Gillar inte alls att behöva söka efter åtdragningsmoment när man är mitt upp i nått. Ska vara lätt och snabbt att hitta. Så startar en tråd här där det finns alla momentdragningar på Volvo 740, 760 och 940 samt 960. Alla åtdragningsmoment gäller värdet i NM
Volvo 740 samt Volvo 760
Åtdragningsmoment Volvo 740 och 760Fjädring och styrning
Hjulbultar.......................85
Styrning Rattens bult...........32 Rattstångslager, bultar Volvo 760 från 1988 och framåt.........24 Rattstångens mellanaxel, klämbultar till knutar Volvo 760 1988 och framåt..............24 Rattstångens universalknutar ..........21 Styrväxel till tvärbalk............44 Styrledens spindelled, mutter.................60 Styrledens låsmutter................70 Hydraulisk anslutning, banjobultar.....................42
Framfjädring Framhjulsnav, mutter (gäller år 88 och framåt med vinkelkontaktkullager)
Steg 1.........100
Steg 2.........Vinkeldra ytterligare 45° Bärarm, kulstiftets mutter......60 Spindelled till fjäderben
Steg 1........30
Steg 2.........Vinkeldra ytterligare 90° Styrled, kulstiftets mutter.........60 Bärarm till tvärbalk..........85 Reaktionsstag till bärarm..............95 Reaktionsstag till monteringsram
M12..........85
M14..........140 Fjäderbenets övre fäste till kaross........40 Fjäderbenets kolvstångsmuttrar till årsmodell 1984.........150
Från årsmodell 1985 och framåt................70 Tvärbalk till karossen.........95
Individuell bakfjädring Drivaxelmutter
Steg 1..........190
Steg 2..........Vinkeldra ytterligare 60° Stödarmens främre fäste till karossen
Bultar..............48
Mutter, steg 1...70
Mutter, steg 2...Vinkeldra ytterligare 60° Övre länk till navhållare.....115 Övre länk till axelbalk
Fram, steg 1.......70
Fram, steg 2.......Vinkeldra ytterligare 60°
Bak..............85 Styrstag till navhållare......85 Styrstag till axelbalk.........70 Stötdämpare till stödarm......56 Stötdämpare till kaross..........85 Stödarm till navhållare
Steg 1.........60
Steg 2.........Vinkeldra ytterligare 90° Stödarm till fäste
Steg 1.........125
Steg 2.........Vinkeldra ytterligare 120° Nedre länk till navhållare eller axelbalk
Steg 1.........50
Steg 2.........Vinkeldra ytterligare 90° Bakaxelbalk till kaross
Steg 1........70
Steg 2.........Vinkeldra ytterligare 60° Bakaxelbalkens övre till nedre sektion
Steg 1.........70
Steg 2.........Vinkeldra ytterligare 30°
Framfjädring Framhjulsnav, mutter
Steg 1.........100
Steg 2.........Vinkeldra ytterligare 45° Bärarm, kulled, mutter......70 Kulled till fjäderben
Steg 1........30
Steg 2.........Vinkeldra ytterligare 90° Bärarm till tvärbalk..........85 Reaktionsstag till bärarm..............100 Reaktionsstag till monteringsram.......120 Fjäderbenets övre fäste till kaross........50 Fjäderbenets kolvstångsmutter.........70 Tvärbalk till karossen.........95
Åtdragningsmoment Volvo 940 och 960Växellåda automat
AW70 / AW71 Momentomvandlarkåpa till motor........48 Drivplatta till momentomvandlare................30 Centrumstöd till drevhus i steg om 5Nm........24 - 28 Oljehus.............4 - 5 Oljekylaranslutning..............20 - 30 Mätsticksrörets mutter...............65 - 70 Drivflänsmutter..............45
ZF4HP22 Omvandlarhus till motor
M10.................35 - 50
M12.................55 - 90 Drivplatta till momentomvandlare
M8...............17 - 27
M10..............41 - 50 Oljehus.......................5 - 7 Påfyllningsrör, mutter...............85 - 115 Drivflänsmutter......................100
Åtdragningsmoment Volvo 940 och 960Växellåda manuell samt överväxel
M46 och M47 Svänghjulskåpans bultar samt muttrar...................35 - 50 Växelspaksfästets bultar........................35 - 50 Drivflänsmutter
M46...................175
M47, storlek M16..................70 - 90
M47, storlek M20..................90 - 110 Muttrar, överväxel till mellanstycke..................12 Överväxelsolenoid...............................50
Ã…tdragningsmoment Volvo 940 och 960Koppling Bultarna i tryckplattan...................25
Ã…tdragningsmoment Volvo 940 och 960Reperationer med motor i bilen Topplocksbultar
Steg 1...........................20
Steg 2..........60
Steg 3...........Vinkeldra ytterligare 90° Ramlageröverfall.................110 Vevstakslageröverfall
Steg 1............20
Steg 2.........Vinkeldra ytterligare 90° Svänghjul/drivplatta (använd alltid nya bultar)..............70 Kamaxeldrev..............50 Hjälpaxeldrev..................50 Kamaxellageröverfall...........................20 Kamaxelhus, bultad fog i mitten motor B234F.....................20 Vevaxelns remskiva/drev, bult motorer
Steg 1............................60
Steg 2..............................Vinkeldra ytterligare 60° Oljesumpens bultar.........................11
Om nått värde saknas är det välkommet att kompletteras nedan Denna post ligger också under guider / manualer i kategorin Volvo 7/900 serien.Redigerat av Sladdaren den 18-08-2016 11:21
Tack, tack och mer tack. Helt suveränt, något jag också saknat, ända sedan jag fyndade en momentnyckel för 50 spänn inför min examen i underhåll av Volvo 740, att byta kamrem.
