Tänkte starta en tråd för alla Youtube kanaler och klipp som INTE handlar om bilar, motorer eller Volvo. Ni som skruvar och reparerar bilar kan ibland känna att man behöver en paus från detta skruvande för att inte bli galen. I den här tråden kan du posta och tipsa om vilka Youtube kanaler och klipp som helst som är enligt forumet offtopic (OT). Kasta in länken till videon eller kanalen i en ny tråd här inne. Vi får lita på att Youtubes administratörer rensar och filterar dem klipp och kanaler som startas.
Har du sett ett bra klipp eller följer en kanal på Youtube så lägg gärna upp länken här nedan. Kom ihåg att här inne så försöker vi samla endast OT ämnen. Allt som inte handlar om bilar eller Volvo är du varmt välkommen att posta här inne. Redigerat av Sladdaren den 06-08-2024 12:12
Jag börjar med att tipsa om denna kanal jag följt rätt länge, åtmonstonde 4 till 5 år har denna funnits på Youtube, länken är denna https://www.youtube.com/@SoftWhiteUnd...Underbelly. Detta är en kanal som är ganska tragisk och tyvärr är för mycket aktuell idag. Droger, psykiskt sjuka, hemlöshet och tragiska öden. Skaparen av denna kanal siktar in sig mest på att intervjua alla typer av människor som bor i Los Angeles. På gatorna i skidrow intervjuar kanalägaren Mark Laita människor som hamnat snett i samhället. Detta är en gigantisk kanal som har runt 6 miljoner prenumeranter för tillfället.
Mark Laita intervjuar en kille som blivit rånad och skjuten i ansiktet.
Ägaren Mark Laita återkopplar oftast dem människor han träffar och han blir ibland nära vän med den som intervjuas. På det viset så får man en inblick hur och på vilket sätt den som intervjuas försöker ändra sitt leverne. Jag får oftast känslan av att kanalägaren försöker hjälpa dem människor han möter. Vem som helst kan plötsligt hamna snett och mellan stolarna. Detta är en kanal som visar människor som är på utkanten av samhällets ramar. Här nedan lägger jag upp ett par klipp på intervjuer som jag tycker påverkar en som allra mest.
Familjen "The whittakers" ett resultat av inavel
Denna första video jag länkar till är kanalens mest besökta och pouläraste. Videon visar när kanal ägaren Mark Laita besöker familjen The Whittakers. Detta är en familj som är resultatet av inavel. Här får vi en namn presentation och inblick på familjens medlemmar. Ray och Lorene heter två av familjens medlemmar. Dessa två är dem som inte alls kan kommunicera. När Ray försöker prata använder han sig av ljud som kan förknippas med hundarna som finns i familjen. Timmy är den enda i familjen Whittaker som tagit examen från gymnasiet. Familjen skyddas av sina grannar som inte tar snällt mot främlingar som dyker upp på besök vid deras dörr, med en arg granne som till och med hotar fotografen Mark när han dök upp för att besöka familjen. Denna första video är en av många besök under åren och dessutom blir familjen väldigt bra vän med Mark.
Tyvärr idags läget så har relationen mellan The Wittakers och kanalägaren brytits. För ett tag sedan så startade Mark en insamling till familjen. Denna insamling skulle användas till att renovera deras hus. Många av kanalens medlemmar och besökare tror jag lyckades samla ihop en rejäl summa pengar. Tyvärr så har familjen Whittakers gång på gång bett Mark Laita om pengar. I början skickade Mark pengarna dem bad om att få, men efter ett tag började historierna för att få dessa pengar att låta orimligt. Kort sagt så kom Mark på att en av deras familjemedlemmar hade använt alla pengar till att köpa droger. Det har för tillfället inte dykt upp någon ny film på The Whittakers på cirka ett halvår och jag tror Mark bröt kontakten helt efter han kommit på familjen att ljuga.
Första besöket till familjen "The whittakers". En familj som är resultatet av inavel.
En annan intressant historia och intervju som finns på kanalen handlar om New York polisen Mike Dowd. Det är en korrupt polis som berättar vad, hur och varför han valde att bli en drogdistributör och högra arm för en dominikanamerikansk kriminell organisation. Detta är en mycket intressant berättelse från Mike som förklarar hur han lyckades tjäna pengar på sidan av sitt polis yrke. Det finns också en film som handlar om detta och heter The Seven Five. Frågan man ställer sig är hur kan en polis i New York, år efter år klara sig undan och inte bli påkommen.
Det finns massor med intervjuer på denna kanal som är värda att se. Jag har säkert inte sett en bråkdel av alla. Tipsa gärna om nått avsnitt eller intervju som du tyckte var intressant.
Redigerat av Sladdaren den 06-08-2024 12:09
Jag vill tipsa om ännu en kanal som jag prenumererar på och som jag brukar fastna vid. Den här kanalen är också off topic till bilar motorer och allt annat på detta forum. Tycker denna kanal är intressant när dem tar upp nått ämne i true crime eller gamla filmsekvenser hur scenerna och platserna ser ut idag. Ägaren beskriver kanalen på detta vis. En äventyrs kanal på Youtube som letar efter verkliga skräckplatser, filmplatser, berömda gravar, sanna brottsplatser och allt det konstiga och udda som vi kan hitta på vägen.
