Jaha då var det nya projektet hemma. Blev en Volvo S80 Business, Årsmodell 2001. Färgen är mörkblå . Endast 1 ägare, nybesiktad utan anmärkning. Miltalen 21000 mil. Ägaren före mig köpte denna sprillans ny för 250.000 :- för 20 år sedan. Fick takboxen med på köpet . Denna modell är laddad med 140 Hk.
Inredningen är helskinn.
Några detaljer som är lite slitna inuti
21000 mil på mätaren
Lyckades få ner den lite i pris på grund av dessa bubblor på framskärmen och bakluckan.
Annars går den som en dröm.
Några saker som ska fixas
*Bakluckans säkring går hela tiden tillsammans med centrallåset. Så man får vanligtvis öppna med nyckeln.
*Stereon lär bytas ut då det varken finns ingång för telefonen eller usb minne.
*Bubblorna på framskärmen och bakluckan ska fixas till.
*Lampan för service lyser, och den ska bytas olja och filter på samtidigt.
*Ska försöka montera minst 2 extraljus för dem mörka årstiderna här i skogen.
Redigerat av Sladdaren den 16-05-2023 07:55
Då var problemet med att byta stereo . Har originalstereon som heter HU-601. Denna har ingen usb ingång och heller ingen aux så man kan koppla ihop telefon . Började fundera om man skulle ha en enkeldin eller dubbeldin stereo i denna. Vilket som så skulle jag behöva en monteringsram vilket kostar för mycket tycker jag.
Kom på en riktigt snilleblixt att köpa en FM sändare istället . Hade en gammal FM sändare som endast kopplades ihop med AUX kabel. Testade denna och det funkade klockrent. Nu gäller det att införskaffa en FM sändare som fungerar med bluetooth så man slipper kablar .
Den gamla FM sändaren jag har utan blåtand. Fungerar fint och blir hur bra ljud som helst.
Köpte Biltemas Fm sändare med artikelnummer 24-0110. Men denna fick lämna tillbaka för det blev ett irriterande brus i bakgrunden . Blir ändå att köra min gamla FM sändare med 3.5 mm kabel till telefon.
Visst blir det nog brus och störningar med alla FM sändare men denna från Biltema var inte alls nått vidare. Blev mycket sämre när man anslöt denna via bluetooth än med min gamla som bara har 3.5 mm kabel.
Tröttnade rätt fort på FM sändare med allt brus och oljud i bakgrunden. Så det fanns bara en sak att göra för att få det ordentligt. Dax att byta ut originalstereon HU-601 mot en bilstereo som kan spela från USB och bluetooth. Men först ett besök till billjuds butiken och skaffade dessa prylar.
Monteringsram till 1-din stereo + kabeladaptrar
Innan vi börjar riva gamla radion så kopplar vi från batteriet.. Måste säga att det känns lite konstigt att ha batteriet i bakluckan .
Med hjälp av en lite platt mejsel så knäpper vi av ramen runt växelspaken. Detta för att komma åt dem 2 torx skruvarna bakom.
Efter vi lossat på dem 2 skruvarna som håller klimatkontrolls panelen på plats så är det bara ta ur den ur sin plats. Fick använda mejseln lite försiktigt för att bända loss den från clipsen.
För att få lite extra plats att jobba på så kopplar vi ur kontakterna från panelen.
Vi lägger klimatkontroll panelen åt sidan.
Nu kan vi lossa på stereons 2 torx skruvar och ta ur den från sin plats.
Nu så är det bara montera den nya JVC stereon.
Nu använde jag den gamla plåtramen som höll den gamla stereon på plats. Det följde med extra plast hållare så den nya stereon sitter stadigt.
Monteringsramen med nya JVC stereon sitter på plats.
Så allt är på plats och fungerar kalas
Men trots att jag hade kopplat ur minuskabeln från batteriet för att undvika att få SRS-airbag serv meddelandet i instrument dispalyen så dök den upp iaf .
Mer info om denna felkod kan ni hitta i denna felsökningstråd http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1260
Finns även denna videoguide på Youtube kanalen att titta på när detta byte görs. https://youtu.be/YE6p492yu1oRedigerat av Sladdaren den 12-09-2020 13:46
När man skaffat (ny) bil vet man inte riktigt hur allt ser ut i början. Visst så sa ägaren att service nyss var gjort o.s.v men bättre att kolla upp detta själv . Vi börjar med luftfilter.
Luftburken var ok. Men blev en vända med dammsugaren och trasan inuti
Ja luftfiltret var nyligen bytt, det syns ju. . Så skippar att byta detta nu. Men däremot olja och oljefilter byte är på gång, då service lampan lyser i instrument panelen.
Service lampan lyser i instrumentpanelen så jag tänkte göra ett olja och oljefilter byte på den snarast. Funderade länge om jag skulle köra biltemas helsyntet i lyxkryssaren eller om jag skulle köpa lite dyrare olja . Men googlade runt lite på nätet och hittade att flera bilentusiaster tycker biltemas olja är helt ok att köra. Kanske inte är så fancy etikett på deras olja men den ska vara helt okey att köra i en gammal Volvo S80 .
Använde denna helsyntet olja i Röda faran http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ead_id=448 2 ggr/ år under hela tiden jag ägde den, och det funkade fint.
Oljefiltret blev från Mekonomen . Nu vet jag inte nått om kupé filtret har blivit bytt på denna. Kanske är nyligen eller aldrig . Så blev ett kupéfilter ändå så vet jag att det är bytt.
Tack tack grabbar . Allt gick rätt smidigt. Det ända lilla jobbiga var att oljefiltret satt hårt. Fick ta i för kung och fosterland . Nån måste ha använt verktyg för att dragit åt detta tidigare !. Nu drog jag åt det för handkraft, så borde gå lättare att få av nästa gång det är dax.
Gick åt hela 6 liter olja i denna S80 innan oljestickan blev glad . Nu nollade jag även servicelampan med OBD2 felavläsaren. Så nu lyser det inte en enda konstig lampa på instrument displayen .