på att byta vevaxelgivare på denna SAAB var lite skräckfylld och tittar man under motorhuven på dessa modeller så ser det rätt tight och trångt ut. Många hade lyckats rätt bra att byta vevaxelgivare uppifrån och det var det som jag också planerade för japp..Enligt guider så kan man behöva plocka ut värmesköldar och grenrör och vara beredd på att borra ur torxen ( en T30 ) skruven som håller givaren.

Placeringen av vevaxelgivaren ser man ganska omgående vid fronten när man öppnar motorhuven. Under värmeskölden och lite till höger långt ner sitter denna. Själva givaren är skyddad med sitt egna lilla värmeskydd och skruven eller den torx T30 håller både givare och skyddet tillsammans.

Första bilden man ser är detta. Endast en värmesköld.
s25.postimg.org/pl82nymmn/vevaxelgivare_saab_95_bild1.jpg

Men tittar man lite längre ner så syns värmeskyddet på givaren. På men rostlösningsspray både på värmeskölden och givarens torx skruv.

s25.postimg.org/5rvyv998v/vevaxelgivare_saab_95_bild2.jpg

Men instruktionerna på att man bäst kommer åt givaren uppifrån kan du bara kasta på en gång. Ganska omgående så hissade vi upp bilen och kom åt givarens T30 torx underifrån. Arbetet tog nog inte mer än 30 min men samtidigt hade jag tur att skruven som håller givaren var orörd och såg nästan sprillans ny ut.

Här är värmeskyddet borta och givaren lite skruvar man fram och tillbaka så lossnar den lätt från sin placering. I den nya givaren följer det även med en sprillans ny o-ring. Kontrollera så att det gamla o-ringen inte sitter kvar inne i hålet thumpsup.

s25.postimg.org/i7sop02kv/vevaxelgivare_saab_95_bild3.jpg

Sladden eller kabeln till givaren sitter inslingrad bland övriga slangar och kontakter, kablar rör m.m. Bara att följa kabeln till denna kontakt. Och SAAB verkar ha denna lösning på sina kontakter att dem är låsta med nått slags plastbleck över. Bara att ta en platt mejsel och bänd ut låsblecket så kommer kontakten ut fint japp

s25.postimg.org/dn6ia2ivj/vevaxelgivare_saab_95_bild4.jpg

Jah att byta vevaxelgivare var inget svårare och krångligare än att byta tändstift egentligen. Men en varning är att om den Torx storlek T30 ser sliten ut eller blir sliten och skadad. Då kan nog timmarna ticka iväg och möjligtvis dagar. Men ca 20-30 minuter tar det nog vanligtvis om det inte är en alltför sönderskruvad SAAB Wink

Efter bytet tog vi en åktur på 1 timme och stängde av bilen. Redan på första testet gick det att starta den igen och igen och igen..Så detta fel berodde på en dålig och sliten vevaxelgivare. japp
Kommentarer
Det finns inga kommentarer.
Skriv en kommentar
Du måste logga in för att skriva en kommentar.
Omröstning
Röstning är tillgänglig endast för användare.

Var god logga in eller registrera dig för att rösta.

Inga röster.

Translate panel
Profilbilder
136 Användare (4.4%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

08-09-2018 12:16
Vi har fått nått obehagligt på gården Stressad en BWM 523i som inte startar. Men lösningen hittade vi http://www.volvosw
eden.se/articles.p
h...cle_id=327

31-08-2018 22:45
Vad har hänt ? starta gärna en tråd om detta i forumet. Är det gängorna som är slut att fästa grenröret ?

31-08-2018 22:25
Verkstaden antydde skrotning...Proble
m att fästa grenröret tll topplocket. Finns det ngn, som är bra på det? Volvo 740-92. Gbg.

19-08-2018 11:22
Idag blir det olja och filter byte på en Volvo S80. click

17-08-2018 14:14
Hei, noen som har demontert PDM i h. Framført.

30-07-2018 21:07
Besökte bilprovningen idag med Röda faran. Protokollet finns i projekttråden http://volvosweden.se/
forum/viewthrea...
#post_6454

20-07-2018 16:28
En ny blogg Smile. Ämnet denna gång är Svensk historia. En utflykt vi gjorde igår http://volvosweden.se/infu
sions/cBlog...;sec
tion=1

Inloggade användare
· Besökare: 11

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 3,097
· Senast registrerade användare: slungdiff
Besök oss även här






Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo S90 D3 Business Advanced 2018
Senaste manualerna
· Hur man monterar och ans...
· Hur man monterar och ans...
· Byta spindelled Volvo 7/...
· Byta spindelled Volvo 7/900
· Byta bränslepump Bmw 523...
· Hur man byter olja och o...
· Hur man byter olja och f...
· Byta bromsbelägg fram Vo...
· Koppla och montera LED ramp
· Byta tändstift på Volvo V70
Senaste videoklipp
15,651,261 unika besök