Mars 29 2024 02:10:18
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Har du fått felaktig parkeringsbot någon gång ?

Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
17% [3 Röster]

Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
28% [5 Röster]

Nej har aldrig fått parkeringsböter.
Nej har aldrig fått parkeringsböter.
28% [5 Röster]

Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
17% [3 Röster]

Annat alternativ än dem ovanstående
Annat alternativ än dem ovanstående
11% [2 Röster]

Röster: 18
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 01.03.23

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Kopplingsscheman och... 6
· Koppla och ansluta e... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Laga rosthÃ¥l i trö... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide BlÃ¥ inst... 1
· Lösning pÃ¥ lysande... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 12925
· koppling och elschem... 12182
· Luftmassemätare 7494
· Komplett felsökning... 6929
· Rengöring av spjäl... 6713
· Volvo 740 armatur sa... 6157
· Felsökning av gener... 6146
· Byte av mittenbälte... 5656
· Byta vattenpump Volv... 5377
· Volvo v70 instruktio... 5325
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 42846
· Alla Ã¥tdragningsmom... 18682
· NY GUIDE Omklädsel ... 15770
· SÃ¥ här byter du va... 12566
· Byta kamrem pÃ¥ volv... 12506
· Besök Volvoswedens ... 9913
· Guide pÃ¥ hur man po... 9808
· Vill du starta en pr... 9397
· Spola rent kylsystem... 9355
· Nollställa service ... 8903
Tråd skapare: Fantomvolvo
Tråd ID: 623
Tråd Info
Det är 24 svar i den här tråden, och den har visats 57955 gånger.
Visa ämne
Volvosweden Volvoforum » Felsökningar, Medlemmarnas reparations guider » Felsökning Volvo 240, 740 och Volvo 940
Inloggad just nu: 1 gäst(er)
 Skriv ut ämne
740 90:a oljeläckage, ventilkåpa, packning?
Fantomvolvo
Hej, hur gör man? Klarar man det som amatör? Behövs momentnyckel? Räcker det med ny packning eller loctite också?
Min b230f motor läcker helt plötsligt olja några droppar då och då mer när den körts en runda. Efter teknisk amatör utredning och genom uteslutnings metoden är jag nu ganska säker på att det är ventilkåpepackningen, därav de inledande frågorna. Kåpan sitter ju med tio bultar och ett oljelock, behöver väl inte tömma ut oljan heller? Ta bort, rensa och sätta dit en ny packning eller?????
Cool
Håll Hårt om Dina Drömmar
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Fantomvolvo skrev:

Hej, hur gör man? Klarar man det som amatör? Behövs momentnyckel? Räcker det med ny packning eller loctite också?
Min b230f motor läcker helt plötsligt olja några droppar då och då mer när den körts en runda. Efter teknisk amatör utredning och genom uteslutnings metoden är jag nu ganska säker på att det är ventilkåpepackningen, därav de inledande frågorna. Kåpan sitter ju med tio bultar och ett oljelock, behöver väl inte tömma ut oljan heller? Ta bort, rensa och sätta dit en ny packning eller?????
Cool

Jajemen skruva av dem 10 muttrarna och ta av kåpan. Var noga med att få bort alla rester av den gamla packningen. På med nya packningen. Har för mig dem 10 muttrarna ska helst momentdras. Ska titta upp detta så återkommer jag.japp
Du behöver inte tömma nån olja för detta men kan kan passa på att rengöra ventilkåpan. Det brukar vara lite rester av gammal olja under.
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
InTheWhite
Ett tips är att ta en liten klick flytande packning i de skarpa hörnen vid kamaxelöverfallen. Lätt det börjar läcka där annars. Smile

Du behöver inte momentdra, men spänn inte för hårt!
Dela den här posten:
Facebook
 
Fantomvolvo
Kanon, bör t.o.m. jag klara av men skall motorn vara arm eller kall och skall jag smörja lite extra p-pasta och sedan packningen ovanpå? Kan kanske låna en momentyckel, de är ju dyra som tusan.
Äsch, nu skrev vi samtidigt, så jag gör ett försök inom närmsta tiden och återkommer med resultatet.Tummen upp
Redigerat av Fantomvolvo den 06-01-2016 00:09
Håll Hårt om Dina Drömmar
Dela den här posten:
Facebook
 
InTheWhite
Biltema har annars billiga momentnycklar som funkar utmärkt för oss hobbymekare. Smile

