Ford Mondeo 2.0 -97 oljebyte
|
Sladdaren |
Publicerat 05-10-2015 11:47
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Var ett tag sen jag uppdaterat denna tråd. I brist på bilder på röda farans projekttråd så får man gå på denna .
Denna bil har jag iaf inte kvar i min ägo. Det är farsan som fått tagit över denna. Dock så får jag serva och fixa grejer på den fortfarande. I somras fick den ny olja och filter samt att vi fick byta en broms slang innan ombesiktning. En helvaxning blev det oxå.
Nu har hastighets mätaren lagt av . Jag skulle tippa på att det är givaren som är problemet. Så blir att leta rätt på en annan givare till helgen.
Givaren på denna ska troligtvis finns i närheten av växellådan. Enligt fakta ska det vara trångt och eländigt . Sen är det inte alls lika öppna ytor att mecka som på Volvo. Ska försöka ta nån bild på detta, då detta ska vara ett ganska vanligt fel på Ford Mondeo -97.
Sladdaren bifogade följande bild:fil:
You are not allowed to see attachments in this thread.
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
InTheWhite |
Publicerat 05-10-2015 17:52
|
Volvoswedens VolvoGuru
Inlägg: 2430
Registrerad: 01.03.14
|
Inte roligt att meka om det är trångt och jäkligt! |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 09-10-2015 18:21
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Hittade på hastighets givaren. Bäst kommer man åt den underifrån vid växellådan. Tog en bild på hur den sitter, väldigt trångt om plats. Blev förvånad att jag ens lyckades få en bild på denna.
Men jag lyckades inte få ut givaren. troligtvis skall den lilla lås pinnen dras ut som syns med på bilden. Denna satt stenhårt. Sen tyckte jag inte reservgivaren såg ut som den som sitter monterad + att färgerna på kablarna skilde. Vi får se om det blir en chansning till nån dag att få loss givaren.
Redigerat av Sladdaren den 20-04-2018 23:55
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
InTheWhite |
Publicerat 10-10-2015 01:43
|
Volvoswedens VolvoGuru
Inlägg: 2430
Registrerad: 01.03.14
|
Jo, ser ut att vara trångt värre. Inte lättmekat precis. |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 06-04-2016 22:46
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Fortfarande fel på hastighetsmätaren på denna Ford. Så imorgon kommer den lämnas in på felsökning om detta. Min gissning är att det är givaren som är felet. Problemet är att jag inte är helt säker på ifall den lilla låspinnen (ifall det är en låspinne) ska dras ut före innan man kan få bort givaren. Försökt att lossa på pinnen men den sitter riktigt hårt. . |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
InTheWhite |
Publicerat 07-04-2016 17:16
|
Volvoswedens VolvoGuru
Inlägg: 2430
Registrerad: 01.03.14
|
Inte skoj när grejerna ska hålla på att trilskas! |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 07-04-2016 19:56
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Neh denna historia verkar bli mindre rolig . Enligt verkstan så ger hastighetsgivaren utslag och ska fungera. Troligtvis är det själva instrumentpanelen som måste bytas. Fortsatt felsökning under morgondagen. Fick ändå veta vad kostnaden kommer bli med arbete och begagnad panel. Man kan hoppas att det är oxid på kablarna till panelen för annars kommer detta hamna på ca 4-5000:-
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
InTheWhite |
Publicerat 07-04-2016 20:03
|
Volvoswedens VolvoGuru
Inlägg: 2430
Registrerad: 01.03.14
|
Uj, det var inte dåligt! |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 12-04-2016 16:15
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Jo nu var felet åtgärdat. Kalaset gick på 5100:-. Det var instrumentpanelen som byttes ut. Nu blev farsan lite gladare igen men det blev ett stort hål i plånboken för honom. Nu får det bli att beställa BP tid för denna Mondeo
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
InTheWhite |
Publicerat 12-04-2016 17:11
|
Volvoswedens VolvoGuru
Inlägg: 2430
Registrerad: 01.03.14
|
Gott att felet hittades! |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 23-04-2016 20:48
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Denna gick inte igenom bilprovningen nått vidare alls.