Det finns flera intressanta videos på denna kanal och jag vill tipsa om ett par nedan .
Något som ändå inte är riktigt OT är ändå det som hände skådespelaren Paul Walker i filmserien Fast & Furious. Denna video visar platsen där Paul Walker och hans vän Roger Rodas förolyckades i en bilkrasch. Du får en exakt bild av hur det gick till när dem kraschade och även en överblick över platsen det hände på. Efter en genomgång av olyckan får vi följa med till Paul Walkers sista viloplats som är Forest Lawn Memorial Park, Los Angeles, Kalifornien.
Polisen gjorde drogtester på bägge kropparna men hittade inte något som kunde vara orsaken till denna olycka. En av förklaringen och största orsaken till att bilen eller föraren tappade kontrollen var den höga farten och att bilen hade dåliga däck.
Något jag absolut gillar med denna kanal är när dem besöker platser där kända filmer har spelats in. Väldigt intressant att se hur exempelvis platsen där filmen Karate Kid spelades in. Även kul att se platsen där dem gjorde serien Våra värsta år med Al Bundy och Peggy. Den här Youtube kanalen besöker så många kända filminspelningsplatser och jag skulle vilja tipsa om ett par stycken till. Filmen Poltergeist, The Goonies och Ghostbusters mm. På länken nedan kan du se inspelningsplatsen då och nu från filmen Karate Kid.
Ägaren till kanalen är också väldigt duktig på att berätta bakgrundshistorier på true crime händelser och denna gång som han visar områden där dem hemska händelserna runt Jeffrey Dahmer ägde rum. Ni som inte känner till namnet så kan jag berätta lite kort vem denna man är innan ni väljer att titta på videon. I ett nedgånget bostadsområde i lägenhet 213 i Oxford Apartments i Milwaukee gjorde polisen en razzia och hittade flertalet döda kroppar. Grannarna hade klagat över den horribla stanken i bostadshuset och fick nu veta varifrån det kom. Bostadshuset som Jeffrey Dahmer bodde i är för länge sedan rivet pga. händelserna. Ni får veta allt och mer i videon nedan.
Det finns så många videos, över 1000 stycken på denna kanal och dem flesta är väldigt intressanta och bra berättat. Kanalen har idag 592 000 prenumeranter. Gå in och bläddra så hittar ni säkerligen något som väcker erat intresse .
Måste bara få med en länk till från denna kanal. Dem besöker platserna där dem spelade in Stephen Kings skräckfilm Pet Sematary från år 1989. På svenska heter denna bok och film Jurtjyrkogården. I denna video får vi se hur scener och platser ser ut idag. Den här videon måste du bara se om du är ett fan av denna film. Finns så många scener och platser som inte har ändrats trots att den är mer än 30 år sedan dem gjorde filmen.
Då kör vi ännu en till Youtube kanal som helt säker kommer att fängsla dig ett tag. Jag tror att man kan kalla detta en kanal som handlar om resor. Den här killen som äger kanalen hamnar ibland på rätt konstiga ställen. Det blir ganska komiskt ibland när han möter på väldigt speciella människor. Han som startat kanalen är från England och ett tag var han mycket i Ukraina innan det blev krig. I ett par videos är han i ytterkanten och gränsen mellan Vitryssland (Belarus) och Ukraina i zonen där strålningen från Tjernobyl är starkt. Trots alla varningsskyltar på att strålning finns i närområdet så bort det faktiskt en och annan kvar där. En av dessa boende (en äldre herre) som heter Kolja träffar Youtube kanal ägaren på vägen i Tjernobyl. Vi får följa med på ett äventyr långt inne i Ukraina och Tjernobyl området. Kanal ägaren är Engelsman men man fascineras av hur mycket han lär sig språken till dem olika platserna och länderna han reser till.
I denna video gör Engelsmannen och kanal ägaren ett återbesök till strålningsområdet, detta för att söka efter sin nya vän Kolja. Han hittar Kolja i en stuga i området och dem åker in till byn för att handla. Naturligtvis blir det en del Vodka. Den gamle mannen som heter Kolja och kanal ägaren blir mycket glad över att se varann igen .
Han träffar på Kolja flera gånger men vi lämnar detta åt dig att söka efter på hans kanal. Istället länkar jag och visar denna video. Detta är ett typiskt exempel på hur det kan bli med denna kanal Bald and Bankrupted. Här hamnar han med dem lokala festprissarna i Moldavien . Detta är en kanal som bjuder på så mycket komiska händelser. Jag har inte följt kanalen så där jätte mycket på dem senaste åren så hittar du nån kul video med denna Bald and Bankrupted så länka gärna.
Tattig v50 införskaffad. Ska man göra den mattsvart med flakes eller låta den vara lökig??? Givetvis också röktona bakljus, gula lyktor och dechrome