Tja! Hade en medpassagerare i min 940 som önskade se en handbromsvändning, sagt och gjort drog jag upp lite fart och försökte mig på konststycket, men till min förvåning var kryckan som att dra i ett snöre, ingenting hände. Började om på en hastighet om 5-10km/h, men samma där. övertygad om att något gått av så fick jag använda fotbromsen för att få sladd.
Rullade hem igen och parkerade, dagen därpå satt den stadigt låst med handbromsen, i stillastående. Motstånd vid dragläge och allt besiktningen vill ha. Värt att nämna att jag spänt handbromsen med plastmuttern vid kryckan tidigare, cirka ½ varv då den i gick att köra med parkeringsbroms i tidigare. Handbromsspaken tar långt ner.
Jag tror (får dubbelkolla) att den gick att putta framåt med handbroms i när jag precis parkerat från min nöjeskörning.
Ska ta mig en titt på/under när jag byter däck, vilket förhoppningsvis blir inom en månad, men tänkte höra om någon får känsla på detta? Uppdaterar när jag kikat runt lite.
Hur mycket vågar man snurra på den där plastmuttern under mittkonsolen?
Redigerat av Sladdaren den 20-10-2020 21:23
Spänningen på handbromsen i mittkonsolen ska skruvas åt så du får ungefär 4 klick på spaken, då ska handbromsen ta maximalt. Har för mig att jag fick besikta om när den tog på 5 klick . Undrar om du har en sån här spännare på handbromsbackarna
Kompisen hade likande problem som dig, trots nya backar och maxat på denna spännare mellan bromsbackarna.
Men har du den klassiska plattan mellan backarna, så gissar jag på att dina bromsbackar som börjar ta slut.
När du byter bromsbackarna glöm inte att släppa på spänningen i mittkonsolen. .
Här finns en guide på hur du byter handbromsbackarna . Försökte hitta en bild på ( den klassiska plattan som sitter mellan handbromsbackarna) den finns nog med på bild i denna videoguide. http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=247Redigerat av Sladdaren den 05-10-2020 16:10
Så, kikat och dant. Var fräscha backar expander höger som ny och tokrisig expander vänster som rostlösning fick tvätta så funkade den bra. Monterade ihop allt och minimalt bättre broms (bromsar drygt 1m/kmh = 50m vid 50kmh).
Anmärkningsvärt problem var att handbromsvajern inte kunde släppa till riktigt (skruvade till vanvett i mittkonsollen) och vänster handbromsbackarna blev expanderade när högra bromstrumman åkte på, löste genom att forcera vajern vid fästet för att få på andra trumman. Resultatet blev en väldigt hård handbroms som tar i om spänning via muttern under handsfacket
Borde det vara kass handbromsvajer när den inte blir riktigt slak?
Tittade med en arabverkstad som hade dem där justeringsskruven, de lyfte bilen, hivade av allt, drog på skruven, menade att de inte kunde få på trumman, hivade på plattan, debiterade 1000kr, bra referens. Var dock där för att hämta upp muttrar, 1000kronors mutter....
Redigerat av satur den 18-10-2020 14:14
Kan vara med och tipsa om nått du skulle kunna kolla. Det är om fästet till balans-staget på bakaxeln har rostat bort. Då kan handbromsen kännas väldigt dålig. Finns mer info och bilder nedan. Jo du verkstäder dem kan ta betalt på alla sätt och vis . http://www.volvosweden.se/forum/viewt...#post_2364
Kan vara med och tipsa om nått du skulle kunna kolla. Det är om fästet till balans-staget på bakaxeln har rostat bort. Då kan handbromsen kännas väldigt dålig. Finns mer info och bilder nedan. Jo du verkstäder dem kan ta betalt på alla sätt och vis . http://www.volvosweden.se/forum/viewt...#post_2364
Tja! Hittade (ett av flera) fel, men fungerar troligtvis för besiktning nu i alla fall (tar sig inte iväg med bromsen i & bromsar tydligt i rörelse till skillnad från tidigare, bromsarna låser sig dock fortfarande inte i rörelse!). Handbromswiren var rätt risig ... säkert att den bara sviktade när man spände. Bytte den och bromsarna tar ... dock inte några handbromsvändningar hehe.
Ny vajer (vänster, höger var nog nyare), fräscha bromsbackar, balansstaget rör sig fritt, smörjt upp expandern.
Var förbi bildemo och plockade upp såna där justeringsskruv från en 850 vilket dem ville ha 0:- för.
Vad är värsta som SBP låter passera? Läst nåt om 16% lutning (utan att hitta i SBP senaste riktlinjer kring prövning), men upplever att dem testat handbromsen rätt godtyckligt i färd bara.
Utmärkt tips i din länk, dock det om att modifiera backarna för den skruven ... borde dock inte göra någon skillnad(?) då justeringsskruven redan går att vrida så att bromsbackarna ligger an ... dock lite mindre spänn kring vajern...
Redigerat av satur den 19-10-2020 17:17
Det jag hört från SBP är att handbromsen ska ta på 4 klick, då ska den vara maxad, råkar det bli 5 klick så kan du behöva besikta om. Men oftast så tycker jag att dem inte är så hårda på handbromsen.
Lycka till på bilprovningen då . Då kanske vi ska låsa denna tråd då det låter som det är löst ?
Det jag hört från SBP är att handbromsen ska ta på 4 klick, då ska den vara maxad, råkar det bli 5 klick så kan du behöva besikta om. Men oftast så tycker jag att dem inte är så hårda på handbromsen.
Lycka till på bilprovningen då . Då kanske vi ska låsa denna tråd då det låter som det är löst ?
Ja det låter rimligt, enda som kan kompletteras i tråden är typ "nu har jag satt på justeringsskruvarna/spännarna och nu låser sig hjulen helt", alt. "dem låser sig inte helt". (har alltså metallbrickor som distans för hbromsbackarna)
Ja jävlar, vad handbromsen tar. Justering vid handbromsen går att surra så att den hugger fast bilen redan innan första klicket, stopp från rull på första klicket utan att dem ligger i och blir varma vid färd.
Det var alltså vajern som sviktade efter, sannolikt inget annat (eller ja, en expander var lite ärgad/rostig men misstror att det skulle påverkat så mycket). Känns kul att ha fräsch handbroms, inte för att den kommer till bruk ... men, eller jo ... har hört att d24an ska stå i uppåt/neråtlut (minner är kort) för att tömma samlingsrör på olja när den är varm, så den startar med mindre motstånd.
Låter som det kommer bli några handbromsvändningar
Då låser vi tråden
//adminRedigerat av Sladdaren den 20-10-2020 21:21