Då var grabbens körkortsbil på plats. En billig bil som går fint i motorn och lådan. Endast 22.000 mil .
Jag själv hade ett tag en Audi 100 innan jag hittade Röda faran. Denna hade gått strax över 50.000 mil. Jag fick igenom den på bilprovningen med att byta ett bromsok. Så denna bil kan vara ett riktigt fynd som kan hålla ett bra tag framöver.
Det var inte det absolut roligaste att riva fram värmepaketet. Men sakta men säkert börjar del efter att lossna.
Den enda defekten på denna audi som fanns när vi bestämde oss var att skärmkanterna var silvertejpade. Men annars nybesiktigad och körklar. Dessa modeller är faktiskt grymt sköna att köra. Men då jämnför jag inte med Volvo.
Audi 80
Precis innanför dessa slangar sitter värmeelementet.
Mycket grejer behövs lossas på. Men snart är vi där
Här är då det lilla elementet. Och provar man att använda vattenslangen och lite tryck med vatten så mycket riktigt är det en stor spricka i ena plaströret. Så bara beställa en ny och försöka få ihop allt igen..
Ja det ser ut som ett bombnedslag just nu, vilket är ganska vanligt när man byter värmeelementet . Men bilen är super fin inuti, ska bara byta dem där framskärmarna så är den i topptrim
Ett sprillans nytt värmepaket har monterats i bilen nu och det funkar kanon fint. Ett litet problem uppstod efter allt var på plats igen . Bilen går inte att stänga av . Så iväg till skroten och hämta ett annat tändningslås.
Jaha då var det dax för nästa fel. Vattenpumpen läcker som ett såll. Så iväg till Biltema och köpa en ny .
Till skillnad mot Volvo så är man tvungen att skruva av hela vattenpumpshuset från blocket. Några bultar på denna Audi 80 är helt sönderskruvade. Vi hade problem med att få loss det stora remhjulet pga dåliga bultar.
Fick därför inte loss den nedre kamremskåpan, fick klippa av det istället. Men ska nog bytas kamrem på denna bil snart och då får vi införskaffa en ny nedre kamremskåpa.
Behöver ni har en guide på hur man byter vattenpump på Audi 80 så har jag gjort den här på denna länk http://www.volvosweden.se/readarticle...cle_id=482
Här har tömt kylarsystemet på vätska. Servopumpen gick inte att släppa spänningen till remmen, så vi fick lossa på hela paketet istället. Vattenpumpens remhjul var problem att få loss pga trasiga insex bultar, men gick till sist.
På Audi 80 får man lossa hela vattenpumpshuset från blocket. Och som vanligt så får man försöka skrapa rent ytan från gammal packning innan man monterar på den nya packningen .
Ja man är ingen Audi expert precis, men lyckades ändå att byta vattenpumpen på denna bil. Nu är läckaget lagat