Har man nån trasig mätare i sin instrumentpanel kommer nu en guide som visar hur du byter ut mätarna var för sig på Volvo 7/900. OBS komponenterna på och i instrumentpanelen är väldigt ömtåliga så var extra varsam när du följer denna guide.
Byte av hastighetsmätaren Volvo 7/900
Instrumentpanelen på 7/900 serien
Baksidan av instrumentpanelen.
För ta loss bakdelen behöver du skruva bort alla skruvar som sitter runt kanten.
Denna sitter lite gömd och är lätt att glömma.
En till gömd skruv.
Nu kan vi ta bort baksidan av instrumetpanelen.
För att byta ut hastighetsmätaren behöver du lossa på dessa 4 skruvar.
Knepet för att kunna byta ut hastighetsmätaren är att lossa på detta kontakt skydd ( om du har detta )
Sen tar du tag och tar ur/upp och lossar kontakt papperet från kontakt hållaren ( se bilderna )
Vänd framsidan mot dig
Nu kan du ta ur hastighetsmätaren från panelen.
Så nu kan du montera dit den nya mätaren.
Byte av bränsletank mätaren
Innan du kommer åt att byta klockan måste du först ta loss bränslemätaren. För att lossa på bränsle mätaren behöver du lossa på denna mutter.
Bränslemätaren
Bara att montera den nya mätaren.
Klockan
För att ta ur klockan behöver du lossa på 3 skruvar.
Haka loss kontakthållaren genom att trycka med fingrarna på nedre delen på sidorna ( se bild nedan )
Kontakthållaren
Nu ska du dra upp denna kontakt från fästet.
Vik detta åt sidan. Sen kan du ta loss klockan.
Nu har vi bara 2 mätare kvar. Varvräknaren och temperatur mätaren.
Varvräknaren
Nu ska vi byta varvräknaren.
Lossa på dem 3 kontakthållarna som är placerad enligt bilderna nedan. Kläm ihop hållarna på nedre delen på sidorna och dra hållarna upp.
Skruva bort dessa 3 skruvar och vik undan kontakt styckena.
Innan du monterar in den nya varvräknaren var uppmärksam på dem 2 kontaktpinnarna på nästa bild.
OBS...Uppmärksamma kontaktpinnarna vid montering av den nya varvräknaren.
Temperaturmätaren
Denna sitter som bränslemätaren endast med 1 mutter. ( som på bilden nedan fast till vänster )
Kommentera och komplettera denna guide gärna i kommentar fälten nedan
Lycka till
Redigerat av Sladdaren den 17-03-2017 22:17
Ville bara säga att för oss amatörer är dina guider i världsklass, överskådliga och informativa, all heder (här skulle varit en smiley som gör honnör, banne mig).
Detta pillerijobb tänkte jag pyssla med nu när Karetan ska stå stilla en tid. Lossa hela instrumentpanelen och ta upp till köksbordet, kanon.
Hittade denna plast grej på golvet häromdagen. Jag har märkt att jag haft lite glapp i hastighetsmätaren och denna plast grej kanske gör att det blir lite mer stabilitet i hastighetsmätar kontakten. Den sitter på plats nu ialla fall. Artikelnumret är denna 3515143 och bild på hur denna ska sitta här nedan.