Kanon, hade det funnits ett första pris i praktiskt, informativt tänkande hade du varit GULDkandidat. Kunde blivit en gren i OS, förr hade de en gren i arkitektur bl.a.
Tack, tack och mer tack. Helt suveränt, något jag också saknat, ända sedan jag fyndade en momentnyckel för 50 spänn inför min examen i underhåll av Volvo 740, att byta kamrem.
Kanon, hade det funnits ett första pris i praktiskt, informativt tänkande hade du varit GULDkandidat. Kunde blivit en gren i OS, förr hade de en gren i arkitektur bl.a.
kul att det uppskattas. Är en hel del siffror att gå igenom och få på plats här inne...
Jodå, men du har fått med det mesta kan jag tänka. Sedan blir det för mig att leta upp NM på momentnyckeln och ställa in den och förstå mig på den, blir väl till att pröva mig fram på bultar som inte är så viktiga (vad jag tror) annars blir det som med min gamla Triumph Bonneville MC som jag hade ett år och dessa bikes var ju kända för att tappa grejor blev rekommenderad av HD -förare att fästa ett nät bak som kunde fånga upp dem
Däremot hälsar HD-förare på Engelska bikers däremot inte på Japanska Riskokare
Jodå, men du har fått med det mesta kan jag tänka. Sedan blir det för mig att leta upp NM på momentnyckeln och ställa in den och förstå mig på den, blir väl till att pröva mig fram på bultar som inte är så viktiga (vad jag tror) annars blir det som med min gamla Triumph Bonneville MC som jag hade ett år och dessa bikes var ju kända för att tappa grejor blev rekommenderad av HD -förare att fästa ett nät bak som kunde fånga upp dem
Däremot hälsar HD-förare på Engelska bikers däremot inte på Japanska Riskokare
så pass skramligt så bultar och muttrar ramlar av på Triumphen. Har fått den förklaringen också att japanska hojar är ingen större värde i att hälsa på . Förresten monterade du nått nät på hojen din ?
Jodå, men du har fått med det mesta kan jag tänka. Sedan blir det för mig att leta upp NM på momentnyckeln och ställa in den och förstå mig på den, blir väl till att pröva mig fram på bultar som inte är så viktiga (vad jag tror) annars blir det som med min gamla Triumph Bonneville MC som jag hade ett år och dessa bikes var ju kända för att tappa grejor blev rekommenderad av HD -förare att fästa ett nät bak som kunde fånga upp dem
Däremot hälsar HD-förare på Engelska bikers däremot inte på Japanska Riskokare
så pass skramligt så bultar och muttrar ramlar av på Triumphen. Har fått den förklaringen också att japanska hojar är ingen större värde i att hälsa på . Förresten monterade du nått nät på hojen din ?
Näää men en jedrans massa fasta nycklar i tum och inches samt Heynes Triumph MC verkstads bok, på engelska. FRikopplingen eller "clutchen" funka inte riktigt, så PhantomBiker var där skruva, men inte katten kunde jag få det till att hålla, dessutom skrämde maskinen slag på mig så jag sålde den med förtjänst efter ett år (vågade inte lägga ner den i kurvor) Min polare som är biker körde den i 140 km/tim. Det var en attans snygg maskin i vart fall.
Vad är det för årsmodell på denna cykel då ?.
jah det blir jämt elände när det kommer till tum. Blir lika irriterad på sig själv varje gång man möter på en mutter, skruv eller bult som är i tum. Verktygslådan är dåligt utrustad för såna bultar . Tänker att man ska skaffa sig lite tum nycklar ifall man skulle behöva det i framtiden men än så länge har jag inte gjort det.
Vad är det för årsmodell på denna cykel då ?.
jah det blir jämt elände när det kommer till tum. Blir lika irriterad på sig själv varje gång man möter på en mutter, skruv eller bult som är i tum. Verktygslådan är dåligt utrustad för såna bultar . Tänker att man ska skaffa sig lite tum nycklar ifall man skulle behöva det i framtiden men än så länge har jag inte gjort det.
Tror det var en 1969;a. Äsch, det finns välan inga engelska bultar våra Volvo´s eller?
Tattig v50 införskaffad. Ska man göra den mattsvart med flakes eller låta den vara lökig??? Givetvis också röktona bakljus, gula lyktor och dechrome