*Ska visst vara bromsrör nånstans bak som behöver bytas pga rostangrepp.
*Styrled behöver bytas
Så till nästa vecka blir det att fixa lite Fååååård.
Eftersom jag inte tror att hela bromsröret som går till bromsen bak så funderar jag på att kapa av det som är dåligt och skarva detta med en skarvnippel till bromsrör.
Lite info hur denna ser ut och fungerar
Man behöver inte göra nån koning alls på bromsröret vilket låter smidigt. Men jag kommer ändå få använda dubbelkoningsverktyg när jag ska fästa bromsnippel på den nya bromsröret till bromsslangen. Hittade en skarvnippel som ska fungera både på stål, kopparnickel och kopparrör. Mycket troligt är att det sitter stålrör på Fården. Men med denna skarvnippel kan jag välja om jag vill använda vanligt kopparrör att byta ut det dåliga med.
Styrleden får vi mäta och räkna gängorna när vi skruvar av den. Får hoppas det inte behövs nån hjulinställning efteråt. Men egentligen ska man väll göra en inställning i alla fall. Men vi byter styrleden så får vi se om det blir nått sneslitet däck senare
Redigerat av Sladdaren den 21-03-2017 19:02
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
InTheWhite |
Publicerat 23-04-2016 21:42
|
Volvoswedens VolvoGuru
Inlägg: 2430
Registrerad: 01.03.14
|
Jäkla smidig skarvkoppling! |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 26-04-2016 09:56
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Jo dem var riktigt smarta dem där.
Bromsrör och bromsar på en bil som är tillverkad i usa är inte alls kul för nån som knappt har ett verktyg i tum .
Luftnippeln i bromscylindern gick varken med en 10 eller 11mm. Så blev att för en gång skull göra en klåpar grej och banka på 10ans hylsa ändå . Jo det funkade fint, luftnippeln gick att vrida på till sist.
Bromsröret var lite slitet, det måste man hålla med om. Här går bromsröret bakom väggen ca 30-40 cm måste kapas. Trångt och röret är vinklat åt alla håll.
Men när jag bestämt var jag skulle kapa röret så fick inte min rörkapare plats nånstans. En alldeles för stor rörkapare i biltemas dubbelkonings kit. Blev att pausa här. Får skaffa en mindre, för det är eländigt och trångt att komma åt nånstans.
Neh ni grabbar, fy"¤¤ vad det är eländigt att mekka bromsar. Tar så mycket tid och när det är trångt så tycker man det är lite frusterande. Man vet vad som måste göras men man kommer inte åt.
Vi får se hur det blir med bromsarna och tid att gå på detta igen. Då bjuds det på lite action bilder .
Men när klockan blev för mycket så tänkte jag göra färdigt styrleden ialla fall.
Rostiga muttern på styrleden börjades direkt med att gå av. Som tur är så skulle den av och en ny mutter fanns med i nya styrleden . Styrleden gick bra att lossa på... 23,5 gängvarv ut och så blev det 23,5 gängvarv in. Så borde inte behövas en inställning här..
Den nya styrleden ..Skönt att detta gick så smidigt..ca 10-15 min tog det att byta detta.
Redigerat av Sladdaren den 19-04-2018 23:11
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Ghurra |
Publicerat 26-04-2016 23:26
|
Medlem
Inlägg: 68
Registrerad: 28.01.14
|
Du mätte styrleden innan?
De behöver ju inte vara exakt lika långa... :-)
855 T-5R -95, V90 -98, 245SE -93
245 -88, 944 -91, 960 3.0 -91
V70 GLT -97, Mazda 1300 -75
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 27-04-2016 14:37
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Ghurra skrev:
Du mätte styrleden innan?
