Hej på er alla, en ny snubbe här med den första Volvon sedan 1989 och den första 900-vagnen någonsin!
Jag har enorma problem med att få i, främst, backen när motorn är igång, så även vid cirka 3 tillfällen av 4, tillika 1:an och 2:an.
Jag har förstått, utifrån ett stort antal sökningar i ett flertal forum, att den berömda vinkelprofilen, anslaget som skall förhindra att backen läggs i utan att föraren har avsikten, kan justeras någon att max 2 mm åt förarstolen.
Det har jag INTE gjort innan denna post.
I brist på en ny vibrationsdämpare i bakkant på växellådan - som tvärt emot vad som påstås skall gälla för denna vagn! - så har bilen den variant som gäller för automatlådorna, inte den "lådliknande" enklare utan en metallram. När en god vän var under så blev det mycket bättre när han lyfte upp lådan med en kofot där, så vi lade emellan en 5 mm planbricka såsom ett experiment, men väl ute med bilen igen på hans gårdsplan så fick jag inte i 1:an och 2:an OM jag inte slog av motorn.
Utan att sålla bort kopplingen och lådan i sig ur meningsutbytet, så skänker jag allt mer en tanke om att det KAN vara ett icke fullt ut avluftat hydrauliskt system för kopplingen - som tar direkt och cirka en tredjedel upp från golvet.
Tomgångsvarvet ligger på ca 800 rpm.
Jag skall operera mig så min sambo "bara måste" kunna köra den de följande fyra månaderna därefter, så ALL hjälp tas med tacksamhet emot, bästa likasinnade!
Hej
Om det skrapar och låter illa när Du försöker växla, gissar jag på slitna synkroniseringsringar i lådan. Förutsatt att kopplingen fungerar korrekt. Dessa har till uppgift att synkronisera varvtalet på växellådans drev, så att nästa växel skall gå lätt att få i. har bilen gått långt? Körts extremt hårt?
Dollar
Jag har bara haft den sedan i fredags em (den sjunde nov), men det jag VET det är att det har varit 12 på den, och att den har gått 32915 mil. Historiken är av naturliga skäl mig totalt obekant.
(Motor: B230 FB med Volvos specialtrimsats från fabriken som skall ha gett 136 hk.)
Jag missade att i min inledande information skriva att när motorn är avslagen så flyter samtliga (!) växlar i hur mjukt och fint som helst, nästan som på VTV då jag rangerade tiotusentals vagnar!
Notera även att, med motorn igång, så är det som att försöka att få två olika drev att kugga i varandra; stört omöjligt - och det gäller på backen och 1:an och 2:an. 3:an och 4:an går bättre medan 5:an... Jag är också en mekaniker och motorrenoverare så jag behandlar all mekanik med maximal respekt och lyhördhet, jag ville bara förmedla öronens intryck, Dollar.
===
En uppdatering:
Jag testade ett flertal nya positioner för "anslaget", den vinklade bygeln under den övre damasken mellan stolarna, men det gick inte att få det bättre i dag den 12:e. Vid ett av de testade lägena så fick jag inte i en enda växel av de 6 med motorn igång, det var helt omöjligt - vilket jag inte provocerade då skorrandet kom direkt! Jag flyttade profilen i steg om cirka en mm/gång.
Vänliga hälsningar
Tony
Redigerat av VTV_Dude den 12-11-2014 20:03
Tattig v50 införskaffad. Ska man göra den mattsvart med flakes eller låta den vara lökig??? Givetvis också röktona bakljus, gula lyktor och dechrome