Felkod tändning 1-3-1 240 -90
|
olden |
Publicerat 12-10-2018 09:41
|
Junior Medlem
Inlägg: 23
Registrerad: 14.09.17
|
Go morron,
Lambdalampan har börjat lysa på min pärla. Den går fint i övrigt, så inget jag märker av. Läste runt lite här och kollade av morsekoderna och dom gav 1-3-1 på tändningen
(Fanns väl 2 st "områden" den läste vad jag förstod)
Nu vet inte jag om felkoder kanske låg där innan lambdan tändes, men det kanske någon här har något bra input kring?
Ska kolla tändstiften i helgen, men annars är jag lite villrådig kring var och hur jag ska börja felsöka, så väldigt tacksam för förslag
//Johan W |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 12-10-2018 11:15
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Bra att du startade denna tråd om ämnet felkod 1-3-1. Vad gäller för felkod 1-3-1 är Varvtalssignal saknas. Det har med tändboxens 2 signaler att göra. Det ska inte ha att göra med att bilen drar mer bränsle eller dålig tomgång utan mer att en av dessa 2 signaler får ingen kontakt. Brott i en kabel, oxid på en kontakt eller liknande. Det är mest en varning förstår jag. 1 av signalerna fungerar inte till tändboxen. Är det så att även den 2a signalen blir defekt, ja då startar inte bilen alls.
Det är nog så att denna kod gör så att lambda lampan eller motorlampan i instrumentpanelen lyser. Det gör den för att det finns en felkod i systemet. .
Lösningen då. Jo det finns ett antal sätt att få bort denna felkod. Misstanken först är att vevaxelgivaren eller som den kallas impulsgivaren bör bytas. En ny sådan ligger på idag cirka 400:- till 240 modellen.
Innan du byter impulsgivaren går det att ohm mäta din gamla givare. Mellan 170-240 ohm ska det vara mellan stift 1 och 2. Det finns 3 stift på kontakten men dem ska vara märkta ( tror jag ). Hur du byter impulsgivaren så har inte forumet någon egen guide på detta. Men den här videoguiden är rätt bra och visar tydligt hur du gör och var den sitter
https://www.youtube.com/watch?v=wgojs...gojsj5qHZg
Väldigt vanligt när denna felkod dyker upp så är det brott på en kabel eller oxid på kontakter. Man kan testa rengöra kontakten till impulsgivaren och kontrollera att kabeln till denna är verkligen hel. Ja detta tycker jag är ett spännande ämne som blir kul om du lyckas lösa . Men nu har inte du start svårigheter och andra störningar vilket brukar vara vanligt när impulsgivaren krånglar. Så jag tippar på att det är nått smuts nånstans.
Redigerat av Sladdaren den 12-10-2018 11:20
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
olden |
Publicerat 28-08-2019 22:22
|
Junior Medlem
Inlägg: 23
Registrerad: 14.09.17
|
Sladdaren skrev:
Bra att du startade denna tråd om ämnet felkod 1-3-1. Vad gäller för felkod 1-3-1 är Varvtalssignal saknas. Det har med tändboxens 2 signaler att göra. Det ska inte ha att göra med att bilen drar mer bränsle eller dålig tomgång utan mer att en av dessa 2 signaler får ingen kontakt. Brott i en kabel, oxid på en kontakt eller liknande. Det är mest en varning förstår jag. 1 av signalerna fungerar inte till tändboxen. Är det så att även den 2a signalen blir defekt, ja då startar inte bilen alls.
Det är nog så att denna kod gör så att lambda lampan eller motorlampan i instrumentpanelen lyser. Det gör den för att det finns en felkod i systemet. .
Lösningen då. Jo det finns ett antal sätt att få bort denna felkod. Misstanken först är att vevaxelgivaren eller som den kallas impulsgivaren bör bytas. En ny sådan ligger på idag cirka 400:- till 240 modellen.
