Hej! har nyligen, 11 juni, köpt en 745 -90 GLT. Har bytt överväxelrelä då överväxeln inte hoppade i, och termostat eftersom motorn inte blev varm. Båda med gott resultat. Besiktade 2:a juli med blankt papper. Efter besiktningen så sa "besiktningsgubben" att bilen gick på tre cylindrar några sekunder. Nu går den illa första minuten sen poppar det till och motorn går utmärkt. Jag har tyckt mig märka att han går dåligt när man startar direkt efter man stannat, får han däremot stå en stund så verkar han starta normalt. Det är som att han går på tre cylindrar, som besiktningen sa. Kan någon hjälpa mig med detta problem? "lamdalampan" kan blinka till vid starter då han går ojämnt, men aldrig annars. Mvh Peja
Gör en felkodsavläsning och se om du får upp några koder. http://www.volvosweden.se/articles.ph...icle_id=38. Kan vara nått med LMM eller lambdasond. Men som sagt kolla först om felkodssystemet kan tipsa på vart du ska börja sikta in var du ska leta efter felet.
När luftmassemätaren är dålig så brukar det bli så här han uppträder sig. Men det borde visas nån felkod på detta då du kollar.
tack för hjälpen så länge skall kolla det. Mvh Peja
juli 18 2014 12:49:51:
Har nu fått felkod 2-3-2. Adaptiv lambdakontroll. Visar på mager eller fet blandning, tomgång. Vad visar detta att felet kommer ifrån? Hjälp mottages gärna.
Redigerat av Peja den 18-07-2014 11:52
tack för hjälpen så länge skall kolla det. Mvh Peja
juli 18 2014 12:49:51:
Har nu fått felkod 2-3-2. Adaptiv lambdakontroll. Visar på mager eller fet blandning, tomgång. Vad visar detta att felet kommer ifrån? Hjälp mottages gärna.
Ok, då är det troligtvis nått av det jag tipsade om i förra posten. Luftmassemätaren eller lambdasonden som detta pekar på. Man kan juh mäta upp lamdasonden för att se om den ger konstiga värden. Det är juh inte så billiga grejer detta, så att bara byta ut utan att felkolla kan vara lite surt för plånboken om det inte hjälper. Och det är alldrig bytesrätt på lambdasonder eller Luftmassemätare.
Detta är hur du kollar detta med lambdasonden påskruvad
Koppla in en högohmig (digital) voltmeter mellan jord och svart sladd på sonden. Observera, koppla inte bort den svarta sladden från sin anslutning för då fungerar inte mätningen.
Varmkör bilen och håll varvtalet på ca 2000 rpm för att "tända" sonden, m a o över 350 grader C.
Titta på voltmetern att den svänger över och under idealvärdet 0.5V. Den ska passera detta värde minst 8 ggr under en 10 sekunders period. (Svänger normalt mellan 0.3 till 0.7 V)
Om spänningen står stilla eller reagerar för långsamt ska den bytas.