Ja här är det nya projektet. En Volvo V70N från 2004 med lite fix här och lite fix där. Den stora motorn på 210 hästar och automatlåda. Det är min första bil med automatlåda. Snacka om att det känns skumt att köra automat, på vägen hem med denna så ville man växla . Den är ganska så fin i lacken förutom på bägge framskärmarna.
Bakluckan är full med hundhår som jag lär dammsuga bort ganska snarast. Är så grymt allergisk mot en viss typ av hundhår. Annars är den utrustad med lastgaller och insynsskydd.
Vi fortsätter rundvandringen och ser att det har även en bakspoiler men inbyggt bromsljus. Riktigt snyggt och sexigt .
Denna bakre torkararmen vill inte fungera. Vet inte ännu om torkarmekanismen har kärvat ihop eller om det behövs en ny torkarmotor. I regnet idag skulle jag backa ut och då blev det ett sånt oljud från bakre torkaren. Det är ju så på dessa bilar, Volvo V70 att dem känner igen om det regnar ute, och då vid backning startar den bakre torkararmen automatiskt. Så oljud blev det så det finns nått liv i denna bakre torkare.
Inuti kupén så ser det rätt hyggligt ut förutom att någon har lagat förarstolens ryggstöd med buntband.
Oj vad är nu detta ? en rör sticker långt ut. Undrar om man kan köra in med detta långa slutrör till bilprovningen . Har en ljuddämpare till Volvo S80 i garaget som jag funderar att sätta dit istället.
Den vänstra framskärmen är lite rostig och börjar flagna. Blir troligtvis att fixa denna med lite spackel och färg till sommaren.
Den högra framskärmen på denna Volvo V70 ser ännu värre ut än på den vänstra sidan. Denna är lagat med silvertejp. Och det är som vi alla vet att det som inte kan lagas med silvertejp är ingen mening att lagas alls . Den här sidan kan vi göra ett experiment på senare. Fixas till måste det göras iaf.
Tonade rutor åtminstone så man inte ser in i bagaget .
Och till sist det roliga. Den har gått 44.000 mil denna Volvo. Men låter riktigt fint i motorn och i växellådan. Ska blir ett kul projekt detta, är en hel del att fixa med om man säger .
Spolarna till framrutan vill inte fungera på denna Volvo V70. Jag hör inte spolarpumpen när jag trycker på spolararmen i bilen . Så vid lite felsökning så hittade jag på att spolarpumpen är trasig samt att spolarvätskebehållaren är lagad med silvertejp . För den som vill se hur felsökningen på framrutans spolare går till och hur man byter spolarpumpen och spolarvätskebehållare på Volvo V70 kan se guiden på denna länk http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=536
Blev mätning med multimeter på kontakten till spolarmotorn. Jodå kontakten gav utslag på 12 volt men inget liv på pumpen när kontakten var inkopplad. Så blev att byta spolarpump.
Bytte även ut den silvertejpade spolvätskebehållaren .
Blev mycket bra till sist. Ny pump och ny spolarbehållare från skroten. Nu fungerar det åtminstonde till att rengöra framrutan. Bakrutan däremot behöver vi byta torkararms motorn så det blir i en annan uppdatering.
Samtidigt som jag bytte spolarvätskebehållare så beställde jag nya spolarmunstycken från Fruugo. Eftersom det var munstycken som inte passade helt 100 som satt monterade nu så valde jag dem som är vinklade till V70. Då munstyckena är vinklade så får man på dem små plastlocken som sitter på undersidan av montorhuven.
Dem vinklade munstyckena till vänster och dem som var monterade tidigare till höger.
Nu sitter dem nya munstyckena på och fungerar finemang.
Då har vi kommit till felsökningen av handbromsen eller som det också kallas parkeringsbromsen. Jag tror det bästa är att undersöka och se hur det ser ut bakom den bakre bromsskivan. Här har vi tagit bort hjulet och då ser man också att bromsskivan bör nog bytas. Det är inte den vackraste bromsskivan.
