bluddrar när laddtrycket kommer -LÖST
|
jimmie |
Publicerat 16-09-2014 20:52
|
Nybörjare
Inlägg: 8
Registrerad: 16.09.14
|
tja,har ett problem med min 940 turbo,när man gasar ordentligt så bluddrar han när laddtrycket kommer.Kör man normal körning å inte tokgasar så funkar han hur bra som helst Har nyligt bytt fördelarlock å rotor,dock ej tändstiften. Kan gamla tändstift/felaktiga ge dessa symptom?? Annars förslag på detta önskas
Redigerat av Sladdaren den 27-06-2016 02:09
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 16-09-2014 21:04
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
jimmie skrev:
tja,har ett problem med min 940 turbo,när man gasar ordentligt så bluddrar han när laddtrycket kommer.Kör man normal körning å inte tokgasar så funkar han hur bra som helst Har nyligt bytt fördelarlock å rotor,dock ej tändstiften. Kan gamla tändstift/felaktiga ge dessa symptom?? Annars förslag på detta önskas
Hej välkommen till forumet
Jo tändstiften kan ha orsak till detta och om det är fel gap på dem. Skulle även prova att byta soppa filtret.
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
jimmie |
Publicerat 23-09-2014 20:52
|
Nybörjare
Inlägg: 8
Registrerad: 16.09.14
|
jaha då var det dags igen,denna gången börja han bluddra för att tillslut dö helt.
nu startar han inte alls,luktar bensin när man kört på starten. Efter lite kollande så tror vi att fördelarlocket kan vara boven.Han får gnista å soppa,men tänder inte,står bara å tuggar.tändspolen har vi kollat å den funkar.tändmodulen funkar den med,kan det vara locket eller luftmassemätaren som sagt upp sig??
soppafiltret är inte bytt men ska köpa ett å byta |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 23-09-2014 21:51
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
jimmie skrev:
jaha då var det dags igen,denna gången börja han bluddra för att tillslut dö helt.
nu startar han inte alls,luktar bensin när man kört på starten. Efter lite kollande så tror vi att fördelarlocket kan vara boven.Han får gnista å soppa,men tänder inte,står bara å tuggar.tändspolen har vi kollat å den funkar.tändmodulen funkar den med,kan det vara locket eller luftmassemätaren som sagt upp sig??
soppafiltret är inte bytt men ska köpa ett å byta
Ifall luftmassemätaren pajat så brukar det generera en felkod, så denna kan du juh lägga kanske sist på listan att prova. Sen brukar Luftmassemätaren om pajat gå in i ett läge där man ändå skulle kunna köra bilen, Linka-hem-läge. Fördelarlocket och rotorn kan man juh i värsta fall skrapa bort lite oxidering och avlagringar på kontaktytorna. Spraya lite oxidspray och låt det verka i 10 min innan du börjar skrapa och göra rent.
Edit: kom på att när luftmassemätaren gått sönder så får bilen den effekten att det bluddrar och rycker och känns kraftlös. Kan juh vara så oxå att ditt felkodssystem inte registrerar felkoder. När du startar bilen nästa gång så koppla ur kontakten ur luftmassemätaren och kolla om den går sämre eller är samma känsla. Går bilen sämre, jah då är juh LMM ok. Du kan juh oxå prova och se om bilen registrerat en felkod att LMM inte är ikopplad..
Redigerat av Sladdaren den 23-09-2014 22:00
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
jimmie |
Publicerat 24-09-2014 22:57
|
Nybörjare
Inlägg: 8
Registrerad: 16.09.14
|
Hej igen efter en del testande å provande av fördelarlock å tändmodul å spole så kan vi konstatera att felet ej låg där.Idag prövade jag å starta igen å då ser jag att varvräknaren ej rör sig alls,vilket indikerar kass vevaxelgivare(hallgivare).
Bättre beggad sådan är beställd ifrån en skrot så nu får han stå tills vi byter den till veckan.Återkommer med resultat när det är monterat. |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 24-09-2014 23:37
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Jaha ok, den där hallgivaren är juh elände att kablarna till den ploppar ut ganska lätt.
Vore fint på forumet att komma på en lösning på detta problem. Ser fram emot att se om det löser sig med ny Hallgivare
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
jimmie |
Publicerat 06-10-2014 19:33
|
Nybörjare
Inlägg: 8
Registrerad: 16.09.14
|
jaha en snabb update igen då.Efter byte av hallgivaren,så vägrar han fortfarande att starta.Så nästa grej att byta blir väl isåfall det berömda sopparelät.Återkommer med resultat när det är gjort.Men kan det stinka soppa när man försöker starta även om relät skulle vara paj?? |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 06-10-2014 21:05
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
jimmie skrev:
jaha en snabb update igen då.Efter byte av hallgivaren,så vägrar han fortfarande att starta.Så nästa grej att byta blir väl isåfall det berömda sopparelät.Återkommer med resultat när det är gjort.Men kan det stinka soppa när man försöker starta även om relät skulle vara paj??
