Är ute efter en nu bruksbil för pendling till jobb och utflykter på helger. Har en budget på 65000 ish och har tittat lite på S80s. Är sugen på en 2.5T med manuell låda. Har gjort lite egen research på motor/drivlina och verkar vara en bra bil förutsatt att servicen har följts.
Tänkte höra om ni tycker jag gör ett bra val med tanke på prisklassen och om det är något annat jag ska vara uppmärksam på vad gäller skick utöver kamrem, hjullager, ac-kompressorn, bärarmsbussningar?
Är medveten om att betydligt bränslesnålare bilar kan hittas i denna prisklass, men vill ha en bil i S80s storlek som är säker och har lite effekt i sig som inte gör körningen tråkig.
Sen har jag dålig koll på de olika utrustningspaketen som fanns som tillval och hade behövt hjälp med vad de innehåller.
S80 i dessa årsmodeller 06 till 08 är riktigt fina . Det som är vanligt som ibland strular på dessa är att instrumentpanelen börjar glappa. Även strulet med gasspjällen som var på dem tidigare årsmodellerna har åtgärdats. Annars är det faktiskt dåligt med felsökningstrådar i forumet på årsmodellerna du nämner .
Det lättaste sättet att hitta lite utrustnings specifikationer är att kolla Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S80/Volvo_S80
Bil nummer ett är intressant. Kamrem och vattenpump är redan bytta, dock för 4000 mil sen. Vet inte vad man kan räkna för normal livslängd på kamremmen men vattenpumpen bör ju var god för många mil till. Bra utrustning också. Ser att den har fått ombesiktning två gånger tidigare, får begära ut historiken och kolla anledningarna till detta.
Nu har jag inte ringt till bilhandlaren för bil nummer 2 än, men tycker att priset verkar lite lurt. Förutsatt att det inte är några större fel på bilen utan enbart en skitig interiör så tycker jag priset är lågt. Vad tycker ni?
Redigerat av Sladdaren den 17-08-2022 14:20
Kamremmen ska bytas cirka varje 15000 mil och vart 10:e år där i närheten. Detta ska gälla alla årsmodeller. Det är svårt att köpa bilar genom att titta på bilderna, dem är riktigt fina bägge . Men det är lite lotto att köpa begagnade bilar + att några garantier följer aldrig med. Det är bäst att inspektera bilen på plats. Kolla olja, känna på bromsarna (provkörning) lyssna efter konstiga ljud mm. Kom ihåg också att bilfirmor brukar vara experter på rekonda bilarna så dem ser ut som sprillans nya.
Sen har du dem olika utrustningsnivåerna. Jag lånar lite info från google på detta.
På utrustningsnivå Kinetic finns komforthöjande tillval som fjärrstyrt larm (Volvo Guard), rattknappar och läderklädd växelspaksknopp. Momentum höjer komfort och säkerheten ytterligare med bland annat Bi-Xenon strålkastare och elmanövrerad förarstol med minne.
Den kräsne bilentusiasten får sitt lystmäte tillgodosett med Summum. Den högsta utrustningsnivån innehåller läderklädsel, High Performance-ljudanläggningen med cd-växlare, 17-tums aluminiumhjul samt parkeringshjälp bak.
Om jag fick välja så hade jag nog valt Volvon med Summun utrustningen. Men tror inte det var dragkrok med denna, vilket jag alltid alltid saknar. Men i stora hela så skulle man kunna köra ole, dole, doff här.
Absolut håller helt med, klart det får bli ett besök hos handlaren innan man köper någon bil.
Luskade rätt i att de båda ombesiktningarna handlade om dålig bromsverkan på handbromsen och ett dåligt hjullager, så inget skrämmande.
Tack för infon kring utrustningspaketen, vill helt klart ha Summum!
Synd den silvriga är utan drag det är nästan ett måste får jag säga också. Sen är den beigea interiören ful som stryk och måste ha lätt för att bli smutsig. Är ute efter svart läder på interiören men det verkar dåligt med det just nu på beg.marknaden.
Absolut håller helt med, klart det får bli ett besök hos handlaren innan man köper någon bil.
Luskade rätt i att de båda ombesiktningarna handlade om dålig bromsverkan på handbromsen och ett dåligt hjullager, så inget skrämmande.
Tack för infon kring utrustningspaketen, vill helt klart ha Summum!
Synd den silvriga är utan drag det är nästan ett måste får jag säga också. Sen är den beigea interiören ful som stryk och måste ha lätt för att bli smutsig. Är ute efter svart läder på interiören men det verkar dåligt med det just nu på beg.marknaden.
Jag gillar skarpt den beigea färgen . Men det får inte se smutsigt eller skitit ut för då är det inte så trevligt, varken för förare eller passagerare. Har ljus inredning i min S80 men som började bli lite sliten och smutsig. Jag provade köpa Biltemas lädervårds kit Artnr. 36-05 och använde detta på stolarna . Detta luktar grymt gott ( som en ny bil ). Dessutom tycker jag att stolarna blev renare. Men det viktigaste att materialet i stolarna är skyddade och undviker sprickor.
Gjorde en video på detta när jag rengjorde stolarna (som inte postats ännu på Youtube kanalen !). Men den videon dyker nog upp så småningom . Men det är som du säger att svarta stolar kamouflerar sig bättre i smutsen .
Vet inte om du ser sprickorna på bilderna ?. Men det är dessa sprickor man vill undvika att få. Men tycker nog att Biltemas lädervårdskit och impregnerings oljan i paketet känns som att det återfuktar materialet.
Redigerat av Sladdaren den 18-08-2022 12:51