April 15 2021 19:40:30
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Hur många kronor lägger du på reparationer, reservdelar och underhåll av din Volvo / år ?

Mellan 0 till 1000:-
Mellan 0 till 1000:-
0% [0 Röster]

Mellan 1000 till 5000:-
Mellan 1000 till 5000:-
60% [3 Röster]

Mellan 5000 till 10.000:-
Mellan 5000 till 10.000:-
40% [2 Röster]

Mellan 10.000 till 30.000:-
Mellan 10.000 till 30.000:-
0% [0 Röster]

Över 30.000:-
Över 30.000:-
0% [0 Röster]

Röster: 5
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 18.03.21

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 9
· Byte av hallgivare i... 5
· Kopplingsscheman och... 5
· Byta vattenpump Volv... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Laga rosthål i tröskel 4
· Koppla och ansluta e... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
Nyheter
· Trådar, poster, Volv... 3
· Videoguide Blå instr... 1
· Besök Bettan Volvo 7... 1
· Lösning på lysande A... 1
· Stort tack till 1000... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 11468
· Luftmassemätare 6128
· koppling och elschem... 5398
· Rengöring av spjällhus 5154
· Komplett felsöknings... 5135
· Felsökning av generator 4592
· Byte av mittenbälte ... 4419
· Volvo 740 armatur sa... 4363
· Byta vattenpump Volv... 4047
· Volvo v70 instruktio... 3936
Nyheter
· Trådar, poster, Volv... 38712
· Alla åtdragningsmome... 10780
· NY GUIDE Omklädsel o... 9740
· Byta kamrem på volvo... 7858
· Hur man byter varvrä... 6861
· Vill du starta en pr... 6596
· Guide på hur man gör... 5762
· Spola rent kylsystem... 5708
· Besök Volvoswedens g... 5561
· Vinyltaks utseende p... 4876
Tråd skapare: henrikL
Tråd ID: 1309
Tråd Info
Det är 4 svar i den här tråden, och den har visats 351 gånger.
Visa ämne
Volvosweden Volvoforum » Felsökningar, Medlemmarnas reparations guider » Felsökning Volvo 850/V70 och modeller S-V-C-XC
Inloggad just nu: 1 gäst(er)
 Skriv ut ämne
850 2,5 L -97 Alla nycklar borta, motorstart innan "donation" men Imobilizer spärrar först
henrikL
Hej Forumet.

Detta är en riktigt as-projekt, tröskat hem en 850 som är totalt nycklellös, inte läge att beställa ngt nytt i nyckelväg. Bilen är total utriven invändigt och givetvis så önskas en motorvarmkörning och täthetskontroll innan motor och elhärva med styrenhet plockas ut. resten får smaka skrotpressen.

Med skruvmejsel och startgas startar bilen ca 1 sekund kan det uppfattas, tankpump går, klickar i ECM alt bränslesystem

Nåväl givetvis så bråkar Imobilizer kraftfullt då den s.k. antennringen över nyckellåset inte har en chippad nyckel att prata sig ihopa med.

Låset är uppbrutet och manövreras med skruvmejsel, antennring frilagd, Imobilizer och elschema klart, reläplats 2/110 & 2/211 (Under insr panel vä om rattstång) har bara plats 2/210 upptaget av ett tomt relä med förbikoppling av 50E-50F.

Jag har full koll på imobilizer anslutingar 1-10. 1-till OBD, 2-grenar av sig både till 4/46ECM samt 4/45 crtl mod bränsle , 3-till OBD, 4- till ECM, 5-+12V vid tändning, 6- +12v konst sp, 7-BL går till baksida hast mät låda??, 8-till jord (8ohm) 9-10 till antennringen (s.k twisted pair som i data buss kablage)

Mina dubier hur inni hela He...vetes järnplåtar kan jag lura antenring-imobilizer att signalera kabel 2 och 4=ok så att motorn kan köras, det stör mig en aning varför och hur nr. 7 går till baksida hastighetsmätare. Någon klok människa borde ha klippt detta för länge sedan, dock ej hittat nått liknande, ännu.