Hör du ifall soppa pumpen startar nått?. Ska surra lite från pumpen när bilen försöker startas. Jo det kan juh lukta bensin även om reläet är trasigt, troligt finns ett litet tryck i systemet och bränsle brukar finnas kvar i filtret. Men man kan juh bygla reläet för att starta pumpen ändå utan relä. Nu vet jag inte vilka nummer just på ditt relä du ska bygla mellan. Du måste kontrollera vilken utav stiften som går till bensinpumpen och vilken av stiften som är jord. På min Volvo är det stift 30 och 87 som gäller på bränslereläet!
Gör så här:
Tillverka en bygeltråd enligt bilderna.
Ta bort elkontakten vid bränslereläet. Anslut bygeltråden mellan stift 30 och 87 i elkontakten ( du får kontrollera vilka stift som gäller på din Modell!!). Slå på
tändningen. Pumparna ska nu starta. Går inte huvudpumpen, mät att 12V finns vid
pumpens anslutning. Finns ström till huvudpumpen, är pumpen sannolikt trasig. Saknas 12V så är det kabelbrott. Slå av tändningen och montera tillbaka bränslereläet. Går motorn inte att starta, trots att båda pumparna fungerar, kolla gnistprov. Finns gnista och pumparna fungerar med bygeltråd, så är troligen bränslereläet trasigt. OBS: BYGLA RÄTT!
Redigerat av Sladdaren den 21-04-2018 00:15
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
jimmie |
Publicerat 06-10-2014 21:38
|
Nybörjare
Inlägg: 8
Registrerad: 16.09.14
|
oki,tackar för bra svar,dock så har jag en 95:a så jag har en pump bara,den i tanken.Jag har gnista också
å jag kan höra ett litet surrande bakifrån tanken när jag slår på tändningen.Men däremot så funderar jag om man inte ska kunna höra relät när man aktiverar tändningen,dvs det ska väl klicka till ha ja för mig.Hör ingenting när ja vrider om nyckeln.
oktober 20 2014 21:30:34:
jahopp,nytt bränslerelä+spridarrelä å ett soppafilter införskaffat.Tror inte filtret är bytt på flera år.Återkommer med update om detta hjälpte eller inte
oktober 29 2014 20:55:00:
jaha,tid för en update igen då.Efter byte av spridarrelä+sopparelät så vill han gå igång men står ändå å tuggar.Skruvade upp locket på ventilkåpan för å kolla om det luktar soppa om oljan,men det luktar bara olja.Så det verkar som om den inte får sås.Soppafilter skall bytas på fredag.Vi tror det är stopp i filtret.Stinker soppa där,men det verkar som om det inte kommer fram helt enkelt,pumpen funkar.
Så vi får se om det är filtret som e boven,verkar så iallafall,återkommer med resultat.I annat fall så är det kanske ändå pumpen som är på upphällningen å helt enkelt inte orkar bygga nå tryck i systemet.
november 03 2014 17:59:50:
jahopp,en snabb resume av vad som blev resultatet av byte av båda reläerna+ soppafiltret.Startar fortfarande inte Efter att fått hjälp med å lyssna bak medans ngn försöker starta,så konstateras att pumpen inte vill vara med.Allt den gör är å klickar till.Så där har vi felet!! Död soppapump.Återkommer med ett avslut på detta efter att den har blivit bytt.
november 24 2014 01:52:08:
Jaha,då avslutar vi denna tråd då bilen skall säljas.Efter bytet av soppapumpen så startar han fortfarande inte.Jag själv har inte tid å felsöka ytterligare varför jag nu låter ngn annan jobba vidare med å hitta felet.Tråkigt men ibland så blir det så här.
Redigerat av jimmie den 24-11-2014 01:52
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 24-11-2014 08:28
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Det var tråkigt att den inte vill starta. Skulle vara roligt att få veta vad felet ligger nånstans. . Tack för att du uppdaterat tråden iaf Jimmie. Låter tråden vara öppen ett tag till ifall det skulle dyka upp nått fler tips eller om du själv får höra av nya ägaren om han kommer på..Detta var knepigt
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
jimmie |
Publicerat 13-01-2015 18:30
|
Nybörjare
Inlägg: 8
Registrerad: 16.09.14
|
Kan efter kontakt med den nya ägaren berätta att det va det sk insprutningsrelät som va felet,vilket vi redan bytt en gång tidigare.Så nu vet alla vad som gjorde att den inte ville starta.Bilen är numer såld å rullar iallafall.
Tack för lösningen jimmie. Då låser vi tråden
//admin
Redigerat av Sladdaren den 13-01-2015 21:13
|
Dela den här posten: |
|
|
|