Innan du byter impulsgivaren går det att ohm mäta din gamla givare. Mellan 170-240 ohm ska det vara mellan stift 1 och 2. Det finns 3 stift på kontakten men dem ska vara märkta ( tror jag ). Hur du byter impulsgivaren så har inte forumet någon egen guide på detta. Men den här videoguiden är rätt bra och visar tydligt hur du gör och var den sitter
https://www.youtube.com/watch?v=wgojs...gojsj5qHZg
Väldigt vanligt när denna felkod dyker upp så är det brott på en kabel eller oxid på kontakter. Man kan testa rengöra kontakten till impulsgivaren och kontrollera att kabeln till denna är verkligen hel. Ja detta tycker jag är ett spännande ämne som blir kul om du lyckas lösa . Men nu har inte du start svårigheter och andra störningar vilket brukar vara vanligt när impulsgivaren krånglar. Så jag tippar på att det är nått smuts nånstans.
Hoho, det tog dryga året att få tummen ur för en uppdatering. Men jag skruvade bort givare och undersökte den.
Kabel hel och ren, mätt motstånd som landar inom toleransnivå.
Det jag inte gjorde innan var att nolla felkoderna.
Det har jag nu gjort, så vi får se om samma återkommer.
Mina andra problem, att instrumentbrädan slocknade mm, verkar ha självläkt
Jäkla fint med torslandatraktor |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 29-08-2019 09:34
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
Hur länge sedan var det att du nollade felkoderna ?. Motorlampan eller (lambdalampan) brukar tändas ganska snart om felet är kvar
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
olden |
Publicerat 29-08-2019 13:01
|
Junior Medlem
Inlägg: 23
Registrerad: 14.09.17
|
Gjorde det igår kväll, så inte åkt så länge med det hittills. En kort repa igår och en vända på i jobbet på 7mil hittills idag. 7mil till innan kvällen blir det. |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
olden |
Publicerat 30-08-2019 08:48
|
Junior Medlem
Inlägg: 23
Registrerad: 14.09.17
|
Vet inte om jag törs ropa hej, men ca 20mil och 10 starter senare så lyser det inte än i a f |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 30-08-2019 09:03
|
Super Admin
Inlägg: 4415
Registrerad: 15.05.13
|
olden skrev:
Vet inte om jag törs ropa hej, men ca 20mil och 10 starter senare så lyser det inte än i a f
Lampan borde ha börjat lysa igen om felet fanns kvar tycker man. Vet hur det är, man tittar hela tiden för att se så lampan är släckt . Vi håller tråden öppen ett tag till och hoppas att den håller sig släckt nu
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
olden |
Publicerat 30-08-2019 09:08
|
Junior Medlem
Inlägg: 23
Registrerad: 14.09.17
|
Sladdaren skrev:
olden skrev:
Vet inte om jag törs ropa hej, men ca 20mil och 10 starter senare så lyser det inte än i a f
Lampan borde ha börjat lysa igen om felet fanns kvar tycker man. Vet hur det är, man tittar hela tiden för att se så lampan är släckt . Vi håller tråden öppen ett tag till och hoppas att den håller sig släckt nu
Haha, ja man är på helspänn ett bra tag innan men andas ut |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
olden |
Publicerat 30-08-2019 09:10
|
Junior Medlem
Inlägg: 23
Registrerad: 14.09.17
|
Kan tillägga att det jag gjorde var bara att
koppla ur båda ändar av kablen, blåste på lite kontaktspray och satte tillbaka den.
Såg så pass fräsch ut att jag lurar på om den varit bytt innan. |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
InTheWhite |
Publicerat 30-08-2019 13:45
|
Volvoswedens VolvoGuru
Inlägg: 2430
Registrerad: 01.03.14
|
Kanon att det verkar ha löst sig! Tyvärr är jag dålig på el, så jag har inte kunnat vara till hjälp här tyvärr. |
Dela den här posten: |
|
|
|