Då kastar vi upp den nya tråden på denna Volvo V70n årsmodell 2006. Jag hittade och köpte denna V70 på en lokal bilfirma. Hade sökt ett tag efter en Volvo V70 på Facebooks marketplace och hittade ingen som jag fick bra känslor över. Jag hade även åkt och tittat på 3 stycken som lät bra och såg bra ut på bilderna men på plats var det inte alls som man hade föreställt sig. På många annonser på marketplace och blocket är priserna på Volvo bilar helt orimliga . Säljarna tror bilarna innehållet guld tyvärr.
På blocket dyker det upp företagsannonser. Denna Volvo dök upp på en bilfirma i närheten och jag bestämde mig att åka och titta på denna. Den var lite hög i pris tyckte jag. Efter kontroll och provkörning så kändes det riktigt bra. Knappt en rostfläck, 1 ägare innan bilfirman, jag blir den 3e ägaren. Bilfirman hade nyss varit inne och besiktigad den. Oljan såg rätt fin ut (inte nyligen bytt men helt ok i färgen). Låter fint i motorn och känns fint i växellådan.
Saknar dragkrok på min Volvo S80 "Lyxkryssaren". Denna V70 finns det dragkrok på . Bilfirmor brukar vara experter på att snygga till alla begagnade bilar som dem har. Denna Volvo var inget undantag. Motorn på denna är en vanlig original 140 Hk, motor B5244S2. Så jämnför man med den Röda V70 jag hade nyligen på 209 HK turbo motor så tror jag denna grå 2006 kommer dricka lite mindre bensin .
Miltalen är snart 33.000 mil och det är som dem flesta säljer sina bilar som gått över 30k. Förra ägarna har alltid lämnat in denna bil på BDS, både för reparationer och service. Fullt med kvitton och stämplar följde med. Ja när allt var kollat och såg schysst ut så lyckades jag pruta ner den till ett okey pris. Både jag och ägaren till bilfirman var nöjda med detta. Vill du se mer av detta projekt ? så finns en video på Youtube kanalen där vi går igenom bilen runtom https://youtu.be/TCAMJW2qnVU?si=sEGyI...39eKtJ4Mt2.
Både på förarstolen och passagerar stolen så finns det en liten reva. Dessa skador är så litet så det kommer jag inte göra något åt. Nu fick jag inga bilder på sommardäcken med riktigt fina aluminium fälgar. Var tvungen att direkt byta till vinterdäcken då ett snöoväder dök upp från ingenstans. All snö som kom smälte bort dagen efter som ni ser . Hittar inget kvitto eller nått som berättar när kamremmen byttes senast, så det måste kontrolleras rätt fort. Ja följ detta projekt ! . Kommer även upp lite videos om denna på Youtube.
Redigerat av Sladdaren den 14-11-2023 17:02
Ja det har varit lite mycket kalsong byten på senaste. Men trodde faktiskt inte att den röda V70 2,5t motorn skulle dra så mycket soppa som den gjorde. Det var alltför roligt att trycka pedalen i botten. Ska man ha en 2,5t så är det meningen man ska gasa lite .
Vi får fortsätta med detta projekt då. Plåt fälgarna på vinterdäcken är lite tråkiga så var till Biltema och köpte dessa. Ser kanske lite roligare ut nu . Det är skillnad på sommar fälgarna, dem är skitfina till denna men är ett halvår tills man får byta.
Hur ser dem ut på Volvon då före och efter ? jo så här.
Har beställt några av dessa registrerings skylthållare.
Ska gå ut och försöka skruva fast dessa skylthållare på bilen men det var struligare än jag hade planerat .
Det är då denna skylthållare bak vi ska byta ut.
Egentligen synd att byta ut den här klassiska skylthållaren med texten Hans Persson.
För att ta loss registreringsskylten så är det bara att knäppa loss den nedre ramen på hållaren. Denna med Hans Persson sparar jag . Denna skylt är man uppvuxen med. Var alltid dekaler i bakrutan med Hans Persson på gamla 240s och 740s. . Det var alltid Hans Persson man åkte till när det gällde Volvo förr i tiden.
Nu ska vi bara skruva av den gamla skylthållaren. Sitter med 2 skruvar.
Den högra skruven är super rostig så lika bra att spraya på nån rostlösningsspray.
Nej denna rostiga skruv vill inte lossna. Blir mer och mer skadad .
Nej den vill inte lossa. Då blir det att borra ut den.
Provade att använda skruvutdragare. Det funkade inte riktigt bra. En bit av skruven gick av därinne i hållet . Pusst, Blev att borra ut den lilla biten som blev klar.
Det gick bra att åtminstone att få ut halva skruven, men som sagt fick borra ut den andra halvan. Strulet är inte över ännu, kommer mer.
Själva hålet som sitter i bakluckan gick sönder och bara snurrar nu . Går inte att skruva utan att det bara snurrar allt nu. Så av med bakluckans inre panel så vi kommer åt och kan se på baksidan hur det ser ut.
Så här ser baksidan ut som bara snurrar nu . Får hålla emot denna med en skiftnyckel samtidigt som jag skruvar fast skylthållaren.
Det är detta (hål) på bakluckan som bara snurrar. Det är denna man fäster skruven för att fästa skylthållaren.
Så där, en ny skruv och registreringsskylt hållaren är på plats. Tog nog 1½ timme att få den bakre skylthållaren på plats .
Nu sitter skylthållaren på plats och är märkt med Volvosweden.se
Ja Volvon fick även en främre skylthållare. Denna främre tog bara 10 minuter att få på plats.