Hälsn

Imob hataren
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Välkommen Greetings

Vilken rolig Volvo du verkar skaffat. Men intressant problem detta du beskriver japp. Men detta ska inte vara en lätt sak att ta sig förbi imobilizern. Läser man lite tips här och där så är det vissa som siktar på att byta boxen helt och hållet, vet inte om det fungerat tyvärr thinking. Men lusläsa ett kopplingsschema är ett annat tips som verkar vettigast.
Såg även att dem säljer nån slags omkodare till imobilizern som kopplas via obd2. Kan inte säga om detta är något för dig då du inte har nån nyckel alls att använda. thinking

Fyll gärna på vartefter du kommit på nått merjapp
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
henrikL
Sladdaren skrev:

Välkommen Greetings

Vilken rolig Volvo du verkar skaffat. Men intressant problem detta du beskriver japp. Men detta ska inte vara en lätt sak att ta sig förbi imobilizern. Läser man lite tips här och där så är det vissa som siktar på att byta boxen helt och hållet, vet inte om det fungerat tyvärr thinking. Men lusläsa ett kopplingsschema är ett annat tips som verkar vettigast.
Såg även att dem säljer nån slags omkodare till imobilizern som kopplas via obd2. Kan inte säga om detta är något för dig då du inte har nån nyckel alls att använda. thinking

Fyll gärna på vartefter du kommit på nått merjapp
Dela den här posten:
Facebook
 
henrikL
Toppen och tack Mr:Sladdare

Jo ja begrip att de är lite åt svart bälte i knäcka elsystem som erfodras att by-passa Imobilizern, de är 2 st anslutningar från Imob som jag uppfattar pratar med ECM-bränsle som sköter go-nogo i maskinrummet. jag har provat mäta med en Fluke (högohmig) spänning över nr. 2, 4, (+12v) men den drar inte en fjuttig provlampa på 2 watt. De där med att tjonga in en en "grej" i OBD vore toppen som toppen och kunna fixa imob om den nu har en E-prom krets. Råkar Sladdaren himself veta var denna pryttel finns??

Jag ska kolla nån dag med mina avioniker (elnisse på flygmaskiner i Flygvapnet) i hangaren om jag kan låna ett occiloskåp el nått å pröva mäta lite, Problemet är att jag bara får ett resultat som visar spärrat läge, för att knäcka mätningen måst man haft ett full fungerande system med nyckel i antennringen för att få de rätta siffrorna i drift fungerande läge-PUST detta måste kunna lösas.

Hoppas ngn människa har dunderreceptet
Dela den här posten:
Facebook
 

Dela den här tråden
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


Gå direkt till forum:

Liknande trådar
Ämne Forum Svar Senaste inlägg
"Den Blåe" Volvo 945 SE -96 Projekt 216 15-04-2021 10:00
Brawehearts S80 -00 "LIKET" Projekt 93 05-04-2021 13:02
"Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Nytt batteri i bilen) Projekt 1452 04-04-2021 18:17
Volvoswedens alla SMÅ uppdateringar Funktioner, nyheter och uppdateringar 19 10-01-2021 15:22
"Den Rubinröde" V70 2,4 -04 Projekt 62 12-12-2020 18:26
Translate panel
Profilbilder
204 Användare (3.93%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

26-03-2021 17:51
Ny Volvosweden video eller trailer att se på denna länk https://fb.watch/4
tOyCkmYJq/

18-03-2021 08:57
Ny omröstning på första sidan thumpsup

09-03-2021 08:27
Ja verkar som det strulade ett tag, men ser ut att fungera fint nu unsure

06-03-2021 16:14
SLADDARN DINA BILDLÄNKAR STRULAR Shock

18-02-2021 10:38

16-02-2021 21:23
Jasså dropbox funkar så pass alltså thumpsup

16-02-2021 19:52
Kör fortfarande dropbox jag

Inloggade användare
· Besökare: 13

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 5,196
· Senast registrerade användare: Per H
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
LIKET S80-00
Senaste downloads
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr samt tidning om...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 V8 å...
Senaste videoklipp
35,331,288 unika besök