Ta flytande packning på båda sidor av packningen i de skarpa hörnen, men använd bara lite.
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
15 nm ska åtdragnings momentet vara på ventilkåpan. Då är det bara att skruva muttrarna lite lagom. Ganska onödigt att ha en momentnyckel till hands med detta lilla åtdragnings momentet.
Jo ska man ha en riktigt momentnyckel då kostar dem en del. Men som sagt denna åtdragning du ska göra behöver du bara göra på kännjapp
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Fantomvolvo
Äsch, det var inte ventilkåpan som läckte olja, den var bara smutsig, suck. Min CSI 740 utredning fortsätter med låååånga uppehåll p.g.a. klimatet och inget garage utan bara en uteparkering, under tiden lär jag mig en hel del om B230F, vilket är tanken med min Kareta.
Jo, jag tror jag begränsat läckageområdet och bifogar bild på motorn med ett område markerat, som har indicier på läckage, men vad är det som sitter där mellan blocket och kylaren? Kan det vara oljepumpen? Läckaget är bara "dripp/dropp/" efter korta körningar, när oljan är varm, men ack så frustrerande.
Önskar jag hade en affisch på väggen av Volvos motor B230F, med alla delar markerade och detaljer av de olika delarna med förklaringar, buäääää!
Här är i vart fall min bild, okulärbesiktiga och begrunda, please.
volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/d1c28f10d7584d1813904eb04121e285.jpg
Håll Hårt om Dina Drömmar
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Det där är vattenpumpen. Den ska inte kunna läcka olja men är packningen dålig så brukar det läcka kylarvatten runt det området.Smile
Kolla ifall det inte är runt oljepåfyllnings locket det läcker olja. Tätningen eller packningen i locket kan behöva bytas ut thinking. Eftersom det ser ut att ha kommit olja runt vattenpumpen så är påfyllningslocket precis nästan ovanför..
Redigerat av Sladdaren den 17-02-2016 16:58
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Fantomvolvo
Ibland känner man sig bara så nöjd, trots att man omöjligt kan allt, så vet man i varje fall var man skall fråga.
Jag var nästan helt övertygad om att det var oljepumpen, men där gick man på pumpen Ubernice
dessutom kan du ha rätt om locket, lösningen brukar ju vara väldigt enkel när man utgår från det värsta och mitt framför ögonen på mig också.
Jag har skruvat av locket ett par gånger, eftersom jag upptäckte lite "majonnäs" på det, på insidan och en förklaring till detta kan vara mina start och stanna turer som varit väldigt korta en tid nu, samt ett läckage, så att det bildas kondens i locket. Jag håller tummarna och skall göra en ordentlig uppföljning när vädret tillåter.
Tack än en gång för hjälp och tips Music

februari 18 2016 23:57:41:
Nope, det är inte påfyllningslocket! Idag körde jag en längre runda och kollade upp locket efteråt, nä inget läckage. Börja luta åt Biltemas oljefilter, men utredningen fortsätter. Visst kan man lämna in den, om man har råd eller hyra lift och gissa, men det blir mer intressant och mer detaljerad undersökning med små medel på detta vis.
forts. följer....Stressad
Redigerat av Fantomvolvo den 18-02-2016 23:57
Håll Hårt om Dina Drömmar
Dela den här posten:
Facebook
 
InTheWhite
Undrar om det inte är främre kamaxeltätningen som läcker? Inte ovanligt.
Dela den här posten:
Facebook
 
Fantomvolvo
InTheWhite skrev:

Undrar om det inte är främre kamaxeltätningen som läcker? Inte ovanligt.


Jag är ju rädd för att det är det också, det är väl det man kallar topplockspackningen och kostar som en ny begagnad 740 att reparera, men efter körningen igår har det bara kommit ett par droppar under bilen, så jag kollar vidare.
Håll Hårt om Dina Drömmar
Dela den här posten:
Facebook
 
InTheWhite
Nej alltså kamaxeltätningen sitter i framkant och tätar mellan kamaxel och topplock, det är inte topplockspackningen. Tror som sagt snarare att det är den som läcker och inte toppakningen.
Dela den här posten:
Facebook
 
Fantomvolvo
Tack för tips. Har redan Googlat på kamaxeltätning (man lär sig en massa på detta vis) ordet autodidakt (självlärd) har jag tidvis använt ganska flitigt och nu blir det aktuellt igen.
Till kamaxeltätning, det är tydligen en packning eller "packbox" som sitter i närheten av kamaxelremmen som ju skall bytas innan den slits upp. Lossar man kåpan till remmen så kan en läcka synas inuti denna och det är inte bra för remmen, så jag forskar vidare och ser om jag kan kolla upp denna möjlighet till läcka ute på min parkering när solen skiner.
Jag håller alla intresserade uppdaterade, även med bilder, så lär jag mig själv också vad motordelarna heter och var de är placerade thumpsup
(försökte hitta en smiley med en bok, hade passat som avslut, juh)
Håll Hårt om Dina Drömmar
Dela den här posten:
Facebook
 
InTheWhite
Alltid bra att försöka klura ut problemen själv, man lär sig mycket på det viset. Smile
Dela den här posten:
Facebook
 
Fantomvolvo
InTheWhite skrev:

Alltid bra att försöka klura ut problemen själv, man lär sig mycket på det viset. Smile


Dessutom hittade jag din svarstråd på nätet (jagrullar) samma problem MED BILDER, toppen, kanske kan jag lösa det lika enkelt så småningom, OM det nu är där läckan finns?
Håll Hårt om Dina Drömmar
Dela den här posten:
Facebook
 
InTheWhite
Lättast att lokalisera läckan är efter att man gjort en grundlig motortvätt, annars kan det vara jäkligt svårt.
Dela den här posten:
Facebook
 
Fantomvolvo
InTheWhite skrev:

Lättast att lokalisera läckan är efter att man gjort en grundlig motortvätt, annars kan det vara jäkligt svårt.