De behöver ju inte vara exakt lika långa... :-)
Jo dem var exakt lika långa som tur var
Blir en vända på bromsrören igen. Uscch och fy för att greja med bromsrör. Det jag funderat på är ifall det går att strypa bromsoljeläckaget efter man kapat. Antigen klämmer jag röret eller om man kan hitta nån gummi plupp man kan sätta på röret. Man blir så grymt stressad när det står och droppar och man vill inte att huvudcylindern ska bli tom på vätska .
Neh lär strypa läckaget så jag får tid på mig att böja till det nya röret .
bromsrör i koppar är mjukt så man kan klämma den enkelt. Stålrör som sitter på denna Mondeo vet jag inte om det är svårare..
Jo förresten skriver in detta tips som jag läste om nyligen...Att om man tar en pinne som håller nere bromspedalen när man kapar så läcker det inte ut. Detta ska naturligtvis provas om det funkar
Redigerat av Sladdaren den 27-04-2016 15:05
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
InTheWhite |
Publicerat 27-04-2016 19:41
|
Volvoswedens VolvoGuru
Inlägg: 2430
Registrerad: 01.03.14
|
Hoppas det går smidigt! |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 28-04-2016 21:02
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Bjuder på lite oskarpa mobilbilder.
Nu sitter det nya bromsröret på och dem 2 skarvnipplarna. Men det är så trångt att jag inte kommer åt att dra åt den ena skarvnippeln på detta ställe som visas på bilden.
Här är det ialla fall kapat, men var svårare än jag trodde det skulle bli att dra åt nya skarvnippeln här. Jah man lär sig av sina misstag. Så här efterhand så skulle jag kapat bromsröret på ett bättre ställe som man kommer åt.
Skaffade en mindre röravkapare. Denna funka fint. Får se nu då om jag kan komma åt att dra åt nippeln längst in. Som det är nu så håller den inte tätt när man bromsar. Har inte sysslat med så mycket bromsrör tidigare så detta blev man en erfarenhet rikare av.. I värsta fall så får jag kapa längre bort och skaffa längre nytt kopparrör.
Lite annat också!..
Farsan hittade denna i sina gömmor. En burk oöppnad Dinitrol underredsmassa..Prislappen på 39:- fanns på klistrad fortfarande..
Jo kan tillägga att det funkade kalas med att hålla bromspedalen nere medans man jobbade med avkapade bromsrör. Rinner inte ut en droppe från rören
Redigerat av Sladdaren den 19-04-2018 23:03
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
InTheWhite |
Publicerat 29-04-2016 13:12
|
Volvoswedens VolvoGuru
Inlägg: 2430
Registrerad: 01.03.14
|
Ser lite tajt ut där ja! Hoppas det löser sig.
Använder alltid Dinitrol, funkar kalasbra tycker jag. |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 29-04-2016 18:30
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
InTheWhite skrev:
Ser lite tajt ut där ja! Hoppas det löser sig.
Använder alltid Dinitrol, funkar kalasbra tycker jag.
Jo tänkte på dig när jag såg burken...Detta är en stor burk. vet inte hur länge den stått i gömmorna. 39:- kostade den då. Så kan det vara kanske 10-20 år gammal denna burk.
Det löste sig med bromsröret. Så fort vi fick upp bilen på en lyft så gick det kalas att komma åt. Så nu är bilprovningens 2or åtgärdade på denna. Kostnad för material och kompletteringar av vissa verktyg och röravkapare gick på sammanlagt 500:-. Men lite svärande ibland och kliande i skägget så var det ganska kul jobb detta. Prisuppgift på samma arbete på verkstan som vi hade kontakt med ville ha 2500:- för detta jobb. Så det känns bra att kunnat spara in 2000:-
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
InTheWhite |
Publicerat 29-04-2016 18:51
|
Volvoswedens VolvoGuru
Inlägg: 2430
Registrerad: 01.03.14
|
Då kan du slösa resterande 2000kr på roliga saker till bilen! |
Dela den här posten: |
|
|
|