Får inte riktigt ordning på detta med ABS lampan i instrumentpanelen, den lyser fortfarande. Bromsarna tuggar ibland. Så nu ska vi prova med att byta bromsvätskan i bromssystemet. Många tänker inte på att BROMSOLJAN med tiden blir utblandad med vatten (kondens mm). detta gör att ABS ventilerna rostar! Likadant med kolvarna i bromsoken. INTE BRA Så hur gör man enklast för att byta?
Så här gjorde vi på Bettan !
Börja att se till att du ha fräscha luftningsnipplar. Här byter vi ut nipplarna på alla hjul ( köpte nya för 70 kr).
Byte av luftningsnippel.
Därefter suger du ur den gamla bromsoljan ur behållaren.
Byte av bromsolja.
Sedan torkas behållaren ur NOGGRANT!
Fyll upp med NY bromsolja, sätt på locket med luftslanganslutning ( lätt fixat med ett lock från skroten)
OBS !! VIKTIGT ! Du MÅSTE ha en tryckregulator som begränsar trycket till 2 BAR!! Mer tryck kan skada huvudcylinderns packningar!
Sedan tömmer man ur gamla oljan en nippel i taget, samtidigt som en kompis håller koll på nivån i behållaren ( koppla loss luften och fyll upp vid behov)
Gamla bromsoljan rinner ut.
Byte av bromsolja.
När det kommer REN GUL bromsolja vid alla 4 hjulen är allt klart! Bara toppa upp behållaren med ny bromsolja. KLART!.
Så här svart och gammal var bromsoljan som fanns i systemet.