Absolut, men närmsta möjlighet ligger 5 km härifrån och jag fasar för att inte få igång den köra därifrån efter en motortvätt.
Var däremot ute idag och tog foto med smartphonen (en av de vettigaste funktionerna, förutom att ringa) riktade den mot området kring oljefiltret som är svårt att se annars och nu när jag studerar bilden tycker jag det ser oljigt ut just runt filtret, kan ju va skygglappar och optimism också, men svara gärna vad ni tror Cool
volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/fa7a5fa9c6a9aee34bf57f711695dbe3.jpg
Håll Hårt om Dina Drömmar
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Det är inte lätt detta att se om läckaget kommer ifrån filtretConfused. Helst vill man hitta en droppe som är på väg att falla. På bilden är det mörkare runt oljefiltret det ser man men undrar om inte det är bara gammal olja sen tidigare när man bytt olja och inte torkat rent runt omkring.
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
InTheWhite
Tycker också det ser ut som gammal olja. Men som sagt, en motortvätt är nog ett måste för att lokalisera läckan.
Dela den här posten:
Facebook
 
Fantomvolvo
Litta uppdatering på läckan. Har ju varit utslagen av influensa en tid och börjar sakta vakna till liv igen. Jo, den här läckan är inte SÅ problematisk, läcker någon droppe då och då, men naturligtvis ska det åtgärdas. Jag har kört långa och korta turer utan problem och lokaliserat läckan till någonstans under eller bredvid filtret. Förre ägaren trodde det kunde vara från en oljetrycksmätare/givare som han bytt strax innan jag tog över. En härlig granne som tyckte Volvo 740 var den bästa bil han ägt, menade att gamla bilar SKALL läcka lite olja annars är det fel på dem Grin
Well, vi väntar på värmen så ska in under bilen och kolla om jag kan se något på plats och jag kommer att hålla er uppdaterade. Detta är ju precis som ett datorproblem, det kan vara vad som helst av många problem och man kan angripa samtliga lösningar från många olika håll.
(Under dessa månader har den läckt ca: 3 - 5 dl och jag har ännu inte fyllt på ny olja eftersom oljestickan visar oljemängd inom godkänt område. Skall vid tillfälle fylla på några dl och köra en tur, parkera och kolla om det läcker mer och isåfall var det kommer ifrån)
Håll Hårt om Dina Drömmar
Dela den här posten:
Facebook
 

Dela den här tråden
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


GÃ¥ direkt till forum:

Liknande trådar
Ämne Forum Svar Senaste inlägg
Grenrörs packning 740 Felsökning Volvo 240, 740 och Volvo 940 4 26-04-2022 08:15
Volvo 740 -89, störande problem med oljeläckage och dålig gång vid start. Felsökning Volvo 240, 740 och Volvo 940 8 14-05-2019 08:34
Byta topplock packning plana Medlemmarnas Reparationer Och Underhålls Manualer 1 07-12-2013 11:14
Translate panel
Profilbilder
248 Användare (3.79%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

18-03-2024 18:08
dekal trimningen blev inte alls bra Thumpsdown. Kolla projekt tråden Alien grey

10-03-2024 16:42
Ny video på gång igen Smile. En lite enklare guide nu innan vi går på felkod P0420 videon

06-03-2024 22:05
Ska göra en koll på bromsarna på min förra V70 som grabben har nu, fick en 2a på BP Smile

06-03-2024 13:16
Öppnade upp strömställaren och hittade felet och orsaken till att den slutat fungera http://www.volvosw
eden.se/readarticl
e...cle_id=614

28-02-2024 12:24
thumpsup tack för tips. Vet inte om användaren har nån lysande service lampa i samband med denna kod, men vi får se om han läser detta.

27-02-2024 22:45
Code 44, är nog "dax för service" om jag fattade det rätt.

20-02-2024 12:22
Felkod 44 på en Volvo S80 årsmodell -00. Intressant vad detta kan betyda. Verkar inte finnas nån info globalt heller om detta. thinking

Inloggade användare
· Besökare: 7

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 6,570
· Senast registrerade användare: Sweetlarsson
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo V70N -04 Röd 209 hk
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning pÃ¥ automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
66,110,464 unika besök