Detta är en riktigt as-projekt, tröskat hem en 850 som är totalt nycklellös, inte läge att beställa ngt nytt i nyckelväg. Bilen är total utriven invändigt och givetvis så önskas en motorvarmkörning och täthetskontroll innan motor och elhärva med styrenhet plockas ut. resten får smaka skrotpressen.
Med skruvmejsel och startgas startar bilen ca 1 sekund kan det uppfattas, tankpump går, klickar i ECM alt bränslesystem
Nåväl givetvis så bråkar Imobilizer kraftfullt då den s.k. antennringen över nyckellåset inte har en chippad nyckel att prata sig ihopa med.
Låset är uppbrutet och manövreras med skruvmejsel, antennring frilagd, Imobilizer och elschema klart, reläplats 2/110 & 2/211 (Under insr panel vä om rattstång) har bara plats 2/210 upptaget av ett tomt relä med förbikoppling av 50E-50F.
Jag har full koll på imobilizer anslutingar 1-10. 1-till OBD, 2-grenar av sig både till 4/46ECM samt 4/45 crtl mod bränsle , 3-till OBD, 4- till ECM, 5-+12V vid tändning, 6- +12v konst sp, 7-BL går till baksida hast mät låda??, 8-till jord (8ohm) 9-10 till antennringen (s.k twisted pair som i data buss kablage)
Mina dubier hur inni hela He...vetes järnplåtar kan jag lura antenring-imobilizer att signalera kabel 2 och 4=ok så att motorn kan köras, det stör mig en aning varför och hur nr. 7 går till baksida hastighetsmätare. Någon klok människa borde ha klippt detta för länge sedan, dock ej hittat nått liknande, ännu.
Vilken rolig Volvo du verkar skaffat. Men intressant problem detta du beskriver . Men detta ska inte vara en lätt sak att ta sig förbi imobilizern. Läser man lite tips här och där så är det vissa som siktar på att byta boxen helt och hållet, vet inte om det fungerat tyvärr . Men lusläsa ett kopplingsschema är ett annat tips som verkar vettigast.
Såg även att dem säljer nån slags omkodare till imobilizern som kopplas via obd2. Kan inte säga om detta är något för dig då du inte har nån nyckel alls att använda.
Vilken rolig Volvo du verkar skaffat. Men intressant problem detta du beskriver . Men detta ska inte vara en lätt sak att ta sig förbi imobilizern. Läser man lite tips här och där så är det vissa som siktar på att byta boxen helt och hållet, vet inte om det fungerat tyvärr . Men lusläsa ett kopplingsschema är ett annat tips som verkar vettigast.
Såg även att dem säljer nån slags omkodare till imobilizern som kopplas via obd2. Kan inte säga om detta är något för dig då du inte har nån nyckel alls att använda.
Jo ja begrip att de är lite åt svart bälte i knäcka elsystem som erfodras att by-passa Imobilizern, de är 2 st anslutningar från Imob som jag uppfattar pratar med ECM-bränsle som sköter go-nogo i maskinrummet. jag har provat mäta med en Fluke (högohmig) spänning över nr. 2, 4, (+12v) men den drar inte en fjuttig provlampa på 2 watt. De där med att tjonga in en en "grej" i OBD vore toppen som toppen och kunna fixa imob om den nu har en E-prom krets. Råkar Sladdaren himself veta var denna pryttel finns??
Jag ska kolla nån dag med mina avioniker (elnisse på flygmaskiner i Flygvapnet) i hangaren om jag kan låna ett occiloskåp el nått å pröva mäta lite, Problemet är att jag bara får ett resultat som visar spärrat läge, för att knäcka mätningen måst man haft ett full fungerande system med nyckel i antennringen för att få de rätta siffrorna i drift fungerande läge-PUST detta måste kunna lösas.
Tattig v50 införskaffad. Ska man göra den mattsvart med flakes eller låta den vara lökig??? Givetvis också röktona bakljus, gula lyktor och dechrome