Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.
Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt
här .
Var handlar du bildelar?
Biltema
0% [0 Röster]
Mekonomen
0% [0 Röster]
AD Bildelar
0% [0 Röster]
Skruvat
0% [0 Röster]
Autodoc
0% [0 Röster]
Mekster
0% [0 Röster]
Annat / blandat
100% [1 Rösta]
Röster: 1
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 21.04.25
Omröstningsarkiv
Åh nej! Var är
JavaScript ?
Din webbläsare har inte JavaScript aktiverat eller så stöder den inte JavaScript. Vänligen
aktivera JavaScript i din webbläsare för att kunna visa denna webbplats,
eller
uppdatera till en webbläsare som stödjer JavaScript;
Firefox ,
Safari ,
Opera ,
Chrome eller en version av
Internet Explorer som är nyare än version 6.
Den här tråden är låst
Du kan inte svara i denna tråd.
Inloggad just nu: 1 gäst(er)
Volvo V70 2.4T 2000 blackout i kupén - LÖST
Sladdaren
Publicerat 24-10-2017 16:04
Super Admin
Inlägg: 4472
Registrerad: 15.05.13
Fick denna problem lösning av medlemmen Waterman. Vi tackar för detta på forumet, för alltid är det någon som blir glad då man hittar lösningar på bilproblem.
Problem: Hela bilens innanmäte dog tidvis. Allting blev utan ström, mätarpanel, sätesvärmare, vindrutetorkare, kupefläkt (ett jäkelskap utan fläkt på vintern, förresten). I början skedde det för bara några korta ögonblick, typ 1/2 sekund, vid motorstart. Sedan komm strömmen åter på i normal ordning. Under hösten blev det värre, ibland gick det 10 s, ibland 2 minuter, ibland slog strömmen på under körning efter 1/2 timme och på vintern inte alls. Mycket besvärligt! Att notera, på sommaren blev det åter bättre, försvann praktiskt taget, för att nu åter denna höst 2017 bli värre. Alldeles tydligt hade utetemperaturen inverkan. Bilreparationen sade att centraldatorn (skitdyr) troligen måste bytas.
Lösning: Envisa som vi är gick vi och fingrade på allting. Mätarpanelen var öppnad, kretskortet frilagt (bra tillfälle annars att byta lamporna), mm. Men ett relä vid säkringsboxen i motorutrymmet var problemet! Jag minns inte exakt hur där ser ut men man skall skruva bort ett övre skydd (intill babords torkare men i motorutrymmet alltså) för att frilägga några reläer av storlek ca 2x2x2 cm. Det mittersta (iirc) av dem var defekt. När man tryckte med tummen på det tändes strömmen i kupén! Reläet kostade 2 euro i Motonet och drygt 20 i Bilia. Skillnaden var att Motonets relä saknade en inbyggd diod som finns till uppenbarligen för att frilägga någon felström. Reläet har alltså ett litet intern-kopplingsschema tryckt i på sidan. Byte av detta relä, först till det billigare, sedan det dyrare för säkerhets skull –> bilen blev som ny, frugan blev vackrare och barnen intelligentare! Förresten är jag frånskild, haha
Dela den här posten:
GÃ¥ direkt till forum:
Allmänt / Off topic
Funktioner, nyheter och uppdateringar
Omröstningar
Volvosweden in English
Projekt
Foton och Filmer
Youtube
Volvoträff eller motorträffar
Eftersnack och bilder
Medlemmarnas Reparationer Och Underhålls Manualer
Felsökning Volvo veteran och övriga modeller
Felsökning Volvo 240, 740 och Volvo 940
Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 V50 (98-08)
Bilvård i allmänhet
Lackering och färg samt karosseri
Fälgar -Däck -Hjulsidor -Framvagn
Motor med tillhörande system
Styling
Billjud Belysning Multimedia Elektronik
Allmänt bil och motor
Tipsa
Efterlysning
Rapportera Buggar, länkar som inte fungerar m.m
Translate panel
Du måste logga in för att posta ett meddelande.
· Besökare: 16
· Inloggade användare: 0
· Registrerade användare: 7,271
· Senast registrerade användare: Ittal
Senast i Betygsätt Volvon