Jag ser också att momentstaget är rostskadat och ska behövas bytas. Så det skriver vi ner på beställningslistan på en gång.
På nästa bild så ser har jag tagit bort bromsoket och handbromsbackarna. Nu kommer man åt att se hur vajern ser ut och fungerar.
Man brukar kunna röra vajern fram och tillbaka, åtminstone om man drar och släpper på handbromsspaken inne i kupén. Men här händer ingenting så jag tror handbromsvajern kärvat ihop helt och hållet. Jag provar ändå att spraya in rostlösning inuti vajern så får det stå över natten.
Ni ser på nästa bild att bromsskölden har rostat ihop där bromsbackarnas monteringsfjädrar ska låsas i. Vi försöker att lossa på bromsskölden här så vi får titta på den lite närmare.
Här har allt skrot samlar sig i en hög. Bromsskivan, handbromsbackarna och den trasiga bromskölden. Vi får lägga till en ny bromssköld på beställningslistan. Tror ändå att bromsbackarna får klarar sig ett tag till. Att fixa en fungerande handbroms kommer sticka iväg ändå ganska mycket i pengar.
Handbromsbackarna får gå ett tag till. Även monteringsfjädrarna till handbromsbackarna får vi återanvända ett tag till. Själva handbromsmekanism armen till vänster i bild måste vi få lite mer rörlighet i. Blir att snygga till den och spraya på lite rostlösning, så ska den nog får lite mer rörlighet .
Förutom att handbromsvajern till vänster hjul verkar helt orörlig så får vi kontrollera den främre vajern som finns placerad under mittkonsolen. Så vi får montera bort hela konsolen för att kunna se vad som döljer sig där.
Det enda som blir kvar är handbromsdamasken. Nu kan vi undersöka den främre handbromsvajern.
Den vänstra vajern verkar stel och orörlig. Så jag tror vi bestämmer oss nu för att lägga till en ny vajer på inköpslistan. Men jag köper ändå 2 vajrar om vi ska skifta ut bägge när vi ändå är igång.
Ja vi förbereder för att montera dem nya handbromsvajrarna. Så baksätets sittdynor måste väck.
Sittdynorna i baksätet är bortmonterade. Nu måste vi lyfta på tygmattan lite grann för att komma åt att dra ut och in med dem nya vajrarna.
Dem här clipsen håller tyget sträckt och på plats. Bara att bända loss dessa med en mejsel.
Plastpanelerna vid bakdörrarna måste knäppas loss. Dessa är också med och håller tygmattan på plats. Bara att bända loss försiktigt. Dessa plastpaneler har förmågan att kunna spricka lätt.
Den här tygmattan är hård och man bör nog ta hjälp av något som kan hålla den så länge man ska byta vajer. Jag tog hjälp av en träplanka. Nu har vi förberett bytet av handbromsvajrnarna på denna Volvo V70N.
Då har det kommit hem lite delar till den röda V70n. Först ett par nya bromsskivor bak, det blev den billiga sorten och märket Ridex.
Men det ska nog inte vara nån större skillnad mot dem dyrare bromsskivorna som finns. Dessa lär sitta som fisken i vattnet .
Sen har vi då denna splitternya bromssköld. Dem spåren på den gamla bromskölden som ska haka i fjädrarna till bromsbackarna har rostat sönder. Så dessa hakar som ska hålla bromsbackarna på plats ser fina ut .
Samt 2 x nya bromsvajrar. Finns en hel del olika bromsvajrar att välja mellan, men jag tror jag valt rätt här .
Den ände av bromsvajern ska in bakom bromsskivan.
Och denna ände ska kopplas i den krok som finns under mittkonsollen.
Jag beställde en handbromsvajer även åt den andra sidan om jag skulle behöva.
Kanske ni ser bromsvajerns artikelnummer. Finns som sagt en hel uppsjö av vajrar.
Sedan kom det även ett nytt momentstag bak, eller som det kallas bakre länkarm.